Transportudvalget 2013-14
L 177
Offentligt
1370601_0001.png
1370601_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. maj 20142014-1970
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål ved-rørende L 177 – Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og ligningslo-ven, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hen-ning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 14:

Deler ministeren den holdning, som bl.a. Metroselskabet gentagne gange hargivet udtryk for, nemlig at forsinkelserne i anlægsarbejdet i det væsentligsteskyldes myndighedsbehandlingen af naboklagerne.

Svar:

Når staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune i maj 2013 gavtilslutning til udvidet arbejdstid på en række byggepladser, skete dette ud fraønsket om at undgå en truende forsinkelse.Det fremgår af Metroselskabets forslag af 29. april 2013, at det med de anførtetiltag om udvidet arbejdstid vurderedes ”muligt at fastholde tidsplanen (åbningdecember 2018)”. Heri ligger i sagens natur, at detudendisse tiltagikkevurde-redes muligt at fastholde tidsplanen.Den udvidede arbejdstid kan således ses som et korrigerende tiltag, der - stilletover for en truende forsinkelse - skulle bring projektet tilbage på den oprindeli-ge tidsplan. Metroselskabet anførte, at der på dette tidspunkt allerede variværksat en række andre tiltag, bl.a. var antallet af maskiner på pladserne tætpå fordoblet i forhold til forudsætningerne og ville ikke kunne øges yderligeregrundet de snævre pladsforhold.Natur- og Miljøklagenævnets afgørelser i klagesagerne har medført, at den ud-videde arbejdstid kun i begrænset omfang har kunnet realiseres, navnlig for såvidt angår byggepladsen ved Marmorkirken. Den forsinkelse, der var risiko for iforåret 2013, er derfor i dag en realitet. Og hvis der ikke gøres noget, er detsandsynligt, at forsinkelsen forøges yderligere, jf. svar på spørgsmål 13.Formålet med lovforslaget er at sikre fremdriften i projektet, så yderligere for-sinkelse undgås, og – forhåbentlig – noget af den realiserede forsinkelse ind-
hentes, samtidig med at der tages hensyn til naboerne gennem bedre vilkår forerstatning, mulighed for genhusning mv.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke