Skatteudvalget 2013-14
L 91 Bilag 4
Offentligt
1
Folketingets
Skatteudvalg
Christiansborg
1240
København
K
Kongens
Lyngby,
d.
20.
januar
2014
Spørgsmål til Skatteministeren vedrørende L 91 - Forslag til lov om ændringaf selskabsskatteloven. (Henstand med exitskat ved selskabers overførsel afaktiver og passiver til et andet EU-/EØS-land).I
forbindelse
med
fremsættelsen
af
L
91
af
4.
december
2013,
skal
vi
hermed
venligst
anmode
Skatteministeren
om
at
besvare
nedenstående
spørgsmål
vedrørende
forståelsen
af
henstandsordningen
i
den
foreslåede
SEL
§
27
samt
den
EU-·‐retlige
konformitet
heraf.
Vi
tillader
os
samtidig
at
fremkomme
med
nogle
generelle
kommentarer
vedrørende
forlaget.
1. Generelle
kommentarer
Det
er
vores
generelle
vurdering,
at
den
ordning,
som
foreslås
indført,
fortsat
medfører
betydelige
hindringer
for
etableringsfriheden
inden
for
EU.
Selskabers
mobilitet
er
således
en
del
af,
at
være
medlem
af
EU,
men
det
forekommer,
at
Danmark
kun
yderst
nødtvunget
vil
acceptere
denne
kendsgerning.
Forslaget
er
for
kompliceret
og
pålægger
virksomhederne
unødige
administrative
byrder.
2. Konkrete
spørgsmål
og
kommentarer
2.1.
Henstandsperioden
begrænses
for
alle
aktiver
Lovforslaget
begrænser
henstandsperioden
til
maksimalt
7
år,
hvor
der
samtidig
skal
afdrages
minimum
1/7
af
den
samlede
exit
skat
hvert
år.
Det
gælder
for
alle
aktiver,
uanset
om
aktivet
er
bestemt
til
at
blive
realiseret
eller
ej.
Det
er
efter
vores
opfattelse
ikke
foreneligt
med
de
almindelig
bemærkninger
til
lovslaget
eller
EU-·‐domstolens
praksis,
senest
ved
Kommissionen
mod
Danmark
C-·‐261/11.
Det
fremgår
af
de
almindelige
lovbemærkninger
til
lovforslaget,
at
der
skal
udformes
en
foranstaltning,
som
både
er
egnet
til
at
sikre
en
afbalanceret
fordeling
af
beskatningskompetencen
mellem
medlemslandene,
og
som
er
mindre
indgribende
i
etableringsfriheden
end
den
umiddelbare
opkrævning
af
exitskatten.
Det
fremgår
i
forlængelse
heraf,
at:
”Medlemslandene,
som
har
ret
til
at
beskatte
de
kapitalgevinster,
der
er
opstået,
mens
de
omhandlede
aktiver
befandt
sig
på
deres
område,
er
således
berettigede
til
at
foreskrive
et
andet
udløsende
kriterium
for
opkrævning
af
skatten
end
den
faktiske
afståelse
for
at
sikre
skattebetaling
i
forhold
til
aktiver,
som
ikke
er
bestemt
til
at
blive
realiseret.”
(vores
fremhævelser)
CORIT ADVISORY P/S•LYNGBY HOVEDGADE 17, 2ND FLOOR•DK-2800 KONGENS LYNGBY•CVR.-NO.:34085307•PHONE: +45 40 42 22 84
2
Dette
bekræftes
ligeledes
i
EU-·‐domstolens
praksis.
EU-·‐domstolen
fastlog
allerede
i
National
Grid
Indus
C-·‐371/10,
at
henstand
skal
gives
indtil
aktivet
afstås.
Det
blev
på
ny
bekræftet
i
præmis
35
i
Kommissionen
mod
Danmark
C-·‐261/11.
I
præmis
37
i
Kommissionen
mod
Danmark
C-·‐261/11
fremgår
en
undtagelse
hertil,
som
dog
er
begrænset
til
aktiver,
som
ikke
bestemt
til
at
blive
realiseret.
Det
følger
heraf,
at:
”
Medlemsstaterne
–
som
har
ret
til
at
beskatte
de
kapitalgevinster,
der
er
opstået,
mens
de
omhandlede
aktiver
befandt
sig
på
deres
område
–
er
således
berettigede
til
at
foreskrive
et
andet
udløsende
kriterium
for
denne
beskatning
end
den
faktiske
afståelse
for
at
sikre
beskatningen
af
aktiver,
som
ikke
er
bestemt
til
at
blive
realiseret,
og
som
er
mindre
indgribende
i
etableringsfriheden
end
beskatning
på
tidspunktet
for
overførslen.”
(vores
fremhævelser)
Det
fremgår
tydeligt
af
EU-·‐domstolens
præmis,
at
anvendelse
af
et
sådan
andet
udløsende
kriterium
end
den
faktiske
afståelse
er
begrænset
til
aktiver,
som
IKKE
er
bestemt
til
at
blive
realiseret.
Kan
Skatteministeren
forklare,
hvordan
det
er
foreneligt
med
de
almindelige
bemærkninger
til
lovforslaget
samt
Kommissionen
mod
Danmark
C-·‐261/11,
at
der
i
den
foreslåede
SEL
§
27
anvendes
et
andet
udløsende
kriterium
end
den
faktiske
afståelse
for
aktiver,
som
er
bestemt
til
at
blive
realiseret?
2.2.
Henstandsperiode
på
7
år
med
årlige
betalinger
Som
bestemmelsen
i
forslaget
til
SEL
§
27,
stk.
2
er
formuleret,
skal
henstandsbeløbet
afdrages
løbende
over
maksimalt
7
år,
hvor
der
samtidig
skal
afdrages
minimum
1/7
af
den
samlede
exitskat
hvert
år.
Det
fremgår
af
bemærkningerne,
at
henstandsperioden
på
maksimalt
7
år
repræsenterer
en
tidsramme,
der
giver
en
rimelig
betalingsudskydelse
og
samtidig
en
vis
sikkerhed
for,
at
exitskatten
bliver
betalt.
Dette
rejser
flere
spørgsmål.
1) Kan
Skatteministeren
uddybe
denne
”rimelighedsbetragtning”,
herunder
hvorfor
det
er
”rimeligt”
at
en
skatteyder,
der
anvender
den
EU-·‐retlige
etableringsfrihed,
skal
betale
skatten
løbende
og
langt
tidligere
end
en
skatteyder,
der
forbliver
i
Danmark?
2) Kan
Skatteministeren
samtidig
uddybe,
hvorfor
det
findes
proportionalt
at
reducere
henstandsperioden
fra
afståelsestidspunktet
til
maximalt
7
år
for
at
skabe
en
vis
sikkerhed
for
at
exitskatten
bliver
betalt?
Det
er
efter
vores
opfattelse
ikke
proportionalt,
da
det
går
udover
hvad
der
er
nødvendigt.
Sikkerhed
for
at
exitskatten
bliver
betalt
kan
nås
med
langt
mindre
indgribende
midler,
herunder
sikkerhedsstillelse
og/eller
forrentning
af
henstandsbeløbet,
som
det
også
er
accepteret
af
EU-·‐domstolen.
3) Det
følger
ydermere
af
bemærkningerne,
at
henstandsperioden
på
7
år
svarer
til
afskrivningsperioden
for
immaterielle
aktiver,
som
er
den
type
aktiver,
der
primært
må
forventes
overført.
Det
synes
at
være
en
grov
generalisering
med
betydelige
konsekvenser
for
fraflyttede
skatteydere,
som
besidder
andre
aktiver.
Kan
Skatteministeren
uddybe
hvorfor
en
sådan
generalisering
er
nødvendig
(proportional)?
CORIT ADVISORY P/S•LYNGBY HOVEDGADE 17, 2ND FLOOR•DK-2800 KONGENS LYNGBY•CVR.-NO.:34085307•PHONE: +45 40 42 22 84
3
4) Kan
Skatteministeren
redegøre
for,
hvorfor
der
indføres
en
potentielt
EU-·‐stridig
henstandsordning,
mens
en
sådan
ordning
allerede
er
under
behandling
hos
EU-·‐domstolen?
Finanzgericht
Hamburg
indgav
den
3.
april
2012
anmodning
om
præjudiciel
afgørelse
(C-·‐164/12),
hvor
det
bl.a.
spørges,
om
en
national
bestemmelse
er
i
overensstemmelse
med
etableringsfriheden,
hvis
indskyderen
indrømmes
en
ret
til
at
ansøge
om
en
rentefri
udsættelse
af
betalingen
af
den
skat,
der
opstår
ved
afdækningen
af
de
skjulte
reserver,
således
at
skatten
på
kapitalgevinsten
kan
betales
i
årlige
delbeløb
på
mindst
en
femtedel
af
den
skyldige
skat,
såfremt
der
stilles
sikkerhed
for
betalingen
af
delbeløbene.
Det
er
vores
vurdering,
at
der
i
forhold
til
aktiver,
der
er
bestemt
til
at
blive
realiseret,
skal
ydes
henstand
med
betalingen
af
exitskatten,
indtil
aktivet
afstås,
hvorfor
den
foreslåede
bestemmelse
i
SEL
§
27,
stk.
2
ikke
er
proportionel.
Det
er
samtidig
vores
vurdering
at
der
i
forhold
til
aktiver,
der
ikke
er
bestemt
til
at
blive
realiseret,
kan
anvendes
et
andet
kriterium
end
afståelsen,
for
at
sikre
at
exitskatten
reelt
kommer
til
betaling,
som
afgjort
i
Kommissionen
mod
Danmark.
Det
er
dog
efter
vores
opfattelse
unødvendigt
og
vilkårligt
generelt
at
anvende
en
7-·‐årig
henstandsperiode
med
årlige
betalinger
uden
i
det
mindst
at
give
skatteyderen
mulighed
for
en
konkret
fastsættelse
af
de
enkelte
aktivers
økonomiske
levetid,
som
det
eksempelvis
er
muligt
i
Storbritannien.
2.3.
Henstandsbeløbet
afdrages
i
takt
med
indtægter
Som
bestemmelsen
i
forslaget
til
SEL
§
27,
stk.
2
er
formuleret,
skal
henstandsbeløbet
afdrages
i
takt
med,
at
de
aktiver,
som
henstandssaldoen
vedrører,
oppebærer
indtægter
(dog
minimum
1/7).
Det
følger
af
bemærkningerne,
at
afdragene
opgøres
som
skatteværdien
af
det
afkast
herunder
indtægter,
udbytter
og
avancer,
der
generes
af
aktiverne
efter
overførslen,
og
som
ville
være
blevet
beskattet,
hvis
aktiverne
var
forblevet
i
Danmark.
Kan
Skatteministeren
bekræftet,
at
dette
kun
omfatter
faktisk
genererede
indtægter
efter
exit?
Det
fremgår
samtidig
af
bemærkningerne,
at:
”Opgørelsen
af
det
afkast,
som
de
overførte
aktiver
må
anses
for
at
generere,
skal
i
udgangspunktet
ske
med
afsæt
i
en
ramme,
hvorefter
det
selskab
m.v.,
der
har
overført
de
pågældende
aktiver,
anses
for
at
have
stillet
aktiverne
til
rådighed
for
en
anden
virksomhed.”
Kan
Skatteministeren
bekræfte
at
det
udelukkende
betyder,
at
selskabet,
der
har
overført
de
pågældende
aktiver
i
forhold
til
henstandssaldoen
anses
for
at
modtage
det
afkast,
som
aktiverne
generere
efter
overførslen?
Såfremt
dette
ikke
kan
bekræftes
bedes
Skatteministeren
redegøre
for,
hvad
det
så
betyder.
Det
fremgår
ydermere
af
bemærkningerne,
at:
”I
forhold
til
driftsmidler
og
immaterielle
aktiver
vil
pejlemærket
være,
hvilke
indtægter
det
overdragende
danske
selskab
selv
kunne
have
forventet
at
opnå
af
det
pågældende
driftsmiddel
eller
immaterielle
aktiv,
hvis
selskabet
havde
beholdt
aktivet.
CORIT ADVISORY P/S•LYNGBY HOVEDGADE 17, 2ND FLOOR•DK-2800 KONGENS LYNGBY•CVR.-NO.:34085307•PHONE: +45 40 42 22 84
4
Der
kan
f.eks.
henses
til,
hvad
den
faktiske
indtjening
er
i
det
modtagende
udenlandske
selskab,
men
det
afgørende
er,
at
afkastet
skal
fastlægges
på
grundlag
af
armslængdeprincippet,
jf.
ligningslovens
§
2”
Kan
Skatteministeren
forklare,
om
der
anvendes
et
særligt
kriterium
i
forhold
til
driftsmidler
og
immaterielle
aktiver
og
under
alle
omstændigheder
uddybe
opgørelsen
af
afkastet,
herunder
ved
et
eksempel?
Kan
Skatteministeren
samtidig
i
forhold
til
henholdsvis
udflytning
omfattet
af
SEL
§
5
og
SEL
§
8
nærmere
forklare
hvad
der
menes
med
at
afkastet
skal
fastlægges
på
grundlag
af
LL
§
2,
herunder
med
eksempler?
Det
er
vores
vurdering,
at
der
i
forhold
til
aktiver,
der
er
bestemt
til
at
blive
realiseret,
skal
ydes
henstand
med
betalingen
af
exitskatten
indtil
aktivet
afstås,
hvorfor
den
foreslåede
bestemmelse
i
SEL
§
27,
stk.
2
ikke
er
proportional.
Det
er
samtidig
vores
vurdering
at
der
i
forhold
til
aktiver,
der
ikke
er
bestemt
til
at
blive
realiseret,
kan
anvendes
et
andet
kriterium
end
afståelsen,
for
at
sikre
at
exitskatten
reelt
kommer
til
betaling,
som
afgjort
i
Kommissionen
mod
Danmark.
Det
er
dog
efter
vores
opfattelse
unødvendigt
og
særdeles
administrativt
bebyrdende
for
skatteyderen
at
skulle
udarbejde
en
(fiktiv)
dansk
indkomstopgørelse
for
at
kunne
afgøre
om
der
skal
afdrages
yderligere
på
henstandssaldoen.
Ligeledes
er
det
efter
vores
vurdering
ikke
proportionelt,
at
der
ifølge
lovbemærkningerne
”…ikke
tale
om,
at
der
skal
foretages
en
egentlig
nettoindkomstopgørelse.”
Derved
forfalder
exitskatten
til
betaling
i
takt
med
at
brutto-·‐
og
ikke
nettoindkomst
skabes,
og
derved
uden
hensyn
til
om
skatteyderen
reelt
har
mulighed
for
at
betale
exitskatten.
2.4.
Forrentning
af
henstandsbeløbet
Det
følger
af
den
foreslåede
§
27,
stk.
7,
at
henstandsbeløbet
forrentes
med
mindst
3
%
p.a.
Kan
Skatteministeren
redegøre
for,
hvorledes
en
sådan
minimumsstandardrente
er
EU-·‐retlig
proportionel?
Det
følger
af
den
foreslåede
§
27,
stk.
7,
at
henstandsbeløbet
forrentes
med
en
rentesats
1
procentpoint
over
nationalbankens
diskonto.
Kan
Skatteministeren
redegøre
for,
hvorledes
en
sådan
rente
er
EU-·‐retlig
proportional,
herunder
hvorledes
nationalbankens
diskonto
er
proportional
(relevant/nødvendig)
ift.
exitskatter
samt
hvorledes
et
standardtillæg
på
1
procentpoint
er
proportional
(relevant/nødvendig)
ift.
exitskatter?
EU-·‐domstolen
har
fastslået,
at
medlemsstater
kan
tillægge
renter
på
en
udskudt
exit
skat,
herunder
i
National
Grid
Indus
C-·‐
341/10.
EU-·‐domstolen
har
ikke
givet
nærmere
retningslinjer
herfor,
men
det
kan
næppe
forstås
således,
at
medlemsstaterne
er
berettigede
til
at
fastsætte
renten
fuldstændig
vilkårligt,
herunder
eksempelvis
til
10
%,
20
%
eller
50
%.
Henstanden
sikrer
at
der
ikke
sker
en
forskelsbehandling
af
grænseoverskridende
flytninger
og
tilsvarende
flytninger
inden
for
dansk
område.
Forrentningen
af
en
udskudt
exitskat
kan
derfor
efter
vores
opfattelse
ikke
anses
for
at
indebærer
en
offeromkostning
og
derfor
kan
forrentningen
ikke
omfatte
dette
element,
der
typisk
udgør
den
risikofri
rente.
Derimod
bærer
Danmark
ved
at
give
henstand,
en
risiko
for,
at
skatteyderen
ikke
kan
betale
exitskatten,
hvorfor
det
efter
vores
opfattelse
CORIT ADVISORY P/S•LYNGBY HOVEDGADE 17, 2ND FLOOR•DK-2800 KONGENS LYNGBY•CVR.-NO.:34085307•PHONE: +45 40 42 22 84
5
kan
være
proportionalt
at
kræve
en
forretning
baseret
på
skatteyderens
kreditværdighed
og
eventuelt
stillet
sikkerhed.
I
en
EU-·‐retlige
sammenhæng
kan
der
henses
til
en
lignende
opdeling
af
renten
i
forbindelse
med
tilbagebetaling
af
ulovlig
givet
statsstøtte
jf.
Meddelelse
fra
Kommissionen
om
revision
af
metoden
for
fastsættelse
af
referencesatsen
og
kalkulationsrenten
(2008/C
14/02).
Heri
opgøres
en
særlig
margin,
der
baserer
sig
på
debitors
kreditværdighed
og
sikkerhedsstillelse.
Efter
vores
opfattelse
vil
en
forretning,
der
udelukkende
baserer
sig
på
en
sådan
lånemargin
som
anført
ovenfor,
være
proportional,
mens
den
danske
foreslåede
forretning
synes
vilkårlig
og
ikke
proportional.
Slutteligt
bedes
Skatteministeren
oplyse
om
der
er
fradrag
for
renteudgiften
på
linje
med
andre
renteudgifter?
2.5.
Tilbagevirkende
kraft
Det
følger
af
§
2,
at
den
nye
henstandsordning
foreslås
indført
med
virkning
fra
indkomståret
2013.
Det
følger
samtidig,
at
selskaber
m.v.
der
er
blevet
exitbeskattet
i
perioden
2008-·‐2012
under
visse
betingelse
kan
vælge
henstand
efter
de
forslåede
regler
i
SEL
§
26
og
SEL
§
27.
Derved
tillægges
loven
virkning
på
et
tidspunkt
før
lovens
offentliggørelse.
Kan
Skatteministeren
bekræfte,
at
såfremt
selskabet
m.v.
ikke
vælger
at
anvende
loven
med
tilbagevirkende
kraft,
så
vil
selskabet
i
kraft
af
den
daværende
EU-·‐stridige
exitbeskatning
have
krav
på
henstand
indtil
aktiverne
afstås
og
derved
have
krav
på
tilbagebetaling
af
den
opkrævede
skat
samt
forrentning
heraf?
Det
må
under
alle
omstændigheder
være
retsstillingen
for
skatteyderen
uden
(vedtagelsen
af)
lovforslaget
og
derfor
også
være
retsstillingen
for
skatteyderen,
hvis
skatteyderen
vælger
ikke
at
benytte
sig
af
lovforslaget.
Med
venlig
hilsen
Jakob
Bundgaard
Michael
Tell
CORIT ADVISORY P/S•LYNGBY HOVEDGADE 17, 2ND FLOOR•DK-2800 KONGENS LYNGBY•CVR.-NO.:34085307•PHONE: +45 40 42 22 84