Skatteudvalget 2013-14
L 47
Offentligt
1306354_0001.png
1306354_0002.png
J.nr. 13-0161737Den 29. november 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 47 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven, momsloven,lov om anvendelse af Det Europæiske Fællesskabs forordning om toldmyn-dighedernes indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visse intel-lektuelle ejendomsrettigheder, og om de foranstaltninger, som skal træffesover for varer, der krænker sådanne rettigheder, selskabsskatteloven og for-skellige andre love. (Gennemførelse af EU-direktiv nr. 2013/43/EU, supple-rende regler om administration af EU-forordning nr. 608/2013, præcisering afregler om virksomheders fradrag for udgifter til bestikkelse, justering af densubjektive skattepligt for erhvervsdrivende foreninger m.v., værnsregel imodunaturlig lageropbygning af tobaksvarer, lovteknisk justering af udligningsaf-giften for varebiler, m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 22. november 2013. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Mads Rørvig (V).
Holger K. Nielsen/Jeanette Rose Hansen
1/2
Spørgsmål 6
Vil ministeren kommentere DI’s bekymring for, at de foreslåede regler f.s.v.a.momskarruseller, vil få de kriminelle til at fortsætte deres kriminalitet modandre lande og/eller med andre produkter, der ikke foreslås omfattet af nær-værende lovforslag, jf. DI’s høringssvar, herunder redegøre for eventuellekonsekvenser af denne karakter i andre EU-lande?
Svar
Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 5, skal alle medlemsstater, der medhjemmel i Rådets direktiv af 22. juli 2013 vælger at indføre regler om omvendtbetalingspligt, indgive en evalueringsrapport til Kommissionen. Sådanne eva-lueringer skal indeholde en klar vurdering af omfanget af svig før og efter ind-førelsen af reglerne samt en beskrivelse af eventuelle ændringer i tendensernefor svigagtig adfærd, herunder ved levering af andre varer og tjenesteydelserog/eller ved levering til andre medlemsstater.Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at redegøre nærmere for ændringeri tendenserne forsvigagtig adfærd som følge af vedtagelsen af Rådets direktivaf 22. juli 2013, men jeg vil gerne vende tilbage til spørgsmålet, når den plan-lagte evaluering er gennemført, og det indsendte data-materiale fra de øvrigemedlemsstater er offentliggjort.DI’s bekymring for, at svigen kan flytte til andre lande eren bekymring, somogså har været debatteret i Rådet. Det er en reel bekymring, fordi vi ved aferfaringerne fra CO2-kvoteområdet, at de professionelle momskarruselsvindle-re kan handle meget hurtigt med store tab for EU’s statskasser til følge. Etenstemmigt ECOFIN-råd står imidlertid bag direktivet af 22. juli 2013, delsfordi man har ønsket at gøre det lettere for medlemsstaterne at imødegå dengrove og organiserede momskarruselsvig, der medfører store tab for statskas-serne, dels fordialle medlemsstater er enige om, at ordningen for omvendtbetalingspligt er en midlertidig ordning i afventen af mere langsigtede lovgiv-ningsløsninger, der kan gøre EU’s fælles momssystem mere robust over forMTIC-svig.Derudovermener jeg ikke, at DI’s bekymring er et argument for ikke at gribeind over for svigen her i Danmark, hvor der er konstateret et tab på 121 mio.kr. fordelt på 38 afgørelser og samtidig har 98 nye sager på vej i systemet.
2/2