Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3224 - transport, tele og energi Bilag 2
Offentligt
S U P P L E R E N D E S A M L E N O T AT
Klima-, Energi- og Bygnings-
ministeriet
4. februar 2013
Rådsmøde (energi) den 22. februar 2013
Dagsorden
4.
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om midlertidig
undtagelse fra direktiv 2003/87/EF af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om en
ordning for handel med kvoter inden for Fællesskabet (kvotedirektivet).
-
Tidlig forelæggelse
5.
a) Kommissionens ændringsforslag til forordning 510/2011 for at fastsættelse betingelserne for
opnåelse af 2020 reduktionsmålet for CO2-emissioner fra nye lette erhvervskøretøjer.
b) Kommissionens ændringsforslag til forordning 443/2009 for at fastsætte betingelserne for
opnåelse af 2020 reduktionsmålet for CO2-emissioner fra nye personbiler.
-
Tidlig forelæggelse
6
Side
2
11
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om
midlertidig undtagelse fra direktiv 2003/87/EF af Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv om en ordning for handel med kvoter inden for Fællesskabet (kvo-
tedirektivet).
KOM(2012) 697
1. Resumé
Kommissionen har d. 20. november fremsat et forslag til midlertidig afvigelse fra kvotedirektivet,
hvorefter direktivets regler om rapportering af CO2-udledninger og returnering af kvoter ikke vil
blive håndhævet for så vidt angår CO2-udledninger til og med 2012 fra flyvninger mellem EU og
tredjelande. Kommissionen forventer, at forslaget kan bidrage positivt til forhandlingerne i FN’s
organisation for civil luftfart, ICAO.
Forslaget er en reaktion på en række tredjelandes kraftige modstand mod EU’s kvoteregulering af
luftfart, og skal understøtte de fremskridt der er gjort i FN’s luftfartsorganisation ICAO for at fast-
lægge rammerne for global regulering af luftfartens CO2-udledninger.
Forslaget vil formentlig have begrænset miljøeffekt, da undtagelsen kun gælder i 2012.
Forslaget var på dagsordenen til miljørådsmødet d. 17. december 2012 som et evt. punkt, hvor
Kommissionen præsenterede forslaget.
Regeringen noterer sig Kommissionens forslag, og undersøger konsekvenser af forslaget nærmere.
2. Baggrund
En række tredjelande har gennem længere tid ytret kraftig modstand mod EU’s kvoteregulering af
luftfart. Blandt andet har 23 lande, heriblandt USA, Kina, Rusland og Indien i Moskva vedtaget en
fælles erklæring, der opfordrer til, at samtlige underskrivende lande overvejer en eller flere af de fo-
reslåede modforanstaltninger mod ETS, herunder at indføre forbud mod at det pågældende lands
luftfartsselskaber deltager i ETS, genåbne bilaterale luftfartsaftaler mellem EU-lande og tredjelan-
de, revurdere implementering af og forhandlinger om såkaldte ’horisontale luftfartsaftaler’ mellem
EU og tredjelande, indføre særlige skatter eller afgifter for EU's luftfartsselskaber samt en række
andre tiltag.
Kina og Indien har konkret forbudt deres luftfartsselskaber at rapportere CO2-udledninger til EU,
mens præsident Obama den 27. november 2012 har underskrevet en lov, der bemyndiger USA's
transportminister til at forbyde amerikanske luftfartsselskaber at deltage i ETS, såfremt et sådant
forbud vurderes at være i offentlighedens interesse.
Som baggrund for det fremsatte beslutningsforslag anfører Kommissionen, at der på et møde i FN’s
luftfartsorganisation ICAO den 9. november 2012 blev gjort signifikante fremskridt i retning af at
fastlægge rammerne for global regulering af luftfartens CO2-udledninger.
Kommissionen anfører endvidere, at en midlertidig fritagelse fra kvotedirektivets regler om rappor-
tering af CO2-udledninger og returnering af kvoter for så vidt angår CO2-udledninger til og med
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2012 fra flyvninger mellem EU og tredjelande, vil kunne give positive fremskridt i de videre for-
handlinger i ICAO om markedsbaseret regulering af CO2-emissionerne fra international luftfart.
Såfremt der opnås klar og tilstrækkelig fremgang på ICAO’s generalforsamling i september 2013,
agter Kommissionen at fremlægge yderligere lovforslag. Kvotedirektivets artikel 25a muliggør æn-
dringer til direktivet, i tilfælde af at tredjelande påtager sig klimaforpligtelser.
Såfremt der ikke opnås klar og tilstrækkelig fremgang på ICAO’s generalforsamling i september
2013, vil luftfartsoperatørerne skulle leve op til kvotedirektivets bestemmelser om CO2-udledninger
fra og med 2013.
Kommissionen opfordrer Rådet og Europa-Parlamentet til at vedtage forslaget hurtigt, ideelt set i
marts 2013.
3. Formål og indhold
Kommissionen foreslår en midlertidig afvigelse fra kvotedirektivet, hvorefter direktivets regler om
rapportering af CO2-udledninger og returnering af kvoter ikke vil blive håndhævet for så vidt angår
CO2-udledninger til og med 2012 fra flyvninger mellem EU og tredjelande.
Konkret foreslås det, at der ikke vil blive effektueret sanktioner imod luftfartsoperatører, som ikke
opfylder kvotedirektivets forpligtelser til rapportering af CO2-udledning samt returnering af kvoter
i relation til flyvninger mellem EU og tredjelande som opstår før 1. januar 2014. Undtagelsen betin-
ges af, at luftfartsoperatørerne ikke i 2012 har modtaget gratis kvoter, eller har returneret gratis til-
delte kvoter, relateret til flyvninger mellem EU og tredjelande.
Luftfartsoperatørerne har fortsat mulighed for at rapportere CO2-emissioner relateret til flyvninger
til tredjelande og dermed beholde retten til de gratis kvoter.
Undtagelsen gælder ikke flyvninger mellem EU-lufthavne eller flyvninger til og fra områder, som
deler EU's engagement ift. at modgå klimaændringer. Undtagelsen gælder ikke flyvninger til og fra
EFTA-stater, lande som har undertegnet en tiltrædelsestraktat med EU og territorier knyttet til EØS-
medlemsstater, herunder ifølge Kommissionens oplysninger eksempelvis Grønland og Færøerne.
Operatørerne skal derfor fortsat leve op til direktivets forpligtelser for så vidt angår disse flyvnin-
ger.
Berørte kvoter, som enten ikke er udstedt, eller som er returneret fra luftfartsoperatørerne, skal an-
nulleres af medlemsstaterne.
Kommissionen forventer, at vedtagelsen af forslaget kan bidrage positivt til forhandlingerne i FN’s
organisation for civil luftfart, ICAO.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
Forslaget er fremsat i medfør af artikel 192(1) i Lissabon-Traktaten, hvorefter Europa-Parlamentet
inddrages efter den almindelige lovgivningsprocedure. Forslaget vedtages dermed i fælles beslut-
ningsprocedure mellem Rådet (hvor der kræves kvalificeret flertal) og Europa-Parlamentet.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1211338_0004.png
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet derved, at en midlertidig udtagelse for
CO2-udledninger relateret til luftfart mellem EU og tredjelande fra EU's fælles harmoniserede kvo-
tehandelssystem bør træffes på EU-niveau og gælde ens i hele EU.
6. Gældende dansk ret
Direktiv 2003/87/EF (kvotedirektivet) og direktiv 2008/101/EF (luftfartskvotedirektivet)
er gennemført i dansk lovgivning ved lov om CO2-kvoter. En vedtagelse af forslaget vil umiddel-
bart nødvendiggøre en ændring af denne lovgivning.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Vedtagelse af forslaget vil umiddelbart nødvendiggøre ændring af kvoteloven.
Administrative konsekvenser for staten.
Forslaget vil medføre ekstra administrative opgaver (forbundet med) ud fra en forventning om at
ændre kvoteloven samt ekstra opgaver ift. administrationen af de luftfartsoperatører som admini-
streres af Danmark. Omvendt vil man potentielt kunne undgå ekstra administrative opgaver forbun-
det med håndhævelse af eventuelle sanktioner, såfremt der måtte være luftfartsoperatører, som ikke
lever op til deres forpligtelser i medfør af kvotedirektivet til og med 1. januar 2014 for så vidt angår
flyvninger mellem EU og tredjelande. Evt. administrative omkostninger vil jf. gældende budgetvej-
ledning skulle afholdes indenfor det relevante ressortministeriums eksisterede ramme.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vil medføre, at luftfartsoperatørerne ikke vil opleve sanktioner, såfremt de undlader at
rapportere deres CO2-udledning frem til og med 2012 relateret til flyvninger mellem EU og tredje-
lande. Dette kræver dog, at luftfartsoperatørerne returnerer gratis modtagne kvoter til disse aktivite-
ter til medlemsstaterne. De hertil knyttede administrative konsekvenser for luftfartsoperatørerne
vurderes at være beskedne.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Der vil være statsfinansielle konsekvenser ved forslaget derved, at der vil blive auktioneret færre
luftfartskvoter i 2012 med et lavere provenu til statskassen til følge.
Det er usikkert, hvor mange kvoter der vil skulle annulleres, fordi Kommissionens lægger op til, at
det er frivilligt for luftfartsoperatørerne, om de vil benytte sig af muligheden for midlertidig undta-
gelse. Ifølge Kommissionens foreløbige skøn kan den samlede mængde af luftfartskvoter til auktio-
nering på EU-niveau blive reduceret fra ca. 32 mio. til ca. 7,4 mio. i 2012, hvis alle luftfartsoperatø-
rer vælger at benytte sig af undtagelsen. Kommissionen har givet luftfartsoperatørerne frist d. 15.
februar til at meddele, om de ønsker at benytte sig af den midlertidige undtagelse.
Danmarks andel af de kvoter, der skal auktioneres på EU-niveau, er iflg. Kommissionens seneste
oplysninger estimeret til ca. 1,6 pct. af de samlede kvoter til auktionering relateret til både intra-EU
flyvninger (blandt 30 EEA lande) samt flyvninger til og fra tredjelande. Dette er lidt lavere sat end
et tidligere skøn fra Kommissionen. Samtidig oplyser Kommissionen, at Danmarks andel af luft-
fartskvoter til auktionering, som relaterer sig til alene intra-europæiske EEA flyvninger, er ca. 2,1
%.
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1211338_0005.png
Hvis samtlige flyvninger til tredjelande undtages, kan den danske stats forventede provenu fra kvo-
tesalget blive reduceret med ca. 8-54 mio. kr. i 2012 ved kvotepriser på 3-20 euro. Ved den aktuelle
kvotepris på ca. 5 euro vil statens provenu mindskes med ca. 14. mio. kr. Tabet i provenu kan blive
mindre, hvis ikke alle flyvninger til tredjelande undtages.
Beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget vil medføre, at CO2-emissioner fra luftfart til og fra tredjelande undtages
fra kvotehandelssystemet i 2012. I praksis forventes forslagets betydning for beskyttelsesniveauet at
være meget beskeden.
8. Høring
Energistyrelsen har d. 19. november 2012 informeret luftfartsoperatører administreret af Danmark
om Kommissionens forslag.
Energistyrelsen har d. 29. november 2012 sendt forslaget i teknisk høring hos luftfartsoperatører
administreret af Danmark med høringsfrist d. 2. januar 2013.
Ved høringsfristen udløb, var der modtaget et høringssvar fra Erhvervsflyvningens Sammenslut-
ning, som rejser tvivl om, at Kommissionens forslag ikke medfører tilladelse til at undtage ruter
mellem EU og hhv. Grønland og Færøerne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen annoncerede forslaget d. 12. november 2012.
Der har forud for forslagets offentliggørelse d. 20. november 2012, været en indledende drøftelse af
forslagets forventede indhold på et møde i Klimakomitéen d. 15. november 2012. På mødet oplyste
Kommissionen, at samtlige EU landes ressortansvarlige ministre på forhånd var blevet adviseret om
forslaget af Klimakommissæren, og at forslaget var blevet modtaget i en positiv ånd.
Siden har forslaget været drøftet i Rådets miljøarbejdsgruppe. En gruppe lande har stillet spørgsmål
relateret til den juridiske ramme og tidshorisonten for forventet vedtagelse og ikrafttrædelse af for-
slaget grundet eventuelle behov for at ændre den nationale lovgivning, som implementerer kvotedi-
rektivet. Ingen lande har rejst spørgsmålstegn ved det hensigtsmæssige i at gennemføre Kommissi-
onens forslag om midlertidig suspension, og flertallet af medlemslande udtrykker generel støtte til
forslaget. Et enkelt medlemsland har udtrykt sig imod forslaget, idet også flyvninger mellem EU’s
medlemslande ønskes undtaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen noterer sig Kommissionens forslag, og undersøger konsekvenser af forslaget nærmere.
Regeringen ser gerne, at der kommer skred i forhandlingerne om et internationalt markedsbaseret
virkemiddel til reduktion af CO2-udledningen fra international luftfart.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grund- og nærhedsnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg d. 17. december 2012. Sagen
har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5a. Kommissionens ændringsforslag til forordning 510/2011 for at fastsættelse
betingelserne for opnåelse af 2020 reduktionsmålet for CO2-emissioner fra nye
lette erhvervskøretøjer
COM(2012) 394, 11. juli 2012
1. Resumé
Ændringsforslaget bekræfter, at det gennemsnitlige emissionsmål for nye lette erhvervskøretøjer på
147 g CO2/km i 2020 er gennemførligt, og det pålægges EU-Kommissionen at vurdere mulige tiltag
og reduktionsmål for perioden efter 2020.
2. Baggrund
EU-Kommissionen har den 11. juli 2012 fremlagt ændringsforslaget til forordning 510/2011. For-
slaget er oversendt til Rådet den 11. juli 2012.
Det cypriotiske formandskab fremlagde en fremskridtsrapport på Rådsmødet (miljø) den 17. de-
cember 2012. Det nuværende irske formandskab prioriterer sagen, men der er ikke fremsat dato for
vedtagelse.
3. Formål og indhold
Med forordning 510/2011 blev der fastsat et bindende gennemsnitligt emissionsloft for samtlige ny-
registrerede lette erhvervskøretøjer på 175 g CO2/km fra 2017 og en tentativ målsætning om 147 g
CO2/km fra 2020.
Emissionsloftet for det enkelte køretøj fastsættes på baggrund af dets egenvægt således, at tunge kø-
retøjer må udlede mere end 175 g CO2/km, mens lettere køretøjer må udlede mindre. Sammenhol-
des emissionerne ud fra denne fordeling mellem tunge og lette køretøjer, fås en gennemsnitlig ud-
ledning på 175 g CO2/km i 2017. Såfremt emissionsloftet overskrides af den enkelte fabrikant, skal
denne betale en bøde af pønal karakter, som fra 2019 udgør 95 euro/gram gange antallet af køretø-
jer, der sælges i EU.
Med nærværende forslag bekræfter, at målet på 147 g CO2/km fra 2020 er opnåeligt og fastlægger
de tiltag og midler, der skal sikre målet. Herudover pålægges EU-Kommissionen at vurdere tiltag
og nye emissionslofter for perioden efter 2020 inden udgangen af 2014.
Forslaget lægger til grund, at der fortsat tages afsæt i bilens egenvægt ved fastsættelsen af emissi-
onsloftet, og at bøden forbliver på 95 euro/gram gange antallet af køretøjer, der sælges i EU.
Forslaget undtager samtidig fabrikanter, der producerer op til 500 køretøjer om året, for forslagets
bestemmelser om emissionsloft, rapportering m.v.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant, da der er tale om et ændringsforslag til en eksisterende retsakt, som er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1211338_0007.png
6. Gældende dansk ret
Området er reguleret ved tidligere EU-forordning 510/2011, som er umiddelbar gældende i dansk
lovgivning.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke nogen umiddelbare lovgivningsmæssige konsekvenser, da der er tale om en rets-
akt, som er umiddelbart gældende.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
EU-Kommissionen anfører, at målet på 147 g CO2/km i 2020 vil medføre en brændstofbesparelse
på 16 pct. i forhold til målet i 2017 på 175 g CO2/km. For et gennemsnitligt køretøj betyder det en
besparelse på ca. 3.000 kr. det første år og op til 34.000 kr. i hele køretøjets levetid (13 år). Frem-
stillingsomkostninger ved produktion af et køretøj forventes at stige med ca. 3.400 kr.
Sammenfattende vurderer EU-Kommissionen således en akkumuleret besparelse hos forbrugeren.
Ved fremsættelse af den oprindelige forordning blev der foretaget danske beregninger af forordnin-
gens statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser, som bl.a. pegede på, at der under en
række forudsætninger, ville være betydelige statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser.
Idet forudsætningerne, der lå til grund for den tidligere analyse, har ændret sig, er der igangsat en
analyse, som skal vurdere konsekvenserne af nærværende forslag for Danmark.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Da Danmark ikke har nogen produktion af lette erhvervskøretøjer, vil der ikke være administrative
konsekvenser som følge af forslaget.
Beskyttelsesniveauet
EU-Kommissionen anfører i materialet, der ledsager forslaget, at et bindende mål på 147 g CO2/km
for lette erhvervskøretøjer og 95 g CO2/km for personbiler frem til 2030 vil give en samlet bespa-
relse på 420 mio. tons CO2. I opgørelsen sondres der ikke mellem personbiler og lette erhvervskø-
retøjer.
8. Høring
Forslaget har været i høring blandt danske interessenter og ved fristens udløb var der modtaget
kommentarer fra 8 interessenter:
Forbrugerrådet, WWF, Det økologiske Råd, Danmarks Naturfredningsforening og Greenpeace
Overordnet ses forslaget som et skridt i den rigtige retning, men der savnes et højere ambitionsni-
veau til gavn for klimaet, forsyningssikkerheden og samfundsøkonomien. Såfremt ambitionsni-
veauet skulle svare til EU reguleringen for personbiler skulle det langsigtede mål være på 118 g
CO2/km og interessenterne vurderer at et mål på 110 g CO2/km fra 2020 er inden for rækkevidde.
Endvidere ser interessenterne gerne, at der med forslaget sættes et emissionsmål for lette erhvervs-
køretøjer for 2025 og samtidig en frist for opstilling af et mål for 2030.
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1211338_0008.png
CO-industri
Forslaget anses som et skridt i den rigtige retning, men målet på 147 g CO2/km er ikke tilstrække-
ligt ambitiøst. Endvidere ønskes en forhøjelse af bødestørrelsen, og at der sættes emissionsmål for
2025 og 2030.
Dansk Transport og Logistik
Bestræbelserne og måltalene for at reducere klimabelastningen fra transportsektoren anerkendes.
Der lægges vægt på at tiltagene holder fokus på omkostningseffektivitet og minimering af omkost-
ninger for bilproducenterne.
Dansk Elbil Alliance (DEA)
DEA ser gerne, at der sættes strammere mål for CO2-udledningen fra 2020 og, at forslaget indehol-
der fremtidige langsigtede mål. Endvidere så gerne at bøden ved overskridelse af emissionsloftet
øges fra de nuværende 95 EURO pr. g/CO2 og endelig at der stilles krav til bilfabrikanter om at
producere nul-emissions køretøjer.
Københavns Kommune
Kommunen efterlyser reduktionskrav, der svarer til reduktionskravene for personbiler. Endvidere
foreslås, at reguleringen indeholder andre reduktionstiltag som fx et pointsystem, der belønner yder-
ligere CO2-reduktioner og, at der stilles CO2 krav til brugte biler.
3F
Målet på 147 g CO2/km støttes.
Sagen blev behandlet på Klima- Energi- og Bygningspolitisk Specialudvalg den 28. oktober 2012.
Følgende bemærkninger blev fremført:
Det Økologiske Råd opfordrede til at Danmark skulle modstå pres fra at udhule forslaget ved flek-
sible mekanismer og vurderede at superkreditter kunne risikere at sænke ambitionsniveauet.
DI kunne tilslutte sig den danske holdning og så gerne, at man også ændrede den danske registre-
ringsafgift.
Organisation for Vedvarende Energi kunne tilslutte sig principperne i de høringssvar som var blevet
udarbejdet af WWF, Det Økologiske Råd, Greenpeace, Forbrugerrådet og Danmarks Naturfred-
ningsforening
Sagen blev behandlet i Klima-, Energi- og Bygningspolitisk Specialudvalg den 22. november 2012,
hvor følgende blev fremført:
Det Økologiske Råd udtrykte tilfredshed med forslaget og anbefalede, at der bliver foretaget en
uafhængig analyse, der ser på muligheden for at promovere alternative superkreditter, idet der er
brug for yderligere substans.
Greenpeace støttede den danske holdning.
Side 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er op til Rådsmødet afholdt 4 møder i Rådets arbejdsgruppe under det cypriotiske formandskab.
Forhandlingerne fokuserer fortrinsvis på ambitionsniveauet, og lande med betydelige interesser i
produktionen af varebiler anser EU-Kommissionens forslag for at være ambitiøst, mens andre op-
fordrer til højere ambitioner.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen anser transportsektoren som en af de store udfordringer for at nå klima- og energimåle-
ne. Samtidig konstaterer regeringen, at fabrikanterne med vedtagelsen af EU-emissionsnormer for
køretøjer – særligt personbiler – har formået at reducere udledningen betragteligt. Dette viser, at sy-
stemet, hvor bilfabrikanterne skal betale bøder, hvis bilerne udleder for meget CO2, virker efter
hensigten. Bilfabrikanterne har udviklet biler, der overholder EU’s CO2-målsætninger i stedet for at
betale bøder.
Med vedtagelsen af forslaget vil EU samtidig have de skrappeste krav til CO2-udledningen fra lette
erhvervskøretøjer og herigennem understøtte forskning og udvikling inden for grønne teknologier,
hvilket anses som en investering i en grøn økonomi, samt nedbringe de sundhedsskadelige effekter
fra transportsektoren.
Regeringen noterer sig, at EU-Kommissionen parallelt med nærværende forslag har fremsat et for-
slag om et emissionsloft for personbiler i 2020, svarende til en reduktion på 27 pct. i forhold i 2015.
For lette erhvervskøretøjer sættes et mål, der svarer til en reduktion på 16 pct. i forhold til 2017.
Regeringen ser gerne, at man øger ambitionerne for reduktionsniveauet med afsæt i ambitionsni-
veauet for personbiler. Således kunne reduktionsmålet fra 2020 sættes til eksempelvis højst 135 g
CO2/km svarende til EU-Kommissionens oprindelige forslag til den oprindelige forordning.
Fra dansk side ses ambitiøse målsætninger for de langsigtede CO2-emissioner, som f.eks. 2025
målsætninger som vigtige for at fastholde den positive udvikling, og man vil være positiv for tiltag,
der bidrager til at fremme langsigtede målsætninger. Man ser også gerne, at EU-Kommissionens
vurdering af fremtidige tiltag og emissionslofter fremrykkes fra den nuværende frist den 31. decem-
ber 2014. Det lægges til grund at bindende langsigtede målsætninger underlægges en nærmere ana-
lyse med henblik på at vurdere de statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget om et emissionsloft for personbiler, som er fremlagt parallelt med dette forslag, indehol-
der en såkaldt superkreditmekanisme, der i en treårig periode tilgodeser køretøjer, der udleder op til
35 g CO2/km, ved, at de må indregnes med større vægt i opgørelsen af bilfabrikantens gennemsnit-
lige CO2-udledning.
Den større vægtning i bilfabrikanternes gennemsnitlige CO2-udledning betyder, at disse superkre-
ditter på den ene side anses for indirekte at begunstige producenter af køretøjer med en højere ud-
ledning end gennemsnittet, mens de på den anden side giver et incitament til at producere køretøjer
med lave emissioner.
Det er regeringens vurdering, at et gennembrud i udbredelsen af lavemissionskøretøjer som elbiler,
plug-in hybridbiler, brintbiler m.fl., forudsætter storskala drift. Med personbilsforslaget gives der et
incitament til storskala, såfremt superkreditterne udnyttes. Herigennem bidrages til en grøn omstil-
ling af transportsektoren.
Side 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmark vil i de kommende forhandlinger af forslaget for lette erhvervskøretøjer være positiv over
for tiltag som superkreditter, der kan fremme grønne køretøjers markedsandele, såfremt disse indgår
som element i fastlæggelsen af et øget reduktionsmål i 2020.
Kommissionens ændringsforslag kan potentielt have statsfinansielle og samfundsøkonomiske kon-
sekvenser, hvorfor der er igangsat en analyse af disse. Regeringen vil tage endeligt stilling til for-
slaget, når en sådan analyse foreligger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget til forordningen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5b. Kommissionens ændringsforslag til forordning 443/2009 for at fastsætte be-
tingelserne for opnåelse af 2020 reduktionsmålet for CO2-emissioner fra nye
personbiler
COM(2012) 393, 11. juli 2012
1. Resumé
Ændringsforslaget fastsætter de nødvendige tiltag, der skal sikre et gennemsnitligt emissionsloft på
95 g CO2/km i 2020 for nye personbiler, og det pålægges EU-Kommissionen, inden udgangen af
2014, at vurdere mulige tiltag og reduktionsmål for perioden efter 2020.
2. Baggrund
EU-Kommissionen har den 11. juli 2012 fremlagt ændringsforslaget til forordning 443/2009. For-
slaget er oversendt til Rådet den 11. juli 2012
Det cypriotiske formandskab fremlagde en fremskridtsrapport på Rådsmødet (miljø) den 17. de-
cember 2012. Det nuværende irske formandskab prioriterer sagen, men der er ikke fremsat dato for
vedtagelse.
3. Formål og indhold
Med forordning 443/2009 blev der fastsat et bindende gennemsnitligt emissionsloft for samtlige ny-
registrerede personbiler på 130 g CO2/km fra 2015 og en bindende målsætning om 95 g CO2/km
fra 2020.
Emissionsloftet for det enkelte køretøj fastsættes på baggrund af dets egenvægt således, at tunge kø-
retøjer må udlede mere end 130 g CO2/km, mens lettere køretøjer må udlede mindre. Sammenhol-
des emissionerne ud fra denne fordeling mellem tunge og lette køretøjer, fås en gennemsnitlig ud-
ledning på 130 g CO2/km. Såfremt emissionsloftet overskrides af den enkelte fabrikant, skal denne
betale en bøde af pønal karakter, som fra 2019 udgør 95 euro/gram gange antallet af køretøjer, der
sælges i EU.
Med nærværende forslag fastsættes de nødvendige tiltag og midler, der skal sikre et gennemsnitligt
emissionsloft på 95 g CO2/km fra 2020, og EU-Kommissionen pålægges at vurdere tiltag og emis-
sionslofter for perioden efter 2020 inden udgangen af 2014.
Forslaget lægger til grund, at der fortsat tages afsæt i bilens egenvægt ved fastsættelsen af emissi-
onsloftet.
Herudover undtages fabrikanter, der producerer op til 500 køretøjer om året, for forslagets bestem-
melser om emissionsloft, rapportering m.v.
Som følge af Lissabon-traktaten ajourføres komitologiprocedurerne i den oprindelige forordning.
Som noget nyt foreslår EU-Kommissionen superkreditter for personbiler, der udleder mindre end 35
g CO2/km i perioden 2020-23. Superkreditten betyder, at disse køretøjer vægtes med faktor 1,3, når
de skal indregnes i den enkelte bilfabrikants gennemsnitlige udledning. Udover at der er tale om en
Side 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1211338_0012.png
tidsbegrænset foranstaltning, er der ligeledes et loft på 20.000 køretøjer over perioden, der må om-
fattes af superkreditter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant, da der er tale om et ændringsforslag til en eksisterende retsakt, som er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Området er reguleret ved tidligere EU-forordning 5443/2009, som er umiddelbar gældende i dansk
lovgivning.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke nogen umiddelbare lovgivningsmæssige konsekvenser, da der er tale om en rets-
akt, som er umiddelbart gældende.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
EU-Kommissionen anfører, at målet på 95 g CO2/km i 2020 vil medføre en brændstofbesparelse på
27 pct. i forhold til målet for 2015. For et gennemsnitligt køretøj betyder det en besparelse på ca.
2.500 kr. det første år og op til ca. 29.000 kr. i hele køretøjets levetid (13 år). Fremstillingsomkost-
ninger ved produktion af et køretøj forventes at stige med ca. 8.300 kr.
Sammenfattende vurderer EU-Kommissionen således en akkumuleret besparelse hos forbrugeren
over bilens samlede levetid.
Ved fremsættelse af den oprindelige forordning blev der foretaget danske beregninger af forordnin-
gens statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser, som bl.a. pegede på, at der under en
række forudsætninger, ville være betydelige samfundsøkonomiske konsekvenser. Idet forudsætnin-
gerne, der lå til grund for den tidligere analyse, har ændret sig, er der igangsat en analyse, som skal
vurdere konsekvenserne af nærværende forslag for Danmark
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Da Danmark ikke har nogen produktion af personbiler, vil der ikke være administrative konsekven-
ser som følge af forslaget.
Beskyttelsesniveauet
EU-Kommissionen anfører i materialet, der ledsager forslaget, at et bindende mål på 147 g CO2/km
for lette erhvervskøretøjer og 95 g CO2/km for personbiler frem til 2030 vil give en samlet bespa-
relse på 420 mio. tons CO2. I opgørelsen sondres der ikke mellem personbiler og lette erhvervskø-
retøjer.
8. Høring
Forslaget har været i høring blandt danske interessenter og ved høringsfristens udløb var der modta-
get 8 høringssvar:
Side 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1211338_0013.png
Forbrugerrådet, WWF, Danmarks Naturfredningsforening, Økologisk Råd og Greenpeace
Interessenterne ønsker en skærpelse af reduktionsmålet til 80 g CO2/km. Samtidig anbefales et re-
duktionsmål på 60 g CO2/km i 2025 og at indeværende forslag indeholder et en frist for fastlæggel-
se af et mål for 2030.
Endvidere bør der arbejdes for, at grænseværdikurven – som fastsætter emissionsloftet ud fra køre-
tøjets vægt – bør ændres således at tunge biler pålægges et højere reduktionskrav.
Der efterlyses mulighed for at anvende fodaftryk (akselafstand x sporevidde) ved fastsættelsen af
CO2-loftet for det enkelte køretøj.
Der udtrykkes generelt modstand mod brugen af superkreditter af bekymring for at disse udvander
reduktionsindsatsen. I det omfang superkreditterne skal fremme introduktion af elbiler, opridses
konkrete krav som er indeholdt i forslaget. Der redegøres for at ECO-innovations (grønne teknolo-
gier som jf. moderforordningen kan godskrives med 7 g CO2/km i det omfang de ikke afspejles i
testcyklus) bør begrænses til 3 g CO2/km og endelig at bødestørrelsen af overskridelse af emissi-
onsloftet øges til 150 euro/ g CO2.
I forbindelse med høring i specialudvalget har Greenpeace og Det Økologiske Råd fremsendt alter-
native forslag til de af EU-Kommissionen foreslåede superkreditter og anbefaler regeringen at mod-
sætte sig forsøg på at udvande målet på 95 g CO2/km.
CO-Industri
Forslaget ses som et skridt i den rigtige retning, men anfører at bødeniveauet bør hæves og samtidig
bør der sættes emissionsmål for 2025 og 2030.
Dansk Elbil Alliance (DEA)
DEA ser gerne, at der sættes strammere mål for CO2-udledningen fra 2020 og, at forslaget indehol-
der fremtidig langsigtede mål. Endvidere så gerne at bøden ved overskridelse af emissionsloftet
øges fra de nuværende 95 EURO pr. g/CO2 og endelig at der stille krav til bilfabrikanter om at pro-
ducere zero-emissions vehicles. Endelig anses superkreditter som et incitament til udvikling af
grønne teknologier, og ser bl.a. gerne, at kreditterne indføres før 2020.
3F
Forbundet støtter EU-Kommissionens forslag.
VedvarendeEnergi
Der ønskes en skærpelse af reduktionsmålet til 80 g CO2/km og, at der stilles strammere redukti-
onskrav til tungere køretøjer.
Endvidere efterlyses et reduktionsmål på 60 g CO2/km fra 2025 og en øget bødestørrelse, der skal
sikre overholdelse af emissionsloftene.
Dansk Erhverv
Der bakkes op om CO2 reduktionsindsats i det omfang den er realistisk og ikke medfører ufor-
holdsmæssig fordyrelse af køretøjer. Dansk Erhverv kan ikke vurdere hvorvidt reduktionsmålet er
teknisk muligt.
Side 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1211338_0014.png
Sagen blev behandlet på Klima- Energi- og Bygningspolitisk Specialudvalg den 28. oktober 2012.
Følgende bemærkninger blev fremført:
Det Økologiske Råd opfordrede til, at Danmark skulle modstå pres fra at udhule forslaget ved flek-
sible mekanismer og vurderede, at superkreditter kunne risikere at sænke ambitionsniveauet.
DI kunne tilslutte sig den danske holdning og så gerne, at man også ændrede den danske registre-
ringsafgift
VedvarendeEnergi kunne tilslutte sig principperne i de høringssvar som var blevet udarbejdet af
WWF, Det Økologiske Råd, Greenpeace, Forbrugerrådet og Danmarks Naturfredningsforening
Sagen blev behandlet i Klima-, Energi- og Bygningspolitisk Specialudvalg den 22. november 2012,
hvor følgende blev fremført:
Det Økologiske Råd udtrykte tilfredshed med forslaget og anbefalede, at der bliver foretaget en
uafhængig analyse, der ser på muligheden for at promovere alternative superkreditter, idet der er
brug for yderligere substans.
Greenpeace støttede den danske holdning.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er op til rådsmødet afholdt 4 møder i rådets arbejdsgruppe under det cypriotiske formandskab.
Forhandlingerne fokuserer fortrinsvis på ambitionsniveauet, og lande med betydelige interesser i
produktionen af personbiler anser EU-Kommissionens forslag for at være ambitiøst, mens andre op-
fordrer til højere ambitioner.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen anser transportsektoren som en af de store udfordringer for at nå Danmarks klima- og
energimål. Samtidig konstaterer regeringen, at fabrikanterne af personbiler med vedtagelsen af EU-
emissionsnormer i 2009 har formået at reducere udledningen betragteligt. Til eksempel vurderes
EU-reguleringen at have bidraget til, at den gennemsnitlige udledning i Danmark allerede nu nede
på 125 g CO2/km. Dette viser, at systemet, hvor bilfabrikanterne skal betale bøder, hvis bilerne ud-
leder for meget CO2, virker efter hensigten. Bilfabrikanterne har udviklet biler, der overholder EU’s
CO2-målsætninger, i stedet for at betale bøder.
Med vedtagelsen af forslaget vil EU samtidig have de skrappeste krav til CO2-udledningen fra per-
sonbiler og herigennem understøtte forskning og udvikling inden for grønne teknologier, hvilket an-
ses som en investering i en grøn økonomi, samt nedbringe de sundhedsskadelige effekter fra trans-
portsektoren.
Fra dansk side ses ambitiøse målsætninger for de langsigtede CO2-emissioner, som f.eks. 2025
målsætninger som vigtige for at fastholde den positive udvikling, og man vil være positiv for tiltag,
der bidrager til at fremme langsigtede målsætninger. Men også gerne, at EU-Kommissionens vurde-
ring af fremtidige tiltag og emissionslofter fremrykkes fra den nuværende frist den 31. december
Side 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2014. Det lægges til grund at bindende langsigtede målsætninger underlægges en nærmere analyse
med henblik på at vurdere de statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser.
Regeringen noterer sig endvidere, at brugen af superkreditter, med deres større vægtning i bilfabri-
kanternes gennemsnitlige CO2-udledning, på den ene side indirekte begunstiger producenter af kø-
retøjer med en højere udledning end gennemsnittet, mens de på den anden side giver et incitament
til at producere køretøjer med lave emissioner.
Det er regeringens vurdering, at et gennembrud i udbredelsen af lavemissionskøretøjer som elbiler,
plug-in hybridbiler, brintbiler m.fl., forudsætter storskaladrift. Med forslaget gives der et incitament
til storskala, såfremt superkreditterne udnyttes. Herigennem bidrages til en grøn omstilling af trans-
portsektoren.
Danmark vil i de forventede drøftelser af superkreditter være positiv over for tiltag, der kan fremme
grønne køretøjers markedsandele.
Kommissionens ændringsforslag kan potentielt have statsfinansielle og samfundsøkonomiske kon-
sekvenser, hvorfor der er igangsat en analyse af disse. Regeringen vil tage endeligt stilling til for-
slaget, når en sådan analyse foreligger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget til forordningen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 15