Retsudvalget 2013-14
L 112
Offentligt
1357261_0001.png
1357261_0002.png
1357261_0003.png
1357261_0004.png
1357261_0005.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
9. april 2014StrafferetskontoretDavid Neutzsky-Wulff2014-0037-00681129017
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov omændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om våben og eksplosivstoffer,lov om politiets virksomhed og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (L 112),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. april2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Lise Bitsch
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov

om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om våben og eksplosiv-

stoffer, lov om politiets virksomhed og lov om fuldbyrdelse af straf

m.v. (L 112):

”Hvorledes definerer ministeren, hvornår en gruppe af perso-ner er "aktivt involveret i en verserende voldelig konflikt meden anden gruppe af personer," jf. forslaget om afslag på prøve-løsladelse og udgang?”

Svar:

Med lovforslaget foreslås det bl.a. at afskære muligheden for prøveløsla-delse og udgang, når politiet oplyser, at den dømte skønnes at have til-knytning til en gruppe af personer, som er aktivt involveret i en verserendevoldelig konflikt med en anden gruppe af personer, og at der inden for dengruppe, som den dømte skønnes at have tilknytning til, som led i konflik-ten enten er anvendt skydevåben eller er anvendt våben eller eksplosivstof-fer, som på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet til at forvoldebetydelig skade, eller er begået brandstiftelse omfattet af straffelovens §180.Det er i den forbindelse ikke en betingelse, at den dømte afsoner en straffor f.eks. rocker- eller banderelateret kriminalitet, ligesom det ikke er enbetingelse, at den dømte selv har deltaget i den voldelige konflikt eller selvhar udvist eller udviser et adfærdsmønster præget af voldelig kriminalitet.Endvidere er det uden betydning, om den pågældende afsoner på en afde-ling for negativt stærke indsatte.Som det fremgår af pkt. 6.2.1.1 i de almindelige bemærkninger til lovfor-slaget, skal”konflikt”forstås i overensstemmelse med udtrykkets anven-delse i straffelovens § 81 a, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 11. Detteindebærer, at enhver uoverensstemmelse eller uenighed mellem to ellerflere grupper vil kunne udgøre en konflikt i de foreslåede bestemmelsersforstand.Det er i den forbindelse uden betydning, hvad årsagen til konflikten er, oghvad konflikten drejer sig om. En konflikt kan f.eks. vedrøre kontrollenover et kriminelt marked, et ideologisk modsætningsforhold eller tidligerehændelser, som af en af grupperne anses for ærekrænkende. Der kan ogsåvære tale om, at personlige uoverensstemmelser, f.eks. et sammenstød2
mellem to personer om en kæreste, udvikler sig til en konflikt mellemgrupper af personer.Det vil bero på et konkret, politifagligt skøn, om der kan siges at være enkonflikt.De foreslåede bestemmelser om udgang og prøveløsladelse forudsætterdesuden, at konflikten på tidspunktet for udgangen eller prøveløsladelsenmå anses for at værevoldelig.Heri ligger for det første, at konflikten må have givet sig udslag i mindstén hændelse, der kan karakteriseres som voldelig. Hermed sigtes navnligtil voldelige angreb, hvor en eller flere personer med tilknytning til en per-songruppe har overfaldet en eller flere personer med tilknytning til en an-den gruppe. Også situationer, hvor en eller flere personer fra de involvere-de grupper er stødt sammen efter aftale eller indbyrdes forståelse, og hvorder derfor ikke kan siges at være tale om et egentligt angreb, er omfattet,hvis sammenstødet har indebåret en voldelig konfrontation.For at en konflikt kan anses for voldelig, må der dog være tale om et vol-deligt præg af en vis styrke. Handlinger, som alene må anses for omfattetaf straffelovens § 244 om simpel vold, vil således ikke i sig selv kunne fø-re til, at en konflikt skal betragtes som voldelig. Det omfatter eksempelvisi almindelighed slag og spark og lignende. De foreslåede bestemmelser ta-ger derimod navnlig sigte på tilfælde, hvor der som led i konflikten er sketangreb eller sammenstød under anvendelse af stik- eller slagvåben ellerlignende. Anvendelse af skydevåben mv. vil også medføre, at konfliktenskal betragtes som voldelig. Som udgangspunkt må der således som led ikonflikten være begået handlinger, der som minimum kan karakteriseressom kvalificeret vold, jf. straffelovens § 245.Det er ikke en betingelse, at der er tale om en gensidigt voldelig konflikt.Der vil også være tale om en verserende voldelig konflikt i de foreslåedebestemmelsers forstand i tilfælde, hvor en gruppe af personer ensidigt for-følger en anden gruppe af personer. I sådanne tilfælde vil konflikten dogalene have konsekvenser for adgangen til udgang eller prøveløsladelse forpersoner med tilknytning til den gruppe i konflikten, der udfører angrebe-ne.For det andet må konfliktens voldelige præg væreverserende.Heri ligger,at der på tidspunktet for udgang eller prøveløsladelse må være en aktuel ri-3
siko for yderligere hændelser af den ovenfor nævnte karakter. Det gælder,uanset om prøveløsladelsen eller udgangen kan frygtes at virke som kata-lysator for yderligere hændelser eller ej.Det vil bero på et politifagligt skøn, om der er tale om en verserende vol-delig konflikt. Det vil i den forbindelse i almindelighed kunne lægges tilgrund, at der vil være en aktuel risiko for yderligere voldelige hændelser,og at den voldelige konflikt således fortsat er verserende, hvis konflikteninden for de seneste tre måneder er kommet til udtryk i en eller flere volde-lige hændelser. Finder der en ny voldelig hændelse sted i denne periode,vil konflikten i almindelighed fortsat skulle anses for at være aktuelt vol-delig i yderligere en periode på tre måneder.Der kan imidlertid også være tale om en verserende voldelig konflikt, selvom der er forløbet mere end tre måneder, uden at der har fundet voldeligehændelser sted. En sådan længere periode uden angreb kan efter Justitsmi-nisteriets opfattelse således ikke i sig selv tages som udtryk for, at risikoenfor nye voldelige hændelser er drevet over.Der kan således være flere grunde til, at en konflikt i en periode ikke kon-kret har givet sig udslag i voldelige angreb eller sammenstød. Der kanf.eks. være tale om, at de grupper, der er involveret i konflikten, har haftbehov for at bruge tid på at planlægge et nyt angreb eller for at skaffe vå-ben. Endvidere kan der f.eks. være tale om, at flere af en gruppes med-lemmer har været frihedsberøvet. Den eller de pågældende grupper kanderfor have ønsket at afvente f.eks. prøveløsladelse af en eller flere af defrihedsberøvede medlemmer, således at den enkelte gruppe vil stå stærkereved et senere angreb. Også mere tilfældige omstændigheder kan have be-tydet, at de stridende grupper ikke fysisk er stødt sammen, ligesom der kanvære tale om, at de pågældende grupper nok har haft sammenstød, men atdisse ikke har haft en voldelig karakter.I det politifaglige skøn af, om der er en aktuel risiko for nye voldeligehændelser mv., kan der indgå andre momenter. Politiet vil således – udover den forløbne tid siden seneste voldelige hændelse – eksempelvis kun-ne lægge vægt på, om personer med tilknytning til de involverede person-grupper er eller har været i besiddelse af våben som led i konflikten, ellerom der som led i konflikten anvendes eller har været anvendt skud- ellerstiksikre veste eller lignende, ligesom episoder med utryghedsskabendeadfærd i øvrigt vil kunne tillægges betydning.
4
Sådanne handlinger vil kunne tale for, at der fortsat er en aktuel risiko forvoldelige hændelser, uanset om der har været tale om en forberedelse af el-ler en forholdsregel mod et voldeligt angreb eller sammenstød. Det vil iden forbindelse tillige kunne tillægges betydning, om konflikten har ført tiloprettelse af visitationszoner. Herudover vil også andre momenter af rele-vans kunne indgå i den politifaglige vurdering af risikosituationen.Omvendt vil der også kunne forekomme særlige tilfælde, hvor der ikkekan siges at være en aktuel risikosituation, selv om der har fundet en vol-delig hændelse sted inden for de seneste tre måneder. Det kan f.eks. væretilfældet, hvis der er et klart grundlag for at anse den voldelige konfliktsom afsluttet, f.eks. hvis den ene gruppe i konflikten må anses for opløst.Afskæring af muligheden for udgang og prøveløsladelse vil alene rammepersoner med tilknytning til en gruppe af personer, som eraktivt involvereti den verserende voldelige konflikt. Denne betingelse indebærer, at mindstén af de handlinger, som medfører, at konflikten anses for verserende vol-delig, jf. herom ovenfor, skal være begået inden for den gruppe, som dendømte er knyttet til. Det er i den forbindelse uden betydning, om der er taleom et (første) angreb, eller om handlingen er begået som eksempelvis etmodangreb eller en hævnaktion. Det er heller ikke nogen betingelse, at dendømte eller gruppen som helhed står bag voldshandlingen. Det er imidler-tid en betingelse, at voldsudøvelsen er begået som led i konflikten. Detteindebærer eksempelvis, at et enkelt voldeligt angreb vil kunne begrænsemuligheden for udgang og prøveløsladelse for personer knyttet til den an-gribende gruppe, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt. Hvis der senere ud-føres en hævnaktion, vil også medlemmer mv. af den gruppe, som tagerhævn, herved blive afskåret fra udgang og prøveløsladelse, forudsat at be-tingelserne i øvrigt er til stede.
5