Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Enheden for EU og Internationale forhold/JWP
Sags. nr. 17763
Den 22. marts 2013
FVM 124
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 18.-19. marts 2013
1. Landbrugsreform: Direkte støtte
Formandskabet opnåede med kvalificeret flertal opbakning til en generel indstilling i Rådet. Der var
enighed om at udvide modellen for intern omfordeling af den direkte støtte med formandskabets
model (den ”irske model”). På de grønne krav var der opbakning til, at der på afgrødediversificering
blev større fleksibilitet, og at beskyttelsen af permanent græs fortsat kunne ske på nationalt niveau. I
forhold til miljøfokusområder var der støtte til et niveau på 5 % med mulighed for tilpasning i 2017
til 7 % fra 2018. I udlægningen af miljøfokusområder kunne medlemsstaterne endvidere vælge ele-
menter fra en liste, herunder for eksempel landskabstræk, randzoner og miljøafgrøder. Der var end-
videre opbakning til, at halvdelen af miljøfokusområderne kunne udlægges kollektivt eller regio-
nalt. Medlemsstaterne kunne endvidere vælge en alternativ model for gennemførelse af de grønne
krav i form af nationale certificeringsordninger. Der blev også mulighed for, at skovrige regioner i
områder med naturbetingede ulemper kunne undtages de grønne krav. Ordningerne for små land-
brug og unge landmænd gøres frivillige for medlemsstaterne. Der var opbakning til, at medlemssta-
terne kunne yde op til 7 eller 12 % i koblet støtte. De nye medlemsstater fik endvidere mulighed for
at fortsætte med den forenklede ordning for udbetaling af direkte støtte (SAPS) til 2020. Der var
endvidere en tilpasning i henhold til aftalen om den flerårige finansielle ramme fra Det Europæiske
Råd den 7.-8. februar 2013, hvorefter capping er frivillig for medlemsstaterne, og hvor der er mu-
lighed for at overføre 15 % mellem søjlerne i landbrugspolitikken. I den forbindelse var der opbak-
ning til, at overførslen mellem søjlerne kunne justeres i 2017, men det skulle fortsat afklares, hvor-
vidt der skulle være en eventuel bundgrænse ved finansiel disciplin (reduktion af den direkte støtte)
på 2.000 € per bedrift.
2. Landbrugsreform: Den horisontale forordning
Formandskabet opnåede med kvalificeret flertal opbakning til en generel indstilling i Rådet. Der var
opbakning til, at der ved manglende overholdelse af kravene for den grønne betaling skulle kunne
pålægges en sanktion på 25 % udover selve støttebeløbet. Der var fortsat opbakning til, at Kommis-
sionen ikke skulle delegeres kompetence til at inkludere vandrammedirektivet og pesticiddirektivet
i krydsoverensstemmelse. Der var endvidere opbakning til at slette krydsoverensstemmelseskravet
om beskyttelse af kulstofrige jorde, da der ikke forelå en klar definition fra Kommissionens side.
Derudover var der opbakning til en række mere tekniske bestemmelser om inkluderingen af land-
1