Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3222 - udenrigsanl. Bilag 2
Offentligt
1211704_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 4. februar 2013
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 18. februar 2013
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
1. Sydlige naboer (Syrien) .................................................................................................................2
5. Mali ...............................................................................................................................................5
7. Samarbejds- og verifikationsmekanismen for Rumænien (CVM) ...............................................8
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1211704_0002.png
1. Sydlige naboer (Syrien)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at diskutere den seneste udvikling i
Syrien.
Fokus ventes særligt at være på en forlængelse og
eventuel tilpasning af sanktionsregimet, på den humanitære situation samt på de intensiverede diplomatiske be-
stræbelser på at finde en politisk løsning på konflikten. Der forventes vedtaget rådskonklusioner. Brahimi ventes
at deltage på rådsmødet.
2. Baggrund
I
Syrien
er kamphandlingerne på det seneste fortsat med uformindsket og i nogle perioder øget
styrke. FN’s vurdering er nu, at mindst 60.000 mennesker har mistet livet i konflikten. Oppositi-
onsstyrkerne har intensiveret sine offensiver, herunder særligt i det nordlige og østlige Syrien
samt ind imod hovedstaden Damaskus.
Den humanitære situation forværres fortsat. FN har pt. registreret mere end 700.000 flygtninge i
Syriens nabolande. Ifølge FN har 4 millioner syrere desuden behov for lægehjælp, mad, medicin,
husly, vand og anden nødhjælp internt i Syrien. I starten af januar er vinteren for alvor sat ind
med frostgrader og snefald i især det syrisk-tyrkiske grænseområde, hvilket har resulteret i for-
værrede forhold i flygtningelejrene.
I det politiske spor har FN’s og Den Arabiske Ligas særlige repræsentant, Lakhdar Brahimi, fort-
sat sine bestræbelser på at samle parterne, herunder bl.a. ved at gennemføre USA-Rusland mø-
der.
På rådsmødet (udenrigsanliggender) den 31. januar 2013 var der en første drøftelse af en forlæn-
gelse og eventuel tilpasning af sanktionsregimet mod Syrien. Der var generel enighed om, at EU
må bidrage til en snarlig politisk løsning på konflikten, men med forskellige betoninger af, hvor-
dan der bedst kan lægges yderligere pres på Assad-regimet, herunder hensigtsmæssigheden af at
åbne op for tilgang af militært udstyr og sikkerhedsudstyr til de moderate elementer af oppositio-
nen. Samtidig var der enighed om, at man i givet fald bør søge at undgå, at udstyr falder i de for-
kerte hænder. Derudover udestod stadig en afklaring af en række tekniske aspekter samt de kon-
krete muligheder for differentiering under det nuværende sanktionsregime. Det nuværende sank-
tionsregime, inkl. våbenembargoen, udløber den 1. marts 2013.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte udviklingen i
Syrien,
herunder særligt en forlængelse og eventuel til-
pasning af sanktionsregimet, den humanitære situation samt de intensiverede diplomatiske be-
stræbelser på at finde en politisk løsning på konflikten. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
Brahimi ventes at deltage på rådsmødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af
Syrien
forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkono-
mien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
En evt. tilpasning af sanktionsregimet over for
Syrien
må dog alt efter sanktionernes konkrete
udformning forventes at have statsfinansielle konsekvenser i forbindelse med myndighedernes
administration af notifikations- og autorisationsregimer og forbud for såvel produkter samt fi-
nansielle overførsler. En forordning implementeres og håndhæves efter den gældende ressort-
fordeling mellem de danske myndigheder. Omfanget af eventuelle ekstra administrationsudgifter
vil afhænge af sanktionernes indvirkning på samhandlen med Syrien. Der henvises til gældende
bestemmelser i Budgetvejledningen om statsfinansielle konsekvenser af EU-sager, idet det be-
mærkes, at bestemmelserne ikke udelukker senere gebyrfinansiering, i lighed med nuværende
Iran-sanktioner. De øvrige spørgsmål ventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i hørring
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed blandt medlemslandene om en drøftelse af
Syrien,
herunder enighed om
en fastholdelse af det internationale pres og bevågenhed. Der forventes samtidig enighed om en
forlængelse af sanktionsregimet. Nogle lande har derudover udtrykt ønske om justeringer i vå-
benembargoen mhp. i højere grad at målrette sanktionerne mod det syriske regime og ikke oppo-
sitionen. Idet der endnu ikke er fremlagt et konkret forslag, kendes den nærmere forhandlingssi-
tuation ikke.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af situationen i
Syrien.
Danmark støtter fortsat en stærk FN-rolle
i bestræbelserne på at finde en politisk løsning på konflikten og bakker op om Lakhdar Brahimis
arbejde. Danmark er fortsat en af de store humanitære bidragydere og støtter desuden bestræbel-
serne på at bistå oppositionen og det syriske folk i planlægningen af den transitionsperiode, der
vil følge, når Assad-regimet falder. Danmark arbejder for, at skyldige i grove menneskeret-
tighedsovertrædelser stilles til ansvar. Endelig bakker regeringen op om en forlængelse og styr-
kelse af EU’s sanktioner, så længe volden og repressionen fortsætter. Fra dansk side lægges vægt
på, at der fra EU’s side ikke bidrages til en forlængelse af konflikten med tilførsel af våben.
Fra dansk side anerkendes koalitionen som den legitime repræsentant for det syriske folk.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sydlige naboer har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 25. januar
2013.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1211704_0005.png
5. Mali
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Mali samt gøre status for EU’s indsats, herunder udrulningen af EU’s mili-
tære træningsmission, EUTM Mali og øvrige EU-tiltag til at håndtere konflikten i Mali.
2. Baggrund
Den maliske hær har med støtte af franske styrker tvunget oprørsgrupperne i Mali til en tilbage-
trækning fra flere af de områder, de indtog i forbindelse med offensiven i starten af januar. Sik-
kerhedssituationen er dog fortsat ustabil og kompleks. Der spores fremskridt på den politiske
front med vedtagelse af en køreplan for processen frem mod afholdelse af valg den 29. januar
2013 af Malis Nationalforsamling. Transitionsregeringen mangler dog fortsat for alvor at engage-
re sig i at finde forhandlingsbaserede løsninger med de grupper i det nordlige Mali, der er villige
til at respektere Malis territoriale integritet samt afsværge terrorisme som middel.
Den 5. februar 2013 afholdes der et møde i Bruxelles i den såkaldte Support and Follow-up
gruppe for Mali, som også Danmark deltager i. Gruppen har til formål at koordinere det interna-
tionale samfunds indsats i Mali og ledes af FN, AU og ECOWAS i fællesskab. På mødet vil både
den politiske proces i Mali samt den igangværende militære indsats, herunder indsættelsen af den
afrikansk-ledede styrke blive drøftet.
Krisen i Mali har ydermere haft betydelige humanitære konsekvenser og resulteret i op mod
400.000 flygtninge og internt fordrevne før den seneste eskalation. De seneste kamphandlinger
har ført til en klar forværring af den humanitære situation.
Med vedtagelsen af Sikkerhedsråds Resolution 2085 (2012) – vedtaget i henhold til FN-pagtens
kapitel VII – bemyndigede Sikkerhedsrådet en afrikansk-ledet styrke (AFISMA) til at anvende
alle nødvendige militære magtmidler til bl.a. at støtte Malis regeringsstyrkers bestræbelser på at
genvinde kontrollen med områder i det nordlige Mali. Samtidig opfordrede Sikkerhedsrådet FN’s
medlemslande og internationale organisationer til at yde støtte til AFISMA’s løsning af de nævnte
opgaver, herunder militær og logistisk støtte. Der blev den 29. januar 2013 afholdt en internatio-
nal donorkonference for AFISMA, hvor EU tilkendegav finansiel støtte på 50 mio. EUR, og den
danske regering en foreløbig støtte på 12. mio. kr. Selve styrken er under deployering.
På baggrund af den forværrede sikkerhedssituation i Mali indkaldte EU’s udenrigsrepræsentant til
et ekstraordinært møde i Udenrigsrådet den 17. januar 2013, ligesom også situationen i Mali blev
drøftet på udenrigsrådet den 31. januar 2013. I rådskonklusionerne den 31. januar 2013 var der
fortsat stor opbakning fra alle EU-lande til Frankrigs militære indsats. Der var enighed om grad-
vis at genoptage EU-bistanden til Mali, ligesom man også gentog beslutningen om at fremskynde
etableringen af en militær CSDP-mission i Mali (EUTM Mali).
EUTM Mali, ventes udrullet i februar. Formålet med missionen er at understøtte Malis
regeringshær gennem bl.a. træning og rådgivning af soldater og organisering af hæren. Missionen
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
finder sted på baggrund af en invitation fra Malis regering og inden for rammerne af FN’s sik-
kerhedsrådsresolution 2071 og 2085.
3. Formål og indhold
Drøftelsen på rådsmødet ventes at gøre status på den aktuelle situation i Mali, herunder status
for den igangværende franske militære indsats i Mali, og udrulningen af EU’s militære trænings-
mission i Mali (EUTM Mali). Endvidere ventes udfaldet af mødet i Bruxelles den 5. februar 2013
drøftet. . Der ventes også fulgt op på tidligere rådskonklusioner vedrørende udpegelsen af en
særlig repræsentant for EU til Sahel, genoptagelse af EU’s bistand til Mali samt brugen af EU’s
øvrige instrumenter.
Det kan ikke udelukkes at drøftelsen også vil berøre EU-indsatser vedr. anti-terrorisme og en
eventuel styrkelse af EU’s eksisterende civile mission EUCAP Sahel Niger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Den danske støtte til AFISMA på 12 mio. kr. finansieres over den tværministerielle Freds- og
Stabilitetsfond. EU’s støtte forventes finansieret over EU’s Fredsfacilitet for Afrika og fra EU’s
eksterne finansielle instrumenter, herunder den Europæiske Udviklingsfond til udviklingssamar-
bejde.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemslandene enighed om nødvendigheden af at fastholde det politiske pres på
overgangsregeringen i Mali og generelt sikre en stabilisering af situationen i Sahel-regionen. Sam-
tidig er der i EU fokus på regional forankring, lokalt ejerskab og behovet for stærk international
koordination. Der er enighed om en bredspektret tilgang til konflikten i Mali, der trækker på poli-
tiske, udviklingspolitiske, humanitære samt militære bidrag. Der er desuden enighed om EU-
finansiering til AFISMA.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side lægges vægt på, at det nuværende militære spor komplementeres af en accelereret
politisk proces i Mali, således at der fortsat opretholdes et politisk pres på transitionsregeringen i
forhold til at implementere køreplanen for processen frem mod afholdelse af valg, samt udpegel-
se af et forhandlingsteam, der for alvor engagerer sig i at finde en fredelig løsning med oprørs-
grupperne i Nord.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmark støtter op om en fortsat aktiv rolle for EU i Sahel-regionen og ser gerne, at implemen-
teringen af EU’s Sahel-strategi accelereres. Danmark støtter udnævnelsen af en EUSR for Sahel.
Som følge af forsvarsforbeholdet deltager Danmark ikke i beslutninger om eller udførelsen af
EUTM Mali.
Såfremt der træffes beslutning om at styrke eller udvide den civile CSDP-mission EUCAP Sahel
Niger, f.eks. til også at omfatte andre lande i Sahel-regionen, vil Danmark fortsat kunne deltage
heri, såfremt missionen bevarer sin civile karakter. Danmark støtter en styrkelse af EUCAP Sahel
Niger, herunder eks. styrkede forbindelser til landene i regionen, inklusiv Mali.
Vedrørende spørgsmålet om genoptagelse af EU’s bistand til Mali er det dansk holdning, at det
med fremdriften i det politiske spor nu er tid til at genoptage støtte til de nationale institutioner.
Danmark bakker op om EU’s arbejde med at udarbejde en statsopbygningskontrakt, der kan
være med til at understøtte statens legitimitet og sikre levering af basale sociale services, opret-
holdelse af sikkerhed, forberedelse af valg mv. Identifikationen af denne støttemekanisme er un-
der udarbejdelse, hvorfor det konkrete indhold ikke kendes endnu.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 25. januar 2013.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1211704_0008.png
7. Samarbejds- og verifikationsmekanismen for Rumænien (CVM)
KOM (2013) 0047
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes på et kommende møde at vedtage rådskonklusioner om status for samarbejds- og verifikationsmeka-
nismen (CVM) for Rumænien med udgangspunkt i Kommissionens rapport. Rådskonklusionerne ventes at op-
fordre til fortsat indsats i forhold til de udeståender, som fremhæves i Kommissionens rapport. Der forventes som
udgangspunkt ingen substansdrøftelse.
2. Baggrund
Samarbejds- og verifikationsmekanismen (CVM) indgik som en del af Rumæniens EU-tiltrædelse
den 1. januar 2007. Mekanismen er med hjemmel i tiltrædelsestraktaten etableret ved en Kom-
missionsbeslutning i efteråret 2006 og omhandler udeståender på det retlige område, herunder
bekæmpelse af korruption. Konkret har Kommissionen vedtaget fire benchmarks for Rumænien.
Kommissionen udarbejder i medfør af mekanismen to rapporter årligt om overholdelse af de
formulerede benchmarks – en årsrapport hver sommer og en mellemliggende halvårlig status i
form af en interimrapport hver vinter. Den sidste årsrapport fra 18. juli 2012 blev dog afløst af
en 5-årsrapport, der skuede tilbage på de 5 år, der var gået siden mekanismens etablering. Meka-
nismen vil være i kraft, indtil alle benchmarks er opfyldt.
Det bemærkes, at Kommissions CVM-rapporter for Rumænien og Bulgarien hidtil er blevet be-
handlet samtidig og med samme kadence. På rådsmødet (almindelige anliggender) den 24. sep-
tember 2012 blev det imidlertid besluttet, at den næste CVM-rapport for Bulgarien først vil fore-
ligge ved udgangen af 2013 for at give arbejdsro for at demonstrere en stærk track-record.
3. Formål og indhold
Kommissionen offentliggjorde den 30. januar 2013 sin halvårsrapport om samarbejds- og verifi-
kationsmekanismen for Rumænien. Rapporten følger op på fremskridt på anbefalingerne i sidste
rapport fra 18. juli 2012 fsva. retsstatsprincipper og retsvæsenets uafhængighed, og berører end-
videre spørgsmål relateret til de overordnede CVM-benchmarks i forhold til reform af retsvæse-
net og korruptionsbekæmpelse. Rapporten skal ses i sammenhæng med begivenhederne i Ru-
mænien hen over sommeren 2012, hvor parlamentet forsøgte at afsætte præsident Basescu.
Kommissionen konkluderer i rapporten, at Rumænien har gennemført en række af men ikke alle
de opstillede anbefalinger om retsstatsprincipper og retsvæsenets uafhængighed. Det fremhæves
bl.a., at forfatningens og forfatningsdomstolens rolle er blevet genoprettet, mens retsvæsenets
manglende uafhængighed fortsat giver anledning til bekymring. Kommissionen opstiller i forlæn-
gelse heraf en række anbefalinger om bl.a. proceduren for udnævnelsen af en ny offentlig ankla-
ger og en ny chef for det nationale antikorruptionsdirektorat (DNA) og tiltag til at sikre ministres
og parlamentsmedlemmer integritet, herunder nye regler for ophævelse af parlamentarisk immu-
nitet samt suspension af ministre (evt. midlertidigt), hvis anklaget eller dømt for korruption.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen noterer sig, at valget af et nyt parlament og indsættelsen af en ny regering, der
fandt sted den 21. december 2012, giver mulighed for hurtigt at opfylde de opstillede anbefalin-
ger.
Fsva. de overordnede CVM-benchmarks er der sket fremskridt i reformen af retsvæsenet, og det
fremhæves, at domstolene og anti-korruptions institutionerne har udvist stor robusthed under
vanskelige omstændigheder, men også, at der fortsat er udeståender. Fsva. korruptionsbekæm-
pelse fremhæves bl.a., at DNA med succes har fortsat undersøgelsen og prøvelsen af korrupti-
onssager, og at antallet af domme er fordoblet i 2012. Der er dog fortsat meget begrænsede
fremskridt inden for korruptionsbekæmpelse i forbindelse med offentlige indkøb. Kommissio-
nen understreger behovet for at accelerere arbejdet på alle CVM-områder (retsvæsen, korrupti-
onsbekæmpelse m.v.).
Kommissionen planlægger at rapportere igen inden udgangen af 2013, dvs. samtidig med den
næste rapport for Bulgarien.
Det forventes, at Rådet på et kommende møde vil vedtage rådskonklusioner. Konklusionerne
ventes at byde Kommissionens rapport velkommen, udtrykke støtte til Kommissionens anbefa-
linger og opfordre Rumænien til hurtigst muligt at opfylde alle udeståender. Det kan ikke ude-
lukkes, at rådskonklusionerne endvidere kort vil henvise til Bulgarien, hvor den næste rapport
ventes at foreligge ved udgangen af 2013.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om at byde Kommissionens rapport velkommen og udtrykke støtte til
konklusionerne, herunder at opfordre Rumænien til at opfylde alle udeståender.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan bakke op om Kommissionens rapport og evalueringsarbejde og støtte, at Rumæ-
nien opfordres til hurtigst muligt at opfylde alle anbefalinger og benchmarks. I lyset af de hårde
krav, som EU stiller til nuværende og potentielle kandidatlande på det retlige område, vurderes
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
det, at det er særdeles vigtigt, at Rumænien fortsætter arbejdet med at leve op til alle krav inden
for mekanismen, inden denne vil kunne afvikles.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Samarbejds- og verifikationsmekanismen (CVM) for Rumænien blev senest forelagt Folketingets
Europaudvalg til orientering den 21. september 2012.
10