Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3218 - Udenrigsanl. Bilag 1
Offentligt
1205735_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 16. januar 2013
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 31. januar 2013
SAMLENOTAT
1. USA ...............................................................................................................................................2
2. Sydlige naboer (Syrien, Egypten)/ opfølgning på det arabiske forår ..........................................4
3. Somalia og Afrikas Horn ..............................................................................................................8
4. Iran .............................................................................................................................................. 10
5. Mellemøsten ............................................................................................................................... 12
6. Arktis ........................................................................................................................................... 14
7. EU-Rusland ................................................................................................................................ 16
8. Topmøderne mellem EU og de latinamerikanske og caribiske lande samt mellem EU og
Brasilien .......................................................................................................................................... 18
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1205735_0002.png
1. USA
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat
1. Resumé
USA er på dagsordenen i lyset af præsident Obamas genvalg.
2. Baggrund
Efter genvalget af præsident Obama er processen for udpegelse og godkendelse af den nye ame-
rikanske administration under Obamas anden embedsperiode undervejs. Der er fra europæisk
side klare forhåbninger om, at man kan fortsætte og styrke det tætte samarbejde med USA på
den brede række af områder, hvor Europa og USA står over for fælles udfordringer. Det gælder
inden for den økonomiske politik, handelsområdet, klimapolitikken og global stabilitet og sikker-
hed.
Punktet var sat på dagsordenen for Udenrigsrådet den 19. november og 10. december 2012, men
blev begge gange udskudt.
3. Formål og indhold
Der forventes en drøftelse i lyset af præsident Obamas genvalg med udgangspunkt i et papir ud-
arbejdet af den Fælles Udenrigstjeneste. Drøftelsen forventes særligt at have fokus på mulighe-
derne for at styrke samarbejdet på en række centrale udenrigspolitiske områder, herunder Balkan,
EU’s naboområde, Mellemøsten, Iran, samt Asien og Afrika.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning til at fortsætte det tætte samarbejde mellem EU og USA under
den genvalgte præsident Obama.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1205735_0003.png
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter et fortsat tæt samarbejde mellem EU og USA under den genvalgte præsident
Obama, herunder i forhold til Afghanistan, forebyggelse af terrorisme, bæredygtig vækst og grøn
omstilling, øget frihandel samt udviklingen i Arktis.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 16. november og den 7.
december 2012.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1205735_0004.png
2. Sydlige naboer (Syrien, Egypten)/ opfølgning på det arabiske forår
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte EU’s reaktioner på det
arabiske forår
med henblik på forberedelsen af en mulig drøf-
telse heraf på Det Europæiske Råd 7.- 8. februar 2013. Rådet forventes at diskutere den seneste udvikling i
Syrien.
Fokus ventes bl.a. at være på den seneste militære udvikling, på den forværrede humanitære situation
samt på de intensiverede diplomatiske bestræbelser på at finde en politisk løsning på konflikten. Der kan endvide-
re blive tale om vedtagelse af yderligere sanktioner. Rådet forventes ligeledes at diskutere den seneste udvikling i
Egypten
, herunder orientering om Van Rompuys nylige besøg i landet
.
Der forventes godkendelse af et krisesty-
ringskoncept for en CSDP mission til at støtte grænsebevogtning i
Libyen
.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd havde en tematisk drøftelse af
det arabiske forår
den 11. marts 2011, sær-
ligt i lyset af udviklingen i Libyen. Det Europæiske Råd besluttede på dette møde at anmode Rå-
det om snarest at undersøge de forslag, som udenrigsrepræsentanten og Kommissionen havde
fremlagt i en fælles meddelelse herom med henblik på at styrke støtten til landene i regionen ba-
seret på en differentieret og meritbaseret (more-for-more) tilgang på tværs af alle EU's instru-
menter. En sådan mere differentieret tilgang er siden blevet fremlagt og godkendt af Rådet. Som
del heraf er der i følge Kommissionen omprogrammeret 600 mio. EUR af fællesskabsbistanden,
ligesom der er etableret en tværgående pulje, der er blevet allokeret på basis af landenes reform-
bestræbelser på i alt 350 mio. EUR. Samtidig er EIB's låneramme for de sydlige naboer hævet
med 1 mia. EUR, og EBRD's mandat udvidet til også at omfatte sydlige naboer. Endelig er der
etableret en særlig finansieringsfacilitet for samarbejdet med det civile samfund.
I forhold til
Syrien
er kamphandlingerne på det seneste fortsat med uformindsket og i nogle pe-
rioder øget styrke. FN’s vurdering er nu, at mindst 60.000 mennesker har mistet livet i konflik-
ten. Oppositionsstyrkerne har intensiveret sine offensiver, herunder særligt i det nordlige og øst-
lige Syrien samt ind imod hovedstaden Damaskus.
Den humanitære situation forværres fortsat. FN har pt. registreret mere end 600.000 flygtninge i
Syriens nabolande. Ifølge FN har 4 millioner syrere desuden behov for lægehjælp, mad, medicin,
husly, vand og anden nødhjælp internt i Syrien. I starten af januar er vinteren for alvor sat ind
med frostgrader og snefald i især det syrisk-tyrkiske grænseområde, hvilket har resulteret i for-
værrede forhold i flygtningelejrene.
Der blev den 12. december 2012 afholdt Syrien-vennegruppemøde i Marrakesh. Mødet fokuse-
rede på det nyoprettede syriske nationale koalitionsråd, på behovet for øget humanitær bistand til
Syrien samt på mulighederne for at støtte opbygningen af lokale administrative strukturer i de
oppositionskontrollerede områder i samarbejde med Koalitionen. Slutteksten anerkendte Koali-
tionen som ”den legitime repræsentant for det syriske folk”. Siden mødet i Marrakesh har Koali-
tionen arbejdet på at konsolidere sig yderligere politisk og organisatorisk samt på at fastholde den
tillid og støtte, som det internationale samfund har udvist. Sideløbende har FN’s og Den Arabi-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ske Ligas særlige udsending, Lakhdar Brahimi, fortsat sine bestræbelser på at samle parterne,
herunder bl.a. ved at gennemføre USA-Rusland møder.
Den 6. januar 2013 holdt Assad sin første offentlige tale siden sommeren 2012. Talen fastholdt
Assads uforsonlige linje og betegnede oppositionen som udenlandske terrorister. Samtidig frem-
lagde Assad en ”fredsplan”, som indeholdt tre faser, og som var betinget af oppositionstyrkernes
øjeblikkelige stop for angreb: forberedelsesstadiet, transitionsstadiet samt det tredje stadie, hvor
en ny regering vil blive formet. Planen indeholdt ikke løfter om Assads egen afgang og afveg
ikke substantielt fra de udmeldinger, Assad tidligere er kommet med. Koalitionen har efterføl-
gende afvist planen, ligesom Brahimi i skarpe toner har kritiseret Assads tale.
I
Egypten
blev landets nye forfatning vedtaget den 22. december med knap 64 % af de afgivne
stemmer. Med vedtagelsen af den nye forfatning bortfaldt ligeledes præsident Morsis kontrover-
sielle supplerende forfatningsdekret, som blev indført i slutningen af november og i flere uger
afstedkom store demonstrationer over hele landet. Med et af forfatningsdomstolen opløst parla-
ment er det i henhold til den nye forfatning overhuset, Shura-rådet, som midlertidigt overtager
beføjelserne som landets lovgivende myndighed. Her vil lovgivningsarbejdet primært fokusere på
at få tilpasset forfatningsdomstolen til de ændrede beføjelser som er udstukket i den nye forfat-
ning, samt vedtage en ny valglov, således at et parlamentsvalg kan gennemføres snarest muligt
efter vedtagelsen af valgloven. [Egypten-afsnittet vil skulle opdateres tirsdag eftermiddag den 15.
januar pga. vigtig dom ved forfatningsdomstolen.]
I forhold til
Libyen
ventes Rådet at vedtage et krisestyringskoncept for en civil CSDP-mission,
der skal støtte opbygningen af en effektiv grænsebevogtning.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte udviklingen i de sydlige naboer og EU's samlede reaktioner på
det
arabiske forår
generelt som del af forberedelserne til en mulig drøftelse heraf på Det Europæi-
ske Råds møde den 7.-8. februar 2013. Rådet ventes særligt at drøfte udviklingen i
Egypten og
Syrien.
Derudover forventes vedtagelse af et krisestyringskoncept for en civil CSDP mission til at støtte
grænsebevogtning i
Libyen.
Fsva.
Syrien
venter drøftelsen at omhandle den seneste militære udvikling, den forværrede hu-
manitære situation samt de intensiverede diplomatiske bestræbelser på at finde en politisk løsning
på konflikten. Der kan endvidere blive tale om vedtagelse af yderligere sanktioner.
Drøftelsen af
Egypten
ventes at omhandle den seneste udvikling i landet, herunder orientering
om Van Rompuys nylige besøg i Egypten.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af
Syrien, Egypten,
og
Libyen
forventes ikke at have konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
En stramning af sanktionsregimet over for
Syrien
må dog alt efter sanktionernes konkrete ud-
formning forventes at have statsfinansielle konsekvenser i forbindelse med myndighedernes ad-
ministration af notifikations- og autorisationsregimer og forbud for såvel produkter samt finan-
sielle overførsler. En forordning implementeres og håndhæves efter den gældende ressortforde-
ling mellem de danske myndigheder. Omfanget af eventuelle ekstra administrationsudgifter vil
afhænge af sanktionernes indvirkning på samhandlen med Syrien. Der henvises til gældende be-
stemmelser i Budgetvejledningen om statsfinansielle konsekvenser af EU-sager, idet det bemær-
kes, at bestemmelserne ikke udelukker senere gebyrfinansiering, i lighed med nuværende Iran-
sanktioner. De øvrige spørgsmål ventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i hørring
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed blandt medlemslandene om en drøftelse af EU’s reaktion på
det arabiske
forår.
I forhold til
Libyen
forventes opbakning til krisestyringskonceptet for en CSDP–mission til støt-
te for en effektiv grænsebevogtning.
Der forventes enighed blandt medlemslandene om en drøftelse af
Syrien,
herunder enighed om
en fastholdelse af det internationale pres og bevågenhed. Det kan samtidig ikke udelukkes, at der
opnås enighed om vedtagelse af yderligere stramninger af sanktionsregimet mod Syrien.
Der forventes endvidere enighed blandt medlemslandene om en drøftelse af situationen i
Egyp-
ten.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af EU’s støtte til de sydlige naboer, herunder styrkelsen af Det
Europæiske Naboskabsprogram. Det anerkendes, at EU har vist engagement og evne til at reage-
re hurtigt på
det arabiske forår.
Regeringen finder, at medlemsstaterne bør inddrages i EU’s
årlige gennemgange af de politiske og økonomiske reformprocesser i nabolandene og dermed
bidrage til grundlaget for en konsistent gennemførelse af den meritbaserede tilgang. Der er be-
hov for, at EU forbedrer evnen til at levere på tilsagn om øget støtte og incitamenter til reformer,
herunder markedsadgangen for de sydlige nabolande.
Regeringen støtter en vedtagelse af et krisestyringskoncept for CSDP missionen i
Libyen.
EU
bør udnytte det momentum, som indsættelsen af den nye libyske regering har skabt og få forbe-
redelsen af missionen færdiggjort, så den kan igangsættes snarest muligt. Med hensyn til det geo-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
grafiske fokus for missionen er det Danmarks holdning, at det må bero på en vurdering af, hvor
missionen kan gøre en forskel, herunder hensyn til de sikkerhedsmæssige udfordringer.
Regeringen støtter en specifik drøftelse af situationen i
Syrien.
Danmark støtter fortsat en stærk
FN-rolle i bestræbelserne på at finde en politisk løsning på konflikten og bakker op om Lakhdar
Brahimis arbejde. Danmark er fortsat en af de store humanitære bidragydere og støtter desuden
bestræbelserne på at bistå oppositionen og det syriske folk i planlægningen af den transitionspe-
riode, der vil følge, når Assad-regimet falder. Danmark arbejder for, at skyldige i grove menne-
skerettighedsovertrædelser stilles til ansvar. Endelig bakker regeringen op om en styrkelse af
EU’s sanktioner, så længe volden og repressionen fortsætter. Fra dansk side anerkendes koalitio-
nen som den legitime repræsentant for det syriske folk.
Regeringen støtter endvidere en drøftelse af situationen i
Egypten.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sydlige naboer har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 7. decem-
ber 2012.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1205735_0008.png
3. Somalia og Afrikas Horn
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Somalias nye præsident Hassan Sheikh Mohamud forventes at deltage i en frokostdrøftelse om Afrikas
Horn/Somalia. Der forventes vedtaget rådskonklusioner med fokus på EU’s samtænkte og bredspektrede indsats
i Somalia – et flagskib for engagementet i skrøbeligt stater - inden for EU’ strategiske ramme for Afrikas Horn.
Rådskonklusionerne forventes at afspejle EU’s intensiverede politiske engagement på Afrikas Horn i almindelig-
hed og indsatsen i Somalia i særdeleshed. F.s.v.a. Somalia forventes EU at lægge op til et paradigmeskifte og øget
ejerskab i lyset af fremskridtene i både det politiske og militære spor.
2. Baggrund
Udenrigsrådet godkendte EU’s strategiske rammeværk for det politiske engagement på Afrikas
Horn den 14. november 2011. I sommeren 2012 udpegede Rådet desuden en særlig repræsentant
for Afrikas Horn. Op til udenrigsrådsmødet den 31. januar 2013 vil EU dels evaluere den strate-
giske ramme for det politiske engagement på Afrikas Horn dels drøfte, hvorledes paradigmeskif-
tet for indsatsen i Somalia vil skulle udmøntes i praksis.
EU’s strategiske ramme dækker de syv lande, der er medlem af
The Intergovernmental Authority on
Development
(IGAD) nemlig Djibouti, Etiopien, Kenya, Somalia, Sudan, Sydsudan og Uganda,
samt Eritrea.
I de seneste to år har den politiske, økonomiske og sikkerhedsmæssige situation på Afrikas Horn
udviklet sig positivt.
Etiopien har håndteret et fredeligt magtskifte efter Meles Zenawis bortgang i efteråret 2012. Der
er fremskridt i at løse udestående tvister mellem Sudan og Sydsudan. I Somalia er overgangsperi-
oden afløst af en mere legitim politisk arkitektur med et nyvalgt parlament, en ny præsident og en
ny regering. I Kenya er situationen mere blandet: økonomisk fremgang på den ene side og en
kompliceret politisk situation op til valget i marts d.å. på den anden. I Uganda er økonomien og-
så i fremgang og landet bidrager positivt til at løse konflikter i Sudan, De store Søer og i Somalia.
Korruptionen er dog i stigende grad et problem.
Somalia forbliver – trods fremskridt – en alvorlig kilde til ustabilitet på Afrikas Horn. En langsig-
tet løsning på konflikten i Somalia må ske inden for en regional ramme, der inddrager nabolan-
dene og forholder sig problemets kerne, der relaterer sig til manglende national sammenhængs-
kraft p.gr. af konkurrence mellem klaner om knappe ressourcer.
EU’s ramme for det bredspektrede og samtænkte engagement på Afrikas Horn i almindelighed
og i Somalia i særdeleshed har udviklet sig som et flagskib for indsatsen i skrøbelige stater. EU er
massivt tilstede i regionen og er aktiv med diplomati, udviklingsbistand og såvel militære som
civile missioner inden for hhv. maritim sikkerhed, kapacitetsopbygning til kystbevogtning og
træning af sikkerhedsstyrker. Den regionale tilgang udmøntes i konkrete tiltag, såsom handlepla-
nen vedr. bekæmpelse af terror (udarbejdet under det danske EU-formandskab) og initiativet
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vedr. styrket modstandskraft, hvor Danmark også har spillet en ledende rolle, ligesom der er
etableret et fælles operationshovedkvarter for de tre CSDP-missioner i regionen.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte situationen i Somalia og Afrikas Horn, samt status for gennemførelse
EU’s strategiske ramme for Afrikas Horn. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle holdninger til andres landes holdninger
Der er relativt stor konsensus om vigtigheden af at stabilisere Somalia, bekæmpe terrorisme og
pirateri samt fremme lokalt ejerskab. Der forventes støtte til en fortsat prioritering af området på
grundlag af EU’s strategiske ramme for Afrikas Horn.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder, at EU’s intensiverede engagement på Afrikas Horn sætter en fornuftig ramme
for Danmarks bestræbelser på skabe økonomisk fremgang og modvirke ustabilitet i en region,
der får stigende international politisk, økonomisk og sikkerhedsmæssig betydning i de kommen-
de år. Regeringen arbejder for et stabilt Somalia, der vil kunne tage vare på sin egen sikkerhed og
dermed etablere et grundlag for økonomisk og social udvikling.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1205735_0010.png
4. Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Iran er på dagsordenen for, at Udenrigsrepræsentanten kan rapportere om sin indsats som leder af EU3+3 for-
handlingerne om at nå frem til en forhandlet løsning med Iran om afklaring af landets atomprogram. Der har
bl.a. været møder på embedsmandsniveau blandt EU3+3.
2. Baggrund
Iran er på dagsordenen i lyset af de manglende diplomatiske fremskridt dels i EU3+3
forhandlingerne og i IAEA.
Som følge af de manglende fremskridt i forhandlingssporet vedtog Udenrigsrådet d. 15. oktober
2012 en styrket sanktionspakke mod regimet, bestående af sanktioner inden for handelsområdet
(eksport- og importforbud), på energiområdet, på det finansielle område samt på
transportområdet.
Det tredje forhandlingsmøde mellem EU3+3 (UK, Frankrig, Tyskland, USA, Rusland, Kina) og
Iran fandt sted i Moskva den 18. og 19. juni 2012. Efterfølgende møder med Iran har ikke frem-
bragt egentlige resultater. Udenrigsrepræsentanten er på vegne af EU3+3 i fortsat kontakt med
Iran for at fortsætte forhandlingsprocessen, og der har gennem de seneste måneder været en
række møder på embedsmandsniveau mellem EU3+3-landene om, hvordan man ser de fremti-
dige forhandlinger med Iran.
Den 16. november 2012 offentliggjorde IAEA en ny rapport om udmøntningen af
resolutionerne fra november 2011 og september 2012, navnlig i forhold til de mulige militære
dimensioner af det iranske atomprogram. Næste IAEA-rapport om Iran forventes i februar
2013.
Rapporten konstaterer, at Iran ikke, som krævet af FN’s Sikkerhedsråd, har suspenderet sine
berigelsesaktiviteter. Rapporten konstaterer klart, at IAEA trods intensive forsøg på at få løst de
udestående spørgsmål på dette område, ikke har opnået konkrete resultater eller nogen
fremskridt hen imod sådanne. IAEA og Iran holdt den 13. december 2012 i Teheran endnu et
møde med henblik på at drøfte modaliteterne for en afklaring og et nyt møde er planlagt til den
16. januar 2013.
3. Formål og indhold
Udenrigsrepræsentanten ventes at rapportere om sin indsats som leder af EU3+3-
forhandlingerne om at nå frem til en forhandlet løsning med Iran om afklaring af landets atom-
program.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes at være generel enighed om udenrigsrepræsentantens og EU3+3’s tosporsstrategi.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om det øgede pres på Iran, idet der samtidig holdes fast i viljen til at
forhandle – den såkaldte to-sporstilgang. I lyset af de manglende diplomatiske fremskridt
tilslutter regeringen sig behovet for, at lægge øget pres på Iran, som er nødvendigt for at to-
sporstilgang på atomspørgsmålet kan bevares, og for at der kan findes en forhandlet løsning.
Derfor finder regeringen, at Danmark skal ligge i front på spørgsmålet om vedtagelse af effektive
sanktioner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sanktionsregimet overfor Iran i anledning af atomsagen har tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg med henblik på forhandlingsoplæg den 18. januar 2012 forud for Rådets afgørelse
2012/35/FUSP af 23. januar 2012 om ændring af afgørelse 2010/413/FUSP om restriktive for-
anstaltninger over for Iran.
Styrkelse af sanktionsregimet og udviklingen i Iran-atomprogrammet har senest været forelagt
Folketingets Europaudvalg den 7. december 2012 til orientering.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1205735_0012.png
5. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret dokument.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling, herunder mulighederne for en
genoptagelse af fredsforhandlingerne efter afstemningen den 29. november 2012 i FN’s Generalforsamling om en
ændret status for Palæstina og afholdelsen af israelsk parlamentsvalg den 22. januar 2013. I den forbindelse vil
der være fokus på EU’s rolle i fredsprocessen.
2. Baggrund
Forhandlingssituationen er fastlåst mellem den israelske regering og det palæstinensiske selvstyre,
der ikke har ført direkte forhandlinger siden efteråret 2010. Siden UNGA-afstemningen 29. no-
vember 2012 har Israel i flere omgange bebudet yderligere bosættelsesaktiviteter. Israel har desu-
den tilbageholdt de månedlige overførsler af ca. USD 100 mio., som man opkræver i skatter og
told mv. på vegne af PA. Foreløbig er overførslerne for december 2012 og januar 2013 ikke
gennemført. I december lovede en række arabiske stater i regi af den Arabisk Liga at ville kom-
pensere PA for de manglende israelske overførsler; dette er imidlertid ikke sket endnu.
Der er blandt de væsentligste palæstinensiske fraktioner - Hamas og Fatah – indikationer i ret-
ning af, at intern palæstinensisk forsoning atter kan komme på dagsordenen. Også store dele af
det internationale samfund har interesse heri, ikke mindst som en konsekvens af den seneste
konflikt – i november 2012 – mellem Israel og Hamas, der understregede, hvor vanskeligt en
holdbar fredsløsning vil kunne etableres, medmindre der er samlet palæstinensisk opbakning her-
til. Skridt mod forsoning mellem Fatah og Hamas kan muligvis finde sted parallelt med eller for-
ud for reelle fredsforhandlinger mellem Israel og palæstinenserne.
I afventning af i første række det israelske valg den 22. januar 2013 er der ikke fremlagt nye
fredsinitiativer ligesom den amerikanske aktivitet på området har været begrænset i lyset af det
forestående skifte på udenrigsministerposten i USA.
Danmark og EU arbejder for at få genoptaget fredsforhandlingerne inden for rammerne af
Kvartettens erklæring af 23. november 2011. EU har i form af rådskonklusionerne fra 14. maj
2012 og senest rådskonklusionerne af 10. december 2012 anlagt en styrket indsats i forhold til
støtte til en levedygtig palæstinensisk stat samt de israelske bosættelsesudvidelser, der kan inde-
bære en reel forhindring for en fredsløsning.
3. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling i regionen,
herunder hvorledes EU sammen med USA bedst kan støtte fredsprocessen efter dannelsen af en
ny regering i Israel.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1205735_0013.png
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter fuldt ud en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante internationale part-
nere, herunder i særdeleshed USA. Målet med EU’s bestræbelser er, i samarbejde med det inter-
nationale samfund, at understøtte mulighederne for en snarlig genoptagelse af fredsforhandlin-
gerne med henblik på realisering af en to-stats-løsning og en varig og omfattende regional fred.
Fra dansk side støtter man det palæstinensiske selvstyres arbejde med stats- og institutionsop-
bygning. Fra dansk side tager man afstand fra de israelske bosættelsesbeslutninger og ser gerne
en samlet EU-opfølgning på rådskonklusionerne af 14. maj 2012 og 10. december 2012, herun-
der for så vidt angår situationen i område C.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en fortsat aktiv og bred-
spektret EU-indsats i samarbejde med internationale og regionale aktører med det hovedsigte at
støtte fredsforhandlinger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 7. december 2012 til orientering.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1205735_0014.png
6. Arktis
JOIN (2012) 0019
Nyt notat
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte Kommissionen og Den Høje Repræsentants fælles meddelelse til Europa-Parlamentet og
Rådet om udvikling af en EU-politik for den arktiske region.
2. Baggrund
Kommissionen og Den Høje Repræsentant har den 26. juni 2012 fremlagt en fælles meddelelse
til Europa-Parlamentet og Rådet om udvikling af en EU-politik for den arktiske region:
fremskridt siden 2008 og den fremtidige indsats (JOIN (2012) 19). Meddelelsen er en opfølgning
på Kommissionens meddelelse fra den 20. november 2008 om den arktiske region (KOM (2008)
0763).
Meddelelsens hovedbudskab er, at Arktis i dag har større betydning end nogensinde. Det skyldes
primært, at ændringerne i miljø og klima kræver ikke regional, men også global indsats. EU har
derfor siden 2008 har øget sine aktiviteter vedrørende Arktis, og der er fortsat behov for øget
engagement fra EU i regionen.
EU’s indsats i Arktis i dag omhandler blandt andet bekæmpelse af klimaændringer, forskning og
monitorering af miljøet i Arktis, investering i bæredygtig udvikling samt søtransport og maritim
sikkerhed. Ifølge meddelelsen bør EU’s indsats fremover samles under tre hovedoverskrifter:
viden, ansvarlighed og engagement. Mere specifikt foreslås det, at EU fokuser på at 1) støtte
forskning og samle viden med henblik på at adressere miljø- og klimaændringsudfordringerne i
Arktis; 2) handle ansvarligt for at bidrage til at sikre, at økonomisk udvikling i Arktis er baseret
på bæredygtig anvendelse af ressourcer og miljøekspertise; og 3) udbygge sit konstruktive
engagement og sin konstruktive dialog i forhold til de arktiske stater, oprindelige folk og andre
partnere. Målet er, at EU herigennem vil kunne forbedre sin politik og sikre, at EU's fremtidige
bidrag til Arktis har støtte fra regionale interessenter og fremmer den fælles indsats, der gøres af
de arktiske stater.
3. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte EU’s fremtidige engagement i Arktis.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Det bemærkes, at Europa-Parlamentet som opfølgning på Kommissionens meddelelse fra 2008
vedtog en resolution om Arktis den 20. januar 2011, hvori Parlamentet blandt andet opfordrede
til øget engagement fra EU i Arktis. Europa-Parlamentet kan forventes også at vedtage en
resolution på baggrund af nærværende meddelelse.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Den fælles meddelelse fra Kommissionen og Den Høje Repræsentant har ikke været sendt i
høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens meddelelse er budt velkommen af øvrige EU-lande, der gerne ser et øget EU-
engagement i Arktis.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark, Færøerne og Grønland tilstræber et bredt og tæt partnerskab med EU. Det er i Kon-
gerigets interesse, at præge udformningen og gennemførelsen af EU’s politikker, f.eks. indenfor
energi, klima, fiskeri, fangst, udnyttelse af mineraler samt forholdet til befolkningerne og de op-
rindelige folk i Arktis, ligesom det for de dele af Kongeriget, som ikke er en del af EU, har inte-
resse i at deltage i relevante EU-programmer i ønskelig og mulig udstrækning.
Regeringen lægger vægt på, at EU’s politikker formuleres i tæt dialog med de arktiske befolknin-
ger med skyldig hensyntagen til deres interesser i erkendelse af, at bæredygtig udnyttelse af leven-
de ressourcer er et væsentligt økonomisk og kulturelt element for disse befolkninger.
Det er af særlig betydning at fremme et godt forhold mellem Grønland og EU og udbygge de
samarbejdsrelationer, som består mellem parterne. Herudover tilstræbes, at Færøerne gøres syn-
ligere i EU’s optik som en del af det arktiske samarbejde. Kongeriget arbejder for, at EU får en
plads i Arktis, herunder i relevante institutioner som Arktisk Råd, hvor Kongeriget støtter EU’s
ønske om status som observatør.
Regeringen hilser således meddelelsen og EU’s øgede engagement i Arktis velkommen. EU,
Kommissionen og dets medlemslande er for så vidt angår Arktis stærke på forskningsområdet og
miljø- og klimaområdet, hvorfor dette vil være en naturlig platform for et øget EU-engagement i
Arktis.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Spørgsmålet om EU’s engagement i Arktis blev senest forelagt for Folketingets Europaudvalg
den 4. december 2009.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1205735_0016.png
7. EU-Rusland
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte EU’s relationer med Rusland, herunder opfølgning på det seneste halvårlige topmøde med
Rusland den 21. december 2012.
2. Baggrund
Rusland er en vigtig strategisk partner for EU. Der afholdes to årlige topmøder med Rusland,
hvilket ikke er tilfældet i forhold til noget andet 3. land. Rusland er et vigtigt marked for EU.
Rusland er EU’s 3. største samhandelspartner, mens EU er Ruslands største samhandelspartner.
EU importerer fortsat store mængder gas, olie og andre råvarer fra Rusland. Rusland er endvide-
re en betydelig international aktør. Samarbejde med Rusland om håndtering af væsentlige inter-
nationale konflikter, herunder Irans atomprogram og Mellemøst-fredsprocessen, er af stor be-
tydning. Det samme gælder håndteringen af grænseoverskridende udfordringer såsom global op-
varmning og international terrorisme.
En række love, der indskrænker råderummet for politisk opposition og civilsamfundet, er blevet
vedtaget. EU har udtrykt bekymring og kritik med hensyn til denne udvikling. EU følger samti-
dig anvendelsen af de nye lovtiltag tæt.
3. Formål og indhold
På rådsmødet ventes en drøftelse af prioriteter og tilgange for samarbejdet med Rusland, herun-
der optioner for opfølgning på EU-Rusland topmødet den 21. december 2012 i Bruxelles.
På det økonomiske område ventes Ruslands implementering af dets WTO-forpligtelser at være
et væsentligt emne. På topmødet d. 21. december gav præsident Putin ikke umiddelbart nogen
konkrete indrømmelser på dette område. På det politiske område vil det formentlig bl.a. blive
drøftet, hvad EU kan gøre for at fremme Ruslands respekt for dets forpligtelser under Europa-
rådet, OSCE og FN vedrørende retsstatsprincipper og demokratiske standarder. Ruslands ønske
om at opnå visumfrihed i forhold til EU vil formentlig også blive drøftet. Status og perspektiver
for forhandlingerne om en ny EU-Ruslands samarbejdsaftale vil også være et væsentligt emne.
Desuden forventes status i arbejdet med EU-Rusland moderniseringspartnerskabet at blive drøf-
tet. På det udenrigspolitiske område ventes en drøftelse af bl.a. mulige samarbejdsoptioner med
Rusland vedr. håndteringen af udviklingen i Syrien, Irans atomprogram og den mellemøstlige
fredsproces.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generelt at være enighed om, at det er i EU’s interesse at videreudvikle samarbejdet
med Rusland inden for den brede vifte af områder af fælles interesse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en videreudvikling af samarbejdet mellem EU og Rusland inden for den brede
vifte af områder af fælles interesse. Regeringen støtter derfor indgåelse af en ny EU-Rusland
samarbejdsaftale. Danmark lægger blandt andet vægt på, at EU’s prioriteter vedrørende respekt
for menneskerettigheder indgår i den nye aftale, som i den nuværende EU-Rusland samarbejds-
aftale (PCA). Fra dansk side lægges der endvidere vægt på, at EU står fast på centrale europæiske
interesser i forhold til Rusland. Danmark støtter EU’s bestræbelser på at forbedre markedsad-
gangen til og rammevilkårene på det russiske marked på grundlag af blandt andet Ruslands
WTO-medlemskab. Danmark kan endvidere støtte, at EU’s visumdialog med Rusland fortsættes,
og at eventuel yderligere liberalisering sker på baggrund af opfyldelse af relevante kriterier.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1205735_0018.png
8. Topmøderne mellem EU og de latinamerikanske og caribiske lande samt mellem EU
og Brasilien
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Der forventes på rådsmødet en drøftelse af dels topmødet 26. – 27. januar 2013 mellem EU og de latinameri-
kanske og caribiske lande (CELAC), dels topmøde mellem EU og Brasilien 24. januar 2013.
2. Baggrund
Det syvende topmøde siden 1999 mellem EU og de latinamerikanske og caribiske lande vil blive
afholdt den 26. – 27. januar 2013 i Santiago de Chile. Topmøderne er et vigtigt led i den politiske
dialog mellem EU og den latinamerikanske region. De medvirker til at styrke båndene mellem de
to regioner og skaber rammer for drøftelser af emner af fælle interesse. Det seneste topmøde
blev afholdt i maj 2010 i Madrid. Det kommende topmøde vil være det første, hvor de latiname-
rikanske og caribiske lande er samlet i den nye regionale organisation CELAC. Topmødet vil
fokusere på emner i relation til investeringer, herunder bæredygtig udvikling, bæredygtig økono-
misk vækst samt virksomheders sociale ansvar. Den handlingsplan, der er udarbejdet for samar-
bejdet mellem EU og de latinamerikanske og caribiske lande, vil blive opdateret og forventes at
blive uddybet med tiltag i forhold til ligestilling og sikkerhed.
Det sjette topmøde mellem EU og Brasilien afholdes 24. januar 2013 i Brasilien. Rækken af top-
møder er et vigtigt element i det strategiske partnerskab mellem EU og Brasilien, der blev etable-
ret i 2007. Dagsordenen for topmødet forventes at omfatte emner som den internationale øko-
nomiske og finansielle krise, international fred og sikkerhed, klima, menneskerettigheder og de
igangværende forhandlinger om en associeringsaftale mellem EU og Mercosur (Argentina, Brasi-
lien, Uruguay og Venezuela – Paraguay er p.t. suspenderet fra Mercosur efter at præsident Lugo
blev afsat fra sin post i juni 2012).
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte resultaterne af topmøderne mellem EU og Latinamerika/Caribien,
samt EU og Brasilien.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred opbakning blandt EU-landene bag afholdelsen af topmøderne som et led i at be-
kræfte og styrke forholdet mellem EU og Latinamerika/Caribien samt EU og Brasilien.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter bestræbelserne på at sikre, at topmøderne medvirker til at bekræfte og styrke
det positive forhold mellem EU og Latinamerika/Caribien samt EU og Brasilien, og fremme
samarbejdet mellem de to regioner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
19