Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
L 51
Offentligt
1312920_0001.png
1312920_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
UndervisningsministerietMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
13-12-2013I forbindelse med behandlingen af (L 51) Forslag til Lov om ændring aflov om folkeskolen og forskellige andre love (Indførelse af en længere ogmere varieret skoledag) har udvalget i brev af 10. december 2013 stilletmig følgende spørgsmål:Spørgsmål 21:”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 10. december 2013 fraUngdomsskoleforeningen og Landsforeningen af Ungdomsskoleledere,jf. L 51 – bilag 11.”Svar:De to foreninger anfører i deres henvendelse, at ungdomsskole og folke-skole er to helt forskellige tilbud med forskellige både indholdsmæssigeog geografiske fokusområder, som ved fælles ledelse vil blive udsat foren sammensmeltning, hvorved ungdomsskolens særkende udviskes.Hertil bemærkes, at det med indførelse af muligheden for fælles ledelseaf ungdomsskoler og folkeskoler fortsat er udgangspunktet, at folkesko-len er undergivet folkeskoleloven, og ungdomsskolen er undergivet lovom ungdomsskoler. Opgaverne for de henholdsvis ungdoms- og folke-skoler, der indgår i fælles ledelse, er således uændrede, selv om lederen ogbestyrelsen er fælles.De to foreninger foreslår som en kompromisløsning, at der alene givesmulighed for fælles ledelse mellem ungdomsskole og folkeskoler, der eretableret som overbygningsskoler eller 10. klassecentre.Det bemærkes hertil, at forslaget om fælles ledelse af ungdomsskoler ogfolkeskoler er en regelforenkling, der tager afsæt i en række vellykkedeforsøg med 10. klassecentre i en ledelsesmæssig sammenhæng med ung-domsskolen. Det er således forventningen, at kommunerne først og
2fremmest vil gøre brug af muligheden for etablering af fælles ledelse mel-lem ungdomsskoler og overbygningsskoler henholdsvis 10. klassecentre.Lovforslaget udelukker imidlertid ikke muligheden for fælles ledelse mel-lem ungdomsskoler og andre folkeskoler. Det kunne fx være hensigts-mæssigt i en kommune, hvor de enkelte skoleformer kun udgør mindreenheder, som med fordel kan drives i forening – om end fortsat medderes forskellige formål og fokusområder for øje, jf. foran. Det er i denenkelte kommune, man bedst ved, hvorvidt det ud fra lokale ønsker,behov og prioriteringer er hensigtsmæssigt at etablere fælles ledelse mel-lem en ungdomsskole og en folkeskole.
Med venlig hilsen
Christine Antorini