Miljøudvalget 2013-14, Miljøudvalget 2013-14
L 71 Bilag 32, L 72 Bilag 32
Offentligt
1315123_0001.png
1315123_0002.png
1315123_0003.png
ÆndringsforslagtilForslag til lov om ændring af lov om vandforsyning m.v., lov om vurderingog styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer og forskelligeandre love(Konsekvensændringer som følge af lov om vandplanlægning)(L 72)Til § 1Afmiljøministeren,tiltrådt af ………………:

1)

I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 11 b, stk. 1,ændres ”ogudarbejdelse af indsatsplaner, jf. §§ 12-13,” til: ”jf. § 12, og udarbejdelse afindsatsplaner, jf. § 13, samt udarbejdelse af indsatsplaner for andre områderend udpegede indsatsområder, jf. § 13 a, inden for områder med særligedrikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandforsyningeruden for områder med særlige drikkevandsinteresser ,” og ”lov om afgift påledningsført vand.” til: ”lov om afgift af ledningsført vand.”.[Finansiering af indsatsplaner for andre områder end udpegedeindsatsområder samt fejl i teksten]

2)

Det undernr. 1.foreslåede§ 11 b, stk. 2, nr. 2,affattes således:”2)29,7 pct. til dækning af kommunernes udgifter til varetagelseaf opgaver ved at oprette og lede et koordinationsforum, jf. §12 og udarbejdelse af indsatsplaner for udpegedeindsatsområder, jf. § 13, samt udarbejdelse af indsatsplaner forandre områder end udpegede indsatsområder, jf. § 13 a, indenfor områder med særlige drikkevandsinteresser ogindvindingsoplande til almene vandforsyninger uden forområder med særlige drikkevandsinteresser.”[Finansiering af indsatsplaner for andre områder end udpegedeindsatsområder]Til § 2Afmiljøministeren,tiltrådt af ………………:

3)

Inr. 1ændres ”§ 40, stk. 4, i lov om vandplanlægning” til: ”§ 39, stk. 4, ilov om vandplanlægning”.[Præcisering af henvisning]Bemærkninger
Til nr.1Der er tale om en udvidelse af de afgiftsfinansierede udgiftsområder til ogsåat omfatte udarbejdelse af indsatsplaner efter § 13 a, jf. den foreslåedeændring i nr. 2, samt en korrekt angivelse af navnet på lov om afgift afledningsført vand.Til nr. 2Med forslaget indføres en bestemmelse om, at også kommunalbestyrelsensudarbejdelse af indsatsplaner for andre områder end udpegedeindsatsområder kan finansieres af afgiften til drikkevandsbeskyttelse, deropkræves efter lov om afgift af ledningsført vand.Kommunalbestyrelsen kan vedtage indsatsplaner eftervandforsyningslovens § 13 a, hvis kommunalbestyrelsen finder, atudpegning efter § 11 a, stk. 1, nr. 5, er utilstrækkelig til at sikre kommunensinteresser. Dette kan f.eks. være, hvis der endnu ikke er gennemført engrundvandskortlægning af området, eller hvis kommunalbestyrelsenvurderer, at den gennemførte grundvandskortlægning og udpegedeindsatsområder vurderes utilstrækkelige til at sikre kommunens interesser.En indsatsplan udarbejdet efter § 13 a forudsætter, at der er sket endetaljeret grundvandskortlægning, jf. § 13, stk. 2 og 3.Grundvandskortlægning foretaget af kommunen finansieres ikke af afgift afledningsført vand.Tilføjelsen til bestemmelsen dækker kun finansiering af udarbejdelse afindsatsplaner efter vandforsyningslovens § 13 a inden for områder medsærlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almenevandforsyninger uden for områder med særlige drikkevandsinteresser. Detforudsættes, at der ikke skal udarbejdes indsatsplaner for hele området medsærlige drikkevandsinteresser og alle indvindingsoplande.Afgiften dækker alene kommunernes udarbejdelse af indsatsplaner ogsåledes ikke planer udarbejdet af ejeren af et alment vandforsyningsanlæg,jf. § 13 a, der fortsat skal finansieres over vandtaksterne.Afgiften dækker ikke udmøntningen af en indsatsplan, herundergennemførelse af konkrete rådighedsindskrænkninger. Disse kan fortsatfinansieres over vandtaksterne eller af kommunen i overensstemmelse medde almindelige regler i lovgivningen.Bestemmelsen regulerer ikke indholdet af indsatsplanerne. Det vil bl.a.fortsat være således, at hvis der skal gennemføres konkreterådighedsindskrænkninger efter miljøbeskyttelseslovens regler, skalkommunerne vurdere den faglige nødvendighed afrådighedsindskrænkninger, bl.a. under hensyntagen til det almindeligeproportionalitetsprincip.
Herudover henvises til de specielle bemærkninger til vandforsyningslovens§ 13 a.Til nr. 3Der er alene tale om en redaktionel ændring, som ikke indebærer ændringeri lovforslagets materielle indhold.