Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3218 - Udenrigsanl.
Offentligt
1454006_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
5858/13
(OR. en)
PRESSE 39
PR CO 4
PRESSEMEDDELELSE
3218. samling i Rådet
Udenrigsanliggender
Bruxelles, den 31. januar 2013
Formand
Catherine Ashton
Unionens højtstående repræsentant for udenrigsanliggender
og sikkerhedspolitik
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 7040 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
5858/13
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454006_0002.png
31.I.2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet gav på ny udtryk for EU's stærke og fortsatte engagement i
Malis
suverænitet, enhed og
territoriale integritet. Det gav udtryk for tilfredshed med Malis væbnede styrkers fremskridt, som
støttes af Frankrig og stater i regionen, på bekostning af terrorgrupperne i det nordlige Mali. Det
understregede betydningen af videreførelsen af det internationale engagement til støtte for Mali,
navnlig mobiliseringen af de afrikanske stater. Det udtrykte også tilfredshed med vedtagelsen af en
køreplan, et væsentligt fremskridt i retning af en fuldstændig genoprettelse af den
forfatningsmæssige orden.
EU hilste endvidere afslutningen af overgangsprocessen i
Somalia
velkommen som en historisk
mulighed for at lægge to årtier med konflikt bag sig og vil fastholde EU's kollektive indsats for at
støtte Somalias omstilling. Rådet udvekslede synspunkter med Somalias præsident Hassan
Sheikh Mohamud.
Rådet gjorde status over situationen i
Syrien og Egypten
samt over EU's reaktion på
Det Arabiske
Forår
med henblik på en debat på Det Europæiske Råds møde den 7.-8. februar.
Rådet godkendte krisestyringskonceptet med henblik på en eventuel civil grænsekontrolmission i
Libyen
under den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik.
5858/13
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454006_0003.png
31.I.2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
De sydlige nabolande ........................................................................................................................... 6
Mali ...................................................................................................................................................... 6
Somalia/Afrikas Horn .......................................................................................................................... 8
Arktis.................................................................................................................................................. 11
USA.................................................................................................................................................... 11
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Irak - restriktive foranstaltninger........................................................................................................................... 13
Midlertidig modtagelse af visse palæstinensere .................................................................................................... 13
Afghanistan - restriktive foranstaltninger.............................................................................................................. 13
EU's indsats mod spredning af masseødelæggelsesvåben ..................................................................................... 14
Tunesien - restriktive foranstaltninger................................................................................................................... 14
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
EU-bistand til bæredygtig forandring i overgangssamfund................................................................................... 14
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Den Europæiske Unions øvelsesprogram 2013-2015............................................................................................ 14
Støtte til grænseforvaltning i Libyen ..................................................................................................................... 14
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
5858/13
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454006_0004.png
31.I.2013
DELTAGERE
Den højtstående repræsentant
Catherine ASHTON
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Nickolay MLADENOV
Den Tjekkiske Republik:
Karel SCHWARZENBERG
Danmark:
Villy SØVNDAL
Tyskland:
Guido WESTERWELLE
Estland:
Urmas PAET
Irland:
Lucinda CREIGHTON
Eamon GILMORE
Grækenland:
Dimitrios KOURKOULAS
Spanien:
Gonzalo DE BENITO SECADES
Frankrig:
Laurent FABIUS
Italien:
Giuliomaria TERZI DI SANT'AGATA
Cypern:
Erato KOZAKOU - MARCOULLIS
Letland:
Edgars RINKĒVIČS
Litauen:
Linas A. LINKEVIČIUS
Luxembourg:
Christian BRAUN
Ungarn:
Péter GYÖRKÖS
Malta:
Francis ZAMMIT DIMECH
Nederlandene:
Frans TIMMERMANS
Østrig:
Michael SPINDELEGGER
Polen:
Radosław SIKORSKI
Portugal:
Paulo PORTAS
Unionens højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik
Vicepremierminister samt udenrigs-, udenrigshandels- og
Europaminister
Udenrigsminister
1. vicepremierminister og udenrigsminister
Udenrigsminister
Forbundsudenrigsminister
Udenrigsminister
Viceminister for EU-spørgsmål
Vicepremierminister (Tánaiste) samt udenrigs- og
handelsminister
Statssekretær for udenrigsanliggender
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Vicekansler og forbundsminister for europæiske og
internationale spørgsmål
Udenrigsminister
Udenrigsminister
5858/13
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454006_0005.png
31.I.2013
Rumænien:
Titus CORLĂŢEAN
Slovenien:
Karl Viktor ERJAVEC
Slovakiet:
Miroslav LAJČÁK
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Sverige:
Carl BILDT
Det Forenede Kongerige:
William HAGUE
Udenrigsminister
Vicepremierminister, udenrigsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Førsteminister, udenrigs- og Commonwealthminister
Kommissionen:
Maria DAMANAKI
Kristalina GEORGIEVA
Štefan FÜLE
Medlem
Medlem
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Vesna PUSIĆ
Vicepremierminister samt udenrigs- og Europaminister
5858/13
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454006_0006.png
31.I.2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
De sydlige nabolande
Med henblik på en debat på Det Europæiske Råds møde den 7.-8. februar drøftede Rådet status
vedrørende Det Arabiske Forår og gjorde status over EU's reaktion.
Rådet drøftede også de nylige begivenheder i Egypten og den seneste udvikling i Syrien.
Mali
Rådet drøftede situatuinen i Mali og vedtog følgende konklusioner:
"1.
Den Europæiske Union giver under henvisning til sine konklusioner af 17. januar 2013 på
ny udtryk for sit stærke og fortsatte engagement i Malis suverænitet, enhed og territoriale
integritet. I denne forbindelse og i overensstemmelse med de relevante resolutioner fra
FN's Sikkerhedsråd, navnlig resolution 2071 og 2085, støtter EU regionens og det
internationale samfunds indsats. Det giver udtryk for tilfredshed med Malis væbnede
styrkers fremrykning, som støttes af Frankrig og regionen, på bekostning af terrorgrup-
perne i det nordlige Mali og udtrykker på ny sin fulde støtte til denne indsats. EU hilser det
ligeledes velkommen, at Malis nationalforsamling har vedtaget køreplanen for
overgangsfasen.
EU understreger betydningen af videreførelsen af det internationale engagement til støtte
for Mali, navnlig mobiliseringen af de afrikanske stater. Det udtrykker i denne forbindelse
tilfredshed med resultatet af den donorkonference, som Den Afrikanske Union (AU)
afholdt den 29. januar 2013, og opfordrer til en hurtig gennemførelse af konklusionerne
heraf. EU opfordrer AU og Ecowas til at fremskynde deployeringen af den afrikansk
ledede internationale støttemission til Mali (MISMA), som det er rede til at yde finansiel
og logistisk støtte til. I betragtning af at støtten til MISMA er en af prioriteterne for EU i
Afrika, gentager Rådet, at det er parat til at yde MISMA betydelig støtte gennem freds-
faciliteten for Afrika. Med henblik herpå opfordrer det Kommissionen og Tjenesten for
EU's Optræden Udadtil til hurtigst muligt og på grundlag af en anmodning at gennemføre
de tilsagn, som EU gav på den internationale donorkonference i Addis Abeba, navnlig
tilsagnet fra Kommissionen om et bidrag på 50 mio. EUR. EU opfordrer andre donorer til
at bidrage til en holdbar og forudsigelig finansiering af operationen.
2.
5858/13
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
31.I.2013
3.
Vedtagelsen af køreplanen udgør et væsentligt fremskridt i retning af en fuldstændig
genoprettelse af den forfatningsmæssige orden, herunder civil kontrol med de væbnede
styrker og statens myndighed på hele Malis område, og EU opfordrer til den øjeblikkelig
gennemførelse af den. Dette fremskridt muliggør en gradvis genoptagelse af den
europæiske udviklingsbistand for hurtigt at kunne imødekomme Malis vigtigste behov.
Rådet anmoder desuden den højtstående repræsentant og Europa-Kommissionen om at
foreslå specifikke foranstaltninger til at støtte køreplanens gennemførelse, herunder støtte
til valgprocessen. EU minder om, at det er vigtigt at genetablere en inklusiv national
dialog, der er åben for befolkningen i det nordlige Mali og for alle grupper, som afviser
terrorisme og anerkender Malis integritet. En hurtig genetablering af statens myndighed,
retsstaten og de offentlige tjenester i de befriede områder i det centrale og nordlige Mali er
ligeledes af afgørende betydning. Med henblik på dette og i overensstemmelse med den
samlede europæiske tilgang hilser Rådet EU-Udenrigstjenestens og Kommissionens fælles
bestræbelser på at forberede konkrete hjælpe-foranstaltninger ved brug af alle tilgængelige
instrumenter velkommen.
Rådet hilser det velkommen, at forberedelsen af missionen EUTM Mali til uddannelse og
rådgivning af Malis væbnede styrker er fremskyndet, hvilket gør det muligt at bidrage til
styrkelse af den civile myndighed og respekten for menneskerettighederne. Det minder om
det mål, som blev fastsat af Rådet den 17. januar 2013, om senest midt i februar at vedtage
en afgørelse om iværksættelse af denne mission med henblik på at indlede de første
rådgivningsaktiviteter.
EU er alarmeret over meldingerne om overtrædelse af menneskerettighederne og opfordrer
Malis myndigheder til øjeblikkeligt at undersøge alle påstande herom. EU er rede til at yde
en passende støtte for at bekæmpe sådanne overgreb. EU understreger betydningen af
respekt for folkeretten og minder navnlig Malis myndigheder om deres primære ansvar for
at beskytte civilbefolkningen. Alle gerningsmænd til krænkelser af menneskerettighederne
skal stilles til ansvar for deres handlinger. EU hilser det velkommen, at Den Internationale
Straffedomstol har besluttet at indlede en undersøgelse af krænkelsernes og opfordrer
Malis myndigheder til at samarbejde. Det opfordrer ligeledes til hurtig mobilisering af
observatører og styrkelse af samarbejdet med internationale organisationer for navnlig at
overvåge, at menneskerettighederne respekteres på hele Malis område.
EU udtrykker tilfredshed med, at den højtstående repræsentant har til hensigt sammen med
AU, Ecowas og FN at være vært for det næste møde i gruppen til støtte for og opfølgning
af situationen i Mali den 5. februar i Bruxelles. Dette møde vil give en velkommen
lejlighed til at styrke koordinationen af den internationale indsats til fordel for Mali, støtte
gennemførelsen af køreplanen og følge op på AU's donorkonference."
4.
5.
6.
5858/13
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454006_0008.png
31.I.2013
Somalia/Afrikas Horn
Rådet drøftede situationen i Somalia og på Afrikas Horn. Det udvekslede synspunkter under en
arbejdsfrokost med Somalias præsident Hassan Sheikh Mohamud. Rådet vedtog følgende
konklusioner:
"1.
EU hilser afslutningen af overgangsprocessen i Somalia velkommen som en historisk
mulighed for at lægge to årtier med konflikt bag sig. Vedtagelsen af en provisorisk
forfatning og valget af medlemmerne til et føderalt parlament og af en ny præsident fører
nye perspektiver for en varig fred og fremgang med sig for Somalia. Præsident Hassan
Sheikh Mohamuds besøg i EU er udtryk for EU's anerkendelse af de nye politiske rammer
i Somalia og for et styrket partnerskab mellem EU og Somalia.
EU understreger betydningen af somalisk ejerskab og fremhæver, at det er de somaliske
myndigheders primære ansvar at genopbygge et land, der er frit for trusler om vold og
organiseret kriminalitet, som er økonomisk levedygtigt, og som har forbindelser med sine
naboer og det internationale samfund. EU er fast besluttet på at understøtte den nye
regerings vision og prioriteter, hvilket er udtryk for et paradigmeskifte i forbindelserne
mellem EU og Somalia og i overensstemmelse med dets samlede tilgang. Det vil fastholde
sin kollektive indsats for at støtte Somalias omstilling og indgå i en mere direkte dialog
med Somalias befolkning og institutioner. I denne sammenhæng opfordrer EU Somalia til
at tiltræde Cotonouaftalen.
Rådet udtrykker tilfredshed med, at den højtstående repræsentant/næstformanden og den
somaliske præsident har meddelt, at Somalia og EU skal være vært for en konference i
Bruxelles, der vil fokusere på Somalias og dets befolknings prioriteter og behov på
mellemlang og lang sigt. Formålet med konferencen er at give sin tilslutning til en aftale
mellem Somalia og det internationale samfund, der skal være vejledende for Somalias
genopbygning, baseret på den nye Busanaftale om engagement i ustabile stater.
Konferencen vil fokusere på opbygningen af en ny politisk orden i Somalia, fremme dets
socioøkonomiske udvikling og få indført retsstatsprincipper og sikkerhed. EU udtrykker
også tilfredshed med Det Forenede Kongeriges initiativ til at være vært for en konference,
der skal fokusere på de umiddelbare prioriteter, der består i at styrke sikkerheden,
retsvæsenet og forvaltningen af de offentlige finanser og støtte Somalias politiske
fremskridt. EU hilser den somaliske føderale regerings deltagelse som medvært for de to
konferencer velkommen.
2.
3.
5858/13
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
31.I.2013
4.
EU støtter den somaliske præsidents umiddelbare prioritet, der er at udbygge sikkerheden i
landet. På grundlag af en revideret national sikkerheds- og stabiliseringsplan og dertil
knyttede strategier for reform af sikkerhedssektoren vil EU også fremover hjælpe til med at
udvikle Somalias sikkerhedsmæssige kapacitet, der er fuldt ansvarlig over for den politiske
myndighed, samt retsstatskapaciteten i hele landet og derved yde beskyttelse for befolk-
ningen og respektere menneskerettighederne. EU fremhæver betydningen af international
koordination og komplementaritet til støtte for udviklingen af Somalias sikkerhedssektor.
Siden 2010 har EU's uddannelsesmission (EUTM) Somalia med held uddannet næsten
3000 somaliske soldater, der nu udgør kernen i de somaliske nationale væbnede styrker. På
baggrund af dens succes og for at imødekomme udviklingen i de somaliske myndigheders
behov besluttede Rådet den 22. januar 2013 at forlænge mandatet for EUTM Somalia indtil
den 31. marts 2015 og at udnævne brigadegeneral Gerald Aherne til øverstbefalende for
missionen. Missionen vil forestå uddannelse såvel som rådgivning med henblik på at
opbygge effektive, velintegrerede, autonome og ansvarlige somaliske nationale væbnede
styrker i et fortsat nært samarbejde med Den Afrikanske Unions mission i Somalia
(Amisom), Uganda og USA og andre partnere. Efterhånden som sikkerhedssituationen
tillader det, vil EUTM gradvis overføre sine aktiviteter fra Uganda til Somalia.
EU har også støttet retsstatssektoren. Det har støttet de retslige kapaciteter og uddannelse
og betaling af løn til de somaliske politistyrker i nært samarbejde med FN. Derudover vil
missionen EUCAP Nestor bistå Somalia og stater i regionen med at udvikle autonome
kapaciteter for at fremme deres sikkerhed til søs og deres regeringsførelse, herunder de
retslige kapaciteter.
5.
EU udtrykker anerkendelse af den indsats, som Amisom har ydet, og hilser fuldførelsen af
AU's strategiske gennemgang velkommen. Amisom kan forventes også at spille en
afgørende rolle fremover med hensyn til at bringe sikkerhed til Somalia, mens de
somaliske sikkerhedsstyrkers kapacitet udvikles. I betragtning af at støtte til Amisom
fortsat er en af EU's prioriteter i Afrika, erklærer EU sig på ny rede til at fortsætte med at
yde betydelig støtte til Amisom gennem fredsfaciliteten for Afrika. Det opfordrer også
andre donorer til at sikre forudsigelig og bæredygtig finansiering af Amisom.
EU udtrykker tilfredshed med fuldførelsen af FN's strategiske gennemgang af dets
tilstedeværelse i Somalia og ser frem til, at FN får en styrket rolle i Somalia, herunder i
forbindelse med effektiv koordination af det internationale engagement til støtte for freds-
og statsopbygning.
6.
5858/13
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
31.I.2013
7.
EU understreger betydningen af at forsone nationen og opbygge ansvarlige og gennem-
sigtige institutioner på lokalt, regionalt og nationalt niveau gennem en tilgang, der omfatter
alle klaner og sociale grupper. EU vil støtte regeringens bestræbelser på at fremme
demokratiet og retsstatsprincippet og styrke respekten for menneskerettighederne. EU
understreger, at det er vigtigt at vedtage den endelige forfatning ved folkeafstemning, så
den afspejler alle somalieres vilje, at tilskynde til dialog og fredelige samspil mellem
landets centrum og regioner og at forberede valg. Det vil også støtte bestræbelser i retning
af en inklusiv lokal udvikling og forsoning. EU fremhæver civilsamfundets og mediernes
afgørende rolle i omstillingsprocessen.
EU påtager sig også at støtte den socioøkonomiske genopretning, der er nødvendig for at
forbedre somaliernes velfærd og levevilkår. Det vil støtte leveringen af basale tjeneste-
ydelser, styrke forvaltningen af de offentlige finanser og støtte landets fornyede
engagement med de internationale finansielle institutioner. EU vil hjælpe med at opbygge
modstandsdygtighed, herunder gennem sammenkobling af nødhjælp, rehabilitering og
udvikling i forbindelse med EU's bistand til Somalia.
EU vil fortsat yde humanitær bistand for at opfylde den somaliske befolknings mest
presserende behov med fuld respekt for de humanitære principper om neutralitet,
medmenneskelighed, upartiskhed og uafhængighed. Det opfordrer alle parter i Somalia til
at sørge for sikker og uhindret adgang for humanitær bistand og til at opfylde deres
forpligtelser ifølge den humanitære folkeret.
EU noterer sig, at forbedrede vilkår på land også vil bidrage til at tage hånd om de
grundlæggende årsager til piratvirksomhed ud for Somalias kyst. Det udtrykker anerken-
delse af EU's flådeoperation EUNAVFOR Atalantas succes i bekæmpelsen af pirat-
virksomhed. EU tager sigte på at konsolidere inddæmningen af piratvirksomheden i den
vestlige del af Det Indiske Ocean gennem Atalanta, samtidig med at piratgruppernes evne
til at operere fra land begrænses ved opbygning af Somalias retshåndhævelseskapacitet,
bl.a. gennem EUCAP Nestor, og sprængning af piratnetværker, herunder deres finansielle
bagmænd og logistik. Det vil gøre dette sammen med de somaliske myndigheder under
hensyn til udviklingen i deres behov samt den politiske og sikkerhedsmæssige situation på
stedet og med brug af sin fælles sikkerheds- og forsvarspolitiks missioner og operationer
og andre EU-instrumenter på en sammenhængende og gensidigt forstærkende måde.
8.
9.
10.
5858/13
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454006_0011.png
31.I.2013
11.
EU er fortsat bekymret over den stadige trussel, som terrorisme udgør for Somalia selv,
regionen som helhed og på verdensplan. EU har påtaget sig at hjælpe til med at opbygge
regionale kapaciteter til at tackle truslen om terrorisme, støtte regionalt samarbejde på
retshåndhævelsesområdet og bekæmpe voldelig ekstremisme, herunder gennem arbejdet i
det globale forum for terrorbekæmpelse og samarbejde med regionale organer, nationale
regeringer på Afrikas Horn og i Yemen og med nøglepartnere som f.eks. FN og AU. Rådet
noterer sig derfor, at medlemsstaterne i dag har godkendt en terrorbekæmpelseshandlings-
plan for Afrikas Horn og Yemen inden for deres kompetenceområde.
EU anerkender, at det er en forudsætning for fred, sikkerhed og fremgang i Somalia, at der
er stabilitet i dets naboskab som helhed. Det lægger vægt på, at landene i regionen skal øge
indsatsen for at opbygge et godt naboskab, udvikle regionale kapaciteter og etablere et
regionalt samarbejde og regional integration, særlig på det økonomiske område, og lægge
grunden til en politisk, økonomisk og sikkerhedsmæssig ramme for regionen. Som et første
skridt opfordrer EU indtrængende Somalia og dets naboer til at nå frem til en aftale om
godt naboskab under ledelse af Den Mellemstatslige Organisation for Udvikling (IGAD)
og med støtte fra dets partnere. Det tilskynder desuden Somalia til at deltage aktivt i IGAD
og opfordrer indtrængende alle landene i regionen til at vise deres vilje til at bilægge
bilaterale tvister inden for rammerne af IGAD. Som fastsat i EU's strategiramme for
Afrikas Horn er EU rede til at understøtte og til at arbejde tæt sammen med AU og med
IGAD og dets medlemsstater for at nå disse mål, herunder gennem de bestræbelser, der
udfoldes af EU's særlige repræsentant for Afrikas Horn.
EU understreger betydningen af et fredeligt og troværdigt valg i marts 2013 i Kenya for
sikkerhed og velstand i landet og i regionen som helhed."
Arktis
Rådet udvekslede synspunkter om den foreslåede indsats hen imod en EU-politik for Arktis som
anført i den fælles meddelelse herom fra Kommissionen og den højtstående repræsentant.
USA
Rådet drøftede de udenrigspolitiske prioriteter, som sandsynligvis vil stå på dagsordenen i
præsident Obamas anden embedsperiode.
12.
5858/13
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454006_0012.png
31.I.2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Tættere samarbejde og større regional integration i Maghreb
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet, der på ny bekræfter den strategiske betydning af det europæiske naboskab og
minder om Rådets konklusioner af 20. juni 2011 om den europæiske naboskabspolitik,
glæder sig over den fælles meddelelse om støtte til tættere samarbejde og større regional
integration i Maghreb: Algeriet, Libyen, Mauretanien, Marokko og Tunesien og lykønsker
den højtstående repræsentant og Kommissionen med den brede vifte af forslag i
meddelelsen.
Rådet glæder sig over, at meddelelsen er udarbejdet i et ønske om solidaritet og
partnerskab på et tidspunkt, hvor Maghrebregionen, der stadig er en nøgleprioritet for EU,
undergår dybe og historiske ændringer.
Rådet udtrykker tilfredshed med det grundlæggende princip i meddelelsen, der lyder, at
incitamentet til forandring og beslutningerne om, hvordan integrationen bedst opnås, helt
er op til Maghreblandene selv.
Forslagene i meddelelsen definerer en dagsorden for, hvordan EU kan støtte de fem
Maghreblande i deres bestræbelser på at opnå et tættere samarbejde og en større regional
integration, navnlig i forbindelse med Den Arabiske Maghrebunion. EU's politikker over
for Maghrebregionen supplerer og videreudvikler anvendelsesområdet for foranstaltnin-
gerne i partnerskabet for demokrati og fælles velstand i forbindelse med den nye strategi
for den europæiske naboskabspolitik, der bygger på princippet om differentiering. Rådet
glæder sig ligeledes over, at meddelelsen fremhæver de demokratiske reformer og den
inklusive økonomiske udvikling samt de eksisterende samarbejdsrammer i regionen,
navnlig Middelhavsunionen og de 5+5, og minder om den rolle, som Den Arabiske Liga
spiller. Rådet understreger desuden, at de regionale samarbejdsinitiativer styrker hinanden
gensidigt.
2.
3.
4.
5858/13
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
31.I.2013
5.
På baggrund af de seneste begivenheder i Sahara-/Sahelregionen, der understreger, hvor
alvorlig terrortruslen er for denne region, Europa og Maghreb, udtrykker Rådet tilfredshed
med forslagene i meddelelsen vedrørende samarbejde på sikkerhedsområdet, herunder
bekæmpelse af terrorisme og grænseovervågning, og anmoder den højtstående repræsen-
tant og Kommissionen om at samarbejde med EU-antiterrorkoordinatoren om at gennem-
føre disse forslag for at styrke samarbejdet med landene i regionen.
Rådet ser frem til at uddybe drøftelserne om den højtstående repræsentants og
Kommissionens forslag. Rådet understreger betydningen af at fortsætte dialogen om
meddelelsen med Maghreblandene og orientere offentligheden i disse lande om indholdet.
I den forbindelse glæder det sig over forslaget om at afholde en dialog på højt plan mellem
EU og Maghreblandene og håber, at et første møde vil kunne finde sted snart for at drøfte
spørgsmål af fælles interesse. Rådet ønsker at gøre status over gennemførelsen af
meddelelsen i december 2013."
6.
Irak - restriktive foranstaltninger
Rådet ændrede forordning (EF) nr. 1210/2003 om visse specifikke restriktioner i de økonomiske og
finansielle forbindelser med Irak. Dette vil gøre det muligt at overføre indefrosne pengemidler til de
ordninger, som skal afløse udviklingsfonden for Irak, der er indført af den irakiske regering, på
betingelserne i FN's Sikkerhedsråds resolution 1483 (2003) og 1956 (2010).
Midlertidig modtagelse af visse palæstinensere
Rådet forlængede gyldigheden af nationale tilladelser til indrejse og ophold i EU for visse
palæstinensere, som er udstedt i henhold til fælles holdning 2002/400/FUSP, i yderligere
12 måneder.
Afghanistan - restriktive foranstaltninger
Rådet ændrede de restriktive foranstaltninger i lyset af situationen i Afghanistan for at tage højde
for FN's afgørelser. Det ajourførte én angivelse og slettede tre andre angivelser fra listen over dem,
der er omfattet af sanktionerne. Restriktionerne består i rejseforbud og indefrysning af aktiver.
5858/13
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454006_0014.png
31.I.2013
EU's indsats mod spredning af masseødelæggelsesvåben
Rådet godkendte en halvårlig situationsrapport om gennemførelsen af EU's strategi mod spredning
af masseødelæggelsesvåben, der dækker andet halvår af 2012.
Tunesien - restriktive foranstaltninger
Rådet forlængede sanktionerne mod personer, der er ansvarlige for uretmæssig tilegnelse af den
tunesiske stats midler, herunder den tidligere tunesiske præsident Zine El Abidine Ben Ali, med
12 måneder, dvs. indtil den 31. januar 2014.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
EU-bistand til bæredygtig forandring i overgangssamfund
Rådet vedtog konklusioner om EU-bistand til bæredygtig forandring i overgangssamfund, se
17708/12.
Initiativet berører lande, der omdanner deres samfund til inklusive demokrativer, i EU's nabolande
eller andre steder. EU's bistand til overgangsprocesser vil sigte mod at fremme demokratiske
styreformer, menneskerettigheder og retsstatsprincippet, økonomisk og social velfærd samt fred og
stabilitet. Der vil blive lagt stor vægt på at mindske social ulighed med fokus på kvinders og børns
rettigheder. For at nå disse mål vil EU gøre brug af en lang række eksisterende EU-politikker, der
spænder lige fra den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik til udviklingssamarbejde.
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Den Europæiske Unions øvelsesprogram 2013-2015
Rådet godkendte Den Europæiske Unions øvelsesprogram for 2013-2015. Det består af forskellige
typer krisestyringsøvelser.
Støtte til grænseforvaltning i Libyen
Rådet godkendte krisestyringskonceptet med henblik på en eventuel civil FSFP-
grænsekontrolmission i Libyen. Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
5823/13.
5858/13
14
DA