Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3229 - transport, tele og energi
Offentligt
1454016_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
7253/13
(OR. en)
PRESSE 97
PR CO 15
PRESSEMEDDELELSE
3229. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Bruxelles, den 11. marts 2013
Formand
Leo VARADKAR
Transport-, turisme- og sportsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
7253/13
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454016_0002.png
11.III.2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet havde en debat om forslaget til omarbejdning af direktivet fra 2008 om
interoperabilitet i
EU-jernbanesystemet,
hvorved det indledte arbejdet med "fjerde jernbanepakke", som
Kommissionen for nylig offentliggjorde. Omarbejdningen, der indgår i pakkens tekniske søjle, har
til formål at fremskynde integrationen af hele det europæiske jernbanenet ved at fjerne de
nuværende administrative og tekniske hindringer.
Rådet lyttede desuden til Kommissionens fremlæggelse af dens nylige initiativ "Miljøvenlig
energi
til transport"
og havde en udveksling af synspunkter. Målet med initiativet er at bryde transport-
sektorens afhængighed af olie og at mindske drivhusgasemissionerne fra transportsektoren ved at
fremskynde markedsudbredelsen af alternative brændstoffer og køretøjer, der kan anvende dem.
Initiativet består af en meddelelse, der fastlægger en strategi for fremme af alternative brændstoffer
inden for alle transportformer, og et forslag til direktiv om opbygning af en minimumsinfrastruktur
for alternative brændstoffer
i hele EU.
7253/13
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454016_0003.png
11.III.2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Nye interoperabilitetsregler i fjerde jernbanepakke............................................................................. 6
Miljøvenlig energi til transport ............................................................................................................ 7
Indberetning af hændelser inden for civil luftfart ................................................................................ 8
EVENTUELT ...................................................................................................................................... 9
Emissionshandel i luftfartssektoren ..................................................................................................... 9
Samlet luftfartsaftale mellem EU og Brasilien .................................................................................. 10
Adgang til markedet for international vejgodstransport .................................................................... 10
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ingen
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
7253/13
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454016_0004.png
11.III.2013
DELTAGERE
Belgien:
Olivier BELLE
Bulgarien:
Krostian KRASTEV
Den Tjekkiske Republik:
Jakub DÜRR
Danmark:
Jonas BERING LIISBERG
Tyskland:
Peter RAMSAUER
Estland:
Clyde KULL
Irland:
Leo VARADKER
Grækenland:
Andreas PAPASTAVROU
Spanien:
Ana Maria PASTOR JULIÁN
Frankrig:
Alexis DUTERTRE
Italien:
Mario CACCIA
Cypern:
George ZODIATES
Letland:
Viktors VALAINIS
Litauen:
Rimantas SINKEVIČIUS
Luxembourg:
Claude WISELER
Ungarn:
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Patrick R. MIFSUD
Nederlandene:
Derk OLDENBURG
Østrig:
Harald GÜNTHER
Polen:
Maciej JANKOWSKI
Portugal:
Sérgio MONTEIRO
Rumænien:
Relu FENECHIU
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for transport, informationsteknologi og
kommunikation
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for transport, anlægsarbejder og byudvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Transport-, turisme- og sportsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Transportminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for infrastruktur og transport
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær
Transport- og kommunikationsminister
Minister for bæredygtig udvikling og infrastruktur
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Understatssekretær
Statssekretær for offentlige arbejder, transport og
kommunikation
Transportminister
7253/13
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454016_0005.png
11.III.2013
Slovenien:
Igor ŠALAMUN
Slovakiet:
Frantisek PALKO
Finland:
Merja KYLLÖNEN
Sverige:
Jan OLSSON
Det Forenede Kongerige:
Patrick McLOUGHLIN
Statssekretær
Statssekretær
Transportminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Transportminister
Kommissionen:
Siim KALLAS
Næstformand
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Siniša HAJDAŠ DONČIĆ
Minister for havspørgsmål, transport og infrastruktur
7253/13
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454016_0006.png
11.III.2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDTRANSPORT
Nye interoperabilitetsregler i fjerde jernbanepakke
Rådet havde en debat om forslaget til omarbejdning af direktivet fra 2008 om interoperabilitet i EU-
jernbanesystemet (forslag:
6013/13,
rapport til Rådet:
6627/13),
hvorved det indledte arbejdet med
"fjerde jernbanepakke", som Kommissionen for nylig offentliggjorde. Forslaget indgår i pakkens
tekniske søjle sammen med de foreslåede ændringer til direktivet fra 2004 om jernbanesikkerhed og
forordningen fra 2004 om oprettelse af et europæisk jernbaneagentur. Den tekniske søjle fastsætter
først og fremmest, at de nødvendige godkendelses- og certificeringsprocedurer for at sikre teknisk
interoperabilitet og jernbanesikkerhed i hele EU bør overdrages til et centralt organ, Det Europæ-
iske Jernbaneagentur, for at nedbringe omkostningerne og lette adgangen for nye operatører.
Interoperabilitetsdirektivet fra 2008 fastsætter de administrative, tekniske og operationelle betin-
gelser, der skal opfyldes for at opnå interoperabilitet i EU-jernbanesystemet. Den foreslåede
omarbejdning har til formål at fjerne de tilbageværende administrative og tekniske hindringer for et
indre jernbanemarked, navnlig ved at øge effektiviteten af køretøjsgodkendelsesprocessen gennem
en styrket rolle for Det Europæiske Jernbaneagentur og ved at præcisere og ajourføre de tekniske
standarder og overensstemmelsesvurderingsreglerne. Dette bør gøre det muligt at mindske de
administrative omkostninger, fremskynde de administrative procedurer og øge stordriftsfordelene
for jernbanevirksomheder, der opererer i EU.
Under debatten erkendte ministrene generelt, at det er nødvendigt at øge godkendelsesprocessens
effektivitet. Der blev dog givet udtryk for betænkeligheder ved at overføre beføjelser fra de
nationale myndigheder til Det Europæiske Jernbaneagentur som foreslået af Kommissionen. Mere
konkret påpegede flere medlemsstater, at de nationale myndigheder fortsat bør have ansvaret for
godkendelse af køretøjer, der kun anvendes på nationalt område eller på lokale eller regionale net,
således at der kan tages behørigt hensyn til de forskellige landes særlige forhold. Nogle delegationer
fremførte, at harmoniseringen af jernbaneinfrastrukturen endnu ikke er tilstrækkelig fremskreden til,
at det berettiger en centraliseret godkendelsesprocedure, og foreslog, at Det Europæiske
Jernbaneagenturs rolle styrkes gradvist. Flere delegationer var af den opfattelse, at jernbane-
agenturet bør gives en stærkere tilsynsrolle, men ikke godkendelsesansvar. Spørgsmålet om ansvar i
forbindelse med ulykker blev også rejst.
Drøftelserne om forslaget vil fortsætte i Rådets forberedende organer på baggrund af ministrenes
bemærkninger.
7253/13
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454016_0007.png
11.III.2013
Arbejdet med fjerde jernbanepakke under det irske formandskab vil samle sig om den tekniske søjle
og især interoperabilitetsdirektivet. Ud over de tre forslag i denne søjle indeholder den nye pakke
også tre andre lovgivningsforslag om ændring af den nuværende EU-lovgivning med henblik på at
åbne de nationale jernbanepassagermarkeder yderligere og indføre nye regler for forvaltning af
infrastruktur og transport. Det overordnede mål med denne pakke er at afslutte markedsåbnings-
processen i jernbanesektoren og at tilvejebringe lovgivningsstabilitet og synlighed for
forretningsudviklingen, så konkurrenceevnen for jernbaner i EU forbedres i forhold til andre
transportformer.
For yderligere oplysninger om den nye jernbanepakke: Se også Kommissionens meddelelse
(5855/13) og Kommissionens
webside
om pakken.
HORISONTALE OG INTERMODALE SPØRGSMÅL
Miljøvenlig energi til transport
Rådet lyttede til Kommissionens fremlæggelse af dens nylige initiativ "Miljøvenlig energi til
transport" og havde en udveksling af synspunkter. Målet med initiativet er at bryde transport-
sektorens afhængighed af olie og at mindske drivhusgasemissionerne fra transportsektoren ved at
fremskynde markedsudbredelsen af alternative brændstoffer og køretøjer, der kan anvende dem.
Initiativet, der blev offentliggjort i slutningen af januar, består af en meddelelse om en europæisk
strategi for alternative brændstoffer (5736/13) og et tilknyttet forslag til direktiv om etablering af
infrastruktur for alternative brændstoffer (5899/13) (se også rapporten til Rådet i
6654/13).
Meddelelsen fastlægger en samlet strategi for fremme af alternative brændstoffer og vejen til
gennemførelse heraf inden for alle transportformer i EU. Målet er at etablere en langsigtet
politikramme til at lede den teknologiske udvikling og investeringerne i indførelsen af disse
brændstoffer og at øge forbrugernes tillid til dem.
Som et vigtigt skridt i denne strategi har direktivforslaget til formål at opbygge en minimums-
infrastruktur for alternative brændstoffer i hele EU, hvilket anses for afgørende for forbrugernes
accept af alternative brændstoffer og for industriens videreudvikling og ibrugtagning af teknologien.
Med henblik herpå fastsætter det foreslåede direktiv et minimumsantal ladestandere til elektriske
køretøjer og tankstationer til naturgas og brint for hver medlemsstat og fastsætter krav om fælles
tekniske standarder, herunder et fælles standardstik til elektriske køretøjer. I henhold til
Kommissionens forslag skal disse ladestandere og tankstationer være klar inden udgangen af 2020,
med længere frister i visse særlige tilfælde, og de tekniske standarder skal være fastlagt inden
udgangen af 2015. Det vil være op til medlemsstaterne gennem nationale politikrammer at beslutte,
hvordan de fælles regler skal gennemføres.
7253/13
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454016_0008.png
11.III.2013
Under debatten på samlingen i Rådet hilste ministrene generelt initiativet velkommen og erkendte
behovet for harmonisering og standardisering. Mange delegationer gav imidlertid udtryk for
betænkeligheder ved det foreslåede mål for antallet af ladestandere og tankstationer, finansieringen
af de foreslåede foranstaltninger og gennemførelsesfristerne. Det blev understreget, at medlems-
staterne har behov for fleksibilitet til gennemførelsen. Der blev også stillet spørgsmål om standarder
og teknologi, som er i stadig udvikling. Desuden fremhævede en række medlemsstater initiativets
maritime dimension.
Rådets forberedende organer vil fortsætte behandlingen af forslaget på baggrund af ministrenes
bemærkninger.
Kommissionen forelagde sit forslag sidst i januar i år. Vedtagelse af teksten kræver godkendelse af
både Rådet og Europa-Parlamentet.
LUFTFART
Indberetning af hændelser inden for civil luftfart
Rådet noterede sig status over revisionen af direktivet fra 2003 om indberetning af hændelser, der
kan bringe luftfartssikkerheden i fare (Kommissionens forslag:
18118/12)
Revisionen, der bygger
på direktivet fra 2003, som pålagde en forpligtelse til at indberette sådanne hændelser, har til formål
at forbedre indberetningsordningen og at sikre effektiv anvendelse af de indsamlede data med
henblik på at hindre ulykker i fremtiden og således gøre fremskridt hen imod et proaktivt
risikobaseret sikkerhedsstyringssystem. Det overordnede mål er at bidrage til at nedbringe antallet
af flyulykker i forbindelse med den voksende lufttrafik.
Med henblik herpå ajourfører det foreslåede direktiv, som skal erstatte direktivet fra 2003, listen
over hændelser, der skal indberettes, og listen over de personer, der har pligt til at indberette,
samtidig med at det også kræver indførelse af frivillige indberetningsordninger for at lette
indsamlingen af oplysninger, der ikke er omfattet af den obligatoriske ordning, men som den
indberettende person anser for at være vigtige. Den nye tekst indeholder desuden bestemmelser, der
skal forbedre kvaliteten og fuldstændigheden af de indberettede data, præcisere informations-
strømmen og øge udvekslingen af oplysninger. Herudover foreslår Kommissionen at styrke
beskyttelsen af dem, der indberetter hændelser, for at tilskynde personer til at indberette uden frygt
for straf eller retsforfølgning, så længe de ikke handler i grov uagtsomhed. Endvidere vil der blive
indført nye krav for at sikre, at indberetningerne af hændelser analyseres korrekt med henblik på at
afdække sikkerhedsrisici, og at der træffes opfølgningsforanstaltninger for at afhjælpe eventuelle
konstaterede sikkerhedsmangler.
7253/13
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454016_0009.png
11.III.2013
Drøftelserne om dette forslag blev for nylig indledt i rådsgruppen (se fremskridtsrapport i
6666/13).
De viste, at alle medlemsstater i hovedtræk hilste forslaget velkommen, selv om der blev ytret
betænkeligheder med hensyn til spørgsmål såsom:
listen over typer af episoder, som er obligatoriske at indberette
de mulige udgifter og den mulige byrde, som de nye indberetningskrav vil have for
administrationer og industrien, navnlig for små og mellemstore virksomheder
omfanget af beskyttelsen for ansatte, der indberetter episoder, og de administrative aftaler
mellem de retlige myndigheder og sikkerhedsmyndighederne, som skal tilstræbe den rette
balance mellem hensynet til retssystemet og luftfartssikkerheden
tidsfristerne for forordningens gennemførelse.
Det er formandskabets mål, at Rådet tager stilling ("generel indstilling", indtil Europa-Parlamentet
har taget stilling) til forslaget på samlingen i juni i Rådet for Transport.
Kommissionen forelagde forslaget ultimo december 2012. For at blive vedtaget skal det godkendes
af både Rådet og Europa-Parlamentet.
EVENTUELT
Emissionshandel i luftfartssektoren
Kommissionen orienterede Rådet om status i forhandlingerne om den globale indsats for at tackle
emissioner fra luftfarten (7066/13).
De igangværende forhandlinger inden for rammerne af Organisationen for International Civil
Luftfart (ICAO) vedrører bl.a. udviklingen af en global markedsbaseret tilgang til spørgsmålet og
skal føre til udarbejdelse af en resolution, der skal forelægges på ICAO-Forsamlingen i
september 2013.
Som et forsøg på at bidrage til at finde en global løsning på ICAO-Forsamlingen i efteråret drøfter
Rådet og Europa-Parlamentet i øjeblikket et lovgivningsforslag, der midlertidigt skal udsætte
håndhævelsen af EU's emissionshandelsordning (ETS) på internationale flyvninger til og fra
Europa. Kommissionen understregede, at det er vigtigt, at forslaget vedtages inden udgangen af
april, for at undgå administrative og retlige komplikationer.
7253/13
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454016_0010.png
11.III.2013
Samlet luftfartsaftale mellem EU og Brasilien
Kommissionen orienterede Rådet om status for den samlede luftfartsaftale mellem EU og Brasilien,
der blev paraferet af begge parter i 2011, men som stadig ikke er undertegnet af Brasilien (7069/13).
Brasilien anmoder nu om, at forhandlingerne om en række spørgsmål i aftalen genoptages.
Kommissionen mener, at en genforhandling er uundgåelig, og agter at anmode Rådet om at
forlænge det oprindelige forhandlingsmandat, så det dækker alle Brasiliens anmodninger.
Adgang til markedet for international vejgodstransport
Den polske delegation redegjorde på vegne af Visegradlandene (Den Tjekkiske Republik, Ungarn,
Polen og Slovakiet) og med støtte fra en række andre medlemsstater for sine betænkeligheder ved
Kommissionens hensigt om at foreslå en revision af reglerne for adgangen til vejgodstransport med
henblik på at ophæve yderligere begrænsninger i vejgodstransporten i EU (7020/13). Polen anførte,
at Rådet, inden Kommissionen forelægger et lovgivningsforslag om en sådan revision, først bør
have lejlighed til nøje at drøfte spørgsmålet på grundlag af en rapport, som Kommissionen inden
længe skal udarbejde om markedet for vejgodstransport i EU.
Østrig, Belgien, Danmark, Frankrig og Italien afgav desuden en fælles erklæring (7342/13), hvori
de tilkendegav, at det efter deres opfattelse er for tidligt at forelægge et lovgivningsforslag om en
liberalisering af vejgodstransporten, og at indsatsen bør fokusere på at gennemføre og supplere de
gældende regler, navnlig at behandle spørgsmål som f.eks. arbejdsstandarder og manglende
overholdelse af reglerne og at skabe konvergens mellem de forskellige former for tilsynspraksis.
En række andre lande påpegede dog, at de vil være indforstået med at gå i retning af yderligere
liberalisering på området, hvilket er i overensstemmelse med målet om et indre marked for
transport.
Kommissionen forsikrede medlemsstaterne om, at den nøje vil vurdere situationen, inden den
forelægger et forslag.
7253/13
10
DA