Miljøudvalget 2013-14, Miljøudvalget 2013-14
L 71 Bilag 25, L 72 Bilag 25
Offentligt
Miljøministerens udtalelse til betænkning
overForslag til lov om vandplanlægning og
Forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning m.v., lov om vurdering og styring af
oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer og forskellige andre love.
DræningI forhold til drøftelserne omkring landbrugsmæssig dræning vil jeg gerne præcisere, at der ikke skernogen ændringer ift. i dag. Følgende bemærkninger fra den gældende miljømålslov vil såledesfortsat være gældende, hvis betingelserne i lovens § 9 er opfyldt: ”Eksempelvis vil envandløbsstrækning, der er stærkt reguleret for at sikre dræning af tilstødende jorder, eller envandløbsstrækning, der er påvirket af opstemning af vand, kunne udpeges som stærkt modificeret”.
Politisk proces og erhvervsøkonomiske konsekvensberegningerJeg lægger stor vægt på at udarbejde vandområdeplanerne i så stor åbenhed som muligt. Derfor viljeg gerne inddrage partierne bag lovforslaget i den politiske proces for vandplanlægning og givepartierne bag lovforslaget mulighed for at bidrage til beslutninger om miljømål og indsatser.Jeg vil gerne give tilsagn om, at jeg, når loven er vedtaget, vil invitere partierne bag lovforslaget tildrøftelser henholdsvis forud for 1) udmeldingen af rammerne til kommuner og vandråd, 2)udsendelsen af samlede vandområdeplaner og tilhørende bekendtgørelser om miljømål ogindsatsprogrammer i høring samt 3) offentliggørelsen af endelige vandområdeplaner og udstedelsenaf bekendtgørelser om miljømål og indsatsprogrammer. Jeg vil desuden give tilsagn om at inviterepartierne bag lovforslaget til drøftelser forud for eventuelle væsentlige ændringer ibekendtgørelserne om mål og indsatsprogrammer i planperioden.Der har været stor interesse for de økonomiske konsekvenser, som følger af vandplanlægningen. Dalov om vandplanlægning er en rammelov, indeholder loven ikke i sig selv økonomiske analyser ogkonsekvensvurderinger vedrørende den konkrete vandplanlægning.For at imødekomme interessen for indholdet i de økonomiske analyser og konsekvensvurderinger,der foretages som led i den konkrete vandplanlægning, vil jeg gerne, i forbindelse med inddragelsenaf partierne bag lovforslaget i den politiske proces for vandplanlægningen, invitere partierne baglovforslaget til en præsentation af gennemførte analyser og økonomiske konsekvensvurderinger.De gennemførte vurderinger og økonomiske konsekvensvurderinger vil bl.a. indeholde vurderingeraf direkte og indirekte økonomiske konsekvenser for erhvervet, herunder oplysning om i hvilketomfang indsatser gennemføres mod erstatning / kompensation eller som erstatningsfri regulering.Det vil tillige blive oplyst, hvis og i muligt omfang hvordan indsatser forventes baseret pågennemførelse af lokale konsekvensvurderinger. Oplysningerne vil omfatte relevante indsatser ibekendtgørelser om indsatsprogrammer og medvirke til at vise, at der i bekendtgørelser omindsatsprogrammer er balance mellem indsatser og den økonomiske ramme. Oplysningerne vil væreledsaget af en vurdering af indsatsens omfang i forhold til direktivets krav.
Rammer for arbejdet i kommuner og vandråd vedr. vandløbsforanstaltningerMed forslag til lov om vandplanlægning bliver det muligt at etablere lokale vandråd, der skal biståkommunerne i at udarbejde forslag til indsatsprogrammer. For anden planperiode skal kommunerog vandråd udarbejde forslag til supplerende vandløbsforanstaltninger (den aktive indsats der skaltil for at forbedre miljøtilstanden), men kommuner og vandråd må også gerne komme med input tildet øvrige indsatsprogram.Jeg vil gerne bestræbe mig på, at der, når loven er vedtaget, vil blive udmeldt en ramme forkommuner og vandråds arbejde senest den 1. april 2014. Rammen vil være målrettet det enkeltehovedvandopland og vil bestå af udkast til miljømål for vandløb, herunder en foreløbig vurdering afbehovet for anvendelse af undtagelsesbestemmelser, et prissat virkemiddelkatalog, en vejledendeøkonomisk ramme samt en tidsfrist for arbejdet.I udmeldingen vil indgå et samlet antal kilometer målsatte vandløb med indsatsbehov samtoplysning om, hvor mange kilometer kommuner og vandråd skal udarbejde forslag til forbedring af.Rammen vil være overordnet, da kommuner og vandråd skal foreslå, hvilke vandløbsstrækningerder skal påføres indsatser, samt hvilke indsatser der skal anvendes.Kommunerne vil have valgfrihed mellem de relevante virkemidler inden for en indikativ økonomiskramme og skal på den baggrund udarbejde konkrete forslag til, hvordan de udmeldte målsætningerpå vandløbsområdet kan opnås lokalt. Dermed overlades kommunerne et større spillerum til atfastlægge den lokale indsats for at forbedre leveforholdene for dyr og planter i vandløbene. Der kanfx være tale om ændret vedligeholdelse af vandløb, restaurering, åbning af rørlagte vandløb ogfjernelse af spærringer. I fastlæggelsen af det endelige virkemiddelkatalog vil resultaterne afarbejdet i Vandløbsforum blive inddraget. Kommunerne og vandrådene skal ved valg af virkemidlervurdere omkostningseffektivteten. Kommunernes forslag til indsatser vil ligesom bekendtgørelsenom indsatsprogrammet skulle angives på et sådant overordnet niveau, idet indsatsprogrammet ikkeskal foregribe den detaljerede udmøntning og vurdering af konsekvenserne af indsatsen.Kommunerne sender herefter forslaget til miljøministeren, som med eventuelle fornødne justeringerindarbejder forslaget i det samlede indsatsprogram (for vandløb, søer, kystvande og grundvand).Hvis ikke kommuner og vandråd leverer tilfredsstillende forslag, vil det være op til miljøministerenat udarbejde indsatsprogrammer på vandløbsområdet.