Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3226 - Beskæftigelse m.v.
Offentligt
1454011_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6794/13
(OR. en)
PRESSE 71
PR CO 12
PRESSEMEDDELELSE
3226. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
Bruxelles, den 28. februar 2013
Formand
Joan Burton
Irlands socialminister
Richard Bruton
Irlands beskæftigelses-, handels- og innovationsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
6794/13
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454011_0002.png
28.II.2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til politisk enighed om en henstilling til medlemsstaterne om indførelse af
ungdomsgarantiordninger,
der skal sikre, at alle unge under 25, der mister deres job eller ikke
finder arbejde efter endt uddannelse, med det samme får et kvalitetstilbud om beskæftigelse,
videreuddannelse, en lærlingeuddannelse eller et praktikophold. De bør have dette tilbud senest fire
måneder, efter at de er blevet arbejdsløse eller har forladt det formelle uddannelsessystem.
Hensigten med "ungdomsgarantien" er at fremme en gnidningsfri overgang mellem skole og
arbejde, støtte arbejdsmarkedsintegrationen og sikre, at ingen unge bliver ladt tilbage. Dette tiltag
er et centralt led i reaktionen på den forringede ungdomsbeskæftigelsessituation i Europa.
Rådet havde også en debat om de beskæftigelses- og socialpolitiske aspekter af det
europæiske
semester
2013 med det formål at bidrage til de generelle drøftelser i Det Europæiske Råd på mødet
den 14.-15. marts. I forbindelse med denne debat tog EPSCO-Rådet følgende skridt:
vedtog
konklusioner
om fastsættelse af politiske retningslinjer for beskæftigelses- og
socialpolitikkerne på baggrund af den
årlige vækstundersøgelse
for 2013 og den
fælles
beskæftigelsesrapport
vedtog den
fælles beskæftigelsesrapport
nåede til enighed om, at
retningslinjerne for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker,
der blev vedtaget i 2010, vil forblive uændret for 2013
godkendte
hovedbudskaberne om den sociale situation
og "tendenser, som bør overvåges"
i EU, der er udarbejdet af EU's Udvalg for Social Beskyttelse.
6794/13
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454011_0003.png
28.II.2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
"UNGDOMSGARANTI": HJÆLP TIL UNGE TIL AT KOMME IND PÅ
ARBEJDSMARKEDET ...................................................................................................................... 7
DET EUROPÆISKE SEMESTER 2013 - POLITISKE RETNINGSLINJER FOR
BESKÆFTIGELSES- OG SOCIALPOLITIKKER ............................................................................ 9
DEN SOCIALE INVESTERINGSPAKKE ...................................................................................... 11
SOCIALT TREPARTSTOPMØDE .................................................................................................. 12
EVENTUELT .................................................................................................................................... 13
Møde mellem Beskæftigelsesudvalget og arbejdsmarkedets organisationer om lønudviklingen ..... 13
Arbejdsprogrammet for hhv. Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Social Beskyttelse .............. 13
Overgangsordningerne for den frie bevægelighed for arbejdstagere fra Bulgarien og
Rumænien .......................................................................................................................................... 13
Arbejdsmarkedets parters forhandlinger om en revision af arbejdstidsdirektivet ............................. 13
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
EU's arbejdsstyrkeundersøgelse ............................................................................................................................ 15
UDENRIGSANLIGGENDER
Syrien - restriktive foranstaltninger....................................................................................................................... 15
HANDELSPOLITIK
1
EU-Thailand - frihandelsesaftale........................................................................................................................... 15
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6794/13
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.II.2013
MILJØ
CITES - 16. møde mellem parterne....................................................................................................................... 16
FISKERI
Partnerskabsaftale mellem EU og Seychellerne - forhandlinger om fornyelse af protokollen .............................. 16
6794/13
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454011_0005.png
28.II.2013
DELTAGERE
Belgien:
Monica DE CONINCK
Bulgarien:
Totyu MLADENOV
Den Tjekkiske Republik:
Ludmila MULLEROVÁ
Danmark:
Bo SMITH
Tyskland:
Ursula von der LEYEN
Estland:
Taavi RÕIVAS
Irland:
Joan BURTON
Richard BRUTON
Grækenland:
Ioannis VROUTSIS
Spanien:
María Fátima BÁÑEZ GARCÍA
Frankrig:
Michel SAPIN
Italien:
Marco PERONACI
Cypern:
George ZODIATES
Letland:
Ilze VIŅĶELE
Litauen:
Algimanta PABEDINSKIENĖ
Luxembourg:
Nicolas SCHMIT
Mars DI BARTOLOMEO
Ungarn:
András DONCSEV
Malta:
Patrick R.MIFSUD
Nederlandene:
Lodewijk ASSCHER
Østrig:
Rudolf HUNDSTORFER
Polen:
Radosław MLECZKO
Portugal:
Pedro MOTA SOARES
Pedro ROQUE OLIVEIRA
Arbejdsminister
Arbejds- og socialminister
Arbejds- og socialminister
Departementschef i Beskæftigelsesministeriet
Forbundsminister for arbejds- og socialspørgsmål
Socialminister
Socialminister
Beskæftigelses-, handels- og innovationsminister
Minister for beskæftigelse, social beskyttelse og velfærd
Minister for beskæftigelse og social sikring
Minister for arbejde, beskæftigelse, erhvervsuddannelse
og arbejdsmarkedsdialog
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Velfærdsminister
Social- og arbejdsminister
Arbejds-, beskæftigelses- og indvandringsminister
Sundhedsminister, socialminister
Viceminister for menneskelige ressourcer
Stedfortrædende fast repræsentant
Vicepremierminister, social- og beskæftigelsesminister
Forbundsminister for arbejde, sociale spørgsmål og
forbrugerbeskyttelse
Understatssekretær, Arbejds- og Socialministeriet
Minister for social solidaritet og social sikring
Statssekretær for beskæftigelse
6794/13
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454011_0006.png
28.II.2013
Rumænien:
Mariana CÂMPEANU
Slovenien:
Uroš VAJGL
Slovakiet:
Branislav ONDRUS
Finland:
Janne METSÄMÄKI
Sverige:
Bettina KASHEFI
Det Forenede Kongerige:
Mark HOBAN
Kommissionen:
László ANDOR
Arbejds-, familie- og socialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Arbejds-, Social- og Familieministeriet
Statssekretær
Statssekretær, Arbejdsmarkedsministeriet
Viceminister for beskæftigelsespolitik
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Mirando MRSIĆ
Arbejds- og pensionsminister
6794/13
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454011_0007.png
28.II.2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
"UNGDOMSGARANTI": HJÆLP TIL UNGE TIL AT KOMME IND PÅ
ARBEJDSMARKEDET
Rådet nåede til politisk enighed om en henstilling (6944/13) til medlemsstaterne om indførelse af
ungdomsgarantiordninger, der skal sikre, at alle unge mennesker under 25, der mister deres job eller
ikke finder arbejde efter endt uddannelse, med det samme får et kvalitetstilbud om beskæftigelse,
videreuddannelse, en lærlingeuddannelse eller et praktikophold. De bør have dette tilbud senest fire
måneder, efter at de er blevet arbejdsløse eller har forladt det formelle uddannelsessystem.
På Rådets samling understregede ministrene henstillingens store politiske betydning i lyset af det
presserende behov for at tackle ungdomsarbejdsløsheden. De opfordrede kraftigt til, at indsatsen nu
koncentreres om gennemførelsen af ordningerne, herunder udveksling af bedste praksis. Nogle
delegationer, der generelt støtter henstillingen, var imidlertid af den opfattelse, at den tidsramme,
inden for hvilken der skal tilbydes beskæftigelse eller videreuddannelse, er for kort, og ville have
foretrukket en lidt længere tidsramme, som efter deres opfattelse ville gøre det muligt at tage bedre
hensyn til de forskellige situationer i medlemsstaterne og de unges behov.
Den vedtagne henstilling er ikke en juridisk bindende retsakt, men afspejler ikke desto mindre et
stærkt politisk tilsagn. Teksten forventes formelt vedtaget til foråret, efter at Rådets jurist-lingvister
har foretaget den endelige gennemgang.
Hensigten med "ungdomsgarantien" er at muliggøre en gnidningsfri overgang mellem skole og
arbejdsliv, støtte arbejdsmarkedsintegrationen og sikre, at ingen unge bliver ladt tilbage. Dette tiltag
er en reaktion på den forringede ungdomsbeskæftigelsessituation i Europa, hvor et stigende antal
unge ikke er i beskæftigelse eller i uddannelse. De nødvendige investeringer i garantiordningerne
bør sammenholdes med de høje sociale og økonomiske omkostninger, som udbredt
ungdomsarbejdsløshed vil føre med sig på længere sigt.
Henstillingen opstiller retningslinjer til gennemførelsen af ungdomsgarantiordningerne, idet der
fokuseres på en række væsentlige indsatsområder, navnlig:
partnerskaber mellem offentlige og private arbejdsformidlinger, arbejdsgivere,
arbejdsmarkedets parter og ungdomsrepræsentanter
opsøgende strategier mod unge, navnlig de mest udsatte
6794/13
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454011_0008.png
28.II.2013
støtte til integration af unge på arbejdsmarkedet ved at forbedre deres kvalifikationer,
tilskynde arbejdsgivere til at ansætte unge og fremme arbejdskraftens mobilitet
vurdering og løbende forbedring af ordningerne
anvendelse af disponible EU-midler til at støtte indførelsen af ordningerne.
Medlemsstaterne opfordres til at gennemføre ordningerne så hurtigt som muligt, så vidt muligt fra
og med 2014. I de medlemsstater, der har de mest alvorlige budgetvanskeligheder og stor
ungdomsarbejdsløshed, kan en gradvis gennemførelse imidlertid overvejes.
De finansmidler, der er til rådighed i de eksisterende EU-fonde, f.eks. Den Europæiske Socialfond
og andre af samhørighedspolitikkens finansieringsinstrumenter, bliver styrket ved et nyt
ungdomsbeskæftigelsesinitiativ, som Det Europæiske Råd vedtog på mødet den 7.-8. februar (jf.
konklusionerne fra Det Europæiske Råd,
EUCO 37/13,
s. 23). Dette nye initiativ vil stille
6 mia. EUR til rådighed i perioden 2014-2020 for at hjælpe regioner, der har en
ungdomsarbejdsløshed på over 25 %, med at gennemføre tiltag til fremme af
ungdomsbeskæftigelse, såsom ungdomsgarantien. Halvdelen af dette beløb kommer fra Den
Europæiske Socialfond og den anden halvdel fra en øremærket budgetpost til
ungdomsbeskæftigelse.
Såvel som at tilvejebringe finansiering fra EU-budgettet vil EU ligeledes støtte ordningerne gennem
udveksling af bedste praksis, overvågning af de foranstaltninger, medlemsstaterne træffer, og bidrag
til oplysningskampagner.
Henstillingen om oprettelse af en ungdomsgaranti er en del af den ungdomsbeskæftigelsespakke,
som Kommissionen fremlagde i december 2012. Ud over henstillingen (jf. Kommissionens forslag,
17585/12)
består pakken af en overordnet meddelelse med titlen "Unge på vej ind i beskæftigelse",
en gennemgang af initiativet "Muligheder for unge" efter et år og tre målrettede
kommissionsinitiativer. Disse omfatter en kommissionsmeddelelse om iværksættelse af anden fase
af høringen af arbejdsmarkedets parter om en kvalitetsramme for praktikophold, den fremtidige
oprettelse af en europæisk alliance for lærlingeuddannelser og iværksættelsen i første halvdel af
2013 af en høring af interessenter om et kommende Eures- (Den Europæiske
Beskæftigelsestjeneste) program for job til unge.
6794/13
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454011_0009.png
28.II.2013
DET EUROPÆISKE SEMESTER 2013 - POLITISKE RETNINGSLINJER FOR
BESKÆFTIGELSES- OG SOCIALPOLITIKKER
Rådet havde en debat om de beskæftigelses- og socialpolitiske aspekter af det
europæiske
semester
2013, den årlige overvågning af de økonomiske politikker og strukturreformer.
Resultaterne af debatten og de afgørelser, der blev truffet i denne forbindelse, vil indgå i
beskæftigelses- og socialministrenes budskaber til Det Europæiske Råd med henblik på mødet den
14.-15. marts, hvor EU's regeringschefer skal nå til enighed om retningslinjer for medlemsstaternes
økonomiske politikker.
Ministrene understregede generelt den værdifulde rolle, som processen i det europæiske semester
spiller, takket være den udveksling af erfaringer og bedste praksis samt gruppepres, den indebærer.
Den opfattes som en øvelse, der bidrager til at identificere, hvilke spørgsmål der skal tackles, og
fremme de nødvendige reformer for at sikre bæredygtige og effektive sociale beskyttelsessystemer.
Ministrene kom også med oplysninger om de socialpolitiske foranstaltninger og reformer, der er
truffet eller undervejs i deres respektive lande, og fokuserede især på arbejdsmarkedsreformer,
pensionsreformer og støtte til øget arbejdsmarkedsdeltagelse for kvinder, især ved at hjælpe dem til
at forene arbejds- og familieliv.
I forbindelse med denne debat vedtog Rådet
konklusioner
(6936/13) om fastsættelse af politiske
retningslinjer for beskæftigelses- og socialpolitikkerne på baggrund af den
årlige
vækstundersøgelse for 2013
(16669/12) og den
fælles beskæftigelsesrapport,
som begge var
blevet forelagt af Kommissionen på EPSCO-Rådets samling i december 2012. Derudover gav Malta
og Ungarn udtryk for bekymringer over den procedure, der blev anvendt ved vedtagelsen af Rådets
konklusioner om det europæiske semester, idet drøftelserne i den forberedende fase efter deres
opfattelse ikke gav mulighed for, at medlemsstaterne kunne foretage en dybdegående politisk
undersøgelse.
I konklusionerne opfordres medlemsstaterne til at sikre, at prioriteterne i den årlige
vækstundersøgelse og den fælles beskæftigelsesrapport afspejles i deres nationale
reformprogrammer. Hovedspørgsmålene blandt disse prioriteter er tackling af langtidsledighed og
ungdomsarbejdsløshed og bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse. Der er behov for
finanspolitiske konsolideringsforanstaltninger, der på én gang bidrager til vækst og beskæftigelse,
og der bør også træffes foranstaltninger for at genetablere normale lånemuligheder i økonomien og
tilpasse arbejdsmarkedet, så det fremmer jobskabelse, produktivitet og øget deltagelse for kvinder.
Desuden skal de sociale beskyttelsessystemers smidighed og ydeevne forbedres, og det er vigtigt at
etablere holdbare systemer for passende pensioner og langtidspleje. Den rolle, som dialogen med
arbejdsmarkedets parter spiller, understreges også.
Rådet vedtog også den
fælles beskæftigelsesrapport
(6799/13), således at den kan forelægges Det
Europæiske Råd.
6794/13
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454011_0010.png
28.II.2013
Desuden nåede ministrene til enighed om en generel indstilling, der bekræfter, at
retningslinjerne
for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker,
der blev vedtaget i 2010, forbliver uændret for
2013 (6509/13). Det er i overensstemmelse med afgørelsen fra 2010, der fastsatte, at
retningslinjerne skulle forblive stabile indtil 2014 for at sikre fokus på gennemførelsen. Afgørelsen
fra 2013 om retningslinjerne bliver formelt vedtaget, når Det Europæiske Råd i marts har vedtaget
sine konklusioner om beskæftigelse.
De prioriterede områder, der er fastsat i retningslinjerne, er som følger (yderligere oplysninger
findes i
EU-Tidende L 308 af 24.11.2010, s. 46-51):
øge arbejdsmarkedsdeltagelsen for kvinder og mænd, reducere strukturel arbejdsløshed og
fremme jobkvalitet
udvikle en kvalificeret arbejdsstyrke, der modsvarer arbejdsmarkedets behov, og fremme
livslang læring
sikre effektive kvalitetsuddannelsessystemer på alle niveauer og øge den andel af
befolkningen, der har afsluttet en videregående eller tilsvarende uddannelse
fremme social inklusion og bekæmpe fattigdom.
Rådet tilsluttede sig også konklusioner om den
sociale situation og "tendenser, som bør
overvåges"
i EU, der er udarbejdet af EU's Udvalg for Social Beskyttelse (6138/13). Udvalget no-
terer sig, at den sociale situation i EU forværres, og udpeger fire sociale tendenser i EU, som bør
overvåges særlig nøje, nærmere bestemt den stigende fattigdom og sociale udstødelse for den
samlede befolkning, det stigende antal fattige børn og arbejdende fattige og den stigende
fattigdomsrisiko for mennesker, der lever i delvis arbejdsløse husstande. Med hensyn til de
foranstaltninger, der skal træffes for at tackle denne situation, bekræfter udvalgets konklusioner i
det væsentlige hovedbudskaberne i Rådets konklusioner om den årlige vækstundersøgelse og den
fælles beskæftigelsesrapport. En detaljeret beskrivelse af udvalgets konklusioner findes i dets
rapport om den sociale situation i EU i 2012 og vejen frem (6138/13
ADD 1).
6794/13
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454011_0011.png
28.II.2013
DEN SOCIALE INVESTERINGSPAKKE
Rådet fik forelagt Kommissionens "sociale investeringspakke", der blev offentliggjort den
20. februar. Rådet vil behandle de nærmere detaljer i denne pakke på et senere tidspunkt.
Pakken har til formål at modernisere velfærdssystemerne og gøre sociale investeringer til en
prioritet. Den foreslår en ramme for politikreformer, der skal styrke den sociale beskyttelse og
fremme deltagelsen i samfundet og på arbejdsmarkedet.
Kommissionen mener, at der er behov for tiltag på navnlig følgende områder:
Socialpolitikker bør forenkles og målrettes bedre for at give bæredygtige og tilstrækkelige
sociale beskyttelsessystemer.
Derudover er det vigtigt at investere i menneskers kvalifikationer og kapacitet for at hjælpe
dem til at håndtere sociale og økonomiske udfordringer; dette gælder især børnepasning,
uddannelse, jobsøgning og sundhedstjenester.
Det bør også sikres, at mennesker modtager støtte på kritiske tidspunkter i deres liv.
Pakken udstikker desuden retningslinjer for en optimal anvendelse af EU's finansmidler, navnlig fra
Den Europæiske Socialfond, for at fremme sociale investeringer.
Såvel som en meddelelse om fastsættelse af den strategiske ramme og de konkrete foranstaltninger,
der skal træffes (6380/13), indeholder pakken også en anbefaling vedrørende bekæmpelse af
børnefattigdom (6671/13) og en række analytiske dokumenter. Den supplerer Kommissionens
seneste initiativer, såsom hvidbogen om pensioner, beskæftigelsespakken og
ungdomsbeskæftigelsespakken, der blev offentliggjort i henholdsvis februar, april og
december 2012.
Yderligere oplysninger findes i Kommissionens pressemeddelelse om emnet:
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-125_en.htm.
6794/13
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454011_0012.png
28.II.2013
SOCIALT TREPARTSTOPMØDE
Formandskabet orienterede ministrene om forberedelserne med henblik på det sociale
trepartstopmøde mellem arbejdsmarkedets parter og EU-institutionerne, der finder sted den
14. marts, umiddelbart inden Det Europæiske Råds møde.
Udvekslingen af synspunkter og det forestående sociale topmøde vil fokusere på, hvordan
udfordringerne i forbindelse med genopretning og fornyelse af EU's sociale dimension kan
håndteres. Det vil også give mulighed for en debat med arbejdsmarkedets parter om de aspekter, der
er opstillet i køreplanen for fuldførelsen af Den Økonomiske og Monetære Union. Derudover vil
der blive sat særligt fokus på spørgsmålet om ungdomsarbejdsløshed.
På det sociale topmøde samles trojkaen af stats- og regeringschefer (det nuværende formandskab og
de kommende to formandskaber: denne gang Irland, Litauen og Grækenland), ledsaget af de
respektive beskæftigelsesministre, formanden for Det Europæiske Råd og Europa-Kommissionen,
EU-kommissæren for beskæftigelse og formændene eller generalsekretærerne for de vigtigste
europæiske arbejdsgiver- og fagforeningsorganisationer. Arbejdsgiverne bliver repræsenteret af
BusinessEurope og fagforeningerne af Den Europæiske Faglige Samarbejdsorganisation (EFS).
Opgaven for det sociale trepartstopmøde er at sikre, at der til stadighed foregår en social dialog
mellem Rådet, Kommissionen og arbejdsmarkedets parter på højeste niveau.
6794/13
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454011_0013.png
28.II.2013
EVENTUELT
Møde mellem Beskæftigelsesudvalget og arbejdsmarkedets organisationer om lønudviklingen
Formanden for Beskæftigelsesudvalget orienterede Rådet om et møde, som dette udvalg har haft
med repræsentanter for nationale og europæiske arbejdsmarkedsorganisationer, for at drøfte
lønudviklingen i EU (6546/13). Foruden målet om at opnå en bedre fælles forståelse af spørgsmålet
var mødet et eksperiment for at teste potentielle metoder til at sikre bedre inddragelse af
arbejdsmarkedets parter i forvaltningen af Europa 2020-strategien. Drøftelserne var struktureret
omkring tre emner: lønnens rolle i forhold til produktivitet, forholdet mellem løn og
beskæftigelsesniveauer og lønnens indflydelse på niveauet af ulighed.
Arbejdsprogrammet for hhv. Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Social Beskyttelse
Rådet fik forelagt arbejdsprogrammet for hhv. Beskæftigelsesudvalget (6129/1/13) og Udvalget for
Social Beskyttelse (6109/13).
Overgangsordningerne for den frie bevægelighed for arbejdstagere fra Bulgarien og
Rumænien
Kommissionen gav Rådet en statusrapport om de overgangsordninger, der blev indført for den frie
bevægelighed for arbejdstagere fra Bulgarien og Rumænien, efter at disse to lande tiltrådte EU
(6651/13). I henhold til disse ordninger, der udløber den 31. december 2013, begrænser otte
medlemsstater fortsat i øjeblikket både bulgarske og rumænske arbejdstageres adgang til
arbejdsmarkedet, mens en medlemsstat gør det samme, men kun for rumænske arbejdstageres
vedkommende.
Arbejdsmarkedets parters forhandlinger om en revision af arbejdstidsdirektivet
Kommissionen orienterede Rådet om resultaterne af forhandlingerne mellem arbejdsmarkedets
parter om en revision af arbejdstidsdirektivet fra 2003, der har til formål at tilpasse EU's
arbejdstidsregler til forandringerne i arbejdslivet. Kommissionen er forpligtet til at høre
arbejdsmarkedets parter, inden den fremsætter forslag til socialpolitisk EU-lovgivning.
Arbejdsmarkedets parter nåede imidlertid ikke til enighed om dette spørgsmål. Kommissionen
overvejer nu mulige veje frem.
6794/13
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.II.2013
Status over lovgivningsforslag
Formandskabet orienterede ministrene om status over en række lovgivningsforslag. Der vil blive
indledt forhandlinger med Europa-Parlamentet om udkastet til direktiv om beskyttelse af
arbejdstagere mod elektromagnetiske felter og programmet for social udvikling og innovation.
Forslagene om Den Europæiske Fond for Bistand til de Socialt Dårligst Stillede, Den Europæiske
Fond for Tilpasning til Globaliseringen og håndhævelsen af direktivet om udstationering af
arbejdstagere drøftes stadig i Rådets forberedende organer.
Umiddelbart inden Rådets samling mødtes ministrene med formanden for Det Europæiske Råd til
morgenmad for at drøfte den sociale dimension af Den Økonomiske og Monetære Union.
6794/13
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454011_0015.png
28.II.2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
EU's arbejdsstyrkeundersøgelse
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af programmet med ad hoc-
moduler for årene 2016 til 2018 til brug for en stikprøveundersøgelse vedrørende arbejdsstyrken
(18005/12). De ad hoc-moduler, der er præciseret i programmet, vedrører følgende emner: unge på
arbejdsmarkedet, selvstændig erhvervsvirksomhed og forening af arbejds- og familieliv.
Udkastet til Kommissionens forordning om fastsættelse af dette program er omfattet af
forskriftsproceduren med kontrol. Nu hvor Rådet har givet sin godkendelse, kan Kommissionen
vedtage den, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig det.
UDENRIGSANLIGGENDER
Syrien - restriktive foranstaltninger
Rådet forlængede EU's sanktioner mod Syrien med yderligere tre måneder. Samtidig ændrede det
våbenembargoen, så der kan leveres ikkedødbringende militærudstyr og teknisk bistand for at yde
beskyttelse af civile. Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
6872/13.
HANDELSPOLITIK
EU-Thailand - frihandelsesaftale
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med
Thailand om en frihandelsaftale.
Samtidig bekræftede Rådet, at Kommissionen fortsat bør fremme indledningen af forhandlinger
med andre lande i Sammenslutningen af Stater i Sydøstasien (ASEAN).
Rådet besluttede i 2007 at indlede forhandlinger om en frihandelsaftale fra region til region med
ASEAN-landene, men de blev afbrudt i 2009. Rådet besluttede i december 2009 at fortsætte
forhandlingerne om en frihandelsaftale med ASEAN-landene bilateralt, samtidig med at man
fastholdt det strategiske mål om en frihandelsaftale fra region til region.
6794/13
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454011_0016.png
28.II.2013
MILJØ
CITES - 16. møde mellem parterne
Rådet vedtog en afgørelse om Den Europæiske Unions holdning til visse forslag, der er forelagt det
16. møde mellem parterne (CoP 16) i konventionen om international handel med udryddelsestruede
vilde dyr og planter (CITES). Mødet finder sted den 3.-14. marts 2013 i Bangkok, Thailand.
Yderligere oplysninger findes på
http://www.cites.org/.
FISKERI
Partnerskabsaftale mellem EU og Seychellerne - forhandlinger om fornyelse af protokollen
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger på vegne
af Den Europæiske Union om en ny protokol til fiskeripartnerskabsaftalen med Republikken
Seychellerne.
EU og Seychellerne har indgået en protokol til fiskeripartnerskabsaftalen, som de to parter
paraferede den 3. juni 2010, og som har været anvendt siden den 18. januar 2011. Protokollen, som
fastsætter fiskerimulighederne for EU-fiskerfartøjer og den finansielle modydelse, udløber den
17. januar 2014.
Den protokol, der skal forhandles, bør være i overensstemmelse med Rådets konklusioner af
19. marts 2012 om en kommissionsmeddelelse af 14. juli 2011 om den fælles fiskeripolitiks
eksterne dimension.
6794/13
16
DA