Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3221 - uddannelse m.v.
Offentligt
1454017_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6175/13
(OR. en)
PRESSE 46
PR CO 7
PRESSEMEDDELELSE
3221. samling i Rådet
Uddannelse, ungdom, kultur og sport
Bruxelles, den 15. februar 2013
Formand
Ruairí Quinn
Irlands minister for uddannelse og kvalifikationer
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 7040 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
6175/13
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454017_0002.png
15.II.2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog konklusioner om investering i uddannelse som svar på Kommissionens nylige med-
delelse "Nytænkning på uddannelsesområdet".
Det holdt også en orienterende debat om "Uddannelse og kvalifikationer med henblik på
beskæftigelse, stabilitet og vækst" inden for rammerne af det europæiske semester og navnlig de
uddannelsesmæssige aspekter i den årlige vækstundersøgelse 2013.
Under frokosten udvekslede ministrene synspunkter med arbejdsmarkedets parter om nogle af de
spørgsmål, der var blevet drøftet under rådssamlingen.
6175/13
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454017_0003.png
15.II.2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDDANNELSE................................................................................................................................... 6
Investering i uddannelse....................................................................................................................... 6
Uddannelse og kvalifikationer med henblik på beskæftigelse og vækst ............................................. 7
Eventuelt .............................................................................................................................................. 9
"Erasmus for Alle" ............................................................................................................................... 9
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Samarbejdsaftale mellem Liechtenstein og Eurojust............................................................................................. 11
FØDEVARELOVGIVNING
Godkendelse af fødevaretilsætningsstoffer............................................................................................................ 11
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6175/13
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454017_0004.png
15.II.2013
DELTAGERE
Belgien:
Olivier BELLE
Bulgarien:
Maria KOLEVA
Den Tjekkiske Republik:
Jiří NANTL
Danmark:
Christine ANTORINI
Tyskland:
Helge BRAUN
Estland:
Clyde KULL
Irland:
Ruairí QUINN
Thomas HANNEY
Grækenland:
Athanasios KYRIAZIS
Spanien:
Monserrat GOMENDIO KINDELAN
Frankrig:
Alexis DUTERTRE
Italien:
Francesco PROFUMO
Cypern:
Giorgos DEMOSTHENOUS
Letland:
Sanda LIEPIŅA
Litauen:
Dainius PAVALKIS
Luxembourg:
Michèle EISENBARTH
Ungarn:
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Dolores CRISTINA
Nederlandene:
Derk OLDENBURG
Østrig:
Harald GÜNTHER
Polen:
Krystyna SZUMILAS
Portugal:
Nuno CRATO
Rumænien:
Remus PRICOPIE
Slovenien:
Mojca ŠKRINJAR
Stedfortrædende fast repræsentant
Mertensgruppen
1. viceminister for uddannelse, ungdom og sport
Børne- og undervisningsminister
Statssekretær under forbundsministeren for uddannelse og
forskning, medlem af Forbundsdagen
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for uddannelse og kvalifikationer
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Uddannelsesministeriet
Statssekretær for uddannelse, erhvervsuddannelse og
universiteter
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for uddannelse, universiteter og forskning
Uddannelses- og kulturminister
Statssekretær, Ministeriet for Videnskab og Uddannelse
Uddannelses- og videnskabsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og arbejdsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelsesminister
Undervisningsminister
Uddannelsesminister
Statssekretær, Ministeriet for Uddannelse, Videnskab,
Kultur og Sport
6175/13
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454017_0005.png
15.II.2013
Slovakiet:
Dušan
ČAPLOVIČ
Finland:
Jukka GUSTAFSSON
Sverige:
Jan BJÖRKLUND
Det Forenede Kongerige:
Shan MORGAN
Minister for uddannelse, videnskab, forskning og sport
Undervisnings- og videnskabsminister
Vicestatsminister, uddannelsesminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Kommissionen:
Androulla VASSILIOU
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
�½eljko JOVANOVIĆ
Minister for videnskab, uddannelse og sport
6175/13
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454017_0006.png
15.II.2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDDANNELSE
Investering i uddannelse
Rådet vedtog konklusioner om investering i uddannelse som svar på Kommissionens meddelelse
"Nytænkning på uddannelsesområdet" (14871/12) og de uddannelsesmæssige aspekter i den årlige
vækstundersøgelse 2013 (16669/12 +
ADD 1
+
ADD 2
+ ADD 3), således som Det Europæiske
Råd opfordrede til på sit møde den 13.-14. december 2012 (EUCO
205/12).
Konklusionerne fremhæver prioriterede områder for uddannelsesreformer med særlig vægt på
forbedring af kvalifikationer og kompetencer generelt for at sætte skub i beskæftigelsesegnetheden
og nedbringe ungdomsarbejdsløsheden. De tager desuden sigte på at styrke sammenhængen mellem
Europa 2020-målene og den åbne koordinationsmetode på uddannelsesområdet med det formål at
fremme tættere samarbejde med andre relevante politiske udvalg såsom Udvalget for Økonomisk
Politik og Beskæftigelsesudvalget.
Medlemsstaterne opfordres navnlig til:
at omstrukturere deres uddannelsessystemer, f.eks. ved at skabe tættere forbindelser til
arbejdsmarkedet
at forbedre erhvervsrettede uddannelser med fokus på mulige vækstområder eller områder,
hvor der er mangel på kvalifikationer
at identificere unge med risiko for at forlade skolen for tidligt og tilvejebringe
individualiseret støtte
at reducere antallet af lavtuddannede voksne gennem adgang til voksenuddannelse og
livslang læring og
at optimere anvendelsen af ikt-baseret læring og adgang til åbne uddannelsesressourcer.
Nogle medlemsstater ønskede, at Rådet for Uddannelse, Ungdom, Kultur og Sport detaljeret og
regelmæssigt gennemgår de fremskridt, som medlemsstaterne har gjort både enkeltvis og samlet set,
med hensyn til at reagere på landespecifikke henstillinger, hvorimod andre medlemsstater foretrak
en mindre præskriptiv procedure og gjorde gældende, at uddannelse allerede spiller en tilstrækkelig
fremtrædende rolle i det europæiske semester, og at uddannelse henhører under national
kompetence. De fleste medlemsstater mente, at det var vigtigt og nyttigt at udveksle oplysninger og
god praksis.
6175/13
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.II.2013
Kommissionen betragtede disse konklusioner som en milepæl og understregede, at EU's
undervisningsministre har interesse i at spille en mere aktiv rolle i debatten om de reformer, som
der stilles krav om i de landespecifikke henstillinger, eftersom deres politiske relevans ventes at
blive endnu større. De vil sandsynligvis spille en central rolle i udvælgelsen af prioriteter til
fremtidige interventioner under strukturfondene.
Kommissionen lagde særlig vægt på vigtigheden af to initiativer, der foreslås i meddelelsen og snart
skal gennemføres:
alliancen for lærepladser, der tager sigte på at forbedre læring på arbejdspladsen og skabe
tættere partnerskaber mellem uddannelses- og beskæftigelsesverdenen, navnlig
arbejdsmarkedets parter, virksomheder og udbydere af erhvervsrettede uddannelser
dagsordenen for modernisering af uddannelse via ikt-værktøjer.
Kommissær Androulla Vassiliou opfordrede endvidere til hurtigt at indføre et benchmark for sprog,
hvilket kan have positive virkninger på unges beskæftigelsesegnethed.
Uddannelse og kvalifikationer med henblik på beskæftigelse og vækst
Inden for rammerne af det europæiske semester og navnlig med henblik på at give
undervisningsministrene mulighed for at reagere på henstillingerne i den årlige vækstundersøgelse
2013 blev ministrene opfordret til under en offentlig debat at angive, hvilke umiddelbare og
praktiske foranstaltninger deres lande træffer på uddannelsesområdet med henblik på at forbedre
kvalifikationsniveauer og beskæftigelsesegnetheden, bl.a. under hensyn til det akutte behov for at
nedbringe ungdomsarbejdsløsheden.
De blev også bedt om kort at fremhæve et praktisk initiativ i deres medlemsstat, herunder
foranstaltninger, som de måske vil træffe som reaktion på relevante landespecifikke henstillinger.
Formandskabet havde inviteret to gæstetalere for at gøre debatten mere åben og interaktiv, nemlig
Lord David PUTTNAM, dekan for UK's Open University og kendt filmproducent, og Andreas
SCHLEICHER, direktør for uddannelse under OECD og særlig uddannelsespolitisk rådgiver fra
OECD.
6175/13
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.II.2013
Andreas Schleicher omtalte tre spørgsmål:
de globale udfordringer, Europa står over for i form af konkurrence fra Nordamerika,
Asien osv.
dokumentation for, hvilke kvalifikationer arbejdsgiverne efterspørger
eksempler på god praksis fra Europa.
Lord David Puttnam understregede, at uddannelse ikke er en luksus: det er faktisk et spørgsmål om
vores samfunds overlevelse. Det er dårlig uddannelse, som ikke kan betale sig.
Han påpegede, at der er afstand mellem vores normale klasseværelser og den omkringliggende
verden, og det kan på et givet tidspunkt bevirke, at børn overordnet giver uddannelse skylden for
ikke at have forberedt dem på de nye udfordringer. Selv om digitale færdigheder skal beherskes,
lagde han stor vægt på, at lærerne spiller en yderst vigtig rolle og skal være ordentligt uddannede og
højt kvalificerede. Han opfordrede også medlemsstaterne til at tilskynde lærerne til at udveksle
oplysninger ved hjælp af internetplatforme og lade deres erfaringer gå i arv, når de går på pension,
hvilket allerede sker i Det Forenede Kongerige.
Selv om medlemsstaterne generelt var enige om, at uddannelse ikke blot handler om at forberede
unge på arbejdsverdenen, er udviklingen af relevante kvalifikationer til arbejdsmarkedet helt klart et
centralt problem, især i den nuværende situation med stor ungdomsarbejdsløshed i Europa og det
uacceptabelt høje antal unge, som forlader skolen for tidligt i flere medlemsstater. Det anslås dog, at
der i øjeblikket er mere end 2 millioner stillinger, der ikke kan besættes.
De fleste medlemsstater var enige om, at erhvervsrettet uddannelse (VET) skal opgraderes og
værdsættes positivt, og at sondringen mellem akademisk uddannelse og erhvervsrettet uddannelse
bør ophæves. Med henblik herpå understregede mange medlemsstater vigtigheden af at udvikle
erhvervsuddannelser af høj kvalitet og fremme voksenuddannelser, helst i samarbejde med
arbejdsmarkedets parter inden for dette område. Et antal medlemsstater mindede også om
nødvendigheden af at tilpasse erhvervsuddannelsespolitikker til de nationale, regionale og lokale
økonomiske udviklingsstrategier.
Et antal medlemsstater har allerede udviklet eller er i gang med at gennemføre strategier med
henblik på at sikre en mere effektiv overgang fra skole til arbejde gennem en forudsigelse af
udviklingen i efterspørgslen af kvalifikationer i tæt samarbejde med virksomhederne.
6175/13
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454017_0009.png
15.II.2013
Flere medlemsstater gjorde opmærksom på vigtigheden af tilegne sig grundlæggende
kvalifikationer inden udviklingen af andre kompetencer, selv om de også er nyttige. Andreas
Schleicher påpegede, at det, der betød mest, ikke så meget var de opnåede færdigheder, men den
måde, vi vil anvende dem på.
Kommissionen mindede om, at det er et afgørende år for medlemsstaternes planer for så vidt angår
finansiering fra strukturfondene: Der er 35 mia. EUR til rådighed, navnlig fra Den Europæiske
Socialfond, og det kan gøre en forskel, hvis de bruges effektivt.
Kommissær Androulla Vassiliou glædede sig også over den nyoprettede samarbejdsramme med
OECD, der søger at skabe komplementaritet, som kan forbedre virkningen i medlemsstaterne.
Samarbejdet vil hovedsagelig blive udviklet gennem landespecifikke analyser,
kvalifikationsstrategier og evalueringsredskaber.
Kommissæren opfordrede endvidere medlemsstaterne til at tilskynde deres universiteter til at
deltage i det nye U-multirankprojekt, som iværksættes med det formål at oprette en mere realistisk
rangliste over universiteter, der ikke kun fokuserer på forskningskapacitet.
Endelig var de fleste medlemsstater meget positive over for kvaliteten af indlæggene fra
gæstetalerne og takkede formandskabet for at tillade en omfangsrig og dynamisk debat.
Eventuelt
"ERASMUS FOR ALLE"
Rådet noterede sig den mundtlige orientering fra formandskabet om status vedrørende forslaget til
forordning om oprettelse af "Erasmus For Alle": EU-programmet for uddannelse, ungdom og idræt.
Kommissionen forelagde sit forslag den 25. november 2011 (17188/11) +
ADD 1-6).
Rådet nåede
til enighed om en delvis generel indstilling i maj 2012 (9873/12), der udelukkede eventuelle
bestemmelser, der har budgetvirkning, i afventning af en samlet aftale om den flerårige finansielle
ramme (FFR). Det foreslåede budget for programmet er på 19 mia. EUR.
Selv om Rådet opretholdt den overordnede arkitektur i Kommissionens forslag med vægt på
forenkling og forskellige typer af aktioner i stedet for en rent sektorbaseret tilgang, foretog det en
række ændringer i teksten, hvoraf mange siden er blevet taget op af Parlamentet.
6175/13
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.II.2013
I Europa-Parlamentet vedtog Kultur- og Uddannelsesudvalget (CULT) som korresponderende
udvalg 273 ændringer til forslaget den 27. november 2012. Fire andre udvalg - BUDG, DEVE,
EMPL og ITRE - har også afgivet udtalelse. De vigtigste forskelle i forhold til Rådets holdning kan
sammenfattes som følger:
nyt navn til programmet: YES Europe-programmet
bevarelse af de nuværende "varemærker" for underprogrammerne (Comenius, Erasmus,
Leonardo da Vinci, Grundtvig, etc.)
detaljerede målsætninger for kapitlerne om uddannelse og ungdom
medtagelse af indikatorerne i (et bilag til) basisretsakten
øget anvendelse af delegerede retsakter.
Et første uformelt møde mellem Rådet (repræsenteret ved det irske formandskab), Kommissionen
og Europa-Parlamentet (trilogen) med henblik på forberedelse af enighed om forslaget er planlagt
til den 19. februar 2013. Formandskabet håber at kunne opnå enighed inden sommeren, således at
Kommissionen kan afslutte vigtigt forberedende arbejde i tide til, at programmet kan begynde den
1. januar 2014 som foreslået.
Det Europæiske Råd vedtog på sit møde på 7.-8. februar en væsentlig forøgelse af de finansielle
midler til fremadrettede udgifter såsom uddannelse med henblik på at fremme vækst og skabe
arbejdspladser. Således er underudgiftsområdet "Konkurrenceevne" steget med over 37 % i forhold
til FFR 2007-2013. Desuden påtog Det Europæiske Råd sig at øge finansieringen til "Erasmus for
alle"-programmet, idet det nøjagtige beløb dog vil afhænge af yderligere forhandlinger med Europa-
Parlamentet.
6175/13
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454017_0011.png
15.II.2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Samarbejdsaftale mellem Liechtenstein og Eurojust
Rådet godkendte samarbejdsaftalen mellem Liechtenstein og Eurojust (5384/13) på grundlag af en
udtalelse fra Den Fælles Kontrolinstans for Eurojust i henhold til Rådets afgørelse 2009/426/RIA.
Formålet med aftalen er at bekæmpe grov kriminalitet, navnlig organiseret kriminalitet og
terrorisme.
FØDEVARELOVGIVNING
Godkendelse af fødevaretilsætningsstoffer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af følgende to kommissionsforordninger:
en forordning, der tillader anvendelse af natriumascorbat (E 301) som antioxidant i vitamin
D-præparater bestemt til anvendelse i fødevarer til spædbørn og småbørn (17675/12)
en forordning, der tillader anvendelse af tricalciumphosphat (E 341 (iii)) som
antiklumpningsmiddel i næringsstofpræparater bestemt til anvendelse i
modermælkserstatninger og tilskudsblandinger til spædbørn og småbørn (17677/12).
Tricalciumphosphat sikrer, at blandinger i pulverform forbliver flydefremmende.
Kommissionens forordninger er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det
betyder, at Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage dem, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig det.
6175/13
11
DA