Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
L 92
Offentligt
1335495_0001.png
1335495_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København,17. februar 2014Sagsnr.: 23643Dok.nr.: 634863

Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 39 til L 92 stillet den 7. februar

2014efter ønske fra Erling Bonnesen (V).

Spørgsmål nr. 39:

”Er ministeren enig i, at en anmeldelse til politiet og/eller videregivelse til endyreværnsorganisation eller internat ikke i praksis kan forventes at blive en effektiv løsningsmodeltil effektivt at standse uønsket strejfen af løsgående hunde, hvis ikke det nuværende forslagsuppleres med mere effektive løsningsmodeller?"

Svar:

Fødevarestyrelsen har til brug for besvarelsen oplyst følgende, hvortil jeg henholder mig:”Både den gældende hundelov og den gældende mark- og vejfredslov indeholderregler omoptagning af strejfende hunde.Med lovforslag L92 og L93 foreslås det, at reglerne i mark-ogvejfredsloven vedrørende hunde overføres til hundeloven.I lovforslaget om ændring af hundeloven findes reglerne om indgreb overfor strejfende hunde i §3.Efter hundelovens § 3, stk. 1, 1-3. pkt., er det forbudt, i byer og områder med bymæssigbebyggelse,at ladehunde færdes på gader, veje, stier eller pladser mv., der er åbne for almindeligfærdsel uden, at de enten føres i bånd ellerer i følge med en person, som har fuldt herredømmeoverdem.Efter hundelovens § 3, stk. 3, påhviler det besidderen afen hund uden for byer og områder medbymæssig bebyggelseat drage omsorg for, at den ikke strejfer om.Overtrædelse af ovennævnte bestemmelser kan straffes med bøde.Det bemærkes i den forbindelse, at der med den seneste ændring af hundeloven i 2010 blevindført en bestemmelse, hvorefter der ved fastsættelse af bøder for overtrædelse af bl.a.hundelovens § 3, stk. 1, 1-3. pkt. udmåles en skærpet bøde. Baggrunden for ændringen var enanbefaling fra Udvalget om hunde om at forhøje bødetaksterne mærkbart af præventive grunde.
Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01Fax +45 33 14 50 42
[email protected]www.fvm.dk
Overførslen af bestemmelser fra mark-og vejfredsloven medfører, at det herudover præciseres ihundeloven, at det er forbudt at lade hunde strejfe på private arealer, som besidderen af hundenikke har brugsret til. Bestemmelsen om bødestraf udvides med de foreslåede ændringer.Overtrædelse af forbuddet mod at lade hunde strejfe på private arealer kan derfor også straffesmed bøde.Herudover findes der i hundeloven mulighed for at retten til at beskæftige sig personligt medhunde kan frakendes ved dom for et strafbart forhold, hvis den pågældende i gentagne tilfælde erstraffet for overtrædelse af bl.a. § 3, stk. 1, 1-3. pkt. (forbuddet mod i byer og områder medbymæssig bebyggelse at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser mv., der er åbne foralmindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldtherredømme over dem). Retten kan frakende for bestandigt eller for et nærmere fastsat tidsrum.Med de foreslåede ændringer i L92 er det ikke hensigtenat ændre politiets hidtidige praksis forhåndtering af strejfende hunde – denne videreføres med hundelovens § 3.I overensstemmelse med nuværende praksis vil det således også fremover være muligt for denenkelte politikredsat fastsætte procedurer for, hvordan optagelsen af en strejfende hund mesthensigtsmæssigt kan finde sted.Politiet kan dermed beslutte selv at stå for optagelsen eller at lade en tredjepart, f.eks. endyreværnsorganisation, Falck eller et dyreinternat varetage opgaven.I øvrigt er der mulighed for, at grundejeren selv kan optage hunden eller på forsvarlig måde fjernehunden fra grunden, f.eks. ved at jage hunden væk.Det skal bemærkes, at hundelovens § 3 om strejfende hunde som hidtil overlader det til politietsskønsmæssige vurdering, hvorvidt politiet skal lade en løs hund optage.Har politiet ladet en hund optage skal besidderen betale alle omkostninger forbundet medinterneringen, hvilket må formodes at være et økonomisk incitament til, at besidderen sørger for athunden ikke strejfer.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger til L92 afsnit 4.”Jeg mener, at der med de foreslåede ændringer skabes et bedre overblik over hvilke regler, dergælder for strejfende hunde, både i forhold til, hvad man som grundejer selv kan gøre og i forholdtil hvilke indgrebsmuligheder politiet har. Jeg mener derfor ikke, at der er behov for at supplerereglerne om strejfende hunde med andre løsningsmodeller.
Dan Jørgensen
/ Cecilie Heerdegen Leth
2