Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 7
Offentligt
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
5. november 2013Asyl- og VisumkontoretGry Ahlefeld-Engel2013-0037-0048930773
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov omændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Dublinfor-ordning af 26. juni 2013) (L 7), som Folketingets Udvalg for Udlændinge-og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den 9. oktober 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af Folketinget JohanneSchmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-
loven (Gennemførelse af den reviderede Dublinforordning af 26. juni
2013) (L 7):
”Vil ministeren oplyse, hvilke klagefrister der efter den revide-rende Dublinforordning vil gælde i Norge, Sverige, Finland,Tyskland, Holland og Storbritannien for hhv. klager over afgø-relser om Dublin-overførsel og afgivelse af skriftlige indlæg iden forbindelse?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Udenrigsministeriet, der har oplyst bl.a. følgende:”På baggrund af oplysninger indhentet i de nævnte lande kanUdenrigsministeriet beskrive de gældende regler som følger:NorgeDe norske myndigheder har endnu ikke taget stilling klagefri-sternes længde eller afgivelsen af skriftlige indlæg.SverigeDen nuværende tidsfrist i Sverige for klager over afgørelserunder Dublinforordningen er på 21 dage regnet fra den dag,asylansøgeren meddeles, at et andet medlemsland er ansvarligtfor behandling af asylansøgningen. Klagen sendes til Migra-tionsverket, som skal have den i hænde senest på 21. dagen.Sverige arbejder i øjeblikket med implementering af den sene-ste revision af Dublinforordningen, men har endnu ikke truffetbeslutning om klagefristernes længde.FinlandI Finland skal en klage over en beslutning om afvisning ogoverførsel efter Dublinforordningen for indeværende indgivesinden 30 dage fra modtagelse af beslutningen. Der er ingen an-den formel tidsfrist for fremsættelse af anmodning om opsæt-telse af overførslen.Man har endnu ikke taget stilling til klagefrister under den nyeDublinforordning.
2
TysklandSom en del af forarbejdet til den nye Dublinforordning harTyskland per 6. september 2013 ændret § 34 a i asyllovgivnin-gen. Ifølge § 34 a kan der inden for 14 dage indgives klage vedden ansvarlige forvaltningsdomstol over en afgørelse om enDublinoverførsel. Klagen har dog ingen opsættende virkning.NederlandeneI Nederlandene anvendes der to tidsfrister i forbindelse medklage over en beslutning om Dublinoverførsel: 1) Hvis beslut-ningen tages i den normale asylprocedure (varer otte dage), harasylansøgeren en uge til at indlevere et klageskrift til en dom-stol. 2) Hvis beslutningen tages i den forlængede procedure(dvs. hvis det ikke er muligt at færdigbehandle ansøgningenindenfor otte dage pga. indholdsmæssige årsager), har asylan-søgeren fire uger til at indlevere et klageskrift til en domstol(regionalt niveau).Indleveringen af klageskriftet har dog ingen opsættende virk-ning, og asylansøgeren må i princippet ikke afvente beslutnin-gen i Nederlandene. Asylansøgeren kan dog inden for 24 timerefter afgørelsen om Dublinoverførslen ansøge om en foreløbigforanstaltning og dermed bede om lov til at afvente udfaldet afbeslutningen af klageproceduren i Nederlandene. Selve klage-skriftet vil dog ikke skulle indgives inden for fristen på 24 ti-mer efter Dublinafgørelsen. Hvis der ansøges om en foreløbigforanstaltning senere end 24 timer efter, kan immigrations-myndighederne beslutte at gennemføre overførslen af asylan-søgeren til det andet land.Nederlandene vil bibeholde de samme regler under den nyeDublinforordning.StorbritannienAsylansøgere gives et varsel på fem hele arbejdsdage før ud-sendelsen for at give dem mulighed for at få juridisk rådgiv-ning og indgive en klage over afgørelsen om udsendelse fraStorbritannien i form af en såkaldt ”judicial review”. Judicialreview er behandlingen af en ansøgning til en administrativdomstol om at undersøge lovligheden af en afgørelse truffet afen offentlig myndighed, når denne anfægtes af ansøgeren. Ju-dicial review er den eneste mulighed for klage i britiske sagerunder Dublinforordningen. Alternativt er der mulighed for, atansøgeren kan klage, når ansøgeren har forladt Storbritannien.Ansøgere kan ansøge om judicial review af alle afgørelser for-ud for afgørelsen om udsendelse. I de fleste tilfælde indgivesen ansøgning om judicial review, efter at afgørelsen om udsen-delse er meddelt, men før udsendelse gennemføres.”3