I sommer afsagde EU-Domstolen den her dom over Danmarks praksis omkring fraflytterbeskatningen – eller selskabers fraflytterbeskatning er det helt præcist. Dommen fastslog altså, at de danske regler ikke stemmer overens med reglerne om selskabers frie ret til at etablere sig i EU- og EØS-lande. Det er det problem, som det her lovforslag skal løse, så den danske lovgivning bringes i overensstemmelse med EU-retten.
Hvad er fraflytterbeskatning så helt konkret? Jo, altså, hvis et selskab foretager en intern overførsel af et eller flere aktiver til selskabets faste driftssted i udlandet – det vil sige, at aktiverne dermed udgår af den danske beskatningsret – så anses de pågældende aktiver for solgt til handelsværdien på overførselstidspunktet. Konsekvensen er, at der indtræder en dansk beskatning af værditilvæksten, der har været, i forhold til aktivet, mens det har været omfattet af dansk beskatningsret.
De nuværende regler kræver altså, at selskabet betaler fraflytterskat, når det overfører aktiver til et andet EU- eller EØS-land. Omvendt er det sådan, at hvis selskabet bevarer sine aktiver i Danmark, bliver dets urealiserede kapitalgevinster ikke beskattet. På den måde afholder reglerne indirekte selskaber fra at flytte deres aktiver til et andet medlemsland, og det begrænser selskabernes frihed til at etablere sig.
Med lovforslaget indføres en henstandsordning, dvs. en afdragsordning, der gør det muligt for selskaber, der flytter aktiver til andre EU- og EØS-lande, at udskyde at betale fraflytterskat mod en forrentning. Det betyder, at selskaberne skal afdrage henstandsbeløbet, i takt med at deres overførte aktiver genererer et afkast, f.eks. i form af indtægter, gevinster og udbytter, som ellers ville være blevet beskattet i Danmark.
Det årlige afdrag skal udgøre et beløb, der svarer til minimum en syvendedel af den opgjorte fraflytterskat, og på den måde kan afdragsperioden altså maksimalt vare i 7 år. Perioden på 7 år sikrer, at selskaberne betaler fraflytterskatten til det danske samfund inden for en rimelig tidshorisont, og at selskaberne samtidig får udskudt deres betalinger i en relativt lang periode, sådan at de også kan betale dem. Her er det jo væsentligt at bemærke, at 7-årsperioden svarer til afskrivningsperioden for immaterielle aktiver.
Det er klart, at de nye regler kan give en administrativ byrde til selskaberne, fordi de bliver pålagt et årligt dokumentationskrav, hvis de vælger henstandsordningen, men til gengæld vil selskaberne med henstandsordning blive lettet for den likviditetsmæssige byrde, som de nuværende regler pålægger dem ved at skulle betale fraflytterskatten med det samme. Og det er jo op til selskabet selv frit at vælge, om det hellere vil betale fraflytterskatten med det samme, hvis selskabet mener, at henstand ikke er en attraktiv mulighed på grund af de administrative omkostninger.
Hos Socialdemokraterne synes vi, at det er vigtigt, at vi bringer Danmarks lovgivning i overensstemmelse med EU-retten. Vi vil selvfølgelig respektere selskabers etableringsfrihed inden for EU- og EØS-lande, og derfor stemmer vi for forslaget.