Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3227 - økofin
Offentligt
1454019_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6962/13
(OR. en)
PRESSE 85
PR CO 13
PRESSEMEDDELELSE
3227. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 5. marts 2013
Formand
Michael Noonan
Irlands finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
6962/13
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454019_0002.png
5.III.2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Der var i Rådet bred tilslutning til resultatet af den seneste politiske trilog med Europa-Parlamentet
om to forslag - "CRD IV-pakken" - om ændring af EU's regler om
kapitalkrav til banker
og
investeringsselskaber.
Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité at færdiggøre forhandlingerne med Europa-
Parlamentet om de udestående tekniske spørgsmål med henblik på at nå frem til en endelig aftale i
anden halvdel af marts
Forslagene sigter på at ændre og erstatte gældende regler om bankkapital og reguleringskrav.
Formålet er, at en international aftale, som blev godkendt af G20 i november 2010, den såkaldte
Basel III-aftale, indgået af Baselkomitéen for Banktilsyn, gennemføres i EU-retten. Kompromiset
med Europa-Parlamentet indfører også bestemmelser om bankfolks bonusser.
Ministrene drøftede de økonomiske tilpasningsprogrammer i
Irland og Portugal,
og om der bør
overvejes en tilpasning af løbetiden for at smidiggøre de to landes gældsafviklingsprofiler. De
besluttede at anmode trojkaen af internationale kreditorer om at foreslå den bedste løsning, de kan
finde, for hvert af disse lande.
Rådet vedtog konklusioner om kvaliteten af de
offentlige udgifter.
Det udtrykte også tilfredshed med et kompromis, der blev opnået med Europa-Parlamentet, om to
lovgivningsforslag, der skal styrke
den økonomiske styring
i EU yderligere.
6962/13
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454019_0003.png
5.III.2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
KAPITALKRAV TIL BANKER ........................................................................................................ 6
BEKÆMPELSE AF MOMSSVIG ...................................................................................................... 8
ØKONOMISK STYRING - TWOPACK.......................................................................................... 10
DET EUROPÆISKE SEMESTER.................................................................................................... 11
DEN ØKONOMISKE OG MONETÆRE UNION ........................................................................... 13
OPFØLGNING AF G20-MINISTERMØDET.................................................................................. 14
EVENTUELT .................................................................................................................................... 15
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 16
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Forvaltere af alternative investeringsfonde - delegeret retsakt .............................................................................. 18
Momsundtagelse - Nederlandene .......................................................................................................................... 18
UDENRIGSANLIGGENDER
Schweiz - Finansielt bidrag ................................................................................................................................... 19
BESKIKKELSER
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg.................................................................................................. 19
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6962/13
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454019_0004.png
5.III.2013
DELTAGERE
Belgien:
Dirk WOUTERS
Bulgarien:
Dimiter TZANTCHEV
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Danmark:
Margrethe VESTAGER
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Michael NOONAN
Brian HAYES
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Finansminister
Økonomi- og indenrigsminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister
Viceminister med ansvar for reform af de offentlige
tjenester og for kontoret for offentlige bygge- og
anlægsarbejder, Ministeriet for Offentlige Udgifter og
Offentlige Reformer
Finansminister
Minister for økonomi og konkurrenceevne
Fast repræsentant
Viceminister for økonomi og finans
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Fast repræsentant
Finansminister
Forbundsfinansminister
Vicepremierminister, finansminister
Ministro de Estado og finansminister
Grækenland:
Ioannis STOURNARAS
Spanien:
Luis DE GUINDOS JURADO
Frankrig:
Philippe ETIENNE
Italien:
Vittorio GRILLI
Cypern:
Michael SARRIS
Letland:
Andris VILKS
Litauen:
Rimantas ŠAD�½IUS
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
Zoltán CSÉFALVAY
Malta:
Marlene BONNICI
Nederlandene:
Jeroen DIJSSELBLOEM
Østrig:
Maria FEKTER
Polen:
Jacek ROSTOWSKI
Portugal:
Vítor GASPAR
6962/13
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454019_0005.png
5.III.2013
Rumænien:
Liviu VOINEA
Slovenien:
Andrej ŠIRCELJ
Slovakiet:
Peter KA�½IMÍR
Finland:
Jutta URPILAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
George OSBORNE
Viceminister for budgettet, Finansministeriet
Statssekretær, Finansministeriet
Vicepremierminister og finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Olli REHN
Michel BARNIER
Algirdas ŠEMETA
Næstformand
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Jörg ASMUSSEN
Thomas WIESER
Hans VIJLBRIEF
Medlem af Den Europæiske Centralbanks direktion
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Slavko LINIĆ
Finansminister
6962/13
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454019_0006.png
5.III.2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
KAPITALKRAV TIL BANKER
Der var i Rådet bred tilslutning til resultatet af den seneste politiske trilog med Europa-Parlamentet
1
om retsakterne om ændring af EU's regler om kapital- og likviditetskrav til banker og
investeringsselskaber.
På denne baggrund pålagde det De Faste Repræsentanters Komité at færdiggøre forhandlingerne
med Europa-Parlamentet om de udestående tekniske spørgsmål. Når alt det tekniske arbejde er
afsluttet, vil Rådet og Parlamentet runde den endelige aftale af under en afsluttende trilog, der
forventes at finde sted i anden halvdel af marts.
Pakken, der benævnes CRD IV, skal ændre og træde i stedet for de nuværende direktiver om
kapitalkrav
2
i form af to nye lovgivningsinstrumenter: en
forordning,
der fastlægger de
reguleringskrav, som institutter skal overholde, og et
direktiv
om adgang til indlånsvirksomhed.
Pakkens formål er at gennemføre en international aftale, der blev godkendt af G20 i
november 2010, i EU-retten. Basel III-aftalen, der er indgået af Baselkomitéen for Banktilsyn,
strammer kapitalkravene til bankerne, indfører en obligatorisk kapitalbevaringsbuffer og en frivillig
kontracyklisk kapitalbuffer og kommer til at omfatte en ramme for nye forskriftsmæssige krav til
likviditet og gearing samt yderligere kapitalafgifter for systemisk vigtige banker.
Rådets drøftelser fokuserede på de fem centrale spørgsmål, der blev opstillet i den seneste
forhandlingsrunde mellem formandskabet og Europa-Parlamentet:
krav om nationale buffere for systemisk risiko og buffere for systemisk vigtige institutter
fleksibilitet for medlemsstaterne så de kan indføre strengere nationale foranstaltninger for
at imødegå større makroprudentielle risici
1
2
Den 27. februar.
Direktiv 2006/48/EF og 2006/49/EF.
6
6962/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454019_0007.png
5.III.2013
indberetningskrav for banker i hvert enkelt land
restriktioner for bankfolks bonusser
yderligere beføjelser til Den Europæiske Banktilsynsmyndighed til mægling på eget
initiativ.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
7088/13.
6962/13
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454019_0008.png
5.III.2013
BEKÆMPELSE AF MOMSSVIG
Rådet havde en udveksling af synspunkter om fremgangsmåden for to lovgivningsforslag, der tager
sigte på at bekæmpe momssvig bedre og hurtigere. Et bredt flertal blandt medlemsstaterne
meddelte, at de kunne støtte den fremgangsmåde, som formandskabet havde foreslået, i form af en
pakke, der omfatter begge forslag.
På baggrund af Rådets drøftelse og de modtagne retningslinjer meddelte formandskabet, at det vil
arbejde videre med kompromispakken på ekspertniveau på grundlag af retningslinjerne i bilag II til
6717/1/13 REV 1.
Formandskabet stiller sig fortsat åbent til at undersøge konkrete forslag fra medlemsstaterne til
støtte for pakkens formål, navnlig med hensyn til at sikre den fornødne hastighed til at tackle
pludselig og massiv svig.
Formandskabets mål er fortsat at få lovgivningsforslagene vedtaget af Rådet inden udgangen af juni
Pakken omfatter:
et direktivforslag, der skal gøre det muligt at træffe øjeblikkelige foranstaltninger i tilfælde
af pludselig og massiv momssvig ("den hurtige reaktionsmekanisme")
1
et forslag til direktiv, der skal give medlemsstaterne mulighed for på frivillig og
midlertidig basis at indføre en omvendt betalingspligt for moms ved levering af visse varer
og tjenester ("ordningen for omvendt betalingspligt")
2
.
Svaghederne i momssystemet, navnlig i forbindelse med grænseoverskridende transaktioner, gør
medlemsstaterne sårbare over for svig, ofte med alvorlige følger for deres statskasser.
1
2
13027/12
.
13868/09
.
6962/13
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.III.2013
De svigagtige metoder udvikler sig hurtigt og giver anledning til situationer, der kræver hurtig
reaktion. Et eksempel på dette er karruselsvig, hvor varer hurtigt handles flere gange, uden at der
betales moms. Hidtil er sådanne situationer blevet tacklet enten gennem ændringer af
momsdirektivet (2006/112/EF) eller gennem individuelle undtagelser til medlemsstater under dette
direktiv. I begge tilfælde kræver det et forslag fra Kommissionen og enstemmighed i Rådet, og
denne proces kan tage flere måneder.
Den foreslåede "hurtige reaktionsmekanisme" vil tillægge Kommissionen gennemførelsesbeføjelser
med henblik på at accelerere proceduren for at tillade medlemsstater at fravige bestemmelserne i
momsdirektivet.
Formålet med den foreslåede "ordning for omvendt betalingspligt" er at lukke af for visse typer af
momssvig - navnlig karruselsvig - ved at tillade, at ansvaret for momsbetalingen flyttes fra
leverandøren (som er det normale efter EU's regler) til kunden.
6962/13
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454019_0010.png
5.III.2013
ØKONOMISK STYRING - TWOPACK
Rådet udtrykte tilfredshed med, at der den 20. februar blev opnået enighed med Europa-Parlamentet
om pakken ("twopack") af udkast til forordninger, der tager sigte på at forbedre den økonomiske
styring i euroområdet (6726/13
+
6727/13).
Kompromiset blev godkendt af De Faste Repræsentanters Komité den 28. februar, hvilket gjorde
det muligt at få teksterne vedtaget ved førstebehandlingen. Hvis Europa-Parlamentet godkender
pakken, som den blev fastlagt under trilogen, vil Rådet vedtage den uden debat på en kommende
samling, når teksterne er blevet endeligt udformet.
Twopacken omfatter:
en forordning om øget overvågning og evaluering af udkast til budgetplaner i
medlemsstaterne i euroområdet, navnlig de medlemsstater, over for hvilke der er indledt en
procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud, og
en forordning om skærpet overvågning af de medlemsstater i euroområdet, der oplever
alvorlig finansiel uro eller anmoder om finansiel bistand.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
6866/13.
6962/13
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454019_0011.png
5.III.2013
DET EUROPÆISKE SEMESTER
Rådet havde en udveksling af synspunkter om kvaliteten af de offentlige udgifter som led i den
igangværende proces med det europæiske semester. Det vedtog følgende konklusioner:
"Økofinrådet,
som henviser til:
Rådets konklusioner af 5. juni 2007 om de offentlige finansers kvalitet og
Rådets konklusioner af 12. februar 2013 om Kommissionens årlige vækstundersøgelse
2013,
SER MED TILFREDSHED på Kommissionens rapport om kvaliteten af de offentlige
udgifter i EU, som er et svar på kommissoriet fra Det Europæiske Råd den 28.-
29. juni 2012 om at:
overvåge, hvilke virkninger budgetstramninger har for vækstfremmende offentlige udgifter
og offentlige investeringer og
aflægge rapport om kvaliteten af de offentlige udgifter og om, hvilke handlemuligheder der
findes inden for rammerne af EU's og medlemsstaternes finanspolitik.
UNDERSTREGER, at der i betragtning af de alvorlige udfordringer, som EU's økonomi
står over for med hensyn til vækst og gæld, er behov for øget effektivitet af de offentlige
udgifter til støtte for vækstfremmende finanspolitiske konsolideringsstrategier, samtidig
med at de grundlæggende sociale sikkerhedsnet bevares.
På denne baggrund UNDERSTREGER Rådet den rolle, som dialog mellem
medlemsstaterne spiller, herunder peerevaluering og udveksling af god praksis inden for
udvalgte spørgsmål, for at støtte medlemsstaternes og EU's bestræbelser på at forbedre
kvaliteten af de offentlige udgifter under fuldt hensyn til medlemsstaternes kompetence, og
ANMODER Udvalget for Økonomisk Politik, gennem eksisterende processer og
procedurer samt ved at drage fordel af al eksisterende ekspertise, og Kommissionen om at:
videreføre analysearbejdet vedrørende drivkræfterne bag de nuværende og fremtidige
sundhedsudgifter og vurdere de mulige konsekvenser, som nogle af disse drivkræfter,
herunder demografien, kan få for sundhedssystemernes økonomiske bæredygtighed på lang
sigt. Dette er ikke mindst relevant i betragtning af de finanspolitiske udfordringer i
forbindelse med befolkningens stigende gennemsnitsalder
1.
2.
3.
6962/13
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.III.2013
revidere budgetprocedurer og -praksis for at opnå forbedrede udgiftsresultater (f.eks.
udgiftsanalyser, resultatbudgettering, top-downbudgetlægning osv.) med sigte på at opnå
effektivitetsforøgelse og bæredygtighed i den offentlige sektor.
UNDERSTREGER, at et bedre tilsyn med udgiftskvaliteten i sidste ende afhænger af, om
der er pålidelige data af høj kvalitet til rådighed. Der er opnået fremskridt i den forbindelse
takket være medlemsstaternes bestræbelser på at øge tilgængeligheden og formidlingen af
data om funktionel opdeling af udgifter (COFOG); FREMHÆVER, at det er nødvendigt, at
Eurostat fortsat spiller en ledende rolle og i samarbejde med medlemsstaternes statistiske
kontorer forbedrer dataindsamlingen for yderligere at forbedre pålideligheden og
rettidigheden af COFOG II-opdelingsdataene. Medlemsstaterne tilskyndes til at fortsætte
bestræbelserne på at forbedre rettidigheden og detaljeringsgraden i forbindelse med
COFOG-udgifter; OPFORDRER desuden Eurostat til fortsat at vurdere
sammenligneligheden af COFOG-data og til at aflægge rapport om spørgsmålet;
NOTERER sig endelig, at det ville være nyttigt, hvis Kommissionen i forbindelse med
specifikke poster, f.eks. FoU og energirelaterede udgifter, tydeliggjorde forbindelser og
synergier mellem forskellige datakilder; i forbindelse hermed kan alternative kilder give
mere præcise tal end COFOG.
UNDERSTREGER i forlængelse af Det Europæiske Råds konklusioner fra 13.-14.
december 2012, at konsolideringen af ØMU'en ikke blot afhænger af en fuldførelse af dens
arkitektur, men også af, at der fortsat føres en differentieret, vækstfremmende og sund
finanspolitik. Samtidig med at stabilitets- og vækstpagten overholdes fuldt ud, kan de
muligheder, som EU's eksisterende finanspolitiske rammer giver for at finde balancen
mellem behovene for produktive offentlige investeringer og målene vedrørende
finanspolitisk disciplin, udnyttes i den præventive del af stabilitets- og vækstpagten."
4.
5.
6962/13
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454019_0013.png
5.III.2013
DEN ØKONOMISKE OG MONETÆRE UNION
Rådet havde en udveksling af synspunkter om den videre udvikling af EU's Økonomiske og
Monetære Union forud for Det Europæiske Råds møde den 14. og 15. marts.
Formandskabet vil nu sende Det Europæiske Råds formand en sammenfatning af debatten.
Drøftelserne fokuserede på tre spørgsmål:
forhåndskoordinering af reformer af de nationale økonomiske politikker
gensidigt indgåede kontrakter (mellem individuelle medlemsstater og EU-institutioner) for
konkurrenceevne og vækst
solidaritetsmekanismer, der kan forbedre den indsats, som gøres af de medlemsstater, der
indgår sådanne kontraktmæssige ordninger for konkurrenceevne og vækst.
I december 2012 opfordrede Det Europæiske Råd sin formand til at forelægge mulige
foranstaltninger og en tidsbunden køreplan om disse spørgsmål i juni 2013 efter konsultationer med
medlemsstaterne.
Kommissionen forventes inden udgangen af marts at forelægge meddelelser om
forhåndskoordinering af de nationale reformer og om et "instrument for konvergens og
konkurrenceevne".
6962/13
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454019_0014.png
5.III.2013
OPFØLGNING AF G20-MINISTERMØDET
Rådet gjorde status over resultatet af et møde mellem G20-finansministrene og centralbankcheferne
den 15.-16. februar i Moskva.
Drøftelserne på mødet fokuserede på den globale økonomi og rammer for vækst, reform af det
internationale finansielle system, finansiel regulering og inklusion, finansiering af investeringer og
energi, råvarer og klimafinansiering.
Næste G20-finansmøde finder sted den 18.-19. april i Washington.
6962/13
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454019_0015.png
5.III.2013
EVENTUELT
Rådet blev orienteret af formandskabet om udviklingen med hensyn til en række
lovgivningsmæssige sager, herunder:
Banktilsyn
(fælles tilsynsmekanisme)
Genopretning og afvikling af banker
Markeder for finansielle instrumenter
("MIFID")
Realkredit.
6962/13
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454019_0016.png
5.III.2013
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Følgende møder blev holdt i tilknytning til Rådets samling:
Makroøkonomisk dialog med arbejdsmarkedets parter
En dialog om makroøkonomiske spørgsmål fandt sted den 4. marts mellem formandskabstrojkaen,
Kommissionen, Den Europæiske Centralbank og formanden for Eurogruppen på den ene side og
arbejdsmarkedets parter (arbejdsgiver- og fagforeningsrepræsentanter på EU-niveau samt
repræsentanter for offentlige virksomheder og SMV'er) på den anden side.
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater mødtes i Eurogruppen den 4. marts.
Morgenmadsmøde for ministrene
Ministrene holdt et morgenmadsmøde for at drøfte den økonomiske situation.
De drøftede desuden løbetiden for lånene fra EFSF/EFSM
1
til Irland og Portugal og afgav følgende
erklæring:
"Eurogruppen gjorde i går og finansministrene gjorde i dag status over tilpasningsprogrammerne i
Irland og Portugal.
Begge programmer er godt i gang og giver resultater på trods af den vanskelige makroøkonomiske
situation.
EU's finansministre udtrykte anerkendelse for myndighedernes stærke engagement i deres
respektive tilpasningsprogrammer, som allerede har formået at tackle tidligere akkumulerede
ubalancer. Begge lande har taget vellykkede skridt til at vende tilbage til markederne. På begge
møderne blev det drøftet, hvordan man bedst kan støtte deres bestræbelser på at opnå fuld
markedsadgang igen og lægge deres programmer bag sig.
1
Den europæiske finansielle stabilitetsfacilitet / den europæiske finansielle
stabiliseringsmekanisme.
16
6962/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.III.2013
Vi diskuterede, om EU's finansministre i princippet ville være rede til at overveje en tilpasning af
løbetiden for lånene fra EFSF og EFSM til Irland og Portugal for at smidiggøre de to landes
gældsafviklingsprofiler.
Vi besluttede at anmode trojkaen om at forelægge et forslag med den bedste løsning, de kunne finde
for hvert af disse to landes lån fra EFSF og EFSM."
6962/13
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454019_0018.png
5.III.2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Forvaltere af alternative investeringsfonde - delegeret retsakt
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om supplering af
direktiv 2011/61/EU om forvaltere af alternative investeringsfonde for så vidt angår undtagelser,
generelle vilkår for drift, depositarer, gearing, gennemsigtighed og tilsyn (6687/13 +
ADD1 REV1).
Udkastet til forordning er en delegeret retsakt i henhold til artikel 290 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde. Nu hvor Rådet har givet sit samtykke, kan retsakten træde i
kraft, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig dette.
Momsundtagelse - Nederlandene
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Nederlandene til at gennemføre en foranstaltning,
der fraviger bestemmelserne i artikel 193 i direktiv 2006/112/EF om midlertidig indførelse af en
ordning med omvendt betalingspligt (fra leverandøren til forbrugeren) for momsbetaling for
leverancer af mobiltelefoner, integrerede kredsløbsanordninger, spillekonsoler og bærbare
personlige computere (6718/1/13
REV 1
og
6487/13).
Fravigelsen finder anvendelse på varer, for hvilke afgiftsbeløbet er på mindst 10 000 EUR.
Afgørelsen udløber den 31. december 2013 eller, hvis tidligere end da, på datoen for ikrafttrædelse
af EU-regler, der tillader alle medlemsstater at vedtage sådanne foranstaltninger.
6962/13
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454019_0019.png
5.III.2013
UDENRIGSANLIGGENDER
Schweiz - Finansielt bidrag
Rådet og medlemsstaternes repræsentanter godkendte konklusioner om forlængelse af Schweiz'
finansielle bidrag til EU.
BESKIKKELSER
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
Rådet beskikkede Melanie BOUWKNEGT (Nederlandene) til medlem af Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den
20. september 2015 (6612/13).
6962/13
19
DA