Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3232 - landbrug og fiskeri Bilag 3
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Enheden for EU og Internationale forhold/JWP
Sags. nr. 17763
Den 22. marts 2013
FVM 124
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 18.-19. marts 2013
1. Landbrugsreform: Direkte støtte
Formandskabet opnåede med kvalificeret flertal opbakning til en generel indstilling i Rådet. Der var
enighed om at udvide modellen for intern omfordeling af den direkte støtte med formandskabets
model (den ”irske model”). På de grønne krav var der opbakning til, at der på afgrødediversificering
blev større fleksibilitet, og at beskyttelsen af permanent græs fortsat kunne ske på nationalt niveau. I
forhold til miljøfokusområder var der støtte til et niveau på 5 % med mulighed for tilpasning i 2017
til 7 % fra 2018. I udlægningen af miljøfokusområder kunne medlemsstaterne endvidere vælge ele-
menter fra en liste, herunder for eksempel landskabstræk, randzoner og miljøafgrøder. Der var end-
videre opbakning til, at halvdelen af miljøfokusområderne kunne udlægges kollektivt eller regio-
nalt. Medlemsstaterne kunne endvidere vælge en alternativ model for gennemførelse af de grønne
krav i form af nationale certificeringsordninger. Der blev også mulighed for, at skovrige regioner i
områder med naturbetingede ulemper kunne undtages de grønne krav. Ordningerne for små land-
brug og unge landmænd gøres frivillige for medlemsstaterne. Der var opbakning til, at medlemssta-
terne kunne yde op til 7 eller 12 % i koblet støtte. De nye medlemsstater fik endvidere mulighed for
at fortsætte med den forenklede ordning for udbetaling af direkte støtte (SAPS) til 2020. Der var
endvidere en tilpasning i henhold til aftalen om den flerårige finansielle ramme fra Det Europæiske
Råd den 7.-8. februar 2013, hvorefter capping er frivillig for medlemsstaterne, og hvor der er mu-
lighed for at overføre 15 % mellem søjlerne i landbrugspolitikken. I den forbindelse var der opbak-
ning til, at overførslen mellem søjlerne kunne justeres i 2017, men det skulle fortsat afklares, hvor-
vidt der skulle være en eventuel bundgrænse ved finansiel disciplin (reduktion af den direkte støtte)
på 2.000 € per bedrift.
2. Landbrugsreform: Den horisontale forordning
Formandskabet opnåede med kvalificeret flertal opbakning til en generel indstilling i Rådet. Der var
opbakning til, at der ved manglende overholdelse af kravene for den grønne betaling skulle kunne
pålægges en sanktion på 25 % udover selve støttebeløbet. Der var fortsat opbakning til, at Kommis-
sionen ikke skulle delegeres kompetence til at inkludere vandrammedirektivet og pesticiddirektivet
i krydsoverensstemmelse. Der var endvidere opbakning til at slette krydsoverensstemmelseskravet
om beskyttelse af kulstofrige jorde, da der ikke forelå en klar definition fra Kommissionens side.
Derudover var der opbakning til en række mere tekniske bestemmelser om inkluderingen af land-
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skabselementer i markbloksystemet uden, at de blev gjort støtteberettigede, samt at der kunne fast-
lægges en tolerancemargin ved afvigelser i markblokkene. Derudover var der opbakning til, at med-
lemsstaterne kunne vælge en regional administration af landbrugsstøtten. Der var endvidere en til-
pasning i henhold til aftalen om den flerårige finansielle ramme fra Det Europæiske Råd den 7.-8.
februar 2013, hvor der dog udestår en endelig udmøntning af mekanismen for tilbageførsel af even-
tuelle uforbrugte midler i krisereserven.
3. Landbrugsreform: Markedsordningen
Formandskabet opnåede med kvalificeret flertal opbakning til en generel indstilling i Rådet. Der var
opbakning til at fastholde afskaffelsen af mælkekvoterne. Der var opbakning til, at sukkerkvoterne
blev afskaffet i 2017 uden nytildeling af sukkerkvoter til medlemsstater, hvor sukkerproduktionen
var ophørt. Der var endvidere opbakning til at forlænge vinbeplantningsrettighederne med begræn-
set mulighed for nyplantning. Referencepriserne blev ikke ændret, og der var opbakning til, at refe-
rencepriserne skulle fastlægges af Rådet i henhold til Traktatens artikel 43, stk. 3. Der var opbak-
ning til, at det fortsat skulle være frivilligt for medlemsstaterne at godkende producentorganisatio-
ner i visse sektorer, og der var opbakning til, at der skulle kunne tillades udvidelse af regler og fi-
nansiering til ikke-medlemmer i producentorganisationer i alle sektorer undtagen mælk. Der var så-
ledes opbakning til, at mælkepakken ikke blev genåbnet. Der var opbakning til at fastholde kravene
til handelsnormer som status quo. Der var endvidere en tilpasning af forslaget i henhold til aftalen
om den flerårige finansielle ramme fra Det Europæiske Råd den 7.-8. februar 2013 i forhold til kri-
sereserven.
4. Landbrugsreform: Landdistriktspolitikken
Formandskabet opnåede med kvalificeret flertal opbakning til en generel indstilling i Rådet. Der
skete en tilpasning af kriterierne for udpegning af områder med naturbetingede ulemper, således at
medlemsstaterne fik større fleksibilitet. Der var fortsat opbakning til muligheden for at yde en-
gangskompensation under miljø- og klimavenlige jordbrugsforanstaltninger. Der var opbakning til,
at der kunne ydes investeringsstøtte til overholdelse af lovkrav 24 måneder efter ikrafttrædelse. Der
var endvidere opbakning til finansiering af krisestyring. Der var endvidere en tilpasning i henhold
til aftalen om den flerårige finansielle ramme fra Det Europæiske Råd den 7.-8. februar 2013 om
EU medfinansiering, herunder 75 % på miljø- og klimatiltag. Det skulle fortsat afklares, hvordan
den teoretiske fordeling af landdistriktsstøtten til mindre udviklede regioner skulle håndteres i for-
hold til beregningen af den britiske rabat.
5. Tilpasning af fiskerimuligheder for 2013 – tobis
Punktet blev taget af dagsordenen, da der var opbakning til en skriftlig vedtagelse af forslaget, såle-
des at tobisfiskeriet kunne påbegyndes 1. april 2013.
2