Skatteudvalget 2013-14
L 95 Bilag 1
Offentligt
Lovforslag nr.L 00
Folketinget 2013-14
Fremsat den 5. december 2013 af skatteministeren (Holger K. Nielsen)
Forslagtil
Lov om ændring af kildeskatteloven og selskabsskatteloven(Tilpasning af procenttillæg og reduceret markedsrente til ny referencerente m.v.)§1I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1403 af 7.december 2010, som ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 1560 af21. december 2010 og senest ved § 7 i lov nr. 894 af 4. juli2013, foretages følgende ændringer:1.I§ 59, stk. 1, 2. pkt.,ændres »tillæg af 2 procentenheder«til: »fradrag af 1,2 procentpoint«.2.I§ 61, stk. 2, 2. pkt.,ændres »4 procentenheder« til: »0,8procentpoint«.3.I§ 62, stk. 2, 2. pkt.,ændres »2 procentenheder« til: »5,2procentpoint«.§2I selskabsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1082 af14. november 2012, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 513 af7. juni 2006 og senest ved § 1 i lov nr. 792 af 28. juni 2013,foretages følgende ændringer:1.I§ 29 B, stk. 1,ændres »stk. 2-11« til: »stk. 2-10«.2.I § 29 B, stk. 4, 3. pkt.,og§ 29 B, stk. 8, 2. pkt.,ændres»stk. 8« til: »stk. 7«.3.I§ 29 B, stk. 6, 2.og3. pkt.,ændres »stk. 9« til: »stk. 8«.4.I§ 29 B, stk. 7, 2. pkt.,ændres »60 pct.« til: »25 pct.«§3Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen iLovtidende.Stk. 2.§ 1 har virkning for afregning af indkomstskatterfra indkomståret 2013.Stk. 3.§ 2, nr. 4, har virkning for afregning af indkomst-skatter fra indkomståret 2014.
AN011647Skattemin., j.nr. 13-6090528
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Lovforslagets formål og baggrundDette lovforslag har til formål at neutralisere effekten afden nye referencerente ved at tilpasse procenttillæggene forafregning af indkomstskatter, så renteniveauet bliver afpas-set med renteniveauet for den tidligere referencerente.Efter opkrævningslovens § 7 fastlægges en referencerente,som er årligt variabel, så den i et vist omfang følger mar-kedsrentens bevægelser. Referencerenten danner grundlagfor fastsættelsen af renten i forskellige skatte- og afgiftslove.I de enkelte skatte- og afgiftslove fastlægges renten med ud-gangspunkt i renten i opkrævningslovens § 7, stk. 2, medforskellige justeringer.Med virkning fra 1. januar 2014 blev der ved lov nr. 1354af 21. december 2012 gennemført en ændring af opkræv-ningsloven, der betød, at renten blev omlagt fra et vægtetgennemsnit af en række obligationsserier til en gennemsnit-lig kassekreditrente for ikke-finansielle selskaber, som op-gøres af Nationalbanken. Omlægningen betød, at reference-renten i opkrævningsloven § 7 blev gennemsnitlig 3 pro-centpoint højere end den tidligere obligationsbaserede refe-rencerente.Som følge af ændringen af referencerenten blev nogle afde forskellige rentesatser i skatte- og afgiftslovene justeret.Ved en fejl blev procenttillæggene i kildeskatteloven og sel-skabsskatteloven ikke justeret som følge af omlægningen afreferencerenten.Formålet med dette lovforslag er at tilpasse procenttillæg-gene i kildeskatteloven og selskabsskatteloven for afregningaf indkomstskatter, så renteniveauerne i disse to love ogsåbliver tilpasset i forhold til den nye referencerente.2. Gældende retEfter gældende regler fastsættes procenttillæggene for af-regning af indkomstskat i kildeskatteloven og selskabsskat-teloven med udgangspunkt i referencerenten i opkrævnings-loven. Efter bestemmelsen i opkrævningsloven fastsættesrenten for kalenderåret og offentliggøres senest den 15. de-cember forud for det år, hvor den skal have virkning.Referencerenten for et år beregnes på grundlag af et sim-pelt gennemsnit af den af Danmarks Nationalbank opgjortekassekreditrente for ikke-finansielle selskaber i månedernejuli, august og september i det foregående kalenderår. Denaf Nationalbanken opgjorte månedlige kassekreditrente forikke-finansielle selskaber opgøres som et vægtet gennemsnitover den effektive rentesats for den udestående lånemasseopgjort med to decimaler.Dette renteniveau ligger i gennemsnit omkring 3 procent-point over den tidligere referencerente i opkrævningslovens§ 7, stk. 2, 3. pkt. Det betyder, at de procenttillæg i kilde-skatteloven og selskabsskatteloven, som beregnes med ud-gangspunkt i denne referencerente, bliver højere end tilsig-tet. Det har betydning for den rente og de procenttillæg, sombetales i følgende situationer:• Når personer skal betale rente af frivillige indbetalingeraf yderligere forskudsskat fra 1. januar i året efter ind-komståret, jf. kildeskattelovens § 59.• Når personer betaler restskattetillæg, jf. kildeskattelo-vens § 61, stk. 2.• Når staten yder procentgodtgørelse af overskydende skattil personer, jf. kildeskattelovens § 62, stk. 2.• Når selskaber betaler frivillig acontoskat i løbet af ind-komståret, jf. selskabsskattelovens § 29 B, stk. 6.• Når selskaber betaler restskattetillæg, jf. selskabsskatte-lovens § 29 B, stk. 4.• Når staten yder selskaber procentgodtgørelse af oversky-dende skat, jf. selskabsskattelovens § 29 B, stk. 5.2.1. PersonerEfter kildeskattelovens § 59 kan en skattepligtig indbetaleforskudsskat ud over, hvad der er indeholdt i A-indkomst ogarbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst eller opkrævet vedskattebillet, frem til og med den 1. juli i året efter indkomst-året.Ved betaling af yderligere forskudsskat efter udløbet afindkomståret skal der betales en dag-til-dag-rente af for-skudsskatten svarende til renten i opkrævningslovens § 7,stk. 2, 3. pkt., med tillæg af 2 procentpoint.Efter kildeskattelovens § 61 skal en skattepligtig, som haren restskat, betale et procenttillæg til staten af restskatten.Procenttillægget beregnes en gang årligt og fastsættes somrentesatsen i opkrævningslovens § 7, stk. 2, 3. pkt., med til-læg af 4 procentpoint.Efter kildeskattelovens § 62 ydes der en skattepligtig, somhar en overskydende skat, et procenttillæg af beløbet i godt-gørelse. Procenttillægget beregnes én gang årligt og fastsæt-tes som rentesatsen i opkrævningslovens § 7, stk. 2, 3. pkt.,med fradrag af 2 procentpoint. Procenttillægget kan dog ik-ke fastsættes til mindre end 0,5 procent af den overskydendeskat. I det omfang det betalte tillæg modsvares af beløb, derer indbetalt efter § 59, ydes ingen godtgørelse. I stedet tilba-gebetales dag-til-dag-renten af den for meget indbetalteyderligere forskudsskat. Der ydes ingen godtgørelse for be-løb, som modsvares af nedslaget efter lov om skattenedslagfor seniorer, og beløb efter lov om skattefri kompensationfor forhøjede energi- og miljøafgifter.2.2. Selskaber, foreninger m.v.Efter selskabsskattelovens § 29 A skal selskaber betaleindkomstskat i løbet af indkomståret. Beløb, som indbetalesi løbet af året, benævnes acontoskat. Ud over den fastsatteordinære acontoskat kan selskaber, foreninger m.v. indbeta-le frivillig acontoskat i løbet af indkomståret. For beløb,som indbetales senest 20. marts i indkomståret, ydes et pro-centtillæg. For beløb, som indbetales senest 20. november iindkomståret, fratrækkes et procenttillæg. Procenttillæggenefor frivillig acontoskat fastsættes med udgangspunkt i den
3
reducerede markedsrente, som er fastsat til 60 pct. af renteni opkrævningslovens § 7, stk. 2, 3. pkt., med fradrag af enandel svarende til selskabsskatteprocenten.Selskabsskattelovens § 29 B indeholder bestemmelser omberegning af et selskabs eller forenings m.v. indkomstskat,restskat eller overskydende skat for indkomståret. Har sel-skabet en restskat, skal selskabet ved betaling af restskattenbetale et restskattetillæg af restskatten. Har selskabet enoverskydende skat, skal der ved tilbagebetaling af den over-skydende skat ydes selskabet eller foreningen m.v. en godt-gørelse af den overskydende skat.Godtgørelsesprocenten fastsættes en gang årligt og bereg-nes som den reducerede markedsrente efter skat ganget med480/360, afrundet til en decimal. Den reducerede markeds-rente efter skat beregnes som 60 pct. af renten i opkræv-ningslovens § 7, stk. 2, 3. pkt., med fradrag af en andel sva-rende til selskabsskatteprocenten. Restskatteprocenten fast-sættes én gang årligt og beregnes som indkomstårets godt-
gørelsesprocent tillagt 3,5 procentpoint. Beregningen af rest-skatteprocenten bygger således også på rentesatsen i op-krævningslovens § 7, stk. 2, 3. pkt.3. Lovforslaget3.1. PersonerDet foreslås at ændre tillægget til referencerenten ved be-regningen af dag-til-dag-renten fra et tillæg på 2 procenten-heder til et fradrag på 1,2 procentpoint. Herved bliver detgennemsnitlige renteniveau for dag-til-dag-renten nedsat tildet gennemsnitlige renteniveau for den tidligere dag-til-dag-rente. Se tabel 1.Det bemærkes, at udtrykket »procentenheder« i de be-stemmelser, som der henvises til i dette afsnit, svarer til ud-trykket »procentpoint«, som anvendes i den økonomiske ter-minologi i dag. Udtrykket »procentpoint« vil blive anvendt idet følgende.
Tabel 1: Niveauet for dag-til-dag-renten i perioden 2009-2012, faktiske satser og hvis ny refe-rencerente var blevet anvendt med nedsættelse af det faste tillægIndkomstår2009201020112012Gns.Faktiske satser efter gældende retVed anvendelse af foreslåede satserForskelKilde: Skatteministeriet
4,64,2-0,4
4,23,3-0,9
-- pct. --3,43,70,3
2,73,50,8
3,73,70,0
Det foreslås desuden at ændre tillægget til referencerentenved beregning af restskattetillægget fra et tillæg på 4 pro-centpoint til et tillæg på 0,8 procentpoint. Herved bliver det
gennemsnitlige renteniveau for restskattetillægget nedsat tildet gennemsnitlige renteniveau for det tidligere restskattetil-læg. Se tabel 2.
Tabel 2: Niveauet for restskattetillægget for personer i perioden 2009-2012, faktiske satser oghvis ny referencerente var blevet anvendt med nedsættelse af det faste tillægIndkomstår2009201020112012Gns.-- pct. --Faktiske satser efter gældende ret6,66,25,44,75,7Ved anvendelse af foreslåede satser6,25,35,75,55,7Forskel-0,4-0,90,30,80,0Kilde: Skatteministeriet
Det foreslås endvidere at ændre tillægget til referenceren-ten ved beregning af procentgodtgørelsen for overskydendeskat fra et fradrag på 2 procentpoint til et fradrag på 5,2 pro-centpoint. Herved bliver det gennemsnitlige renteniveau for
procentgodtgørelsen for overskydende skat for personernedsat til det gennemsnitlige renteniveau for den tidligereprocentgodtgørelse for overskydende skat for personer. Setabel 3.
Tabel 3: Niveauet for godtgørelsesprocenten for overskydende skat for personer i perioden2009-2012, faktiske satser og hvis ny referencerente var blevet anvendt med nedsættelse afdet faste tillægIndkomstår2009201020112012Gns.-- pct. --Faktiske satser efter gældende ret0,60,50,50,50,5
4
Ved anvendelse af foreslåede satserForskelKilde: Skatteministeriet
0,5-0,1
0,50,0
0,50,0
0,50,0
0,50,0
SKAT vil ved bekendtgørelsen af loven i Lovtidende brin-ge en meddelelse på sin hjemmeside om de nye satser forindkomståret 2013, som træder i stedet for meddelelsen omde satser, som SKAT offentliggjorde på sin hjemmeside den28. november 2013 (SKM2013. 837. SKAT).3.2. Selskaber, foreninger m.v.Endelig foreslås det at ændre opgørelsen af den reducere-de markedsrente. Den reducerede markedsrente anvendesved opgørelsen af tillæg til selskabers betaling af frivilligacontoskat i løbet af indkomståret, selskabers restskattetil-
læg og den procentgodtgørelse, som staten yder selskaberved overskydende skat. Det foreslås, at den reducerede mar-kedsrente ændres fra at udgøre 60 pct. af referencerenten iopkrævningslovens § 7 med fradrag af en andel svarende tilselskabsskattesatsen til at udgøre 25 pct. af referencerentenmed fradrag af selskabsskattesatsen. Herved neutralisereseffekten af overgangen til ny referencerente i opkrævnings-loven, og de gennemsnitlige renteniveauer nedsættes til detidligere gennemsnitlige renteniveauer. Se tabel 4-6.
Tabel 4: Niveauet for udligningstillæg/-fradrag til frivillige indbetalinger af selskabsskat i pe-rioden 2009-2013, faktiske satser og hvis ny referencerente var blevet anvendt med nedsæt-telse af medregningsfaktorIndkomstår20092010 20112012 2013Gns.-- pct. --Den reducerede markedsrente efter gældende0,70,40,30,20,10,3retMed ny referencerente og medregningsfaktor0,40,30,30,30,30,3nedsat fra 60 pct. til 25 pct.Forskel-0,3-0,100,10,20,0Kilde: Skatteministeriet
Tabel 5: Niveauet for restskattetillægget til selskabsskat i perioden 2009-2013, faktiske satserog hvis ny referencerente var blevet anvendt med nedsættelse af medregningsfaktorIndkomstår20092010 20112012 2013Gns.-- pct. --Den reducerede markedsrente efter gældende6,15,14,84,33,94,8reglerMed ny referencerente og medregningsfaktor5,24,94,64,74,74,8nedsat fra 60 pct. til 25 pct.Forskel-0,9-0,2-0,20,40,80,0Kilde: Skatteministeriet
Tabel 6: Niveauet for godtgørelsen til overskydende selskabsskat i perioden 2009-2013, fakti-ske satser og hvis ny referencerente var blevet anvendt med nedsættelse af medregningsfak-torIndkomstår20092010 20112012 2013Gns.-- pct. --Den reducerede markedsrente efter gældende2,61,61,30,80,41,3reglerMed ny referencerente og medregningsfaktor1,71,41,11,21,21,3nedsat fra 60 pct. til 25 pct.Forskel-0,9-0,2-0,20,40,80,0Kilde: Skatteministeriet
5
4. Økonomiske konsekvenser for det offentligeDen foreslåede tilpasning af tillæggene i kildeskattelovenog selskabsskatteloven vedrørende afregning af indkomst-skatter medfører i lighed med de justeringer, som blev gen-nemført med lov nr. 1354 af 21. december 2012, at tillægge-ne gennemsnitligt stemmer overens med de historiske tillæg.Forslaget skønnes derfor ikke fremadrettet at have nævne-værdige provenumæssige konsekvenser for det offentlige.5. Administrative konsekvenser for det offentligeForslaget har ingen administrative konsekvenser for detoffentlige.6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetDen foreslåede tilpasning af tillæggene i selskabsskattelo-ven vedrørende afregning af selskabsskat tilsigter i lighedmed de justeringer, som blev gennemført ved lov nr. 1354 af21. december 2012, at være omkostningsmæssigt neutraleved gennemsnitligt at stemme overens med de historiske til-læg. Forslaget vil derfor ikke have nævneværdige økonomi-ske konsekvenser for erhvervslivet.7. Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget har ingen administrative konsekvenser for er-hvervslivet.12. Sammenfattende skema
8. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ingen administrative konsekvenser for bor-gerne.9. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.10. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Et udkast til lovforslaget er ikke forinden fremsættelsensendt i ekstern høring, da Skatteministeriet først den 28. no-vember 2013 blev opmærksom på problemstillingen, og lov-forslaget ønskes gennemført inden den 20. december 2013.Forslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i eksternhøring i Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,CEPOS, Cevea, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, DI, DanskTold- og Skatteforbund, Danske Advokater, Den DanskeSkatteborgerforening, Erhvervsstyrelsen (TER), ForeningenDanske Revisorer, FSR - danske revisorer, Håndværksrådet,Borger- og Retssikkerhedschefen, SRF Skattefaglig Fore-ning og Videncentret for Landbrug.
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser/Negative konsekvenser/mindre udgiftermerudgifterØkonomiske konsekvenser for det offent- Ingen nævneværdige konsekvenser.Ingen nævneværdige konsekvenser.ligeAdministrative konsekvenser for det of- Ingen.Ingen.fentligeØkonomiske konsekvenser for erhvervsli- Ingen nævneværdige konsekvenserIngen nævneværdige konsekvenser.vetAdministrative konsekvenser for er-Ingen.Ingen.hvervslivetAdministrative konsekvenser for borger- Ingen.Ingen.neMiljømæssige konsekvenserIngen.Ingen.Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Efter kildeskattelovens § 59 kan den skattepligtige frem tilog med den 1. juli i året efter indkomståret indbetale for-skudsskat ud over, hvad der er indeholdt i A-indkomst ogarbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst eller opkrævet vedskattebillet.Ved betaling af forskudsskat efter udløbet af indkomståretskal den skattepligtige betale rente af forskudsskatten sva-rende til renten i opkrævningslovens § 7, stk. 2, 3. pkt., medtillæg af 2 procentenheder (procentpoint).Forslaget går ud på at ændre tillægget på 2 procentpoint tilet fradrag på 1,2 procentpoint. Herved opnås en neutralise-ring af overgangen til ny referencerente i opkrævningslo-vens § 7, stk. 2, 3. pkt.Til nr. 2Efter kildeskattelovens § 61, stk. 2, skal en skattepligtigved betaling af restskat - ud over restskatten - betale et pro-centtillæg til staten af restskatten. Procenttillægget beregnesen gang årligt og fastsættes som rentesatsen i opkrævnings-
6
lovens § 7, stk. 2, 3. pkt., med tillæg af 4 procentenheder(procentpoint).Forslaget går ud på at ændre tillægget på 4 procentpoint tilet tillæg af 0,8 procentpoint. Herved opnås en neutraliseringaf overgangen til ny referencerente i opkrævningslovens § 7,stk. 2, 3. pkt.Til nr. 3Efter kildeskattelovens § 62, stk. 2, får den skattepligtigeved tilbagebetaling af overskydende skat et procenttillæg afbeløbet i godtgørelse. Procenttillægget beregnes en gang år-ligt og fastsættes som rentesatsen i opkrævningslovens § 7,stk. 2, 3. pkt., med fradrag af 2 procentenheder (procentpo-int). Procenttillægget kan dog ikke fastsættes til mindre end0,5 procent af den overskydende skat. Der ydes ikke denskattepligtige godtgørelse, i det omfang den overskydendeskat er fremkommet ved en indbetaling fra den skattepligti-ge efter § 59. Der ydes endvidere ingen godtgørelse for be-løb, som modsvares af nedslaget efter lov om skattenedslagfor seniorer, og beløb efter lov om skattefri kompensationfor forhøjede energi- og miljøafgifter.Forslaget går ud på at ændre fradraget på 2 procentpointafrundet til en decimal til et fradrag på 5,2 procentpoint.Herved opnås en neutralisering af overgangen til ny referen-cerente i opkrævningslovens § 7, stk. 2, 3. pkt.Til § 2Til nr. 1-3Med lov nr. 513 af 7. juni 2006 blev selskabsskattelovensdagældende § 29 B, stk. 7, ophævet, og stykkerne 8-11 blevtil stk. 7-10. Ved en fejl er stykhenvisningerne i stk. 1, 4, 6og 8 ikke blevet konsekvensrettet. Med dette forslag rettesder op herpå. Det foreslås, at henvisningen til stk. 2-11 i stk.1 ændres til en henvisning til stk. 2-10. Det foreslås, at hen-visningen til stk. 8 i stk. 4 og stk. 8 ændres til en henvisningtil stk. 7. Det foreslås, at henvisningen til stk. 9 i stk. 6 æn-dres til en henvisning til stk. 8. Der er tale om konsekvens-rettelser uden betydning for lovens anvendelse.Til nr. 4I selskabsskattelovens § 29 B er der fastsat regler om be-regning af selskabets eller foreningens m.v. indkomstskat,restskat eller overskydende skat samt acontoskat.Efter bestemmelsens stk. 4 skal et selskab eller foreningbetale restskattetillæg, hvis selskabet eller foreningen harrestskat. Restskattetillægget fastsættes efter stk. 7.Er der foretaget frivillige acontobetalinger, beregnes derefter bestemmelsen i stk. 6 et tillæg. For frivillige acontobe-
talinger, der er sket senest den 20. marts, ydes der selskabeteller foreningen m.v. et tillæg fastsat efter stk. 8. For frivilli-ge acontobetalinger, der er sket efter den 20. marts, men se-nest den 20. november, samt for udbytteskat skal selskabeteller foreningen m.v. betale et statskassen tilfaldende tillægfastsat efter stk. 8.Har selskabet eller foreningen overskydende skat, ydesder selskabet eller foreningen en godtgørelse efter stk. 7.Efter stk. 7 fastsættes godtgørelsesprocenten én gang år-ligt og beregnes som den reducerede markedsrente efter skatganget med 480/360, afrundet til en decimal. Den reducere-de markedsrente beregnes som 60 pct. af renten i opkræv-ningslovens § 7, stk. 2, 3. pkt., med fradrag af en andel sva-rende til den i selskabsskattelovens § 17, stk. 1, nævnte pro-cent.Restskatteprocenten fastsættes en gang årligt og beregnessom indkomstårets godtgørelsesprocent tillagt 3,5 procent-point.Efter bestemmelsen i stk. 8 beregnes tillæggene efterstk. 6 som en procentsats af den frivillige acontoindbetaling.Procentsatsen fastsættes en gang årligt og beregnes som denreducerede markedsrente efter skat opgjort efter stk. 7, gan-get med 120/360, afrundet til en decimal.Forslaget går ud på at nedsætte den reducerede markeds-rente efter skat fra 60 pct. til 25 pct. af renten i opkræv-ningslovens § 7, stk. 2, 3. pkt., med fradrag af en andel sva-rende til den i selskabsskattelovens § 17, stk. 1, nævnte pro-cent. Herved opnås en neutralisering af overgangen til ny re-ferencerente i opkrævningslovens § 7, stk. 2, 3. pkt.Til § 3Det foreslås istk. 1,at loven træder i kraft dagen efter be-kendtgørelsen i Lovtidende. Det skyldes, at loven dermedhurtigt kan træde i kraft inden de bestemmelser, som ændresmed dette lovforslag, træder i kraft 1. januar 2014.Det foreslås istk. 2,at ændringerne af kildeskatteloven fårvirkning for afregning af indkomstskatter fra indkomståret2013. Indkomstskatterne for indkomståret 2013 afregnes ikalenderåret 2014.Det foreslås istk. 3,at ændringen af selskabsskattelovens§ 29 B, stk. 7, får virkning for selskabernes, foreningernesm.v. betaling af indkomstskat fra indkomståret 2014. Deforeslåede regler får således virkning for betaling af frivilligacontoskat for indkomståret 2014, som betales i løbet af ka-lenderåret 2014, og for restskattetillæg og godtgørelsespro-cent for overskydende skat vedrørende indkomståret 2014.
7
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1403af 7. december 2010, som ændret bl.a. ved § 3 i lovnr. 1560 af 21. december 2010 og senest ved § 7 ilov nr. 894 af 4. juli 2013, foretages følgende æn-dringer:§ 59.Den skattepligtige kan indbetale forskuds-1.I§ 59, stk. 1,2. pkt.,ændres »tillæg af 2 procen-skat ud over, hvad der er indeholdt i A-indkomst og tenheder« til: »fradrag af 1,2 procentpoint«arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst eller op-krævet ved skattebillet frem til og med den 1. juli iåret efter indkomståret. Ved betaling af forskuds-skat efter udløbet af indkomståret skal der betalesrente af forskudsskatten svarende til renten i op-krævningslovens § 7, stk. 2, 3. pkt., med tillæg af 2procentenheder afrundet til en decimal. Ved for-skudt indkomstår finder 2. pkt. anvendelse ved be-taling af forskudsskat efter udløbet af det kalender-år, som indkomståret træder i stedet for. Renten be-regnes dagligt fra udløbet af indkomståret hen-holdsvis det kalenderår, som indkomståret træder istedet for, og frem til og med betalingsdagen. Ren-ten anses for indeholdt i indbetalingen og fragårheri, inden betalingen godskrives den skattepligtigeefter § 60, stk. 1, litra e.Stk. 2.Fristen i stk. 1, 2. pkt., er ikke omfattet af§ 41, stk. 3.§ 61. - - -Stk. 2.Ved betaling af restskat skal der ud over2.I§ 61, stk. 2,2. pkt.,ændres »4 procentenheder«restskatten betales et procenttillæg til staten af rest- til: »0,8 procentpoint«.skatten. Procenttillægget beregnes en gang årligt ogfastsættes som rentesatsen i opkrævningslovens §7, stk. 2, 3. pkt., med tillæg af 4 procentenheder af-rundet til en decimal.Stk. 3-9.- - -§ 62.- - -Stk. 2.Ved tilbagebetaling af overskydende skat3.I§ 62, stk. 2,2. pkt.,ændres «2 procentenheder«ydes der den skattepligtige et procenttillæg af belø- til: «5,2 procentpoint«bet i godtgørelse. Procenttillægget beregnes en
8
gang årligt og fastsættes som rentesatsen i opkræv-ningslovens § 7, stk. 2, 3. pkt., med fradrag af 2procentenheder afrundet til en decimal. Procenttil-lægget kan dog ikke fastsættes til mindre end 0,5procent af den overskydende skat. I det omfang detbetalte tillæg modsvares af beløb, der er indbetaltefter § 59, ydes ingen godtgørelse. Der ydes ingengodtgørelse for et beløb, som modsvares af nedsla-get efter lov om skattenedslag for seniorer og efterlov om skattefri kompensation for forhøjede ener-gi- og miljøafgifter.§2I selskabsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr.1082 af 14. november 2012, som ændret ved § 2 ilov nr. 513 af 7. juni 2006 og senest ved § 1 i lovnr. 792 af 28. juni 2013, foretages følgende ændrin-ger:§ 29 B.Beregning af selskabets eller foreningensm.v. indkomstskat, restskat eller overskydende skatfor indkomståret foretages efter stk. 2-11.Stk. 2.- - -Stk. 3.- - -Stk. 4.Det beløb, hvormed indkomstskatten måtteoverstige summen af ordinære acontoskatter medtillæg af eventuel udbytteskat, jf. kildeskattelovens§ 67, stk. 2, reguleret for tillæg efter stk. 6, og afeventuelle frivillige acontobetalinger, ligeledes re-guleret for tillæg efter stk. 6, benævnes restskat.Ved beregning af restskat indgår de ordinære acon-toskatter, uanset om betaling er sket. Ved betalingaf restskat skal der betales et statskassen tilfaldendetillæg på den efter stk. 8 fastsatte restskatteprocentaf restskatten.Stk. 5.- - -Stk. 6.Er der foretaget frivillige acontobetalinger,jf. § 29 A, stk. 6, beregnes der tillæg. For frivilligeacontobetalinger, der er sket senest den 20. marts,ydes der selskabet eller foreningen m.v. et tillægfastsat efter stk. 9. For frivillige acontobetalinger,der er sket efter den 20. marts, men senest den 20.november, samt for udbytteskat skal selskabet ellerforeningen m.v. betale et statskassen tilfaldende til-læg fastsat efter stk. 9. Tilsvarende gælder for ind-betalinger som nævnt i § 29 A, stk. 4, og § 30 A,stk. 8.1.I§ 29 B, stk. 1,ændres »stk. 2-11« til: »stk.2-10«.
2.I§ 29 B, stk. 4, 3. pkt.,og§ 29 B, stk. 8, 2. pkt.,ændres »stk. 8« til: »stk. 7«.
3.I§ 29 B, stk. 6, 2.og3. pkt.,ændres »stk. 9« til:»stk. 8«.
9
4.I§ 29 B, stk. 7, 2. pkt.,ændres »60 pct.« til:Stk. 7.Godtgørelsesprocenten fastsættes en gangårligt og beregnes som den reducerede markedsren- »25 pct.«.te efter skat ganget med 480/360, afrundet til en de-cimal. Den reducerede markedsrente efter skat be-regnes som 60 pct. af renten i § 7, stk. 2, 3. pkt., ilov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. medfradrag af en andel svarende til den i § 17, stk. 1,nævnte procent. Restskatteprocenten fastsættes engang årligt og beregnes som indkomstårets godtgø-relsesprocent tillagt 3,5 procentpoint.Stk. 8.Tillæggene efter stk. 6 beregnes som enprocentsats af den frivillige acontoindbetaling. Pro-centsatsen fastsættes en gang årligt og beregnessom den reducerede markedsrente efter skat opgjortefter stk. 8, ganget med 120/360, afrundet til en de-cimal.§3Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendt-gørelsen i Lovtidende.Stk. 2.§ 1 har virkning for afregning af indkomst-skatter fra indkomståret 2013.Stk. 3.§ 2, nr. 4, har virkning for afregning afindkomstskatter fra indkomståret 2014.