Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
L 92
Offentligt
1349746_0001.png
1349746_0002.png
1349746_0003.png
1349746_0004.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, 24. marts 2014Sagsnr.: 23643Dok.nr.: 657661

Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 92 til L92 stilletden 19. marts efter

ønske fra Erling Bonnesen (V) og Thomas Danielsen (V).

Spørgsmål nr. 92 til L92:

”Ministeren bedes yde teknisk bistand til et ændringsforslag med bemærkninger,der indebærer, atejeren til en strejfende hund - udover som det fremgåraf lovforslaget om pålæg af bøde - sammenmed bøden af politiet skal varslesom, at en gentagelse indenfor et år vil føre til, at hunden fjernes.Hvis hundenstrejfer igen indenfor et år, skal politiet fratage ejeren ejerskab over hundenog placerehunden på hundeinternat med henblik på videresalg eller aflivning.”

Svar:

Et ændringsforslag med det anførte indhold vil kunne udformes som vist i Bilag 1.Jeg kan imidlertid ikke tilslutte mig ændringsforslaget.Fødevarestyrelsen har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:”Hundelovens regler om besidderens kontrol over hunden sondrer mellem henholdsvis indgreb overfor hunde, der strejfer eller færdes løse, jf. § 3, og indgreb over for hunde, der skaber frygt, erfarlige eller har forvoldt skade, jf. § 6.Overtrædelsen, som spørgeren henviser til, vil udelukkende bestå i, at hunden har strejfetgentagne gange, uden i øvrigt at have forvoldt skade, skabt frygt eller været farlig.I denforbindelse bemærkes det, at hvis en hund samtidig med, at den strejfer, udviser farlig adfærd,skaber frygt mv. kan hundelovens § 6 finde anvendelse.Der er væsentlig forskel på, om hunden strejfer, eller om den er farlig for omgivelserne, skaberfrygt mv.Derfor er der også forskel på sanktionsmulighederne i de to tilfælde.Det er Fødevarestyrelsens vurdering, at en mulighed for at fratage ejerskabet over hundensomforeslåetikke vil være proportionalt med den overtrædelse, der foreligger, når en hund strejfer,uden at den i øvrigt forvolder skade, har en adfærd, der er egnet til at skabe frygt eller er farlig for
Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01Fax +45 33 14 50 42
[email protected]www.fvm.dk
sine omgivelser. Det vil derfor være retssikkerhedsmæssigt betænkeligt at indføre en mulighed forat fratage ejeren hunden, for at sælge eller aflive den, som anført i spørgsmål 92.På baggrund af ovenstående vil en yderligere sanktionsmulighed, som den af spørgerenforeslåede,efter Fødevarestyrelsens opfattelseikke være proportional i forhold til overtrædelsens karakter.”Jeg tillader mig i øvrigt at henvise til min besvarelse af spørgsmål 39 til L92, hvor bestemmelserneom strejfende hunde og hunde, som ikke er i snor eller under fuldt herredømme, er beskrevet. Detfremgår af besvarelsen, at det vurderes, at de eksisterende regler og tilhørendesanktionsmuligheder er tilstrækkeligt effektive.
Dan Jørgensen
/ Cecilie Heerdegen Leth
2

Bilag 1

til besvarelsen af spørgsmål 92 til L92

Ӯndringsforslag

til

L92 om ændring af lov om hunde

(Ændring af bestemmelsen om skambid, optagning af strejfende hunde m.v.)
Af ><, tiltrådt af ><,Til § 1

1)

I den under nr. 2 foreslåede § 3 indsættes somstk. 8:»Stk.8.Overtrædes§ 3, stk. 1, 1.-3. pkt., § 3, stk. 2, eller § 3, stk. 1, 1. pkt., ogstraffes der med bøde efter § 12, stk. 1, nr. 1, varsler politiet besidderen om, atgentagen overtrædelse inden for et år vil medføre, at politiet fratagerbesidderenejerskabet over hunden og anbringer hunden i pension med henblik på at afhændehunden eller lade den aflive. ««[bestemmelse om, at politiet samtidig med bødestraf for overtrædelse § 3, stk. 1,1.-3. pkt., § 3, skt. 2, eller § 3, stk. 1, 1. pkt.,skal varsle besidderen om, atgentagen overtrædelse inden for et år vil medføre, at politiet fratager besidderenejerskabet over hunden og anbringer dennei pension med henblik på at afhændehunden eller lade den aflive.]
BemærkningerTil nr. 1Efter hundelovens § 3, stk. 1, 1-3. pkt., er det forbudt i byer og områder medbymæssig bebyggelse, at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser mv.,der er åbne for almindeligfærdsel uden, at de enten føres i bånd eller er i følge meden person, som har fuldt herredømme over dem.Efter den i lovforslaget foreslåede § 3, stk. 2, påhviler det besidderen af en hunduden for byer og områder medbymæssig bebyggelse at drage omsorg for, athunden ikke strejfer om.Efter den i lovforslaget foreslåede § 3, stk. 3, 1.pkt., er det forbudt at lade hundestrejfe på private arealer, som besidderen af hunden ikke har brugsret til.Overtrædelse af disse bestemmelser kan straffes med bøde.
3
Den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 8, indebærer, at politiet, når der straffesmed bøde i medfør af § 12, stk. 1, nr. 1, samtidig skal varsle besidderen om, atgentagen overtrædelse inden for et år vil medføre, at politiet skal fratageejerskabet over hunden og anbringe hunden i pension med henblik på at afhændehunden eller lade den aflive. Afhændelse bør i almindelighed foretrækkes, hvis derer mulighed for at finde en køber inden for en rimelig frist. Afhændelse skal, hvismuligt,ske til en pris, der yder fuld dækning for de omkostninger forbundet medfjernelse af hunden, som er afholdt af politiet såsom omkostninger til transport,anbringelse i pension og lignende.Afgørelse om aflivning i medfør af den foreslåede bestemmelse kan ikke påklages.
4