Forleden udtalte undervisningsminister Christine Antorini til Politiken:
»Vi har som udgangspunkt prøvet at bruge den bedste tilgængelige viden og relevante erfaringer.
Men nogle gange har man ikke den viden, som man godt kunne ønske sig.
Hvis det så viser sig, at det ikke går i den retning, som vi ønsker, skal vi selvfølgelig ikke bare lade det køre i 10 år.«
Det er altså en undervisningsminister, som udtaler sig om en reform, som vil ændre samtlige folkeskoler i Danmark; som vil tage SFO-tiden og lægge den ind midt i undervisningen; som vil indsætte pædagoger som undervisere, og som vil fratage rigtig mange danske børn en stor del af deres fritid.
Denne reform hviler på et meget, meget spinkelt vidensgrundlag, som simpelt hen ikke er anstændigt i forhold til at gennemføre så omfattende en reform.
Derfor har vi igen fra Liberal Alliances side indkaldt undervisningsministeren til et samråd, som bliver afholdt her i eftermiddag, hvor vi endnu en gang vil forsøge at spørge ministeren, hvad det vidensgrundlag er, som denne reform er baseret på.
Derudover er det jo altså også muligt at bruge sin sunde fornuft, og når man indfører så omfattende en folkeskolereform, skulle der gerne sidde en befolkning derude og efterspørge den.
For mig at se er den her folkeskolereform jo ikke efterspurgt af forældrene, den er ikke efterspurgt af lærerne, den er ikke efterspurgt af skolerne eller de elever, som nu skal have en lang, varieret skoledag.
Derfor mener jeg også på den baggrund, at der ikke er dette solide evidensgrundlag, og, da den ikke er efterspurgt, at det er noget af det ringeste lovarbejde, jeg overhovedet har set fra den her regering.
Jeg tror, der er meget få forældre, der faktisk er klar over, hvad den her reform vil føre til.
Jeg tror, der er mange forældre, der ikke er klar over, at det, der vil ske, er ligesom det, man gør i Hjørring, hvor man lukker SFO'erne.
Det vil sige, at det fritidstilbud, som ens børn har haft, hvor de har haft et rigtigt fritidsliv, hvor de har kunnet slå håret ud og være sammen på børns egne præmisser, bliver nedlagt, og SFO-tiden bliver lagt ind i skolen.
Nogle af pædagogerne følger med, de skal nemlig undervise.
Det tror jeg også der er mange forældre der slet ikke er klar over.
Jeg tror også godt, man med sin sunde fornuft er klar over, at det at sætte pædagoger til at undervise ikke er ordentligt, hverken for pædagogerne eller for de børn, som skal have et højt fagligt niveau.
Så med den her reform – som jo altså er en gammel overlevering; jeg tror, at første gang ideen om en helhedsskole blev lanceret, var i starten af 1970'erne, men nu bliver den så implementeret i Danmark – formår man altså at knægte både fagligheden og barndommen og legen i ét, og det er, må man sige, temmelig effektivt, men altså ikke særlig ordentligt og i hvert fald ikke i børnenes interesse.
Tak for ordet.