Forsvarsudvalget 2013-14
L 192
Offentligt
1372690_0001.png
22. maj 2014
Notat
om
betydningen af EU-domstolens dom af 8. april 2014 om lognings-
direktivet i forhold til lovforslag om Center for Cybersikkerhed (L
192) og om lovforslagets overensstemmelse med Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8.
1.
EU-Domstolen har ved dom af 8. april 2014 i de forenede sager C-293/12 og C-594/12
erklæret direktiv 2006/24/EF af 15. marts 2006 (herefter logningsdirektivet) ugyldigt under
henvisning til, at det var i strid med artikel 7 og 8 i Den Europæiske Unions Charter om
grundlæggende rettigheder (herefter Charteret). Domstolen fandt således, at EU-lovgiver
med vedtagelsen af logningsdirektivet havde overskredet de grænser, som overholdelsen af
proportionalitetsprincippet kræver henset til Charterets artikel 7, 8 og 52, stk. 1.
Charterets anvendelsesområde er defineret i Charterets artikel 51, stk. 1, hvoraf bl.a. følger,
at dets bestemmelser kun er rettet til medlemsstaterne, når de gennemfører EU-retten. Det
fremgår af forklaringerne til Charterets artikel 51, at det finder anvendelse, når medlemssta-
terne handler inden for rammerne af EU-retten. EU-Domstolen har som følge heraf fastslået,
at Charteret finder anvendelse, når national lovgivning falder ind under EU-rettens anven-
delsesområde, jf. bl.a. sag C-617/10, Hans Åkerberg Fransson.
Det fremsatte lovforslag, hvorefter Center for Cybersikkerhed skal udføre opgaver, der ved-
rører den offentlige sikkerhed, forsvaret og statens sikkerhed, falder ikke inden for EU-
rettens anvendelsesområde, men er derimod rent national regulering. Lovforslaget falder
derfor uden for Charterets anvendelsesområde.
Det skal herudover bemærkes, at EU-Domstolens dom af 8. april 2014 om logningsdirektivet
angår en anden problemstilling end den, som lovforslaget har til hensigt at regulere.
I dommen foretager EU-Domstolen en samlet vurdering af, om de regler, der var fastsat i
logningsdirektivet, hvorefter medlemsstaterne skulle fastsætte regler, som pålagde teleud-
bydere at logge nærmere bestemte data om deres kunder med henblik på at sikre, at der
var adgang til disse data i forbindelse med efterforskning, afsløring og retsforfølgning af
grov kriminalitet, var forenelige med Charteret. Sådanne regler er i dansk ret fastsat i rets-
plejelovens § 786, stk. 4, og i logningsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 988 af 28. sep-
tember 2006).
1
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 33 92 33 20
TELEFAX: 33 32 06 55
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremsatte lovforslag vedrører den monitorering og lagring af datatrafikken hidrørende
(frivilligt) tilsluttede myndigheder og virksomheder, som Center for Cybersikkerhed vil fore-
tage med henblik på at opdage, analysere og bidrage til at imødegå sikkerhedshændelser.
Selv om der i begge tilfælde i forskelligt omfang er tale om lagring af fysiske og juridiske
personers data, er problemstillingen således forskellig, og dommen af 8. april 2014 vurderes
derfor ikke at have betydning for lovforslaget.
2.
Som nærmere redegjort for under afsnit 3.2.1-3.2.2 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget finder Forsvarsministeriet, at den vurdering af lovforslagets forhold til artikel 8 i
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (herefter EMRK) om retten til respekt for
privatliv og familieliv, der blev foretaget i forhold til den såkaldte GovCERT-lov (lov nr. 596
af 14. juni 2011), er dækkende for det fremsatte lovforslags forhold til EMRK, og at lovfors-
laget således er i overensstemmelse med EMRK artikel 8.
Af afsnit 3.7 i de almindelige bemærkninger i lovforslaget til GovCERT-loven (lovforslag nr. L
197 af 27. april 2011) fremgår følgende om forholdet til EMRK artikel 8:
”3.7. Forholdet til Den
Europæiske Menneskeretskonvention
Ifølge artikel 8, stk. 1, i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) har
enhver ret til respekt for sit privatliv og familieliv.
Beskyttelsen efter artikel 8 omfatter både indgreb i meddelelseshemmeligheden, f.eks.
overvågning af e-mailkorrespondance og internetkommunikation, og offentlige myndig-
heders indsamling, opbevaring og anvendelse mv. af personoplysninger generelt.
Indgreb i kommunikation via bl.a. e-mails vil som udgangspunkt udgøre et indgreb ef-
ter EMRK artikel 8. Hvis en offentlig arbejdsgiver overvåger en ansats brug af e-mail og
internet, vil det således udgøre et indgreb i den ansattes ret til privatliv og korrespondan-
ce, når den ansatte med rimelighed kunne forvente ikke at blive overvåget (se Copland
mod Storbritannien, dom af 3. april 2007, præmis 41-42).
Det samme vil være tilfældet, hvor en arbejdsgiver tillader en (anden) myndighed at
overvåge den ansattes brug af e-mail og internet.
Det forudsættes imidlertid, at den ansatte i forbindelse med afsendelse af privat e-mail
giver samtykke til GovCERT-behandlingen. Når det er op til myndighedens personale-
politik, om medarbejderne må sende eller modtage privat e-mail, må myndigheden såle-
des også kunne fastsætte, at medarbejderne kun må sende privat e-mail mod at samtykke
til GovCERT-behandlingen. Det antages på den baggrund, at iværksættelsen af overvåg-
ningen af udgående e-mails med privat indhold ikke i sig selv vil udgøre et indgreb i ret-
tighederne efter EMRK artikel 8.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For så vidt angår indgående private e-mails samt offentlige myndigheders indsamling,
opbevaring og anvendelse mv. af personoplysninger vil der derimod være tale om et ind-
greb i borgernes ret til privatliv.
Da det som følge af den ovenfor beskrevne tekniske opbygning af GovCERT ikke kan
udelukkes, at GovCERT vil behandle personoplysninger om en persons privatliv, må ak-
tiviteterne anses for et indgreb i retten til respekt for privatlivet, jf. konventionens artikel
8, stk. 1.
Det følger herefter af konventionens artikel 8, stk. 2, at et sådant indgreb kun kan fore-
tages, hvis det er foreskrevet ved lov og er nødvendigt i et demokratisk samfund til vare-
tagelse af nærmere bestemte anerkendelsesværdige formål.
Med den foreslåede lov vil der blive klar lovhjemmel for GovCERT’s aktiviteter, som
bygger på en legitim og helt åbenlys samfundsmæssig interesse i at håndtere sikkerheds-
hændelser af it-mæssig karakter for offentlige myndigheder i Danmark.
Indgrebet i privatlivet skal herudover efter artikel 8, stk. 2, have et sagligt formål og
være proportionalt.
GovCERT har til formål at mindske konsekvenserne af sikkerhedshændelser på inter-
nettet gennem analyse, information, varsling og koordination. GovCERT’s aktiviteter til-
sigter således at beskytte den nationale sikkerhed, den offentlige tryghed og landets øko-
nomiske velfærd samt andres rettigheder og friheder. Formålet må således anses for sag-
ligt.
IT- og Telestyrelsens rapport om varsling af internettrusler fra 2007 konkluderede, at
der i Danmark er behov for en særskilt tjeneste til at håndtere sådanne sikkerhedshæn-
delser for det danske samfund som et led i den nationale it-sikkerhedsstrategi. Den vars-
lingsopgave mv., som er tiltænkt GovCERT, må således siges at være både egnet til og
nødvendig for at nå det beskrevne saglige mål om at forhindre hacker- og virusangreb
mv.
Der kan i den forbindelse også henvises til den nedenfor i afsnit 8.1 beskrevne medde-
lelse fra EU-Kommissionen og resolution fra Europarådet om, at oprettelsen af statslige
it-beredskabsenheder
(»GovCERT’er«) er en måde, hvorpå medlemsstaterne
kan løse de
notoriske trusler mod staternes it-sikkerhed.
Den samfundsmæssige interesse i at forhindre og håndtere sikkerhedshændelser af it-
mæssig karakter for offentlige myndigheder i Danmark må således anses at overstige
hensynet til privatlivet for de personer, om hvilke GovCERT behandler personoplysnin-
ger. Aktiviteterne er endvidere begrænset til de tilsluttede myndigheder og virksomhe-
ders ind- og udgående data.
GovCERT’s formål er som nævnt ikke i sig selv at indsamle personoplysninger. Ind-
samlingen er i stedet en uundgåelig konsekvens af varslingsopgaven. GovCERT vil i øv-
rigt kun opbevare oplysningerne, så længe opbevaringen er nødvendig i forhold til vars-
lingsopgaven.
Personoplysningerne vil derudover heller ikke blive offentliggjort; tværtimod er opbe-
varingen af oplysningerne underlagt strenge sikkerhedsforanstaltninger, så bl.a. offent-
liggørelse undgås.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hertil kommer, at GovCERT efter lovforslagets § 7 i supplement til Datatilsynets kon-
trol vil blive underlagt kontrol af et uafhængigt tilsyn.
Sammenfattende er det opfattelsen, at den behandling af personoplysninger, som er en
nødvendig del af GovCERT’s aktiviteter, vil opfylde betingelserne i artikel 8, stk.
2, i
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.”
4