Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3222 - udenrigsanl. Bilag 1
Offentligt
1210132_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 30. januar 2013
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 18. februar 2013
SAMLENOTAT
1. Sydlige naboer (Syrien) .................................................................................................................2
2. Mellemøsten .................................................................................................................................3
3. Irak ................................................................................................................................................5
4. (Evt.) Iran .....................................................................................................................................7
5. Mali ...............................................................................................................................................9
6. Østligt Partnerskab ..................................................................................................................... 10
7. CVM-rapport for Rumænien ...................................................................................................... 12
8. Den strategiske arbejdsplan for EU’s eksterne menneskerettighedsarbejde i FN-regi i 2013 .. 13
9. Zimbabwe ................................................................................................................................... 15
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1210132_0002.png
1. Sydlige naboer (Syrien)
-
Følger
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1210132_0003.png
2. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret notat forud for rådsmøde (udenrigsanliggender) den 31. januar 2013. Nye afsnit er markeret med streg
i margin.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling, herunder mulighederne for en
genoptagelse af fredsforhandlingerne efter afstemningen den 29. november 2012 i FN’s Generalforsamling om en
ændret status for Palæstina og afholdelsen af israelsk parlamentsvalg den 22. januar 2013. I den forbindelse vil
der være fokus på EU’s rolle i fredsprocessen.
2. Baggrund
Forhandlingssituationen er fastlåst mellem den israelske regering og det palæstinensiske selvstyre,
der ikke har ført direkte forhandlinger siden efteråret 2010. Siden UNGA-afstemningen 29. no-
vember 2012 har Israel i flere omgange bebudet yderligere bosættelsesaktiviteter. Israel har desu-
den siden december 2012 tilbageholdt de månedlige overførsler af ca. USD 100 mio., som man
opkræver i skatter og told mv. på vegne af PA.
Der er blandt de væsentligste palæstinensiske fraktioner - Hamas og Fatah – indikationer i ret-
ning af, at intern palæstinensisk forsoning atter kan komme på dagsordenen. Også store dele af
det internationale samfund har interesse heri, ikke mindst som en konsekvens af den seneste
konflikt – i november 2012 – mellem Israel og Hamas, der understregede, hvor vanskeligt en
holdbar fredsløsning vil kunne etableres, medmindre der er samlet palæstinensisk opbakning her-
til. Skridt mod forsoning mellem Fatah og Hamas kan muligvis finde sted parallelt med eller for-
ud for reelle fredsforhandlinger mellem Israel og palæstinenserne.
Resultatet af det israelske parlamentsvalg den 22. januar 2012 indebærer en sammensætning af
Knesset, som giver mulighed for flere forskellige flertalskonstellationer. Det forventes, at den
hidtidige premierminister, Benjamin Netanyahu, i de kommende uger vil føre forhandlinger med
partier både til højre og til venstre side.
Danmark og EU arbejder for at få genoptaget fredsforhandlingerne inden for rammerne af
Kvartettens erklæring af 23. november 2011. EU har i form af rådskonklusionerne fra 14. maj
2012 og senest rådskonklusionerne af 10. december 2012 anlagt en styrket indsats i forhold til
støtte til en levedygtig palæstinensisk stat samt de israelske bosættelsesudvidelser, der kan inde-
bære en reel forhindring for en fredsløsning.
3. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling i regionen,
herunder hvorledes EU sammen med USA bedst kan støtte fredsprocessen efter dannelsen af en
ny regering i Israel.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1210132_0004.png
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en fortsat aktiv og bred-
spektret EU-indsats i samarbejde med internationale og regionale aktører med det hovedsigte at
støtte fredsforhandlinger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter fuldt ud en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante internationale part-
nere, herunder i særdeleshed USA. Målet med EU’s bestræbelser er, i samarbejde med det inter-
nationale samfund, at understøtte mulighederne for en snarlig genoptagelse af fredsforhandlin-
gerne med henblik på realisering af en to-stats-løsning og en varig og omfattende regional fred.
Fra dansk side støtter man det palæstinensiske selvstyres arbejde med stats- og institutionsop-
bygning. Fra dansk side tager man afstand fra de israelske bosættelsesbeslutninger og ser gerne
en samlet EU-opfølgning på rådskonklusionerne af 14. maj 2012 og 10. december 2012, herun-
der for så vidt angår situationen i område C.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg forud til orientering den 31. januar
2013.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1210132_0005.png
3. Irak
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte den seneste udvikling i Irak, der har været præget af alvorlige spændinger mellem den
shiitisk dominerede centralregering under premierminister Malikis ledelse og det sunni-muslimske mindretal hhv.
den kurdiske selvstyreregering. En egentlig militær konfrontation mellem de nationale sikkerhedsstyrker og de
kurdiske militser under selvstyreregeringens kontrol synes afværget for indeværende. Sammenstød mellem demon-
stranter fra et stadig mere marginaliseret sunni-mindretal har kostet menneskeliv og daglige demonstrationer bag
kravet om øget selvstændighed øger risikoen for sekteriske konfrontation i en i forvejen kritisk sikkerhedssituati-
on.
Fokus ventes at være på mulighederne for at styrke EU´s politiske rolle i Irak samt øget samarbejde med FN´s
generalsekretærs særlige udsending, Martin Kobler.
2. Baggrund
Den aktuelle kritiske situation er den foreløbige kulmination på den politiske krise, der har præ-
get landet siden dannelsen af den nationale samlingsregering under premierminister Malikis ledel-
se i december 2010. Maliki beskyldes af den sunni-muslimske opposition – og i stigende grad
også fra egen shiitisk blok – for hans autoritære ledelse. Forfatningen og den magtdelingsaftale
den nationale samlingsregering bygger på – Erbil-aftalen – bliver i stigende grad tilsidesat. Maliki
har som premierminister og fungerende indenrigs- og forsvarsminister koncentreret magten i
egne hænder. Centrale ministerier som f.eks. finansministeriet og olieministeriet er kontrolleret af
nære politiske allierede. Samtidig har Maliki-regeringen gennemført omfattende udrensninger af
sunni-muslimer i sikkerhedsapparatet og formået at marginalisere de sunni-muslimske politiske
kræfter.
Sunni-mindretallets krav om øget selvstyre for de sunni-dominerede provinser, som forfatningen
åbner mulighed for, får aktuelt yderligere vind i sejlene af udsigten til en sunni-domineret rege-
ring i Syrien. Bagdad frygter en situation, hvor de anslåede mellem 5.000 og 20.000 irakere, der
aktuelt kæmper mod regimet i Damaskus som medlemmer af Al Qaeda-affilierede grupper, vil
videreføre den sekteriske krig i Irak.
De sunni-muslimske protestbevægelser har fået overraskede stor folkelig tilslutning. Sikkerheds-
styrkerne har slået hårdt ned på ubevæbnede sunni-demonstranter, hvilket har medført øget be-
kymring for voldelige sekteriske konfrontationer.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte udviklingen i Irak med særligt fokus på mulighederne for at styrke
EU´s dialog med parterne i Irak.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af Irak forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed blandt medlemslandene om en drøftelse af Irak, herunder enighed om at
søge EU´s rolle styrket.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af situationen i Irak. Danmark støtter desuden op om FN og for-
slaget om at øge samarbejdet med FN-generalsekretærens særlige udsending.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1210132_0007.png
4. (Evt.) Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Udenrigsrepræsentanten ventes at rapportere om sin indsats som leder af EU3+3 forhandlingerne om at nå frem
til en forhandlet løsning med Iran om afklaring af landets atomprogram. Der ventes en drøftelse af Irans atompro-
gram på baggrund heraf.
2. Baggrund
Iran er på dagsordenen i lyset af de manglende diplomatiske fremskridt dels i EU3+3 forhand-
lingerne og i IAEA.
Som følge af de manglende fremskridt i forhandlingssporet vedtog Udenrigsrådet d. 15. oktober
2012 en styrket sanktionspakke mod regimet, bestående af sanktioner inden for handelsområdet
(eksport- og importforbud), på energiområdet, på det finansielle område samt på transportområ-
det.
Det tredje forhandlingsmøde mellem EU3+3 (UK, Frankrig, Tyskland, USA, Rusland, Kina) og
Iran fandt sted i Moskva den 18. og 19. juni 2012. Efterfølgende møder med Iran har ikke frem-
bragt egentlige resultater. Udenrigsrepræsentanten er på vegne af EU3+3 i fortsat kontakt med
Iran for at fortsætte forhandlingsprocessen. Gennem de sidste måneder, har der været en række
møder på embedsmandsniveau mellem EU3+3 landene om, hvordan man ser de fremtidige for-
handlinger med Iran.
Den 16. november 2012 offentliggjorde IAEA en ny rapport om udmøntningen af resolutioner-
ne fra november 2011 og september 2012, navnlig i forhold til de mulige militære dimensioner af
det iranske atomprogram. Næste IAEA Iran rapport forventes i februar 2013.
Rapporten konstaterer, at Iran ikke, som krævet af FN’s Sikkerhedsråd, har suspenderet sine be-
rigelsesaktiviteter. Rapporten konstaterer klart, at IAEA trods intensive forsøg på at få løst de
udestående spørgsmål på dette område, ikke har opnået konkrete resultater eller nogen frem-
skridt hen imod sådanne. IAEAs møder med Iran i januar har ikke ført til en aftale om en struk-
tureret tilgang til afklaring af de mulige militære dimensioner af det iranske atomprogram. Man
har dog aftalt et nyt møde i Teheran den 12. februar.
3. Formål og indhold
Udenrigsrepræsentanten rapporterer om sin indsats som leder af EU3+3 forhandlingerne om at
nå frem til en forhandlet løsning med Iran om afklaring af landets atomprogram.
Der ventes en drøftelse af status for forhandlingerne om Irans atomprogram på baggrund heraf.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes at være generel enighed om udenrigsrepræsentantens og EU3+3’s tosporsstrategi.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om det øgede pres på Iran, idet der samtidig holdes fast i viljen til at for-
handle – den såkaldte to-sporstilgang. I lyset af de manglende diplomatiske fremskridt tilslutter
regeringen sig behovet for, at lægge øget pres på Iran, som er nødvendigt for at to-sporstilgang
på atomspørgsmålet kan bevares, og for at der kan findes en forhandlet løsning.
Derfor finder Regeringen, at Danmark skal ligge i front på spørgsmålet om vedtagelse af effekti-
ve sanktioner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sanktionsregimet overfor Iran i anledning af atomsagen har tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg med henblik på forhandlingsoplæg den 18. januar 2012 forud for Rådets afgørelse
2012/35/FUSP af 23. januar 2012 om ændring af afgørelse 2010/413/FUSP om restriktive for-
anstaltninger over for Iran.
Styrkelse af sanktionsregimet og udviklingen i Iran-atomprogrammet har senest været forelagt
Folketingets Europaudvalg den 7. december 2012 til orientering.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1210132_0009.png
5. Mali
-
Følger
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1210132_0010.png
6. Østligt Partnerskab
KOM-dok. foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at have en drøftelse af EU’s Østlige Partnerskab som indledning til processen frem mod topmødet i
Vilnius i november 2013. Der ventes eventuelt vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Rådet forventes at diskutere udviklingen i EU’s Østlige Partnerskab. Partnerskabet blev lanceret i
2009 og dækker EU’s naboskabspolitik med Hviderusland, Ukraine, Moldova, Georgien, Arme-
nien og Aserbajdsjan.
Det Østlige Partnerskab omfatter et bilateralt og et multilateralt spor. Under det bilaterale spor er
målet at fremme partnerlandenes politiske associering og økonomiske integration med EU. Cen-
tralt er forhandlingerne om associeringsaftaler (AA) om politiske spørgsmål og alle sektorområ-
der såsom miljø, energi, transport, mm. En væsentlig del af associeringsaftalerne er dybe og om-
fattende frihandelsaftaler (DCFTA), der dækker store dele af EU’s økonomiske acquis (’dyb’) og
omfatter hele spektret af økonomisk samkvem (’omfattende’).
Associeringsaftalerne ratificeres af Europa-Parlamentet og medlemslandene, inden de træder i
kraft. Samarbejdet omfatter også bilaterale aftaler om visumfacilitering og på sigt visumliberalise-
ring. Der er pt. meget begrænset samarbejde mellem EU og Hviderusland i det bilaterale spor.
Det multilaterale spor er organiseret omkring udveksling af erfaringer under fire tematiske plat-
forme, der vedrører demokratisk udvikling, økonomisk integration, energisikkerhed og mellem-
folkelige kontakter. Alle seks partnerlande deltager foruden EU27 i det multilaterale samarbejde.
Der vil blive afholdt topmøde vedrørende partnerskabet den 28.-29. november 2013 i Vilnius. På
topmødet ventes underskrivelse af en række aftaler med flere af partnerlandene, såfremt de nød-
vendige kriterier vurderes opfyldt, herunder muligvis associeringsaftaler (AA) og dybe og omfat-
tende frihandelsaftaler (DCFTA) med Moldova og Georgien samt evt. Armenien og Ukraine.
Der afholdes EU-Ukraine topmøde den 25. februar, hvor man fra EU’s side ventes at have fokus
på den ukrainske regerings arbejde med at følge op på EU’s tre milepæle, som fastsat på Uden-
rigsrådet d. 10. december 2012.
3. Formål og indhold
Der lægges op til en generel diskussion af Det Østlige Partnerskab op til topmødet i Vilnius i
november 2013. Der vil muligvis blive vedtaget rådskonklusioner
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om forberedelsen af topmødet.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes opbakning til Det Østlige Partnerskab og ønske om at udvikle samarbejdet efter
topmødet i Vilnius til november 2013.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter generelt Det Østlige Partnerskab som EU’s redskab til at knytte de seks part-
nerlande tættere til sig baseret på fælles værdier såsom demokrati, menneskerettigheder og rets-
samfund. Regeringen støtter den meritbaserede tilgang (”more for more”), hvorved de partner-
lande, der udviser størst reformvilje, opnår øget engagement og støtte fra EU. Regeringen lægger
i den forbindelse særligt vægt på, at et øget engagement fra EU baseres på partnerlandets opfyl-
delse af de nødvendige kriterier.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 19. juli 2012
(skriftlig forelæggelse).
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1210132_0012.png
7. CVM-rapport for Rumænien
- Følger
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1210132_0013.png
8. Den strategiske arbejdsplan for EU’s eksterne menneskerettighedsarbejde i FN-regi i
2013
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet ventes at vedtage konklusioner om den strategiske arbejdsplan for EU’s eksterne menneskerettighedsarbejde
i FN-regi i 2013. Fokus ventes at være på den umiddelbart forestående 22. samling i FN’s Menneskerettigheds-
råd i Geneve (den 25. februar – 22. marts). Konklusionerne og den underliggende arbejdsplan er en del af gen-
nemførelsen af den såkaldte ’menneskerettighedspakke’, der blev vedtaget på rådsmødet for udenrigsanliggender
25. juni 2012.
2. Baggrund
EU har gennem de seneste år søgt at styrke den strategiske planlægning og opstilling af klare pri-
oriteter som et redskab til at forbedre EU's indsats på menneskerettighedsområdet i forhold til
tredjelande og særlige temaer. Arbejdet med at styrke og målrette EU’s eksterne indsats på men-
neskerettigheds- og demokratiområdet blev intensiveret under det danske EU-formandskab og
resulterede på rådsmødet for udenrigsanliggender 25. juni 2012 i vedtagelse af en pakke beståen-
de af en strategisk ramme for EU’s eksterne menneskerettighedspolitik, en handlingsplan for
implementering af EU’s eksterne menneskerettighedspolitik og et mandat for EU’s særlige re-
præsentant for menneskerettigheder.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at vedtage konklusioner, der indeholder overordnede prioriteringer for EU’s
ageren i FN-regi på menneskerettighedsområdet. Formålet med rådskonklusionerne er at give
overordnet retning til en årlig strategisk arbejdsplan, der skal forbedre effektiviteten og sammen-
hængen i EU og sikre et mere pro-aktivt EU på menneskerettigheds- og demokratiområdet. Ar-
bejdsplanen udarbejdes i tæt samarbejde mellem Den Fælles Udenrigstjeneste og EU-
medlemslandene i Bruxelles, Genève og New York. Den identificerer EU-prioriteter for samlin-
ger i FN’s Menneskerettighedsråd og i 3. udvalg af FN’s Generalforsamling. Formålet er at give
EU større styrke i forhandlingerne ved så tidligt som muligt at finde fælles fodslag om fælles pri-
oriteter, så EU kan agere rettidigt og slagkraftigt. Der er særligt fokus på den nært forestående
22. samling i Menneskerettighedsrådet, hvor Burma/Myanmar, Syrien, Nordkorea, religions- og
trosfrihed og børns rettigheder forventes at være blandt EU’s hovedprioriteter. Hertil kommer
en række initiativer fra EU-medlemslandene, heriblandt en dansk resolution om tortur. Der er
generelt overensstemmelse med danske prioriterer på menneskerettighedsområdet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om punktet.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter, at EU styrker den strategiske planlægning og opstilling af klare prioriteter på
den eksterne menneskerettighedspolitik og støtter generelt EU’s prioriteter i multilaterale fora.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1210132_0015.png
9. Zimbabwe
KOM-dokument forefindes ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at vedtage en lempelse af EU’s sanktionsregime over for Zimbabwe. Rådsbeslutningen vil sandsynlig-
vis omfatte en beslutning om en reduktion i listen af personer og virksomheder, som er omfattet af de målrettede
restriktioner (indrejseforbud, indefrysning af aktiver samt forbud mod våbeneksport). Endvidere forventes beslut-
ning om at fastholde suspension af de ledsagende foranstaltninger vedr. fællesskabsbistanden under EU's partner-
skabsaftale med AVS-landene, som blev indført ved rådsmødet i juli 2012 - i første omgang for en periode på 12
måneder. Lempelsen sker i anerkendelse af den overordnede positive udvikling i reformprocessen og det momentum,
der er i tilendebringelsen af forfatningsprocessen. Signalværdien i lempelsen er vigtig forud for folkeafstemningen om
forfatningen og valgene til parlament og præsident, der forventes at finde sted i 2013.
2. Baggrund
EU’s sanktionsregime over for Zimbabwe blev indført i 2002 som en reaktion på den negative
udvikling på menneskerettighedsområdet samt den zimbabwiske regerings afvisning af internati-
onale valgobservatører. Sanktionsregimet fra 2002 omfatter dels restriktive foranstaltninger mod
en række navngivne zimbabwiske enkeltpersoner og virksomheder med tæt tilknytning til præsi-
dent Mugabe (indrejseforbud, indefrysning af aktiver samt forbud mod våbeneksport), dels led-
sagende foranstaltninger vedr. fællesskabsbistanden under EU’s partnerskabsaftale med AVS-
landene (Cotonou-aftalen). Ved den seneste opdatering af sanktionsregimet i juli 2012 vedtog
Rådet en suspension af de ledsagende foranstaltninger – i første omgang for en 12 måneders pe-
riode – for derved at påbegynde en normalisering af fællesskabsbistanden til Zimbabwe fra 2014.
Fremtidig støtte til regeringsinstitutioner vil afhænge af fastlagte kriterier om gennemsigtelighed
og ansvarlig forvaltningspraksis. Rådet vedtog, at suspensionen skulle vurderes allerede efter 6
måneder sammen med den planlagte vurdering af de målrettede restriktioner.
Siden 2009 har en overgangsregering ledet landet på basis af en magtdelingsaftale mellem Zim-
babwes præsident Robert Mugabe (ZANU-PF) og de to oppositionsledere Morgan Tsvangirai
(MDC-T) og Arthur Mutambara (MDC-C). Implementeringen af magtdelingsaftalen har været
underlagt interne magtkampe i overgangsregeringen og begrænset reformarbejdet inden for bl.a.
sikkerhedsområdet og medieområdet. På trods af de politiske udfordringer i samlingsregeringen
har Zimbabwe på flere fronter oplevet en positiv udvikling siden 2008: Økonomien er stabiliseret
og under genopretning, basale sociale ydelser er forbedret, en række demokratiske institutioner er
oprettet og styrket som f.eks. valgkommissionen og retskommissionen og omfanget af politisk
motiverede overgreb på bl.a. menneskerettighedsaktivister og politiske modstandere er reduceret.
Endelig er der senest sket væsentlige fremskridt i forhandlingerne mellem de tre politiske partier
om en ny forfatning, bl.a. med betydelig opbakning fra den regionale sammenslutning af lande i
det sydlige Afrika, SADC. Regeringen har udmeldt, at en folkeafstemning om en ny forfatning
planlægges at finde sted i foråret 2013.
I lyset af de konstaterede fremskridt og med henblik på at støtte op om momentum i den igang-
værende reformproces hen imod folkeafstemning om ny forfatning og frie, fredelige og retfærdi-
ge valg – formentlig i 2013 - ventes Rådsbeslutningen at indeholde en reduktion af antallet af
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
personer og virksomheder, som er omfattet de målrettede restriktioner (indrejseforbud, indefrys-
ning af aktiver samt forbud mod våbeneksport). Endelig forventes Rådet at fastholde suspensio-
nen af ledsagende foranstaltninger vedr. fællesskabsbistanden under EU's partnerskabsaftale med
AVS-landene.
Rådsbeslutningen forventes også at indeholde et tilsagn fra Rådet om at genoptage en vurdering
af sanktionsregimet, såfremt der måtte ske en væsentlig udvikling i Zimbabwe.
3. Formål og indhold
Rådet ventes at vedtage en lempelse af EU’s sanktionsregime over for Zimbabwe i form af en
reduktion i listen af personer og virksomheder, som er omfattet af EU's målrettede restriktioner
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Vedtagelse af forslaget vil medføre behov for opdatering af det eksisterende regelsæt som fastlagt
i rådsbeslutning 2002/148/EC
Sagen ventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Konsekvenser
Sagen har ingen konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttel-
sesniveauet.
8. Høring
Sagen skal ikke i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes enighed i EU-kredsen om forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt en mere strategisk anvendelse af sanktionsregimet over for Zimbab-
we. Specifikt støtter regeringen en lempelse af EU’s sanktionsregime som en positiv signalværdi
mhp at støtte op om momentum i den igangværende reformproces forud for folkeafstemning
om ny forfatning og de forventede valghandlinger i 2013.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 20. juli 2012 (skrift-
lig forelæggelse).
16