Ligestillingsudvalget 2013-14
L 155
Offentligt
1361782_0001.png
1361782_0002.png
Folketingets LigestillingsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Ligestillingsudvalget har i brev af 11. april 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 4 (L155), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Fatma Øktem(V).
25. april 2014Sagsnr. 2012-10342

Spørgsmål nr. 4:

”Mener ministeren, at lovforslaget sikrer, at den lønmodtager, der ønsker fortrolig-hed om sin løn, er sikret anonymitet, da lovforslaget ikke udelukker, at virksomhe-den kan udarbejde en statistik med celler på 3 mænd og 3 kvinder og løntal i kr./øre(absolutte tal)?”

Endeligt svar:

Lovforslaget bibeholder den metodefrihed, som også findes i de eksisterende reglerom kønsopdelt lønstatistik. Det betyder, at virksomheder, som selv udarbejderkønsopdelt lønstatistik, kan tilpasse denne, så den bedst passer til virksomhedensforhold, så længe en række minimumsbetingelser er opfyldt.Af de almindelige bemærkninger til lovforslaget fremgår det, at:”Oplysninger om en persons lønforhold må anses for ikkefølsomme personoplys-ninger omfattet af persondatalovens § 6. Sådanne oplysninger kan ifølge personda-talovens § 6, stk. 1, bl.a. behandles, når behandlingen er nødvendig for at overhol-de en retlig forpligtelse som påhviler den dataansvarlige (nr. 3), når behandlingener nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave i samfundets interesse (nr. 5),eller når behandlingen er nødvendig for, at den dataansvarlige eller den tredje-mand, til hvem oplysningerne videregives, kan forfølge en berettiget interesse, oghensynet til den registrerede ikke overstiger denne interesse (nr. 7).Med lovforslaget skabes der en pligt for virksomheder, som har modtaget eller ud-arbejdet kønsopdelt lønstatistik, til at udlevere lønstatistikken til virksomhedenslønmodtagerrepræsentant eller – hvis der ikke er en lønmodtagerrepræsentantpå virksomheden – til en lønmodtager, når denne anmoder herom. Den videregi-velse af personoplysninger, som vil ske i forbindelse hermed, forudsættes at kunneske inden for persondatalovens rammer. I den forbindelse vil eksempelvis lovensregler om registreredes rettigheder og behandlingssikkerhed således også skulleiagttages.”Det fremgår videre af de specielle bemærkninger til § 5 a, stk. 3, at:”Virksomheder, der selv udarbejder kønsopdelt lønstatistik har metodefrihed, så-ledes at lønforskellen mellem mænd og kvinder f.eks. kan indekseres eller angives
med et procenttal. Der er dog også mulighed for at vise lønforskellen ved, at gen-nemsnitslønnen for hhv. mænd og kvinder i den pågældende medarbejdergruppeangives i absolutte tal. Det er dog vigtigt, at statistikken udarbejdes efter ensartedeprincipper på virksomheden for at sikre sammenlignelighed. Det bemærkes, at så-fremt oplysninger om gennemsnitsløn angives i absolutte tal, kan det have betyd-ning for lønmodtagerens anonymitet. I det omfang der i den konkrete lønstatistiker tale om personhenførbare oplysninger, finder persondataloven anvendelse”.Det betyder, at den virksomhed, der selv udarbejder kønsopdelt lønstatistik, er an-svarlig i henhold til persondatalovens regler, hvis statistikken indeholder lø-noplysninger, der kan henføres til en person.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2