Skatteudvalget 2013-14
L 81 Bilag 5
Offentligt
1338994_0001.png
1338994_0002.png
1338994_0003.png
1338994_0004.png
1338994_0005.png
1338994_0006.png
1338994_0007.png
Til lovforslag nr.L 81
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. februar 2014
1. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af fusionsskatteloven, selskabsskatteloven,kildeskatteloven og aktieavancebeskatningsloven(Indgreb mod omgåelse af udbyttebeskatningen i forbindelse med kontante udligningssummer)[af skatteministeren (Holger K. Nielsen)]1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 17 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 20. november 2013 og vartil 1. behandling den 23. januar 2014. Lovforslaget blev ef-ter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringLovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt-telsen.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af: <>Til titlen1)I titlen indsættes efter »kildeskatteloven«: », lignings-loven«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 13]Til § 22)Før nr. 1 indsættes som nye numre:»01.I§ 2 D, stk. 1, 1. pkt.,ændres »helt eller delvis sker iform af andet end aktier i det erhvervende selskab« til: »helteller delvis består af andet end aktier i det erhvervende sel-skab eller hermed koncernforbundne selskaber«.02.I§ 2 D, stk. 1, 3. pkt.,ændres »stk. 2, 2. pkt.« til: »stk. 5,2. pkt.«03.I§ 2 D, stk. 1,indsættes som4. pkt.:»1. pkt. finder ikke anvendelse, selv om vederlaget helteller delvis består af andet end aktier i det erhvervende sel-skab eller hermed koncernforbundne selskaber, i det omfangde erhvervede værdipapirer svarer til de afståede værdipapi-rer.««
DokumentIdJournalnummer
2
[Mulighed for at yde vederlag i aktier i koncernforbundneselskaber og for at ombytte identiske værdipapirer uden ud-byttebeskatning]3)I det undernr. 1foreslåede§ 2 D, stk. 2,ændres i1.pkt.»delvist består af aktier i det erhvervende selskab ellerhermed koncernforbundne selskaber, anses det resterendevederlag« til: »delvis består af andet end aktier i det erhver-vende selskab eller hermed koncernforbundne selskaber, an-ses denne del af vederlaget«.[Sproglig tydeliggørelse]4)I det undernr. 1foreslåede§ 2 D, stk. 2,affattes2. pkt.således:»Det samme gælder, hvis overdrageren udelukkendemodtager vederlag i andet end aktier i det erhvervende sel-skab eller hermed koncernforbundne selskaber, og overdra-geren efter overdragelsen ejer sådanne værdipapirer i et ellerflere af disse selskaber bortset fra det selskab, hvori deroverdrages aktier m.v.«[Tydeliggørelse af hvornår der udelukkende foreligger kon-tantvederlag. Mulighed for delsalg af en aktiepost uden ud-byttebeskatning]5)I det undernr. 1foreslåede§ 2 D, stk. 2,ændres i3.pkt.»2. pkt.« til: »2. og 4. pkt.«[Der gives mulighed for ombytning af identiske værdipapi-rer uden udbyttebeskatning]6)I det undernr. 1foreslåede§ 2 D, stk. 3,ændres i1.pkt.»der er erhvervet fra et koncernforbundet selskab« til:»der inden for de seneste 3 år forud for overdragelsen af ak-tier m.v. er erhvervet fra en person eller et selskab m.v., derhar den i ligningslovens § 2 anførte forbindelse med det er-hvervende selskab«.[Erhvervsmæssig aktivitet erhvervet fra et koncernforbundetselskab eller fra en hovedaktionær kan medregnes til selska-bets erhvervsmæssige aktivitet efter en karenstid på 3 år]7)I det undernr. 1foreslåede§ 2 D, stk. 3,affattes2. pkt.således:»Hvis et datterselskab er erhvervet fra et koncernforbun-det selskab inden for de seneste 3 år forud for overdragelsenaf aktier m.v., indgår erhvervsmæssig aktivitet i dattersel-skabet ikke i vurderingen af moderselskabet efter § 33 A,stk. 3.«[Erhvervsmæssig aktivitet i et koncerninternt overdragetdatterselskab kan medregnes til moderselskabets erhvervs-mæssige aktiviteter efter en karenstid på 3 år]8)I det undernr. 1foreslåede§ 2 D, stk. 4,udgår »m.v.«[Sproglig tydeliggørelse]9)I det undernr. 1foreslåede§ 2 D, stk. 4,indsættes som2. pkt.:»Stk. 1, 4. pkt., finder tilsvarende anvendelse.«[Der gives mulighed for ombytning af identiske værdipapi-rer uden udbyttebeskatning]
Til § 310)I den undernr. 1foreslåede ændring af§ 2, stk. 1, nr.6,ændres »personen« to steder til: »personen eller dennesægtefælle«.[Ejer en ægtefælle fortsat aktier i selskabet, bortfalder ud-byttebeskatningen ikke]11)I den undernr. 1foreslåede ændring af§ 2, stk. 1, nr.6,indsættes efter det foreslåede 5. pkt.:»Ved fastsættelse af, hvornår der foreligger koncernfor-bundne selskaber, finder ligningslovens § 2 anvendelse.«[Det præciseres, hvornår der foreligger koncernforbundneselskaber]12)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 65, stk. 1, 1. pkt.,ændres »i forbindelse med selska-bets opkøb af egne ikke børsnoterede aktier m.v. omfattet afligningslovens § 16 B, stk. 1« til: »af afståelsessummer om-fattet af ligningslovens § 16 B, stk. 1, og kildeskattelovens §2, stk. 1, nr. 6,«.«[Pligt til at indeholde udbytteskat af udbytteskattepligtigehenholdsvis begrænset skattepligtige afståelsessummer]Ny paragraf13)Efter § 3 indsættes som ny paragraf:»§ 01I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 405 af 22. aprilaf 2013, som ændret senest ved § 1 i lov nr. 93 af 29. januar2014, foretages følgende ændringer:1.I§ 16 B, stk. 1, 1. pkt.,udgår »eller til et selskab, hvor-over det selskab, der har udstedt de pågældende værdipapi-rer, har bestemmende indflydelse, jf. § 2, stk. 2,«.2.I§ 16 B, stk. 1,indsættes som2. pkt.:»1. pkt. finder tilsvarende anvendelse, hvis afståelsen skertil et selskab, hvorover det selskab, der har udstedt de på-gældende værdipapirer, har bestemmende indflydelse, jf. §2, stk. 2, og hvori selskabet direkte eller indirekte ejer mereend 10 pct. af aktiekapitalen.««[Det præciseres, at bestemmende indflydelse kun omfatterunderliggende selskaber]Til § 514)Istk. 1ændres »februar« til: »april«.[Ændring af ikrafttrædelsestidspunktet]15)Istk. 2, 1. pkt.,ændres »Loven« til: »§§ 1 og 2, § 3,nr. 1 og 2, og § 4«.[Kun reglerne i lovforslaget som fremsat skal have virkningfra fremsættelsen]16)Istk. 2, 2. pkt.,ændres »loven« til: »§§ 1 og 2, § 3, nr.1 og 2, og § 4«.
3
[Kun reglerne i lovforslaget som fremsat skal have virkningfra fremsættelsen]17)Somstk. 3og4indsættes:»Stk. 3.For overdragelse af aktier m.v., der omfattes afselskabsskattelovens § 2 D, stk. 2, men som ikke ville haveværet omfattet, hvis ikke erhvervelse af erhvervsmæssig ak-tivitet fra en person indgik i selskabsskattelovens § 2 D, stk.3, 1. pkt., har § 2 virkning for overdragelse af aktier m.v.,der foretages fra den 17. februar 2014.Stk. 4.For overdragelse af aktier m.v., der omfattes af kil-deskattelovens § 2, stk. 1, nr. 6, 4. eller 5. pkt., men som ik-ke ville have været omfattet, hvis ikke en ægtefælles aktierindgik i kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 6, har § 3 virkningfor overdragelse af aktier m.v., der foretages fra den 17. fe-bruar 2014.«[Skærpende ændringsforslag, der ikke skal have virkning frafremsættelsen af lovforslaget, men have virkning fra æn-dringsforslaget er stillet]BemærkningerTil nr. 1Idet der under nr. 13 foreslås en ændring af ligningslo-vens § 16 B, stk. 1, foreslås en konsekvensændring af lov-forslagets titel.Til nr. 2Det foreslås at justere selskabsskattelovens § 2 D, stk. 1,således at bestemmelsen i relation til vederlæggelse med ak-tier m.v., der ikke medfører udbyttebeskatning, kommer tilat svare til den foreslåede § 2 D, stk. 2. Det foreslås derfor,at der ud over aktier i det erhvervende selskab kan veder-lægges med aktier i selskaber, der er koncernforbundne meddet erhvervende selskab.Der foreslås herunder en sproglig ensretning af § 2 D, såindholdet af de i bestemmelsen anvendte udtryk aktier ogaktier m.v. tydeliggøres.De værdipapirer, der efter selskabsskattelovens § 2 D kanmedføre udbyttebeskatning ved overdragelse, omfatter ak-tier, andelsbeviser og lignende værdipapirer, herunder kon-vertible obligationer, samt tegningsrettigheder til sådanneværdipapirer.Anvendelsen af udtrykket aktier dækker aktier i snæverforstand, der alt efter selskabsform omfatter aktier, andels-beviser og lignende værdipapirer. Bestemmelsens anvendel-se af udtrykket aktier m.v. omfatter aktier, andelsbeviser oglignende værdipapirer, herunder konvertible obligationer,samt tegningsrettigheder til sådanne værdipapirer.Udgangspunktet er, at overdragelse af aktier, andelsbevi-ser og lignende værdipapirer, herunder konvertible obligati-oner, samt tegningsrettigheder til sådanne værdipapirer ikkemedfører udbyttebeskatning, hvis overdragelsen udelukken-de vederlægges med aktier i det erhvervende selskab eller iselskaber, der er koncernforbundne med det erhvervendeselskab.Kravet om vederlag i aktier i snæver forstand går videre,end hvad der er nødvendigt for at forhindre omgåelse af ud-
byttebeskatningen. Hvis konvertible obligationer og teg-ningsrettigheder overdrages mod vederlag i værdipapirer afsamme art i det erhvervende selskab, opnås der ved overdra-gelsen ikke større mulighed for at modtage skattefri udlod-ning end før overdragelsen.Det foreslås derfor, at der heller ikke skal ske udbyttebe-skatning, hvis vederlaget består i værdipapirer svarende tilde afståede værdipapirer. Det vil sige, at f.eks. tegningsret-tigheder til aktier kan overdrages mod vederlag i tilsvarendetegningsrettigheder til aktier i det erhvervende selskab udenudbyttebeskatning.De anførte værdipapirer, der ikke er aktier i snæver for-stand, kan fortsat vederlægges med aktier, hvis der ikkeønskes udstedt tilsvarende værdipapirer i det erhvervendeselskab.Til nr. 3Der foreslås en sproglig tydeliggørelse som følge af deøvrige ændringsforslag.Til nr. 4Det ved lovforslaget foreslåede § 2 D, stk. 2, 1. pkt., in-debærer, at der sker udbyttebeskatning ved overdragelse afaktier til et tomt selskab, hvis vederlaget består i en kombi-nation af aktier og kontant udligningssum. Ved kontant ud-ligningssum forstås vederlag, der ikke består af aktier i snæ-ver forstand i det erhvervende selskab eller hermed kon-cernforbundne selskaber. I så fald beskattes den kontanteudligningssum som udbytte, fordi overdrageren får udbetaltkontanter m.v., samtidig med at aktionærinteressen i selska-bet opretholdes.Hvis overdrageren derimod udelukkende modtager etkontantvederlag og således helt afstår sine aktionærinteres-ser i selskabet, sker der som udgangspunkt ikke udbyttebe-skatning af vederlaget. For at hindre omgåelse er det dog ilovforslagets § 2 D, stk. 2, 2. pkt., foreslået, at der sker ud-byttebeskatning af dette kontantvederlag, hvis der efteroverdragelsen ejes aktier m.v. i det erhvervende selskab el-ler hermed koncernforbundne selskaber eller i det selskab,hvori der overdrages aktier. I disse situationer er der såledesogså tale om, at der modtages kontanter m.v., samtidig medat aktionærinteressen i koncernen opretholdes.Det foreslås at tydeliggøre bestemmelsen i § 2 D, stk. 2,2. pkt., så ordlyden for det første tager højde for den foreslå-ede lempelse under nr. 2, hvorefter vederlag i aktier ogsåomfatter den situation, hvor der som vederlag for værdipapi-rer, der ikke er aktier i snæver forstand, erhverves værdipa-pirer svarende til de afståede værdipapirer.For det andet præciseres det, at opretholdelse af ejerinte-resser i koncernen skal forstås som fortsat ejerskab af aktierm.v., dvs. aktier, andelsbeviser og lignende værdipapirer,herunder konvertible obligationer, samt tegningsrettighedertil sådanne værdipapirer i det erhvervende eller hermed kon-cernforbundne selskaber.Det foreslås endvidere, at der ses bort fra ejerinteresser idet selskab, hvori der overdrages aktier m.v. Sidstnævnte eren lempelse i forhold til det fremsatte lovforslag. Lempelsenmedfører, at overdrageren ikke nødvendigvis behøver at
4
sælge alle sine aktier i selskabet for at undgå udbyttebeskat-ning ved salg mod kontant vederlag.Til nr. 5Det ved lovforslaget foreslåede § 2 D, stk. 2, 1. pkt.,medfører udbyttebeskatning af den del af vederlaget for enoverdragelse af aktier m.v. til et tomt selskab, der ikke be-står af aktier i det erhvervende selskab eller hermed kon-cernforbundne selskaber. Begrebet aktier skal som anført ibemærkningerne til nr. 2 forstås som aktier i snæver for-stand. Det er f.eks. ikke muligt at overdrage aktier mod ve-derlag i form af konvertible obligationer i det erhvervendeselskab. Udbyttebeskatningen ville i så fald kunne omgås.Som anført i bemærkningerne til nr. 2 er det dog ikkenødvendigt at gennemføre udbyttebeskatning i en situation,hvor f.eks. konvertible obligationer eller tegningsrettighedervederlægges med tilsvarende værdipapirer.Det foreslås derfor, at der ikke skal ske udbyttebeskat-ning, hvis vederlaget består i værdipapirer svarende til de af-ståede værdipapirer. Der henvises i øvrigt til bemærkninger-ne til nr. 2.Til nr. 6Den foreslåede bestemmelse om udbyttebeskatning afkontante udligningssummer ved en skattepligtig overdragel-se af aktier m.v. finder kun anvendelse, hvis overdragelsensker til et tomt selskab, jf. selskabsskattelovens § 33 A, stk.3. Det vil sige, at bestemmelsen ikke finder anvendelse i detilfælde, hvor der er tale om en aktieoverdragelse, hvor deterhvervende selskab er i besiddelse af en økonomisk risikoved erhvervsmæssig aktivitet.Da der er tale om en værnsregel, der har til formål at for-hindre omgåelse, er det nødvendigt at sikre, at reglen ikkeomgås ved tilkøb eller tilførsel af aktiviteter. Det er derfor i§ 2 D, stk. 3, 1. pkt., foreslået, at aktiviteter, der er erhvervetfra et koncernforbundet selskab, ikke indgår i vurderingen afselskabets erhvervsmæssige aktivitet.Der er ingen tidsbegrænsning. Herved vil værnsreglenkunne få en rækkevidde, der går ud over, hvad der er nød-vendigt for at forhindre omgåelse. Det foreslås derfor, at detalene er overdragelse af erhvervsmæssige aktiviteter, der ersket i en periode på 3 år forud for aktieoverdragelsen, derskal ses bort fra ved bedømmelsen af, om selskabet er tomt.Reglen gælder kun for overdragelser fra koncernforbund-ne selskaber. For at forhindre omgåelse foreslås det derfor,at der også skal ses bort fra overdragelse af erhvervsmæssigaktivitet i en 3-årsperiode fra en person, der har bestemmen-de indflydelse over selskabet, jf. ligningslovens § 2.Til nr. 7I det foreslåede § 2 D, stk. 3, 2. pkt., skal der ved transak-tioner mellem et moderselskab og et datterselskab ses bortfra erhvervsmæssig aktivitet i datterselskabet ved vurderin-gen af moderselskabet efter selskabsskattelovens § 33 A.Det foreslås, at denne regel indsnævres til datterselskaber,der er erhvervet fra koncernforbundne selskaber inden for 3år forud for aktieoverdragelsen.
Der foreslås samtidig en sproglig tydeliggørelse af reg-len, så det klart fremgår, at et i øvrigt tomt moderselskab ik-ke kan medregne erhvervsmæssig aktivitet i et datterselskab,der er erhvervet fra et koncernforbundet selskab inden for deseneste 3 år forud for overdragelsen af aktier m.v. Reglen vilogså kunne anvendes, hvis erhvervelsen ikke sker direkte fraet koncernforbundet selskab, men er sket indirekte fra aktio-næren eller aktionærerne.Til nr. 8Den ved lovforslaget foreslåede § 2 D, stk. 4, medførerudbyttebeskatning af vederlag i andet end aktier m.v. i detmodtagende selskab eller hermed koncernforbundne selska-ber i forbindelse med fusion eller spaltning, der ikke er om-fattet af fusionsskatteloven, såfremt aktionæren efter om-struktureringen ejer aktier i et af de indskydende eller mod-tagende selskaber eller hermed koncernforbundne selskaber.Det foreslås præciseret, at udbyttebeskatning sker i de si-tuationer, hvor vederlaget ikke består af aktier i snæver for-stand.Til nr. 9Det foreslås, at værdipapirer, der ikke er aktier i snæverforstand, kan vederlægges med tilsvarende værdipapirer idet modtagende selskab. Der henvises i øvrigt til bemærk-ningerne til nr. 2. Ophører det indskydende selskab ikke vedspaltningen, kan vederlaget til aktionærerne i det indskyden-de selskab udstedes i form af tilsvarende værdipapirer, somaktionæren ejer i det indskydende selskab.Til nr. 10Den ved lovforslaget foreslåede ændring af kildeskattelo-vens § 2, stk. 1, nr. 6, medfører begrænset skattepligt af ud-bytte for en person ved overdragelse af aktier svarende til deforeslåede ændringer i selskabsskattelovens § 2 D. Som deter tilfældet ved overdragelser omfattet af selskabsskattelo-vens § 2 D, bliver der efter den foreslåede ændring af kilde-skattelovens § 2, stk. 1, nr. 6, kun tale om udbyttebeskat-ning, hvis personen efter overdragelsen eller omstrukturerin-gen ejer aktier m.v. i det erhvervende, modtagende eller her-med koncernforbundne selskaber.For at hindre omgåelse foreslås det, at udbyttebeskatningogså skal ske, hvis personens ægtefælle ejer aktier efteroverdragelsen m.v.Til nr. 11Det foreslås præciseret, at anvendelsen af udtrykket kon-cernforbundne selskaber i kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 6,skal forstås som en henvisning til koncernbegrebet i lig-ningslovens § 2.Til nr. 12Det foreslås, at pligten til at indeholde udbytteskat vedsalg af aktier m.v. til det selskab, der har udstedt aktierne,tilsvarende skal gælde ved salg til et selskab, hvorover detudstedende selskab har bestemmende indflydelse, jf. lig-ningslovens § 2, stk. 2, og hvori selskabet direkte eller indi-rekte ejer mere end 10 pct. af aktiekapitalen.
5
Endvidere foreslås der pligt til at indeholde udbytteskataf afståelsessummer for aktier m.v., der er omfattet af be-grænset skattepligt ifølge kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 6.Indeholdelsespligten påhviler det købende selskab.Herefter gælder indeholdelsespligten ifølge kildeskattelo-vens § 65 for alle afståelsessummer, der er omfattet af lig-ningslovens § 16 B, stk. 1, og kildeskattelovens § 2, stk. 1,nr. 6.Den foreslåede indeholdelsespligt for begrænset skatte-pligtige personer har ikke betydning for selskaber, der ud-byttebeskattes efter reglerne i selskabsskattelovens § 2 D.Ifølge selskabsskattelovens § 2 D anses vederlaget for ud-bytte. Det forhold, at vederlaget anses for udbytte, indebæ-rer, at udbyttet er omfattet af ligningslovens § 16 A, og atudbyttet for selskaber dermed er omfattet af den begrænsedeskattepligt i selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c.Til nr. 13Ifølge ligningslovens § 16 B, stk. 1, skal afståelsessum-men ved salg af aktier m.v. til det selskab, der har udstedt depågældende værdipapirer, som hovedregel medregnes i denskattepligtige indkomst. Ved lov nr. 1255 af 18. december2012 blev ligningslovens § 16 B, stk. 1, udvidet til også atskulle gælde ved salg af aktier til et selskab, hvorover detselskab, der har udstedt de pågældende værdipapirer, har be-stemmende indflydelse, jf. ligningslovens § 2, stk. 2. Bag-grunden for udvidelsen af ligningslovens § 16 B, stk. 1, varbl.a., at uden denne udvidelse af ligningslovens § 16 B villebeskatningen af udbytte af unoterede porteføljeaktier kunneomgås ved at sælge aktierne til et datterselskab af det ud-stedende selskab, idet en sådan afståelse ikke var omfattet afden dagældende udformning af ligningslovens § 16 B, stk.1.Henvisningen til ligningslovens § 2, stk. 2, har imidlertidgivet anledning til spørgsmål om rækkevidden af ligningslo-vens § 16 B, stk. 1. Det er anført, at en ordlydsfortolkning afligningslovens § 2, stk. 2, kan medføre, at salg til et selskab,hvori det udstedende selskab ikke ejer aktier, f.eks. et salgtil et moderselskab, kan være omfattet af bestemmelsen.Det foreslås at ændre ordlyden af ligningslovens § 16 B,stk. 1, således at det tydeliggøres, at udbyttebeskatning vedsalg til andre selskaber end det udstedende selskab kun om-fatter salg til selskaber, hvorover det udstedende selskab har
bestemmende indflydelse, jf. ligningslovens § 2, stk. 2, hvisdet udstedende selskab samtidig direkte eller indirekte ejermere end 10 pct. af aktiekapitalen i selskabet.Til nr. 14Lovens ikrafttrædelsestidspunkt foreslås ændret fra 1. fe-bruar 2014 til 1. april 2014.Til nr. 15 og 16De foreslåede ændringer under nr. 2-11 til lovforslagets§§ 2 og 3 indeholder lempelser og ændringer, der ikke erskærpende, hvorfor det foreslås, at disse ændringer fortsattillægges virkning fra lovforslagets fremsættelse. I de undernr. 6 og 10 foreslåede ændringer indgår tillige skærpendeændringer, der tillægges virkning fra ændringsforslaget erstillet. Der henvises herom til bemærkningerne til nr. 17.Til nr. 17Den under nr. 6 foreslåede ændring af selskabsskattelo-vens § 2 D, stk. 3, udvider de overdragelser af erhvervsmæs-sige aktiviteter, som der skal ses bort fra ved vurderingen af,om det erhvervende selskab er tomt, til også at omfatte over-dragelse af erhvervsmæssige aktiviteter fra en person, derhar den i ligningslovens § 2 anførte forbindelse med det er-hvervende selskab.Den under nr. 10 foreslåede ændring af kildeskattelovens§ 2, stk. 1, nr. 6, 4. og 5. pkt., udvider den foreslåede udbyt-tebeskatning ved overdragelse af aktier m.v. til at omfattetilfælde, hvor personens ægtefælle efter overdragelsen ejeraktier m.v. i det erhvervende selskab eller hermed kon-cernforbundne selskaber efter overdragelsen.Der er i de anførte tilfælde tale om en skærpelse i forholdtil det fremsatte lovforslag. For at hindre spekulation fore-slås det, at ændringsforslaget tillægges virkning fra æn-dringsforslaget er stillet den 17. februar 2014. (Dagen hvorændringsforslagene er sendt til Folketingets Skatteudvalg ogoffentliggjort på Folketingets hjemmeside.) Det tidlige virk-ningstidspunkt skal forhindre spekulation, der kunne mod-virke formålet med bestemmelsen i perioden fra ændrings-forslaget er stillet indtil dets ikrafttræden. Der ville såledesvære risiko for provenutab ved et senere virkningstidspunkt,når fremgangsmåden for omgåelsen fremgår af ændringsfor-slaget.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Benny Engelbrecht (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby Paulsen (S)Jesper Petersen (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Christian Friis Bach (RV)Camilla Hersom (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Nikolaj Villumsen (EL)Hans Andersen (V) Jacob Jensen (V) Thomas Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Tina Nedergaard (V)Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V)fmd.Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
6
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4747221712129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
7
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 81Bilagsnr. Titel1Forslag til lov om ændring af fusionsskatteloven, selskabsskatteloven,kildeskatteloven og aktieavancebeskatningsloven (Indgreb mod omgå-else af udbyttebeskatningen i forbindelse med kontante udlignings-summer)2Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren3Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren