Retsudvalget 2013-14
L 112
Offentligt
1357256_0001.png
1357256_0002.png
1357256_0003.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
9. april 2014StrafferetskontoretDavid Neutzsky-Wulff2014-0037-00681129018
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov omændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om våben og eksplosivstoffer,lov om politiets virksomhed og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (L 112),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. april2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Lise Bitsch
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov

om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om våben og eksplosiv-

stoffer, lov om politiets virksomhed og lov om fuldbyrdelse af straf

m.v. (L 112):

”Hvorledes vil ministeren sikre, at ”den dømte i prøvetiden ik-ke uden anerkendelsesværdigt formål må opholde sig sammenmed andre med tilknytning til” en gruppe, der tilsammen stårbag omfattende og alvorlig kriminalitet? Og hvad vil i dennesammenhæng kunne karakteriseres som et anerkendelsesvær-digt formål?”

Svar:

Med lovforslaget foreslås det bl.a. at skærpe vilkårene ved løsladelse påprøve af en dømt, som af politiet skønnes at have tilknytning til en gruppeaf personer, hvor de pågældende personer tilsammen står bag omfattendeog alvorlig kriminalitet, hvis den pågældende dømte selv har begået visseformer for grovere kriminalitet og er idømt en længere fængselsstraf. For-slaget indebærer, at det fremover ved prøveløsladelse af sådanne personer ien række tilfælde vil skulle fastsættes som vilkår, at den dømte i prøveti-den ikke uden anerkendelsesværdigt formål må opholde sig sammen medeller på anden måde have kontakt med andre med tilknytning til den sam-me gruppe.Med lovforslaget lægges op til, at de skærpede vilkår vil skulle anvendes,når betingelserne herfor er til stede, hvis ikke særlige omstændigheder ta-ler herimod.Som det fremgår af pkt. 6.2.2.2 i de almindelige bemærkninger til lovfor-slaget, tænkes der medanerkendelsesværdigt formåli denne forbindelse påkontakt, der sker som led i forsamlingsvirksomhed med et politisk ellerandet meningsbefordrende øjemed.Der er således tale om en samværs- og kontaktmulighed, der skal fortolkesmeget snævert.Hvorvidt opholdet eller kontakten har et (sådant) anerkendelsesværdigtformål, vil bero på en konkret vurdering. Det forhold, at f.eks. en rocker-eller bandegruppe måtte begynde at kalde sig en politisk forening eller lig-nende, vil ikke indebære, at det skal lægges til grund, at der er tale om for-samlingsvirksomhed med et politisk eller andet meningsbefordrende øje-2
med. Det samme vil være tilfældet, hvis en rocker- eller bandegruppef.eks. forud for møder mellem personer med tilknytning til gruppen udsen-der mødeindkaldelser, dagsordener eller lignende, der alene har til formålat omgå prøveløsladelsesvilkår, som er fastsat efter den foreslåede ord-ning. Det afgørende vil således efter den foreslåede bestemmelse være, omder reelt er tale om forsamlingsvirksomhed med et politisk eller andet me-ningsbefordrende øjemed.Hvis ikke kontakten sker som led i forsamlingsvirksomhed med et politiskeller andet meningsbefordrende øjemed, vil der ikke være tale om et aner-kendelsesværdigt formål.Det bemærkes i øvrigt, at de foreslåede skærpede vilkår ikke vil begrænseden dømtes muligheder for at have kontakt til sinenærstående.Med nær-stående forstås i den forbindelse den dømtes ægtefælle eller samlever,børn, børnebørn, forældre, søskende, bedsteforældre, oldeforældre og an-dre personer, til hvem den dømte har en sådan tilknytning, at denne kansidestilles med de nævnte familiebånd.Hvis en prøveløsladt overtræder de foreslåede vilkår, vil kriminalforsorgensom i dag kunne 1) tildele den pågældende en advarsel, 2) ændre vilkåreneog forlænge prøvetiden eller 3) under særlige omstændigheder bestemme,at den pågældende skal indsættes til udståelse af reststraffen.Det forudsættes i den forbindelse med lovforslaget, at det klare udgangs-punkt i sager om overtrædelse af de skærpede vilkår vil være, at den på-gældende genindsættes til fortsat strafafsoning. Der vil efter omstændighe-derne eksempelvis kunne reageres ved at tildele en advarsel, herunder hvisen enkeltstående vilkårsovertrædelse er begået umiddelbart inden prøveti-dens udløb. For at sikre overholdelsen af vilkårene finder Justitsministerietdet imidlertid nødvendigt, at vilkårsovertrædelser som det altovervejendeudgangspunkt medfører en mærkbar og konsekvent reaktion i form af gen-indsættelse, og det forudsættes således, at en advarsel kun undtagelsesvisvil være en tilstrækkelig reaktion.En afgørelse om genindsættelse mv. vil eksempelvis kunne være baseretpå oplysninger fra politiet.
3