Til lovforslag nr.
L 67
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 12. december 2013
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven og forskellige andre love
(Indberetning og automatisk udveksling af skatterelevante oplysninger om finansielle konti samt ophævelse af bagatelgrænser
for ind- og udbetalinger m.v.)
[af skatteministeren (Holger K. Nielsen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. november 2013 og var
til 1. behandling den 26. november 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 19. september
2013 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2012-13
SAU alm. del – bilag 314. Den 13. november 2013 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (V og KF) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
(DF og LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at
lovforslaget om udveksling af oplysninger med de ameri-
kanske myndigheder for at forhindre skatteunddragelse iso-
leret set er godt. V, DF, LA og KF er imidlertid bekymrede
over den foreslåede implementering af forslaget. Ministeren
foreslår at indsætte en § 8 Å i skattekontrolloven, som giver
ministeren en generel bemyndigelse til at stille krav til pen-
geinstitutterne om, hvad der skal indberettes til Skattemini-
steriet. V, DF, LA og KF mener ikke, at denne fremgangs-
måde er hensigtsmæssig, og mener, at det er uhørt at give
ministeren bemyndigelser i et omfang, som det er tilfældet
her.
V, DF, LA og KF foreslår, at man i lighed med den parla-
mentariske procedure for dobbeltbeskatningsoverenskom-
ster ved indgåelse af aftaler om udveksling af oplysninger i
skattemæssig sammenhæng indhenter Folketingets accept
gennem en behandling i Folketingssalen og Folketingets
Skatteudvalg, hvorved Folketinget får mulighed for at tage
stilling til de konkrete aftaler fra gang til gang. V, DF, LA
og KF opfatter denne fremgangsmåde som værende langt
mere saglig og demokratisk end skatteministerens forslag.
Endvidere finder V, DF, LA og KF, at en generel bemyn-
digelse, der giver Skatteministeriet og skatteministeren ad-
gang til uden videre at stille de krav, de ønsker, til den fi-
nansielle sektor, er både uhensigtsmæssig og uansvarlig. I
denne sammenhæng bør man være bevidst om det offentlige
pres, der i øjeblikket er vendt mod SKAT som følge af en
række sager, hvor myndigheden har overtrådt sine beføjel-
ser. Set i dette lys vil en procedure som den af V, DF, LA og
KF foreslåede gavne tilliden til skattemyndighederne.
Skatteministeren har imidlertid ikke været imødekom-
mende over for forslaget om at sikre en langt mere hensigts-
mæssig implementering af aftalen uden de foreslåede vidt-
rækkende konsekvenser.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX015528