Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3223 - konkurrencevne Bilag 2
Offentligt
Samlenotat
Konkurrenceevnerådsmødet den 18.-19. februar 2013 (forskningsdelen)
Punkt 5
Europa 2020 strategien
a) Meddelelse om Innovation i EU og
Innovations Indikatoren
KOM dokument foreligger ikke.
- Præsentation ved Kommissionen
b) Årlig vækstundersøgelse
KOM (2012) 750 endelig
- Politisk drøftelse
side 2
30. januar 2013
Punkt 6
Videnskabelig information
a) Meddelelse fra Kommissionen til Parlamentet,
Rådet, Det Europæiske Økonomiske og
Sociale Udvalg og Regionsudvalget Bedre adgang
til videnskabelig information: Større udbytte af de
offentlige investeringer i forskning
KOM(2012) 401 endelig
b) Kommissionens henstilling om adgang til og
bevaring af videnskabelig information
(2012/417/EU)
- Politisk drøftelse
side 6
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotholmsgade 10
Postboks 2135
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.fivu.dk
1680 5408
Ref. nr.
Side
13/000068-02
1/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 5
Europa 2020 strategien
Meddelelse om Innovation i EU og Innovations Indikatoren
KOM dokument foreligger ikke.
- Præsentation ved Kommissionen
Årlig vækstundersøgelse
KOM (2012) 750 endelig
- politisk drøftelse
1. Resumé
Europa 2020 er EU’s tiårige vækststrategi og blev offentliggjort marts 2010. Stra-
tegien indeholder fem overordnede mål, blandt andet inden for uddannelse og
forskning og innovation.
Et af flagskibsinitiativerne i Europa 2020 strategien er meddelelsen ’ Innovation i
EU”. I meddelelsen lægges der op til en styrket fælleseuropæisk indsats inden for
forskning og innovation med henblik på at løfte EU ud af krisen og styrket ind i
fremtiden. Et af målene i meddelelsen er at udvikle en såkaldt’ Innovations indika-
tor’, der skal måle hvor produktive og innovative EU-landenes økonomier er.
EU-landene besluttede i september 2010 at introducere en ny ramme for de øko-
nomiske samarbejdsprocesser i EU, Det Europæiske Semester. Formålet med et
Europæisk Semester er at have drøftelser af EU-landenes økonomiske politik for-
ud for vedtagelsen af national politik. Det Europæiske Semester dækker alle ele-
menter af den økonomiske overvågning, herunder koordinationsprocesserne un-
der Stabilitets- og Vækstpagten, Europa 2020-strategien og overvågning af
makroøkonomiske ubalancer. Kommissionens årlige vækstundersøgelse for 2013
er en del af denne proces, og den blev offentliggjort den 29. november 2012.
På Konkurrenceevnerådsmødet (forskningsdelen) den 18. februar 2013 forventes
det, at meddelelsen om status for initiativerne i ’Innovation i EU’ præsenteres.
Der er desuden lagt op til en drøftelse af den forskningspolitiske del af vækstun-
dersøgelsen.
2. Baggrund
Europa 2020 er EU’s tiårige vækststrategi og blev offentliggjort marts 2010. Stra-
tegien indeholder fem overordnede mål, blandt andet inden for forskning og inno-
vation og uddannelse.
Et af flagskibsinitiativerne i Europa 2020 strategien er meddelelsen ’ Innovation i
EU”. I denne meddelelse lægges der op til en styrket fælleseuropæisk indsats inden
for forskning og innovation med henblik på at løfte EU ud af krisen og styrket ind i
fremtiden. Et af målene i meddelelsen er at udvikle en såkaldt’ Innovations indika-
tor’, der skal måle hvor produktive og innovation EU-landenes økonomier er.
EU-landene besluttede i september 2010 at introducere en ny ramme for de øko-
nomiske samarbejdsprocesser i EU, Det Europæiske Semester. Formålet med et
Europæisk Semester er at have drøftelser af EU-landenes økonomiske politik forud
for vedtagelsen af national politik. Det Europæiske Semester vil dække alle ele-
menter af den økonomiske overvågning, herunder koordinationsprocesserne under
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
2/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stabilitets- og Vækstpagten, Europa 2020-strategien og overvågningen af makro-
økonomiske ubalancer.
Det Europæiske Semester betyder, at stabilitets- og konvergensprogrammerne samt
de nationale reformprogrammer er fremrykket og synkroniseret, så de bliver afle-
veret på samme tid og vurderet samtidig af Kommissionen, mens de dog fastholdes
som separate instrumenter. Det Europæiske Semester udgør dermed en mere inte-
greret tilgang til den økonomiske politik i EU og er sammen med den øvrige styr-
kelse af det økonomiske samarbejde en del af en samlet tilgang til økonomisk gen-
opretning og en holdbar økonomisk politik fremadrettet.
Kommissionens tredje vækstundersøgelse blev offentliggjort den 29. november
2012. Vækstundersøgelsen er tiltænkt som et redskab til at sikre en bedre øko-
nomisk overvågning og koordinering. Den vil danne grundlag for Det Europæi-
ske Råds retningslinjer og konklusioner med henblik på EU-landenes udarbejdel-
se og fremlæggelse af deres stabilitets- og konvergensprogrammer med mellem-
fristede økonomiske politiske planer samt deres nationale reformprogrammer i
april 2013.
Rådets (konkurrenceevne) drøftelse af Kommissionens årlige vækstundersøgelse vil
således indgå i en samlet synteserapport, der udarbejdes af formandskabet, om Kom-
missionens årlige vækstundersøgelse sammen med de andre rådsformationers input.
Det Europæiske Råd udstikker retningslinjer på sit møde den 14. – 15. marts 2013 på
baggrund af synteserapporten. Medlemslandene opfordres til at udarbejde deres
stabilitets- og konvergensprogrammer samt nationale reformprogrammer på dette
grundlag.
3. Formål og indhold
Innovation i EU og Innovations indikatoren:
Kommissionen forventes at offentliggøre en meddelelse om status på Flagskibs-
initiativet ’Innovation i EU’ i første halvdel af februar. Det forventes, at medde-
lelsen vil indeholde en status på de 34 konkrete initiativer. Et af disse initiativer
er netop Innovations indikatoren. Denne indikator skal bidrage til monitoreringen
af EU inden for Innovationsområdet og skal således supplere allerede eksisteren-
de monitoreringsmekanismer som eksempelvis ’resultattavlen for Innovations
EU’ (Innovation Union scoreboard). Formålet er at dokumentere fremdrift og af-
dække eventuelle områder, hvor der er behov for en særlig indsats.
Vækstundersøgelsen:
I vækstundersøgelsen redegør Kommissionen for sin samlede vurdering af EU’s
økonomiske situation, makroøkonomiske ubalancer og makrofinansielle risici
samt økonomisk-politiske udfordringer, herunder fremskridt med hensyn til
strukturreformer og hovedmålene i Europa 2020-strategien, idet der foretages en
vurdering af de mål, som medlemslandene har stillet i de midlertidige nationale
reformprogrammer. Kommissionen kommer med økonomiske anbefalinger til EU
som helhed.
Vækstundersøgelsen indeholder en sammenfatning med økonomiske anbefalinger
til EU som helhed og to baggrundsrapporter, herunder en rapport om det indre
marked og en rapport om varslingsmekanismen.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
3/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der præsenteres fem anbefalinger som er de samme som i vækstundersøgelsen
fra 2011, hvoraf anbefaling 1) har en direkte forskningspolitisk indflydelse samt
anbefaling 3) har en indirekte indflydelse på innovationspotentialet i Europa:
1. Fortsættelse af en differentieret og vækstfremmende finanspolitisk kon-
solidering.
– Vækstfremmende udgifter til eksempelvis uddannelse, forskning,
innovation og energi bør prioriteres og udgifts-effektivitet bør ef-
terstræbes.
2. Genetablering af normale lånemuligheder
– Kommissionen sætter bl.a. fokus på bedre udnyttelse af EU’s eksi-
sterende og nye finansielle instrumenter, herunder den europæi-
ske investeringsbank, strukturfonde og rammeprogrammet for
konkurrencevene og innovation
Styrelsen for Forskning
3. Fremme af vækst og konkurrenceevne i dag og i fremtiden.
– Der henvises til en række rammebetingelser der skal forbedres for
at øge væksten, blandt andet at øge niveauet for investeringen in-
den for forskning og udvikling. Herudover sættes der fokus på
vækstmulighederne ved at forbedre uddannelsesniveau og –
systemer.
4. Håndtering af arbejdsløsheden og de sociale konsekvenser af krisen.
– Der sættes eksempelvis fokus på at øge arbejdsdygtigheden for un-
ge.
5. Modernisering af den offentlige forvaltning
– Der sættes blandt andet fokus på brug af offentlige udbud for at
støtte sund konkurrence på markedet og på at mindske den admi-
nistrative byrde for virksomheder.
Vedrørende den videre implementering lægges der op til følgende fremgangsmå-
de:
På rådsmødet (konkurrenceevne) den 18.-19. februar 2013 diskuteres vækst-
undersøgelsen, ligesom vækstundersøgelsen drøftes i en række andre råds-
formationer.
Drøftelserne i de enkelte rådsformationer samles i en synteserapport, der le-
veres som input til Det Europæiske Råds konklusioner om Det Europæiske
Semester i marts 2013.
På Det Europæiske Råd den 14.-15. marts 2013 udstikkes retningslinjer for
det europæiske semester i 2013.
Medlemslandene opfordres til at medtage disse retningslinjer i deres stabili-
tets- og konvergensprogrammer og nationale reformprogrammer i april 2013.
og Innovation
Side
4/8
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Initiativer, der styrker overvågningen samt koordineringen af EU-landenes øko-
nomiske politik og bidrager til sundere økonomisk politik, herunder gennem
strukturreformer samt tidligere korrektion af ubalancer, har positive samfunds-
økonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen bliver forelagt i EU-Specialudvalget for forskning den 23. januar 2013.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at tage anbefalingerne i vækstundersøgelsen til efter-
retning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er enig i de fem overordnede prioriteter, der er fremlagt i Kommissi-
onens årlige vækstundersøgelse for 2013. Regeringens politik og reformdagsor-
den er generelt i overensstemmelse med Kommissionens overordnede prioriteter
og anbefalinger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
5/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 6
Videnskabelig information
a)
Meddelelse fra Kommissionen til Parlamentet, Rådet, Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget Bedre adgang til videnskabelig information:
Større udbytte af de offentlige investeringer i forskning
KOM(2012) 401 endelig
b)
Kommissionens henstilling om adgang til og bevaring af
videnskabelig information
(2012/417/EU)
-
Politisk drøftelse
1. Resumé
Kommissionens meddelelse
’Bedre
adgang til videnskabelig information’ gør rede
for de foranstaltninger, Kommissionen ønsker at iværksætte for at forbedre ad-
gangen til videnskabelig information og opnå større udbytte af offentlige investe-
ringer i forskning. Meddelelsen er ledsaget af en henstilling til medlemsstaterne,
som opfordres til at tilvejebringe bedre politikker og praksis for adgang til og
bevaring af videnskabelig information.
På rådsmødet vil der være en politisk drøftelse af meddelelsen og henstillingen.
2. Baggrund
I Europa 2020-strategien for en intelligent, bæredygtig og inklusiv økonomi under-
streges det, at viden og innovation spiller en central rolle i bestræbelserne for at
skabe vækst. Forskningsresultater, herunder både publikationer og datasamlinger,
skal cirkuleres hurtigt og bredt med anvendelse af digitale medier. Dermed frem-
skyndes den videnskabelige opdagelsesproces, der åbnes mulighed for nye former
for dataintensiv forskning, og forskningsresultaterne kan systematisk tages op i eu-
ropæisk erhvervsliv og industri. For at anspore de videnskabelige og teknologiske
fremskridt anbefales EU at revidere sine politikker og praksis for formidling af vi-
denskabelig information og tage de nødvendige skridt for at forbedre adgangen til
resultaterne af offentligt finansieret forskning.
Meddelelsen og anbefalingen der omhandler bedre adgang til videnskabelig in-
formation som er en del målsætningerne i Det Europæiske Forskningsrum (ERA).
De blev begge vedtaget den 17. juli 2012.
3. Formål og indhold
Hensigten er at skabe optimal formidling og overførsel af videnskabelig informa-
tion, samt bedre og hurtigere adgang til videnskabelige publikationer og data. Det
er afgørende for at forskningsresultater når et bredere felt af aktører, og eksem-
pelvis hurtigere kan komme til glæde for erhvervslivet.
I meddelelsen og henstillingen fremlægges forskellige modeller for, hvordan fri
adgang til forskningsresultater sikres på en måde, hvor der samtidig tages højde
for nogle af de udfordringer, der er tilstede.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
6/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Meddelelsen og henstillingen opfordrer medlemslandene til at samarbejde og sik-
re gennemsigtighed, så der i højere grad kan skabes ensartet praksis på området.
Det bemærkes, at der på internationalt plan er en bevægelse i gang for at skabe
bedre adgang til forskningsresultater. Eksempelvis har den europæiske sammen-
slutning af nationale akademier for naturvidenskab og humaniora vedtaget en er-
klæring om åben videnskab, hvor der opfordres til at skabe mere åbenhed og bed-
re adgang til forskningsresultater. Der redegøres for de foranstaltninger, Kommis-
sionen vil træffe for at forbedre adgangen til videnskabelig information og opnå
større udbytte af offentlige investeringer i forskning.
Meddelelsen er ledsaget af en henstilling til medlemsstaterne, som opfordres til at
udarbejde bedre politikker og praksis for adgang til og bevaring af videnskabelig
information. I Horisont 2020 vil det bærende princip være bedre adgang til viden-
skabelig information.
Styrelsen for Forskning
En bredere og mere omfattende adgang til videnskabelige publikationer og data
vil bidrage til at: fremskynde innovation, fremme samarbejdet og undgå overlap,
bygge videre på tidligere forskningsresultater og inddrage borgerne og samfun-
det. Meddelelsen peger på, at der er behov for en indsats koordineret på tværs af
medlemsstaterne, for at sikre en ensartet adgang til videnskabelige information.
Henstillingen opfordrer medlemslandene til at udarbejde politikker der skal sikre
bedre adgang til og bevaring af videnskabelige resultater.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Meddelelsen har ikke konsekvenser.
8. Høring
Sagen blev behandlet på et møde i EU-Specialudvalget den 20. september 2012.
Denne behandling gav ikke anledning til bemærkninger. Sagen bliver desuden
behandlet på mødet i EU-Specialudvalget den 23. januar 2013.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene har i udgangspunktet forholdt sig positivt til Kommissionens
meddelelse og henstilling.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at der i regi af EU arbejdes for at skabe bedre og hurtigere
adgang til videnskabelig information. Herunder vil regeringen følge op på Kom-
missionens henstilling af 17. juli 2012 ved udarbejdelse af en køreplan for, hvor-
dan der kan skabes bedre adgang til forskningspublikationer samt tilgængeliggø-
og Innovation
Side
7/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
relse af forskningsdata (’Open Science’). Emnet er ligeledes berørt i den danske
innovationsstrategi, hvori ’Open Science’ er et delinitiativ.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt for Folketingets Europaudvalg den 5. oktober 2012 i forbin-
delse med Konkurrenceevnerådsmødet (forskning) den 10. – 11. oktober 2012.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
8/8