Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
L 51
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
UndervisningsministerietMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
I forbindelse med behandlingen af (L 51) Forslag til Lov om ændring aflov om folkeskolen og forskellige andre love (Indførelse af en længere ogmere varieret skoledag) har Børne- og Undervisningsudvalget i brev af13. november 2013 efter ønske fra Alex Ahrendtsen (DF) stillet mig føl-gende spørgsmål:Spørgsmål 9:”Ministeren bedes redegøre for reglerne for konfirmationsforberedelsen,og hvor tilknytningskravet til folkeskolen er formuleret.”Svar:Forholdet mellem folkeskolen og konfirmationsforberedelse er regulereti folkeskolelovens § 53 om tiden for konfirmationsforberedelsen.Efter denne bestemmelse fastsættes tiden for konfirmationsforberedel-sen ved forhandling mellem kommunalbestyrelsen og præsterne i kom-munen. Kan der ikke opnås enighed mellem parterne, træffes afgørelsenaf kommunalbestyrelsen efter forhandling med de berørte menighedsråd.Endvidere fremgår det, at der skal sikres konfirmationsforberedelsen dennødvendige tid i forbindelse med skolernes planlægning af skoletiden.Konfirmationsforberedelsen er ikke en del af folkeskolens undervisningog indgår ikke i skoletiden eller skolens tilbud i øvrigt. Bestemmelsen ifolkeskolelovens § 53 fastsætter alene, at der skal tages højde for tiden tilkonfirmationsforberedelsen i skolernes planlægning af skoletiden.Det er kommunalbestyrelsen, der ved uenighed har kompetencen til atbeslutte, hvornår konfirmationsforberedelsen skal finde sted. Tidspunk-tet for konfirmationsforberedelsen fastsættes efter forhandling mellemkommunalbestyrelsen og præsterne i kommunen. På baggrund heraf skalder foretages en afvejning af hensyn mellem præsternes mulighed forøvrig arbejdstilrettelæggelse og skolernes tilrettelæggelse af undervisnin-gen. Hvis der er uenighed mellem parterne, er det kommunalbestyrelsen,
25-11-2013
2der træffer afgørelsen. Forinden skal kommunalbestyrelsen have forsøgtat opnå enighed med de berørte menighedsråd.Der skal således være en dialog mellem kommunen og den pågældendepræst om placeringen af tiden for konfirmationsforberedelsen. Men kander ikke opnås enighed, er det som anført i sidste ende kommunalbesty-relsen, som træffer beslutningen.Tiden til konfirmationsforberedelsen skal ligge inden for det tidsrum,hvor undervisning i folkeskolen normalt lægges, det vil sige typisk i ettidsrum svarende til mellem klokken cirka 8 og 16. Det betyder, at kom-munalbestyrelsen ikke kan henvise konfirmationsforberedelsen til fx omaftenen eller på andre ugedage end dem, hvor almindelig undervisningfinder sted.De gældende regler om placeringen af tiden for konfirmationsforberedel-sen berøres ikke af folkeskolereformen. Oplysninger om den gældenderetstilstand fremgår udtrykkeligt af lovforslag nr. L 51 (de specielle be-mærkninger til § 1, nr. 33, ad den forslåede § 14 b).Jeg kan endvidere oplyse, at konfirmationsforberedelse omfatter i stør-relsesordenen to lektioner fordelt på mindst 24 uger og så vidt muligt 28uger. Det fremgår af § 10, stk. 2, i kongelig anordning nr. 744 af 2. de-cember 1989 om konfirmation (som hører under Ministeriet for Ligestil-ling og Kirkes ressort), at konfirmationsforberedelsen skal omfattemindst 48 lektioner og så vidt muligt 56 lektioner. Det er et krav, at derer to ugentlige lektioner, men der er ikke krav om, at de skal være sam-menhængende.Et typisk skoleår for en elev er på i størrelsesordenen ca. 40 uger, ogtimetallet for den længere skoledag er fastsat som en årsnorm. Desudenindeholder lovforslag nr. L 51 et loft over undervisningstidens samledevarighed på højest 1.400 timer svarende til gennemsnitligt 35 ugentligetimer.Det er på den baggrund min opfattelse, at der er gode muligheder forlokalt at finde en løsning, som tager hensyn til både præster og skoler.
Med venlig hilsen
Christine Antorini