Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3218 - Udenrigsanl. Bilag 2
Offentligt
1207059_0001.png
Supplerende samlenotat – Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 31. januar 2013
9. Mali
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Med udgangspunkt i rådskonklusionerne fra det ekstraordinære rådsmøde den 17. januar 2013 ventes Rådet at
drøfte status for situationen i Mali, herunder de forskellige instrumenter, som EU har til rådighed i forhold til
Mali. Drøftelsen ventes at omhandle EU’s kommende militære træningsmission, EUTM Mali, samt EU’s
finansielle støtte til den afrikansk-ledede interventionsstyrke (AFISMA). Endelig ventes spørgsmålet om
genoptagelse af dele af bistanden til Mali samt behovet for en stærk international koordination af indsatser i
Mali at blive berørt.
2. Baggrund
Mali har siden august 2012 haft en relativt bredt funderet transitionsregering med tidligere
parlamentsformand Traoré som midlertidig præsident. Der påhviler transitionsregeringen et
stort ansvar: Dels vil den skulle udarbejde og fremlægge en køreplan for overgangsperioden
frem mod afholdelse af præsident- og parlamentsvalg, dels vil den skulle håndtere situationen i
Nordmali, hvor rebelgrupper (flere med forbindelser til Al-Qaida i Islamisk Maghreb (AQIM)),
kontrollerer over halvdelen af Malis territorium.
AU anmodede allerede i foråret 2012 FN’s Sikkerhedsråd om mandat til indsættelse af
sikkerhedsstyrker, og Sikkerhedsrådet vedtog den 5. juli 2012 resolution 2056, som udgør første
etape i retning af en mulig autorisation til en militær styrke foruden eventuelle sanktioner. Som
opfølgning herpå vedtog Sikkerhedsrådet den 12. oktober 2012 resolution 2071, hvori der
udtryktes parathed til at besvare den maliske anmodning om en international styrke. Med
vedtagelsen af resolution 2085 den 20. december 2012 – vedtaget i henhold til FN-pagtens
kapitel VII – bemyndigede Sikkerhedsrådet en afrikansk-ledet styrke (AFISMA) til at anvende
alle nødvendige militære magtmidler til bl.a. at støtte Malis regeringsstyrkers bestræbelser på at
genvinde kontrollen med områder i det nordlige Mali. Samtidig opfordrede Sikkerhedsrådet
FN’s medlemslande og internationale organisationer til at yde støtte til AFISMA’s løsning af de
nævnte opgaver, herunder militær og logistisk støtte. AFISMA forventes deployeret snarest
muligt med deltagelse af lande fra regionen.
I forhold til den meget aktuelle trussel mod Malis territoriale suverænitet har den maliske
præsident den 10. januar 2013 anmodet Frankrig om militær bistand. Danmark har modtaget en
anmodning fra Frankrig om et dansk bidrag (C-130 transportfly) til den militære operation, som
er blevet behandlet i Udenrigspolitisk Nævn den 14. januar 2013 og ved beslutningsforslag B49
den 15. januar 2013.
Fra EU’s side ser man fortsat med stor alvor på situationen. På EU’s vegne modtog
kommissionsformand Barroso den 18. september 2012 en anmodning fra Malis præsident og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
premierminister om støtte til befrielse af det nordlige Mali. Henvendelsen blev drøftet på det
uformelle forsvarsministermøde den 26.-27. september 2012, hvor der var generel enighed om,
at EU måtte engagere sig yderligere i Mali. Mali og Sahel blev også drøftet på udenrigsrådet den
15. oktober og igen den 19. november 2012 med fokus på, hvorledes EU bedst kan støtte
transitionsprocessen i Mali samt bidrage til en løsning af konflikten i Nordmali. På rådsmødet
den 19. november var der enighed om, at EU fortsatte forberedelserne af en militær
træningsmission (EUTM Mali) til støtte for Malis regeringshær. Der blev endvidere vedtaget
rådskonklusioner, der desuden fremhævede nødvendigheden af en politisk transitionsproces, en
troværdig forhandlingsproces med de parter i Nordmali, der repræsenterer lokalbefolkningen
og styrkelsen af Malis forsvar. På rådsmødet den 10. december 2012 vedtog udenrigsministrene
et krisestyringskoncept/CMC for EUTM Mali. Vedtagelsen af krisestyringskonceptet er første
formelle skridt i retningen af planlægningen af en CSDP-mission. I rådskonklusionerne
bemærkes, at missionen vil finde sted på baggrund af en invitation fra Malis regering og inden
for rammerne af FN’s sikkerhedsrådsresolution 2071. Derudover lægges vægt på, at missionen
ses som en del af EU’s Sahel-strategi samt vigtigheden af at sikre sammenhæng mellem EU’s
øvrige instrumenter og aktiviteter i regionen.
På det ekstraordinære rådsmøde den 17. januar 2013 var der stor opbakning til Frankrigs
indsats i Mali samt enighed om behovet for klare og forskelligartede EU-tiltag i den aktuelle
situation. Der var desuden enighed om at fremskynde etableringen af EU’s militære
træningsmission, EUTM Mali, samt at udpege en særlig repræsentant for EU til Sahel i den
nærmeste fremtid. Endelig var der enighed om at øge EU’s humanitære bistand samt en
bekræftelse på EU’s villighed til at bidrage til finansieringen af AFISMA gennem EU’s
Fredsfacilitet for Afrika. Endelig opfordrede man fra EU’s side den maliske transitionsregering
til snarest at fremlægge en køreplan for den videre politiske proces.
3. Formål og indhold
Drøftelsen ventes at gøre status for den aktuelle situation i Mali, herunder drøfte udrulningen af
EU’s militære træningsmission i Mali (EUTM Mali), udpegelsen af en særlig repræsentant for
EU til Sahel, EU’s bistand til Mali samt EU’s øvrige instrumenter.
Det kan ikke udelukkes at drøftelsen også vil berøre EU-indsatser vedr. anti-terrorisme og en
eventuel styrkelsen af EU’s eksisterende civile mission EUCAP Sahel Niger.
Endelig ventes Rådet at drøfte finansiel støtte til AFISMA, som resolution 2085 bemyndiger til.
Den Afrikanske Union har indkaldt til en donorkonference for AFISMA den 29. januar 2013 i
Addis Ababa. Der vil den 5. februar 2013 blive afholdt møde i den såkaldt Support and Follow-
up Group for Mali, der koordinerer den internationale indsats, i Bruxelles.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemslandene enighed om nødvendigheden af, at få den demokratiske proces i
Mali tilbage på sporet og sikre, at Sahel-regionen igen stabiliseres. Samtidig er der i EU fokus på
regional forankring, lokalt ejerskab og behovet for en stærk international koordination.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side lægges vægt på, at det nuværende militære spor komplementeres af en
accelereret politisk proces i Mali, således at der fortsat opretholdes et politisk pres på
transitionsregeringen i forhold til at vedtage en køreplan for processen frem mod afholdelse af
valg, samt udpegelse af et forhandlingsteam, der for alvor engagerer sig i at finde en fredelig
løsning med oprørsgrupperne i Nord.
Danmark støtter op om en fortsat aktiv rolle for EU i Sahel-regionen og ser gerne, at
implementeringen af EU’s Sahel-strategi accelereres. Danmark støtter udnævnelsen af en EUSR
for Sahel.
Som følge af forsvarsforbeholdet kan Danmark ikke deltage i beslutninger om eller udførelsen
af EUTM Mali.
Såfremt der træffes beslutning om at styrke eller udvide den civile CSDP-mission EUCAP
Sahel Niger, f.eks. til også at omfatte andre lande i Sahel-regionen, vil Danmark fortsat kunne
deltage heri, såfremt missionen bevarer sin civile karakter. Danmark støtter en styrkelse af
EUCAP Sahel Niger, herunder eks. styrkede forbindelser til landene i regionen, inklusiv Mali.
Fra dansk side kan støttes, at EU yder finansielle bidrag til den afrikansk ledede
interventionsstyrke (AFISMA).
Vedrørende spørgsmålet om genoptagelse af EU’s bistand til Mali er det dansk holdning, at EU
bør kunne støtte et regeringsdrevet mindre program, der finansieres via en fælles mekanisme,
f.eks. til valgforberedelse, reformer af den juridiske sektor, støtte til sociale sektorer mm..
Genoptagelse af den generelle budgetstøtte til Mali vil kræve opfyldelse af krav stillet i tidligere
rådskonklusioner, herunder vedtagelse og implementering af en køreplan for processen frem
mod afholdelse af valg.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sagen blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering ved skriftlig forelæggelse
den 16. januar 2013.