FORETRÆDE BØRNE- OG UNDERVISNINGSUDVALGET IFM. REFORMEN
AF FOLKESKOLEN
– ÆNDRING AF FOLKESKOLERÅDET TIL RÅDET FOR BØRNS LÆRING
Udannelsesforbundet, der organiserer ungdomsskolelærerne, har siddet i Folkeskolerådet sidendets oprettelse, fordi Rådet også rådgiver om ungdomsskolen. Vi finder Rådets arbejde ogrådgivning meget relevant.I forbindelse med reformen af folkeskolen er Rådet blev reduceret i størrelse og har ændret navn til”Rådet for børns læring”. Rådet skal dog fortsat rådgive ministeren om såvel folkeskolen somungdomsskolen.Uddannelsesforbundet er meget forbavset over, at ungdomsskolens lærere ikke er tildelt en plads idet nye råd; dels fordi, Rådet - som før skrevet - fortsat skal rådgive om ungdomsskolen, dels fordiungdomsskolen er tiltænkt en større rolle ift. fremtidens folkeskole. (Intentionen i lovforslaget omen folkeskolereform er bl.a., at samarbejdet mellem ungdomsskolen og folkeskolen skal styrkes iform af partnerskaber, der skal bidrage til at opfylde folkeskolens formål og mål for fag ogobligatoriske emner.)Ministeren har overfor forbundet tilkendegivet, at ungdomsskoleområdet er repræsenteret iRådet, fordi ledere og elever får en repræsentation. Det er imidlertid uforståeligt for os, at man ikkeønsker den viden og de erfaringer, ungdomsskolens lærere sidder med qua deres dagligeundervisningspraksis (over tid), sat i spil i forhold til Rådets arbejde. Det er lærerne, der kendereleverne og møder dem i den daglige undervisning på ungdomsskolerne. Lærerne har derfor ensærlig viden og særlige kompetencer, der er nødvendige, for at kunne rådgive ministeren omforhold i relation til ungdomsskolen, og hvordan ungdomsskolen kan indgå på en kvalificeret mådei den kommende folkeskolereform.Vi kan da også konstatere, at på såvel folkeskoleområdet som daginstitutionsområdet harmedarbejdernes faglige organisationer fået en plads i Rådet, således at det bliver muligt at få dissefagprofessionelles viden i spil. Hvorfor ikke ungdomsskolelærernes?Ministeren har givet Uddannelsesforbundet tilsagn om at være medindstiller til en plads i detkommende Ungdomsuddannelsesråd. Det ser vi naturligvis frem til på vegne af de øvrigemedlemsgrupper, vi organiserer, men i relation til ungdomsskolerne har dette ingen relevans, idetforhold vedr. denne skoleform behandles i Rådet for Børns Læring.