Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3220 - økofin
Offentligt
1454014_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6083/13
(OR. en)
PRESSE 45
PR CO 6
PRESSEMEDDELELSE
3220. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 12. februar 2013
Formand
Michael NOONAN
Irlands finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
6083/13
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454014_0002.png
12.II.2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog konklusioner om det europæiske semester 2013 på grundlag af to rapporter, som
Kommissionen havde forelagt: den årlige vækstundersøgelse og rapporten om
varslingsmekanismen.
Med hensyn til
den årlige vækstundersøgelse
besluttede Rådet, at de prioriteter, der blev fastlagt i
undersøgelsen for 2012, fortsat gælder for 2013. Det mente, at forbedring af tilliden, stimulering af
den økonomiske vækst, sikring af gældsbæredygtigheden og forbedring af konkurrenceevnen,
samtidig med at der skabes betingelser for bæredygtig vækst og beskæftigelse på længere sigt, er af
særlig vigtighed for øjeblikket.
Med hensyn til
rapporten om varslingsmekanismen
erkendte Rådet, at mange EU-økonomier
fortsat står over for store udfordringer med at korrigere makroøkonomiske ubalancer, der var
akkumuleret inden den økonomiske krise. Det så med tilfredshed på gennemførelsen af
strukturreformer i medlemsstaterne, der fører til konkurrenceevnegevinster og genskabelse af
balance i EU og i euroområdet.
I marts måned vil Det Europæiske Råd udstikke retningslinjer for de næste skridt i dette års
europæiske semesterproces.
Rådet vedtog også konklusioner om Kommissionens
rapport om finanspolitisk holdbarhed
2012.
Rapporten vurderer de offentlige finansers holdbarhed i medlemsstaterne på grundlag af
budgetfremskrivninger, der indregner virkningerne af den finansielle, økonomiske og
finanspolitiske krise samt virkningerne af aldrende befolkninger. Det er den første rapport af denne
type siden 2009.
Rådet vedtog derudover:
en henstilling til Europa-Parlamentet om decharge for gennemførelsen af EU's
almindelige
budget for 2011
konklusioner om fastlæggelse af Rådets prioriteter for forhandlinger med Europa-
Parlamentet om EU's
budget for 2014.
6083/13
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454014_0003.png
12.II.2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
EU-BUDGETTET ............................................................................................................................... 7
FORBEREDELSE AF G20-MINISTERMØDET............................................................................... 8
DET EUROPÆISKE SEMESTER...................................................................................................... 9
Årlig vækstundersøgelse ......................................................................................................................................... 9
Makroøkonomiske ubalancer: rapport om varslingsmekanismen ......................................................................... 17
RAPPORT OM FINANSPOLITISK HOLDBARHED .................................................................... 19
EVENTUELT .................................................................................................................................... 21
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 22
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
EU's retningslinjer for restriktive foranstaltninger ................................................................................................ 23
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Budget for Sisnet for 2013 .................................................................................................................................... 23
HANDELSPOLITIK
Ukraine: WTO-toldindrømmelser ......................................................................................................................... 23
MILJØ
Biosikkerhed - Protokol om ansvar og erstatning.................................................................................................. 24
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6083/13
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.II.2013
GENNEMSIGTIGHED
Åbenhed – Aktindsigt............................................................................................................................................ 24
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 24
6083/13
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454014_0005.png
12.II.2013
DELTAGERE
Belgien:
Steven VANACKERE
Bulgarien:
Simeon DJANKOV
Den Tjekkiske Republik:
Tomáš ZIDEK
Danmark:
Margrethe VESTAGER
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Michael NOONAN
Brian HAYES
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
bæredygtig udvikling med ansvar for offentlig forvaltning
Vicepremierminister og finansminister
Vicefinansminister
Økonomi- og indenrigsminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister
Viceminister med ansvar for reform af de offentlige
tjenester og for kontoret for offentlige bygge- og
anlægsarbejder, Ministeriet for Offentlige Udgifter og
Offentlige Reformer
Finansminister
Minister for økonomi og konkurrenceevne
Økonomi- og finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Finans-, økonomi- og investeringsminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Understatssekretær
Ministro de Estado og finansminister
Viceminister for budgettet, Finansministeriet
Grækenland:
Ioannis STOURNARAS
Spanien:
Luis DE GUINDOS JURADO
Frankrig:
Pierre MOSCOVICI
Italien:
Ferdinando NELLI FEROCI
Cypern:
Vassos SHIARLY
Letland:
Andris VILKS
Litauen:
Rimantas ŠAD�½IUS
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
Csaba ZSARNÓCI
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Jeroen DIJSSELBLOEM
Østrig:
Maria FEKTER
Polen:
Jacek DOMINIK
Portugal:
Vítor GASPAR
Rumænien:
Liviu VOINEA
6083/13
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454014_0006.png
12.II.2013
Slovenien:
Andrej ŠIRCELJ
Slovakiet:
Ivan KORČOK
Finland:
Jutta URPILAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
George OSBORNE
Finansminister
Fast repræsentant
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Olli REHN
Michel BARNIER
Algirdas ŠEMETA
Janusz LEWANDOWSKI
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
Andre deltagere:
Jörg ASMUSSEN
Werner HOYER
Thomas WIESER
Hans VIJLBRIEF
Medlem af Den Europæiske Centralbanks direktion
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Vladimir DROBNJAK
Fast repræsentant
6083/13
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454014_0007.png
12.II.2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
EU-BUDGETTET
Decharge for 2011
Rådet vedtog en henstilling til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge til Kommissionen
for gennemførelsen af EU's almindelige budget for 2011 (5752/13
ADD 1).
Henstillingen er udarbejdet på grundlag af Revisionsrettens årsberetning
1
.
Rådet bekræftede på ny den betydning, det tillægger en forsvarlig forvaltning af EU's midler i
betragtning af den del af udgifterne, der fortsat er berørt af materielle fejl. Et betydeligt antal
transaktioner på vigtige politikområder såsom landbrug, samhørighedspolitikken og forskning er
fortsat berørt, og Revisionsrettens skøn over den samlede fejlprocent er endda lidt højere end for det
foregående år.
Rådet opfordrede Kommissionen og medlemsstaterne til fuldt ud at tage deres ansvar for
gennemførelsen af budgettet for at forsikre Europas borgere og skatteydere om, at EU-midlerne
bliver brugt på en ansvarlig måde.
Nogle delegationer understregede betydningen af at tage fuldt ansvar for at indføre effektiv kontrol
med forvaltningen af EU-midlerne
(5752/1/13
REV 1).
Rådet vedtog også henstillinger om meddelelse af decharge til direktørerne for 30 EU-agenturer,
seks EU-forvaltningsorganer og syv fællesforetagender for gennemførelsen af deres budgetter for
2011 (5753/13
+
ADD 1
+
5754/13
+
ADD 1
+
5755/13
+
ADD 1).
I overensstemmelse med EU's procedure for meddelelse af decharge for budgettet vil henstillin-
gerne nu blive forelagt Europa-Parlamentet. De henviser også til Rådets bemærkninger til en række
af Revisionsrettens særberetninger.
1
EUT C 344 af 12.11.2012, s. 1 (+ berigtigelse i: EUT C 345 af 13.11.2012, s. 63).
7
6083/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454014_0008.png
12.II.2013
Retningslinjer for 2014
Rådet vedtog konklusioner om fastlæggelse af prioriteter i forbindelse med EU's almindelige budget
for 2014.
Konklusionerne findes i dokument
5757/13.
Formandskabet vil bruge dem som grundlag for
forhandlingerne med Europa-Parlamentet og Kommissionen om budgettet for 2014.
Budgetproceduren for 2014 vil blive den første i den nye programmeringsperiode. Konklusionerne
understreger behovet for at opretholde budgetdisciplin på alle niveauer i en situation, hvor mange
medlemsstater prøver at reducere deres underskuds- og gældsniveauer. Der ønskes balance mellem
finanspolitisk konsolidering og behovet for fortsatte investeringer, navnlig gennem prioritering af
målene og tildeling af ressourcer til foranstaltninger, der bedst kan bidrage til vækst og
beskæftigelse. I henhold til konklusionerne bør budgettet for 2014 omfatte de nødvendige midler til
opfyldelse af de forpligtelser, der allerede er indgået, og til gennemførelse af EU's politiske
prioriteter for 2014.
Konklusionerne understreger betydningen af hurtigt at tage de nødvendige skridt for at sikre, at alle
EU-programmer under den nye flerårige finansielle ramme kan starte effektivt og uden forsinkelse.
FORBEREDELSE AF G20-MINISTERMØDET
Rådet godkendte EU-mandatet som forberedelse til et møde mellem G20-finansministrene og
centralbankcheferne, der skal finde sted den 15.-16. februar i Moskva.
Mandatet indeholder fælles holdninger for både EU-repræsentanter og de medlemsstater, der
deltager i G20-topmødet, om de forskellige spørgsmål, som skal drøftes på mødet, dvs. den globale
økonomi og rammer for vækst, reform af det internationale finansielle system, finansiel regulering
og inklusion, finansiering af investeringer og energi, råvarer og klimafinansiering.
6083/13
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454014_0009.png
12.II.2013
DET EUROPÆISKE SEMESTER
Årlig vækstundersøgelse
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
I.
1.
DET EUROPÆISKE SEMESTER 2013
SER MED TILFREDSHED PÅ Kommissionens tredje årlige vækstundersøgelse, der
markerer indledningen af det europæiske semester 2013, og ER ENIGT I, at de fem brede
prioritetsområder skitseret af Kommissionen, hvor den nationale indsats og indsatsen på
EU-plan bør koncentreres i 2013, fortsat er velbegrundede;
FREMHÆVER, at de vækst- og gældsudfordringer, som EU's økonomi står over for,
stadig er alvorlige, og at forbedring af tilliden, stimulering af den økonomiske vækst,
sikring af gældsbæredygtigheden og forbedring af konkurrenceevnen, samtidig med at der
skabes betingelser for bæredygtig vækst og beskæftigelse på længere sigt, på nuværende
tidspunkt er hovedprioriteter, og UNDERSTREGER, at dette kræver sammenhængende
nationale svar, som tager hensyn til samspillet mellem de forskellige politikker og de
afsmittende virkninger blandt medlemsstaterne. Der er behov for at videreføre indsatsen
for især at bryde den onde cirkel bestående af svage finansielle systemer, spændinger på
statsgældsmarkedet og lav økonomisk vækst; BETONER i betragtning af varigheden af
den økonomiske og finansielle krise og udsigterne til en langsom genopretning, at det er
nødvendigt at fortsætte den finanspolitiske konsolidering og sikre gældsbæredygtigheden
og samtidig målrettet tackle de underliggende årsager til krisen, hvorved der opbygges et
grundlag for solid bæredygtig økonomisk vækst og en markant nedbringelse af
arbejdsløsheden;
2.
6083/13
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454014_0010.png
12.II.2013
3.
GØR OPMÆRKSOM på de fremskridt, der er gjort i 2012, men UNDERSTREGER, at der
ikke er grund til at være tilfreds. Der tages betydelige skridt til konsolidering af de
offentlige finanser, som bidrager til mindskelse af de høje gældsniveauer og spændingerne
på finansmarkederne. Strukturreformer har desuden bidraget til at mindske de
makroøkonomiske ubalancer i både EU og euroområdet, navnlig i sårbare medlemsstater.
Tilpasningen i balancerne over for udlandet synes i betydelig grad at være strukturel, og
forbedringerne i konkurrenceevnen vil, hvis de opretholdes, støtte eksportens bidrag til
genskabelse af balance og til den videre tilpasning. Overskuddene på betalingsbalancens
løbende poster i medlemsstaterne i euroområdet er også mindsket, dog mindre end
underskuddene, samtidig med at overskuddet i forhold til lande uden for EU og
konkurrenceevnen over for resten af verden er opretholdt;
UNDERSTREGER, at den horisontale makroøkonomiske og finanspolitiske vejledning,
der blev udsendt i 2012, i det store hele fortsat er gyldig
1
, og MINDER OM, at der bør
lægges stor vægt på gennemførelsen af de tidligere reformtilsagn, navnlig dem, der
fremgår af de nationale reformprogrammer og er fremhævet i de landespecifikke
henstillinger;
OPFORDRER i denne forbindelse og i overensstemmelse med de integrerede
overvågningsrammer i Europa 2020-stratgegien og de integrerede retningslinjer
medlemsstaterne til at forelægge et samlet svar i deres stabilitets- eller
konvergensprogrammer og nationale reformprogrammer med konkrete, detaljerede,
ambitiøse og effektive foranstaltninger til de finanspolitiske, makroøkonomiske og
strukturelle udfordringer under hensyntagen til de nationale udgangspunkter og
OPFORDRER Kommissionen til på dette grundlag at foreslå ambitiøse, relevante,
målrettede og evidensbaserede landespecifikke henstillinger, der bygger på og
videreudvikler henstillingerne fra 2012, under fuld hensyntagen til de reformer, som
landene allerede har iværksat som svar på de tidligere henstillinger;
FREMHÆVER, at medlemsstaterne i euroområdet står i en særlig situation på grund af
deres stærkere finansielle og økonomiske indbyrdes forbindelser og de heraf følgende
afsmittende virkninger, og UNDERSTREGER, at en forudsætning for vækst og tilpasning
er at fortsætte i retning af finanspolitisk konsolidering og strukturreformer, at vende den
finansielle fragmentering, at forbedre finansieringsvilkårene for investorer, især i de
sårbare lande, og at fremme tilstrømning og effektiv allokering af kapital for at støtte
tilpasningen; MINDER endvidere OM, at reformtempoet understøttes af de igangværende
bestræbelser på at styrke ØMU-styringen på grundlag af dybere integration og styrket
solidaritet i euroområdet som aftalt på mødet i Det Europæiske Råd i december 2012 med
den umiddelbare prioritet at gennemføre den reformerede økonomiske og finanspolitiske
styring og finansielle regulering og udvikling af bankunionen, og BETONER, at det er
vigtigt at udvikle eventuelle yderligere foranstaltninger og en tidsbunden køreplan på
mødet i Det Europæiske Råd i juni 2013;
4.
5.
6.
1
Det europæiske semester 2012: makroøkonomisk og finanspolitisk vejledning, Økofinrådets
konklusioner af 21. februar 2012.
10
6083/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454014_0011.png
12.II.2013
7.
GENTAGER, at det vigtigt, at foranstaltningerne til styrkelse af den økonomiske styring
træder i kraft og gennemføres strengt, navnlig lovgivningspakken om økonomisk styring
og traktaten om stabilitet, samordning og styring; MINDER OM, at ikrafttrædelsen af
denne traktat skaber en forpligtelse for de medlemsstater, der er bundet af traktaten, til at
sikre, at alle større reformer af den økonomiske politik, som de planlægger at gennemføre,
vil blive drøftet på forhånd og om nødvendigt samordnet mellem dem med henblik på
benchmarking af bedste praksis; UDTRYKKER TILFREDSHED med de fremskridt, der
er gjort med Kommissionens forslag til yderligere styrkelse af overvågningen i
euroområdet (anden pakke om økonomisk styring), og OPFORDRER TIL hurtig enighed
med Europa-Parlamentet om anden pakke om økonomisk styring og rettidig gennemførelse
af de nye styringsrammer;
II.
FINANSPOLITISKE OG MAKROØKONOMISKE POLITISKE RETNINGSLINJER
Fortsættelse af en differentieret vækstfremmende finanspolitisk konsolidering
8.
UNDERSTREGER, at sunde og holdbare offentlige finanser er en nødvendig betingelse
for markedstillid og makroøkonomisk stabilitet og dermed for vækst. Den finanspolitiske
tilpasning skal fortsætte som en differentieret vækstfremmende konsolideringsstrategi,
også på baggrund af de høje gældsniveauer og udfordringerne for de offentlige finanser på
mellemlang til lang sigt;
BEKRÆFTER PÅ NY, at stabilitets- og vækstpagten udgør en passende ramme for styring
af det differentierede tilpasningstempo; BETONER derfor, at medlemsstaterne fortsat bør
opfylde deres forpligtelser i henhold til reglerne i stabilitets- og vækstpagten, der kræver
hurtig korrektion af et uforholdsmæssigt stort underskud og giver de automatiske
stabilisatorer mulighed for at virke i det aftalte strukturtilpasningstempo, samtidig med at
holdbarheden af de offentlige finanser på lang sigt sikres. Når situationerne med
uforholdsmæssigt stort underskud er korrigeret i overensstemmelse med de vedtagne
henstillinger, bør medlemsstaterne nå deres budgetmål på mellemlang sigt, hvorved der
sikres en nedbringelse af gældsniveauerne og opretholdelse af holdbare niveauer for de
offentlige finanser;
GENTAGER samtidig, at de medlemsstater, der har mistet adgang til det finansielle
marked med henblik på refinansiering af deres gæld, bør fortsætte den finanspolitiske
tilpasning i hurtigt tempo for at genskabe investorernes tillid. Navnlig bør de
medlemsstater, der er underlagt et økonomisk tilpasningsprogram, fuldt ud og rettidigt
gennemføre politikforanstaltningerne og nå de aftalte mål i de respektive aftalememoranda,
hvilket vil fremme deres udsigter til fornyet adgang til markedet;
9.
10.
6083/13
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454014_0012.png
12.II.2013
11.
SER FREM TIL Kommissionens vinterprognose og vurdering af dens følger for
budgetovervågningen, særlig hvorvidt medlemsstaterne opfylder deres forpligtelser i
henhold til stabilitets- og vækstpagten;
FREMHÆVER den rolle, som veludformede finanspolitiske rammer spiller for at styrke
troværdigheden, forbedre budgetprocessen og budgetresultaterne på nationalt plan, sikre en
effektiv overvågning og styrke den finanspolitiske holdbarhed på lang sigt;
ERINDRER OM, at troværdige strategier for finanspolitisk tilpasning, der er fast forankret
i effektive styringsrammer, øger tilliden og derved begrænser de kortsigtede virkninger af
finanspolitisk konsolidering på væksten, som yderligere bør begrænses ved at vælge en
passende blanding af foranstaltninger på udgifts- og indtægtssiden af de offentlige
budgetter, og UNDERSTREGER, at det er nødvendigt at udforme en blanding af indtægter
og udgifter, som samlet set er vækstfremmende, med målrettede foranstaltninger inden for
den overordnede finanspolitiske strategi til at beskytte og om muligt styrke de vigtigste
vækstdrivkræfter og grundlæggende sociale sikkerhedsnet, samtidig med at
udgiftseffektiviteten øges. Navnlig bør investeringer i uddannelse, forskning, innovation og
energi prioriteres og effektiviteten af dem sikres og om nødvendigt forbedres;
MINDER OM, at skattesystemernes udformning og struktur kan bidrage betydeligt til at
øge de makroøkonomiske resultater; OPFORDRER medlemsstaterne, samtidig med at
deres beføjelser på skatteområdet anerkendes, til at overveje at mindske skattebyrden på
arbejdskraft, hvis den forholdsmæssigt set er høj, for at stimulere jobskabelsen og
beskæftigelsesegnetheden. For at sikre, at reformerne er indtægtsneutrale, kan en
omlægning af skattebyrden til skatter, der er mindre skadelige for væksten og
jobskabelsen, overvejes sammen med konkrete foranstaltninger til at forbedre
overholdelsen af skattelovgivningen og effektiviteten af skatteopkrævningen. Udvidelse af
beskatningsgrundlaget og afskaffelse af ubegrundede eller skadelige subsidier og
skatteudgifter kan også prioriteres frem for at indføre nye skatter; og NOTERER SIG den
rolle, som skattepolitikken kan spille for håndteringen af klimaændringerne;
12.
13.
14.
Genetablering af udlån til økonomien
15.
MINDER OM, at det er vigtigt at genetablere udlån til økonomien, navnlig til SMV'er,
som led i den økonomiske genopretning og for at sikre potentielle vækstrater, og
UNDERSTREGER i den sammenhæng betydningen af at få ryddet op i bankernes
balancer, herunder misligholdte lån, og omfordele virksomhedernes traditionelle
afhængighed af banklån ved at overveje alternative finansieringskilder samt fjerne
markedsfejl og andre hindringer for SMV'ers adgang til finansiering i tråd med behovet for
at bevare den finansielle stabilitet;
6083/13
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454014_0013.png
12.II.2013
16.
MINDER OM, at det ifølge Det Europæiske Råd i december haster med at indføre en mere
integreret finansiel ramme, herunder ved at afslutte forhandlingerne med Europa-
Parlamentet om den fælles tilsynsmekanisme og kapital- og likviditetskrav (CRD IV og
CRR) på grundlag af den holdning, som Rådet er blevet enigt om, og hurtigst muligt indgå
en aftale i Rådet om forslagene vedrørende indskudsgaranti og bankafvikling for at sikre
en mere effektiv ramme for forebyggelse og håndtering af finansielle kriser, og at ESM,
når der er etableret en effektiv fælles tilsynsmekanisme, efter en almindelig afgørelse vil få
mulighed for at rekapitalisere bankerne i euroområdet direkte, og BEKRÆFTER, at der er
iværksat foranstaltninger på EU-niveau for at tackle eventuelle forvridninger i regulerings-
og tilsynssystemerne, herunder med henblik på at mindske markedsfragmenteringen, der i
nogle tilfælde har resulteret i begrænset og/eller uhensigtsmæssigt bekostelig adgang til
låntagning;
ERINDRER OM betydningen af hurtigtvirkende vækstforanstaltninger som indeholdt i
vækst- og beskæftigelsespagten fra juni 2012, og GLÆDER SIG OVER den planlagte
pilotevaluering af foreslåede nye finansielle EU-instrumenter, såsom projektobligationer,
der kan spille en vigtig rolle med hensyn til at skaffe finansiering til nye og eksisterende
infrastrukturinvesteringer i hele Europa, og med hensyn til omprogrammering og
accelereret anvendelse af EU's strukturfonde, inden for rammerne af de vedtagne lofter, og
EIB's ydelse af supplerende støtte som en katalysator for målrettede investeringer;
17.
Fremme af vækst og konkurrenceevne
18.
FREMHÆVER, at det i den nuværende økonomiske situation er af afgørende betydning, at
den finanspolitiske konsolidering og genoprettelsen af den finansielle stabilitet går hånd i
hånd med veltilrettelagte strukturreformer, der skal fremme bæredygtig vækst,
konkurrenceevne og en holdbar korrektion af makroøkonomiske ubalancer gennem
produktivitetsstigninger, styrke økonomiens tilpasningsevne og reducere forvridende
skattelettelser, der fremmer overdreven gældsætning, og UNDERSTREGER, at en mere
koordineret tilgang til reformer på nationalt og europæisk plan kan skabe positive synergier
både i økonomisk og politisk forstand og derved lette reformprocessen;
UNDERSTREGER i overensstemmelse med finanspolitiske konsolideringsstrategier og en
mere langsigtet strukturreformdagsorden med henblik på at fremme konkurrenceevnen, at
der bør lægges vægt på billige reformer med kortsigtede vækstfordele, såsom
konkurrenceevne og konkurrencefremmende reformer på produktmarkederne samt
nedbringelse af uberettigede lovgivningsmæssige og administrative byrder på
virksomhederne;
19.
6083/13
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.II.2013
20.
UNDERSTREGER, at medlemsstaterne bør fokusere på etablering af passende
rammebetingelser for stærk, intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst også på lang sigt og
lægge vægt på betingelser, der kan fremme innovation, herunder ny teknologi og offentlige
og private investeringer i F&U, præstationen i uddannelsessystemerne og de generelle
kvalifikationsniveauer samt udnytte potentialet i en bæredygtig økonomi, således at der
både bidrages til generel ressourceeffektivitet og miljømæssige fordele. Også finansiel
regulering og finanstilsyn kan spille en vigtig rolle med hensyn til at sikre en ordnet
afbalancering og reducere spillerummet for boom-bust-cyklusser;
HILSER offentliggørelsen af Kommissionens analyse af store og vedvarende overskud på
betalingsbalancens løbende poster og drivkræfterne bag VELKOMMEN.
UNDERSTREGER i den forbindelse det vigtige finansielle og handelsmæssige samspil
mellem underskud og overskud i euroområdet og betydningen af passende finanstilsyn for
at få bugt med fragmenteringen af de finansielle markeder og sikre en tilstrækkelig
allokering af opsparinger og MINDER OM, at til forskel fra underskud på de løbende
poster vækker store og vedvarende overskud på de løbende poster ikke bekymring med
hensyn til holdbarheden af ekstern gæld eller finansieringskapacitet, der påvirker
euroområdets funktion. Risikoen for negative følgevirkninger ved overskud på de løbende
poster er derfor mindre påtrængende end ved underskud på de løbende poster.
UNDERSTREGER, at selv om det især haster for lande med underskud at fortsætte deres
igangværende bestræbelser på at imødekomme de konkurrencemæssige udfordringer, kan
lande med overskud bidrage til en genskabelse af balancen i euroområdet ved at tage fat på
markedsfejl og behovene for strukturreformer og sørge for, at lønningerne stiger i takt med
produktiviteten. Det kan især overvejes at indføre foranstaltninger, der har til formål at
gøre specifikke sektorer mere velfungerende, såsom tjenesteydelser, finansiel formidling
og andre ikkehandelsvarer. UNDERSTREGER endelig behovet for at bevare de
europæiske økonomiers konkurrenceevne over for resten af verden;
BEMÆRKER, at selv om medlemsstaterne har forskellige arbejdsmarkedsforhold, har
krisens varighed og den hurtige omstrukturering af økonomierne fremhævet svagheder i
arbejdsmarkedslovgivningen. UNDERSTREGER, at for at tackle høj og stigende ledighed,
navnlig strukturel ledighed og risici for udelukkelse af arbejdsmarkedet, bør reformerne
fokusere på at gøre arbejdsmarkederne mere inklusive, fleksible og dynamiske og dermed
skabe vilkår for et opsving med høj beskæftigelse og forbedre navnlig unges
beskæftigelsesegnethed og en tilstrækkelig social beskyttelse. Målrettede foranstaltninger,
der skal fremme ansættelsen af hårdt ramte grupper, bør overvejes for at mindske risikoen
for vedvarende arbejdsløshed eller udstødelse af arbejdsstyrken, bl.a. ved hjælp af
omkostningseffektive arbejdsmarkedspolitikker. Som led i en bredere strategi kan
skatteomlægninger væk fra beskatning af arbejde, navnlig lavtlønnet arbejde, også bidrage
til at øge beskæftigelsesegnetheden. Under hensyntagen til arbejdsmarkedsparternes rolle
og de nationale løndannelsessystemer bør løndannelsesrammerne overvåges og om
nødvendigt reformeres for at sikre, at de afspejler produktivitetsudviklingen og bidrager til
at beskytte konkurrenceevnen, og pristalsreguleringsmekanismer bør tages op til fornyet
overvejelse. Mindstelønnen bør fastsættes, så der er en passende balance mellem
jobskabelse og tilstrækkelig indkomst;
21.
22.
6083/13
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.II.2013
23.
FREMHÆVER den rolle, som effektive offentlige forvaltninger spiller med hensyn til at
støtte de nationale og europæiske vækststrategier, og det faktum, at der bør gøres en større
indsats for at modernisere og udnytte offentlige udbud til fulde, sikre en interoperabel og
brugervenlig levering og anvendelse af tjenesteydelser, herunder e-forvaltningsværktøjer,
og forbedre retssystemets kvalitet, uafhængighed og effektivitet. Forbedring af den
administrative kapacitet bør også sikre en bedre og hurtigere anvendelse af EU's
strukturfonde;
III.
24.
MOBILISERING AF VÆKSTMOTORER PÅ EU-NIVEAU
MINDER OM Det Europæiske Råds konklusioner fra oktober 2011, ifølge hvilke Rådet i
samarbejde med Kommissionen bør tage skridt til at sikre, at foranstaltninger på EU-plan
fuldt ud støtter økonomisk vækst og jobskabelse, navnlig gennem fuld gennemførelse af
beskæftigelsespagten, som Det Europæiske Råd vedtog i juni 2012, bidrager til at mindske
forskellene mellem regionerne samt støtter og supplerer foranstaltningerne på nationalt
niveau, og UNDERSTREGER, at EU-budgettet ved passende prioritering og inden for de
aftalte rammer bør fokusere på intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst, beskæftigelse og
konkurrenceevne;
BEKRÆFTER opfordringen til Kommissionen om at gå videre med EU-foranstaltninger,
der støtter potentialet for vækst, beskæftigelse og konkurrenceevne, især i forbindelse med
akten for det indre marked og det digitale indre marked, SER MED TILFREDSHED PÅ
Kommissionens forslag vedrørende de fire drivkræfter og tolv nøgleaktioner, der er
skitseret i akten for det indre marked II, og noterer, at foranstaltningerne i væsentligt
omfang vil kunne bidrage til vækst, beskæftigelse og social samhørighed og derved
medvirke til at virkeliggøre målsætningerne i Europa 2020-strategien, SER FREM TIL
Kommissionens konkrete forslag til de tolv aktioner, der er skitseret i akten for det indre
marked II, og TILSKYNDER medlemsstaterne og Europa-Parlamentet til i tæt samarbejde
med Kommissionen og i en partnerskabsånd at gøre deres yderste for at sikre en hurtig
behandling af forslagene til de tolv nøgleaktioner i akten for det indre marked II, så de kan
vedtages inden udløbet af Parlamentets indeværende periode og give ny fremdrift til det
indre marked, FREMHÆVER behovet for, at de vigtigste forslag i akten for det indre
marked II overvåges nøje og TILSKYNDER formandskabet til at træffe alle nødvendige
foranstaltninger for at fremskynde og øge kvaliteten af processen, hvis fremskridtene er
utilstrækkelige;
25.
6083/13
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.II.2013
26.
BEKRÆFTER, at medlemsstaterne bør realisere det indre markeds fulde potentiale, bl.a.
ved at fjerne hindringerne for et velfungerende indre marked for tjenesteydelser, herunder
uberettigede og urimelige restriktioner for levering af tjenesteydelser mellem de liberale
erhverv, virksomheder, detailhandelen og byggesektoren, MINDER OM Rådets konklu-
sioner af juni 2012 om det indre marked for tjenesteydelser, idet det noterer sig de store
gevinster i form af vækst, yderligere handel og direkte udenlandske investeringer, der kan
opnås ved en mere vidtgående gennemførelse af servicedirektivet, og UNDERSTREGER,
at den økonomiske vækst kan tilføres en væsentlig impuls gennem velfungerende
netværksindustrier, herunder gennem en hurtig udbygning af infrastruktur til
højhastighedsinternet, adgang til trådløst bredbånd, skabelse af åbne og
konkurrenceprægede markeder på energi- og transportområdet og videreudvikling af
nettilslutninger;
UNDERSTREGER, at handelen skal udnyttes bedre som drivkraft for vækst, og MINDER
OM nødvendigheden af at afvise protektionisme, styrke det indre markeds eksterne
dimension og fremme sammenhængen og komplementariteten mellem EU's interne og
eksterne politikker. Der bør lægges vægt på at fremme fri, fair og åben handel på globalt
plan samtidig med, at Unionen gør sine interesser gældende på et gensidigt grundlag og til
fælles fordel, især i forhold til verdens største økonomier. Yderligere bestræbelser bør især
tage sigte på fjernelse af handelsbarrierer, bedre markedsadgang, passende
investeringsbetingelser, beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder og åbning af
markederne for offentlige indkøb."
27.
6083/13
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.II.2013
Makroøkonomiske ubalancer: rapport om varslingsmekanismen
Rådet udvekslede synspunkter og vedtog følgende konklusioner:
"Rådet (økonomi og finans)
1.
HILSER Kommissionens anden rapport om varslingsmekanismen, som er udgangspunktet
for proceduren for makroøkonomiske ubalancer som led i det europæiske semester 2013,
VELKOMMEN. Mange af EU's økonomier står fortsat over for store udfordringer for at
rette op på de eksterne og interne ubalancer, der blev akkumuleret i perioden før krisen,
herunder høje offentlige og private gældsniveauer, forskelle i konkurrenceevne og
finansielle ubalancer. NOTERER SIG den første økonomiske screening, som
Kommissionen forelægger i rapporten om varslingsmekanismen, hvor der identificeres 14
medlemsstater, som bør underkastes en yderligere analyse ved dybtgående undersøgelser,
der kan bruges som grundlag for at kortlægge eventuelle ubalancer og alvoren heraf;
ANERKENDER, at det - selv om der er positive tegn på, at genskabelsen af balance
skrider frem både i EU og euroområdet, primært i medlemsstaterne med de største
ubalancer, og at dette understøttes af konkurrenceevnegevinster og betydelige
strukturreformer - er nødvendigt yderligere at analysere udviklingen i de medlemsstater,
der allerede blev underkastet en undersøgelse i 2012, for at vurdere den fortsatte eksistens
af ubalancer, risiciene i forbindelse hermed og fremskridtene med at afvikle de pågældende
ubalancer under hensyntagen til gennemførelsen af de politikker, der er blevet ført, og
allerede anbefalede foranstaltninger. UNDERSTREGER, at det - selv om programlandene
ikke vurderes i Kommissionens rapport, fordi de er under specifik forstærket overvågning -
er nødvendigt, at de som led i deres tilpasningsprogrammer fastholder de gode fremskridt,
der hidtil er opnået med reformer, der sigter mod at korrigere de betydelige ubalancer.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED, at der er gennemført betydelige strukturreformer i
medlemsstaterne med de største ubalancer, hvilket fører til konkurrenceevnegevinster i
disse lande og bidrager til at genskabe balance i EU og euroområdet.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED, at der er medtaget en ny indikator for den
finansielle sektor i resultattavlen, som Rådet anmoder om den 8. november 2011, og
MENER, at resultattavlens nuværende sæt indikatorer i det store og hele fokuserer på de
mest relevante dimensioner af makroøkonomiske ubalancer og konkurrencemæssig
udvikling. UNDERSTREGER, at det er nødvendigt at sikre stabilitet, kontinuitet og
sammenhæng i resultattavlen, idet det minder om opfordringen til Kommissionen om
regelmæssigt at vurdere, om resultattavlen er hensigtsmæssig, og aflægge rapport til Rådet
om denne vurdering. Når det er nødvendigt, bør Kommissionen i nært samarbejde med
medlemsstaterne ajourføre indikatorerne og tærsklerne, så der tages behørigt hensyn til
forbedret tilgængelighed af relevante statistiske oplysninger, udviklingen i udfordringerne i
forbindelse med makroøkonomisk stabilitet og også udviklingen i den økonomiske
faglitteratur. UNDERSTREGER, at det er nødvendigt at videreføre Kommissionens og
Udvalget for Økonomisk Politiks arbejde med henblik på yderligere at forbedre og
videreudvikle analyseværktøjer og rammer til at vurdere udviklingen og drivkræfterne bag
skabelsen og afviklingen af ubalancer, herunder den rolle, som indhentningsvirkninger
spiller, og at støtte den overordnede gennemsigtighed i proceduren for makroøkonomiske
ubalancer.
2.
6083/13
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.II.2013
3.
UNDERSTREGER, at de dybtgående undersøgelser bør omfatte en grundig behandling af
kilder til ubalancer i den medlemsstat, der undersøges, under behørig hensyntagen til
allerede gennemførte analyser, landespecifikke økonomiske betingelser og et bredt sæt
analyseværktøjer, de allernyeste indikatorer og kvalitative oplysninger af landespecifik art,
så drivkræfterne bag den konstaterede udvikling analyseres indgående og konsekvent;
OPFORDRER medlemsstaterne og Kommissionen til at samarbejde og levere og udveksle
alle de relevante og nyeste oplysninger.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED, at Kommissionen agter at offentliggøre de
dybtgående undersøgelser til marts, hvilket vil fremme en multilateral drøftelse af
resultaterne; OPFORDRER Kommissionen til at fremlægge den dokumentation, der ligger
til grund for analysen, med henblik på også at sikre en klar sammenhæng mellem
proceduren for makroøkonomiske ubalancer og de fremtidige forslag til de landespecifikke
henstillinger som led i det europæiske semester. UNDERSTREGER, at det for at sikre, at
proceduren er fokuseret og fuldstændig effektiv, er nødvendigt at koncentrere sig om at
tackle de centrale udfordringer, særlig tabet af konkurrenceevne, idet der sondres klart
mellem medlemsstater med forskellige udfordringer og med forskel i graden af, hvor
meget det haster at tackle dem.
OPFORDRER endelig medlemsstaterne til i deres kommende nationale reformprogrammer
og stabilitets- eller konvergensprogrammer ambitiøst og konkret at behandle de spørgsmål,
der identificeres inden for rammerne af proceduren for makroøkonomiske ubalancer."
4.
5.
6083/13
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454014_0019.png
12.II.2013
RAPPORT OM FINANSPOLITISK HOLDBARHED
Rådet udvekslede synspunkter og vedtog følgende konklusioner:
"Rådet (Økofin), der har drøftet Kommissionens "Rapport om finanspolitisk holdbarhed 2012":
1.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED, at de holdbarhedsfremmende reformer, der i visse
medlemsstater er blevet vedtaget siden holdbarhedsrapporten fra 2009, navnlig på pen-
sionsområdet, har nedbragt de forventede omkostninger i forbindelse med befolkningens
aldring i disse lande; ERKENDER på baggrund af krisen, at udfordringerne i nogle lande
hovedsagelig er af kort til mellemlang karakter, delvist forbundet med risici for
finanspolitisk stress eller forhøjede offentlige gældsniveauer, mens de for andre er mere
langsigtede og afspejler et behov for at tage hånd om de langsigtede tendenser i de
aldersrelaterede offentlige udgifter, navnlig for så vidt angår pensioner, sundhed og
langtidspleje, hvilket gør den finanspolitiske holdbarhed til en akut politisk udfordring.
Den passende kombination af politikker, der håndterer udfordringen i forbindelse med den
finanspolitiske holdbarhed, bør indgå i EU's overordnede trestrengede strategi, der består i
nedbringelse af den offentlige gæld, forøgelse af produktiviteten og beskæftigelsen og en
reform af pensions- og sundhedssystemerne, og vil afhænge af hovedårsagerne til de
udfordringer i forbindelse med den finanspolitiske holdbarhed, som de forskellige
medlemsstater står over for. UDTRYKKER på den baggrund TILFREDSHED MED
Kommissionens arbejde på en flerdimensional tilgang til vurdering af den finanspolitiske
holdbarhed baseret på de udfordringer på kort, mellemlang og lang sigt, der er udviklet i
Kommissionens "Rapport om finanspolitisk holdbarhed 2012".
UNDERSTREGER, at det er nødvendigt at vende tilbage til holdbare stillinger gennem en
målrettet indsats for løbende og urokkeligt at forbedre budgetstillingerne yderligere i
overensstemmelse med stabilitets- og vækstpagten. Hvis EU-medlemsstaterne når deres
mellemfristede budgetmålsætninger, vil det umiskendeligt få den offentlige gæld i EU til at
falde; og GENTAGER derfor, idet det anerkender medlemsstaternes forpligtelser, at EU's
finanspolitiske regler skal overholdes nøje for at sikre holdbare gældsniveauer. Ned-
bringelsen af gældskvoterne skal primært opnås gennem finanspolitisk konsolidering og
reform af pensions- og plejesystemerne, men strukturreformer er afgørende for at støtte
den potentielle vækst.
BEKRÆFTER, at en beslutsom gennemførelse af Europa 2020-strategien er af central
betydning for at sikre makrostabilitet og finansiel stabilitet, finanspolitisk konsolidering og
tiltag til fremme af en holdbar vækst, herunder sikring af pensionssystemernes
holdbarhed
1
. Sikringen af de offentlige finansers holdbarhed er en udfordring, der bør
afspejles i samordning af de økonomiske politikker i EU.
2.
3.
1
Se konklusionerne fra Det Europæiske Råd (den 28.-29. juni 2012), EUCO 76/12,
Bruxelles,den 29. juni 2012.
19
6083/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.II.2013
4.
UNDERSTREGER, at omfattende og passende reformer, navnlig af pensions-,
sundhedspleje- og langtidsplejesystemerne, kan have en betydelig positiv indvirkning på
den langsigtede finanspolitiske holdbarhed. Flere medlemsstater har i den seneste tid
gennemført eller er i færd med at planlægge sådanne reformer; UNDERSTREGER med
hensyn til pensionssystemerne, at vedtagelsen og en streng gennemførelse af
foranstaltninger til neutralisering af de finansielle virkninger af den forventede forøgede
levetid på pensionsudgifterne, som f.eks. forlængelse af arbejdslivet, forhøjelse af den
faktiske pensionsalder ved at tilpasse pensionsalderen eller pensionsydelserne til ændringer
i forventet levetid og fremme af unges beskæftigelse, er et nøglepunkt og bør gøres til
genstand for seriøse overvejelser. UNDERSTREGER med hensyn til sundhedssystemerne
endvidere, at det er yderst vigtigt at gennemføre sunde reformer for at nå frem til både en
mere effektiv udnyttelse af offentlige midler og en passende tilrådighedsstillelse af et
sundhedsvæsen af høj kvalitet. I mange lande synes der at være mulighed for at forbedre
befolkningens sundhedsstatus uden at øge sundhedsudgifterne. Det er derfor afgørende at
få mere værdi for pengene for at sikre universel adgang til sundhed og lighed på
sundhedsområdet i en situation med alvorlige belastninger af de offentlige budgetter;
ERKENDER, at de foranstaltninger, der er indført i det seneste årti med henblik på at få
mere værdi for pengene og lægge en dæmper på en alt for voldsom vækst i
sundhedsudgifterne og udgifterne til langtidspleje, i nogle tilfælde vil skulle styrkes for at
opnå den nødvendige konsolidering af de offentlige finanser, samtidig med at der også
fremover sikres universel adgang til pleje af god kvalitet, lighed og solidaritet på
sundhedsområdet og bedre sundhedsresultater, navnlig i et aldrende samfund.
OPFORDRER medlemsstaterne til i deres kommende stabilitets- og
konvergensprogrammer at rette opmærksomheden mod strategier, som fokuserer på
holdbarhed; og OPFORDRER medlemsstaterne og Kommissionen til at tage hensyn til
bæredygtighedsforhold i deres analyser og forslag som led i gennemførelsen af Europa
2020-strategien. Disse strategier og udviklingen i de offentlige finansers holdbarhed vil
fortsat blive vurderet regelmæssigt af Rådet og Kommissionen, herunder ved at inddrage
udviklingen i makroøkonomiske betingelser, finanspolitikker og reformer af pensions-,
sundheds- og langtidsplejesystemerne.
HENSTILLER til Kommissionen, at den sammen med Udvalget for Økonomisk Politik
yderligere forbedrer metoderne til vurdering af de offentlige finansers holdbarhed,
herunder med hensyn til mulige finanspolitiske risici på kort sigt, i god tid inden rapporten
om finanspolitisk holdbarhed 2015."
5.
6.
6083/13
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454014_0021.png
12.II.2013
EVENTUELT
Finansielle tjenesteydelser
Rådet blev orienteret af formandskabet om udviklingen med hensyn til en række
lovgivningsmæssige sager, herunder
banktilsyn
(fælles tilsynsmekanisme)
kapitalkrav til banker
("CRD IV-pakke")
genopretning og afvikling af banker
markeder for finansielle instrumenter
("MIFID/MIFIR")
markedsmisbrug
(MAD/MAR).
6083/13
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454014_0022.png
12.II.2013
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Følgende møder blev holdt i tilknytning til Rådets samling:
-
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater deltog i Eurogruppens møde den 11. februar.
-
Den europæiske stabilitetsmekanisme
Der blev holdt et møde i ESM's repræsentantskab den 11. februar.
-
Morgenmadsmøde
Ministrene holdt et morgenmadsmøde for at drøfte den økonomiske situation. De drøftede også de
indledende resultater og henstillinger fra IMF's vurderingsprogram for den finansielle sektor for EU
samt udviklingen med hensyn til anden pakke af regler for økonomisk styring for euroområdet. De
blev af den tyske og den franske delegation orienteret om bankreformer, der er iværksat i deres
respektive lande.
6083/13
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454014_0023.png
12.II.2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
EU's retningslinjer for restriktive foranstaltninger
Rådet godkendte supplerende elementer til EU's retningslinjer for gennemførelse og evaluering af
restriktive foranstaltninger.
De supplerende elementer vedrører forbuddet mod at stille pengemidler eller økonomiske
ressourcer til rådighed for de på listen opførte personer eller enheder.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Budget for Sisnet for 2013
De stater
1
, der deltager i projektet vedrørende oprettelse og drift af kommunikationsinfrastrukturen i
Schengensammenhæng ("Sisnet"), forsamlet i Rådet, vedtog budgettet herfor for 2013 (5520/13).
SISNET-budgettet er styret af en specifik finansforordning vedtaget ved Rådets afgørelse
2000/265/EF
2
. Budgetbeløbet for 2013 er 2 027 200 EUR.
HANDELSPOLITIK
Ukraine: WTO-toldindrømmelser
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med
Ukraine i henhold til artikel 28 i den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel af 1994
om at få fuld kompensation for Ukraines ændringer af toldindrømmelser.
I september 2012 underrettede Ukraine WTO's medlemmer om, at det agtede at ændre visse
indrømmelser i sin WTO-liste vedrørende omkring 370 produkter.
1
2
Belgien, Danmark, Tyskland, Grækenland, Spanien, Frankrig, Italien, Luxembourg,
Nederlandene, Østrig, Portugal, Finland, Sverige, Island, Norge og Liechtenstein.
EFT L 85 af 6.4.2000.
23
6083/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454014_0024.png
12.II.2013
MILJØ
Biosikkerhed - Protokol om ansvar og erstatning
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af en tillægsprotokol om ansvar og erstatning til
Cartagenaprotokollen om biosikkerhed (13582/12).
Yderligere oplysninger:
http://bch.cbd.int/protocol/supplementary/.
GENNEMSIGTIGHED
Åbenhed – Aktindsigt
Rådet godkendte:
svar på genfremsat begæring nr. 01/c/01/13 fra Piotr Bednarski, idet den danske, estiske,
finske, ungarske, nederlandske, slovenske og svenske delegation stemte imod (5089/13)
svar på genfremsat begæring 02/c/01/13, idet den danske, estiske, finske og svenske
delegation stemte imod (5338/13).
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Ulrike HILLER (Tyskland) som medlem af Regionsudvalget for den resterende
del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2015
(5940/13).
6083/13
24
DA