Skatteudvalget 2013-14
L 47
Offentligt
J.nr. 13-0161737Den 29. november 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 47 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven, momsloven,lov om anvendelse af Det Europæiske Fællesskabs forordning om toldmyn-dighedernes indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visse intel-lektuelle ejendomsrettigheder, og om de foranstaltninger, som skal træffesover for varer, der krænker sådanne rettigheder, selskabsskatteloven og for-skellige andre love. (Gennemførelse af EU-direktiv nr. 2013/43/EU, supple-rende regler om administration af EU-forordning nr. 608/2013, præcisering afregler om virksomheders fradrag for udgifter til bestikkelse, justering af densubjektive skattepligt for erhvervsdrivende foreninger m.v., værnsregel imodunaturlig lageropbygning af tobaksvarer, lovteknisk justering af udligningsaf-giften for varebiler, m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 22. november 2013. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Mads Rørvig (V).
Holger K. Nielsen/Jeanette Rose Hansen
1/2
Spørgsmål 2
Finder ministeren, at den af Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering(TER) udarbejdede analyse af omfanget af de byrder, erhvervslivet vil blivepålagt som følge af lovændringen, stemmer overens med erhvervslivets egenvurdering af disse, jf. de indkomne høringssvar, og vil dette i givet fald giveanledning til at revurdere metoden for TER’s fremtidige analyser?
Svar
Regler skal være så enkle at administrere for virksomhederne som muligt, ogderfor har lovforslaget gennemgået et tjek for administrative byrder hos TeamEffektiv Regulering (TER), som hører under Erhvervsstyrelsen.De indkomne høringssvar forholder sig til lovforslaget,som det så ud, da detblev sendt i høring. Efter høringen blev lovforslagetjusteret, og TER’s be-mærkningerforholder sig til lovforslaget, som det så ud efter denne juste-ring.TER’s bemærkninger er gengivet i lovforslagets punkt 7.TER har med henblik på udarbejdelsen af dette bidragkontaktet en rækkevirksomheder, som næsten alle gav udtryk for, at de ikke forventede at brugeekstra tid på at håndtere produkter med omvendt betalingspligt, når systemer-ne og de administrative procedurer først var ændrede. Dette gjaldt også forblandede salg. Næsten alle de adspurgte virksomheder havde erfaring medomvendt betalingspligt ved handel med andre EU-lande, og de havde derforgode forudsætninger for at estimere de løbende byrder.På baggrund af tilbagemeldingerne fra de kontaktede virksomheder har TERvurderet, at det justerede lovforslag kun vil medføre begrænsede løbende byr-der for virksomhederne, dvs. under 10.000 timer årligt på samfundsniveau.Jeg mener, at TER’s analyse af det justerede lovforslag giver et retvisende bil-lede af de løbende byrder for erhvervslivet.
2/2