Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 119
Offentligt
1338233_0001.png
1338233_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
24. februar2014

Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 119 stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 6. februar 2014 efter ønske fra Kim Andersen

(V).

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. februar 2014 fra For-sikring & Pension, jf. L 119 – bilag 3.

Svar:

Henvendelsen fra Forsikring & Pension vedrører den bestemmelse i lov-forslaget, der sikrer, at pensionskunder, der tilbydes omvalg af pensions-produkter, fremover vil have krav på at få overført den økonomiske værdiaf deres nuværende produkt til den nye ordning.Forsikring & Pension anfører to problemer i forhold til bestemmelsen:1. Lovforslaget indebærer, at der kun er mulighed for at anvende enregnemetode.2. Lovforslaget indebærer, at definitionen af omvalg tilsidesætter al-lerede indgåede aftaler.Ad. 1Den foreslåede bestemmelse i lov om finansiel virksomhed har til formålat sikre den enkelte pensionskundes rettigheder i forbindelse med et om-valg.Bestemmelsen er foranlediget af, at det i efteråret 2013 kom frem, at derved omvalg i nogle tilfælde skete en ikke uvæsentlig omfordeling mellemkunder på grund af selskabernes beregningsmetoder. Lovgivningen harikke hidtil indeholdt krav om, hvordan den økonomiske værdi af en kun-des ordning skulle beregnes, hvilket har medført den omtalte omfordelingmellem kunderne.Der har udviklet sig en praksis, hvor selskaberne tilbyder pensionskun-derne en kompensation, hvis kunderne tager imod tilbuddet om omvalg.Men der har været forskel på, hvordan selskaberne beregner denne kom-pensation. Med lovforslaget sikres det, at selskaberne skal tilbyde pensi-onskunden at få den økonomiske værdi af dennes nuværende ordningoverført til det nye produkt, når de tilbyder omvalg, hvilket øger forbru-gerbeskyttelsen, idet alle pensionskunder, der får tilbudt et omvalg, ersikret, at de kan beholde værdien af de garantier, de forlader, og at bereg-ningen af værdien sker ud fra kundens individuelle forhold.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.Fax
33 92 33 5033 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85EAN nr. 5798000026001[email protected]www.evm.dk
2/2
Jeg er opmærksom på, at de nugældende regler har givet selskaberne mu-lighed for at anvende forskellige beregningsmetoder men også på, at dettehar ført til meget forskellige fordelinger af midlerne. Derfor mener jeg, atforbrugerbeskyttelsen og gennemsigtigheden ved omvalg bliver øget vedindførelsen af den foreslåede bestemmelse.Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at den foreslåede bestemmelse inde-bærer, at forsikringsselskaberne som udgangspunkt skal anvende bereg-ningsmetoder, der indebærer en beregning af værdien af et gennemsnits-renteproduktentenbaseret på en individuel beregning med udgangspunkti regnskabsprincipperneellerbaseret på en gennemsnitlig beregning, hvisforsikringsselskabet på forhånd kan dokumentere, at der ikke sker væ-sentlig omfordeling mellem forsikringstagerne.Ad. 2Bestemmelsen gælder i alle situationer, hvor det er selskabet, der tagerinitiativ til og aktivt tilbyder pensionskunderne et omvalg, hvor man giverafkald på sin nuværende garanti til fordel for et andet produkt uden ellermed lavere garanti i selskabet. Det vil sige, når selskabet ønsker at erstat-te de nuværende aftaler med aftaler om et nyt produkt.Det afgørende kriterium er, at omvalget er foranlediget af en aktiv hand-ling fra selskabets side. Dermed er en række situationer afgrænset fra atvære omfattet af bestemmelsen, f.eks. jobskifte.Lovbemærkningerne indeholder, som Forsikring & Pension anfører enrække eksempler på, hvad der anses som omvalg omfattet af bestemmel-sen. Disse eksempler er indsat efter ønske fra Forsikring & Pension meddet formål at tydeliggøre, hvornår der er tale om et tilbud, som er dækketaf loven, og hvornår bestemmelsen ikke finder anvendelse.Bemærkningerne beskriver bl.a. en situation, hvor et selskab har valgt attilbyde omvalg til alle eller en gruppe af deres kunder uden at kommuni-kere det individuelt til den enkelte kunde. I denne forbindelse nævnessom et eksempel, der vil være omfattet af loven, et selskab, der over fordets kunder har tilkendegivet at man løbende tilbyder omvalg, f.eks. engang om måneden, eller et selskab, der på sin hjemmeside oplyser, at manhar mulighed for omvalg og samtidig tilbyder et omvalg til de pensions-kunder, der måtte henvende sig på baggrund af denne information. Det erimidlertid ikke korrekt, når Forsikring & Pension anfører, at alene detforhold, at et selskab oplyser om hvilke produkttyper, man tilbyder, i sigselv udgør et tilbud om omvalg.I sidste ende vil der være tale om en konkret vurdering, hvor det afgøren-de kriterium som nævnt er, om omvalget er foranlediget af en aktiv hand-ling fra selskabets side.