Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
L 180
Offentligt
1369985_0001.png
1369985_0002.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 9. maj 2014 stillet mig følgendespørgsmål 4til L 180, stillet efter ønske fra Thomas Danielsen (V), som jeg hermedskal besvare.Spørgsmål 4
Ministeren19. maj 2014J nr. 2013-3324/
"Energitilsynets hjemmel til at fastsætte regler om fakturering og specificering afomkostninger over for modtagere af klima- og energiydelser bibeholdes udenændringer med lovforslaget. Det bemærkes samtidig, at den bekendtgørelse, somEnergitilsynet har vedtaget med hjemmel i § 82, stk. 6, imidlertid vil skulle tilpassesden ændrede rollefordeling i engrosmodellen. Engrosmodellen åbner op for, atelhandleren, som et konkurrenceparameter, kan lade net- og systemydelsen indgåsom en integreret del af elprisen. Hvordan vil ministeren sikre, at faktureringsreglerneikke stiller sig hindrende i vejen for denne mulighed?"SvarMed engrosmodellen introduceres et nyt begreb, ”leveret el”, som er det produktelhandelsvirksomhederne sælger til forbrugerne. Det tager udgangspunkt i, atelhandelsvirksomhederne køber elektricitet og net- og systemydelser som engros-ydelser og fakturerer forbrugerne samlet for disse ydelser, inkl. betalingen af PSO-omkostninger, elafgifter og moms.Det er en forudsætning i engrosmodellen, at elhandelsvirksomhederne frit kan vælgeat viderefakturere betalingen for net- og systemydelser uændret til forbrugerne, altsåsom separate betalinger, eller lade dem indgå som en del af den samlede betaling,idet både tarifudformningen ogtariferingskadencer og -tidspunkter vil værekonkurrenceparametre for elhandelsvirksomhederne. For forsyningspligtprodukter erdet dog et krav, at betalingen for net- og systemydelser altid skal faktureres uændretvidere til forbrugerne.Der må forventes varierende tarifudformninger, som tilgodeser forskellige forbruger-ønsker, herunder tidsafhængige tariffer, tariffer der følger prisudviklingen på el-spotmarkedet eller faste tariffer for kortere eller længere perioder. Elhandelsvirksom-hederne kan endvidere vælge at levere elektricitet til samme pris i flere netområder,uanset evt. forskelle i netvirksomhedernes tariffer. Elhandelsvirksomhederne ersåledes ikke bundet til at følge netvirksomhedernes tariffer.
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Alt dette udelukker dog ikke, at et ønske fra forbrugerne om specificerede regningervil kunne inspirere elhandelsvirksomheder til at tilbyde dette. Med tidsdifferentieredenettariffer vil regningerne dog kunne blive meget vanskelige at overskue.For at sikre forbrugerne information om nettarifferne skal netvirksomhederneoffentliggøre deres tariffer på deres egne hjemmesider, hvor forbrugerne vil kunneorientere sig om tariffernes størrelse og udformning.Disse rammer for elhandelsvirksomhedernes prissætning fremgår af L 176/2012, derblev vedtaget af Folketinget som lov nr. 575 af 18. juni 2012.Inden for de rammer, der er fastlagt i lovgivningen, er det Energitilsynets kompetenceat fastsætte regler for faktureringen.
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen