Europaudvalget 2012-13
Det Europæiske Råd 22/5-13 Bilag 8
Offentligt
1251567_0001.png
DET EUROPÆISKE RÅD
Bruxelles, den 22. maj 2013
(OR. en)
EUCO 75/13
CO EUR 7
CO CL 5
FØLGESKRIVELSE
fra:
Generalsekretariatet for Rådet
til:
delegationerne
Vedr.:
DET EUROPÆISKE RÅD
22. MAJ 2013
KO KLUSIO ER
Hermed følger til delegationerne konklusionerne fra Det Europæiske Råd (22. maj 2013).
________________________
EUCO 75/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1251567_0002.png
Konklusioner - 22. maj 2013
I den nuværende økonomiske kontekst skal vi mobilisere alle vores politikker til støtte for
konkurrenceevne, beskæftigelse og vækst.
Det er i den forbindelse afgørende at give vores økonomier bæredygtig energi til overkommelige
priser. Derfor er Det Europæiske Råd i dag nået til enighed om en række retningslinjer på fire
områder, som tilsammen skal gøre det muligt for EU at fremme sin konkurrenceevne og tage
udfordringen med høje priser og omkostninger op: hurtig gennemførelse af et fuldt fungerende og
indbyrdes sammenkoblet indre marked for energi, fremme af de fornødne investeringer i energi,
diversificering af Europas forsyninger og øget energieffektivitet.
Skattesvig og skatteunddragelse begrænser landenes kapacitet til at opkræve skatter og gennemføre
deres økonomiske politikker. I en tid med kraftige budgetmæssige begrænsninger er bekæmpelsen af
skattesvig og skatteunddragelse mere end blot et spørgsmål om, hvorvidt skattesystemerne er
retfærdige - den bliver afgørende for den politiske og samfundsmæssige accept af finanspolitisk
konsolidering. Det Europæiske Råd blev enigt om at fremskynde arbejdet med bekæmpelse af skat-
tesvig, skatteunddragelse og aggressiv skatteplanlægning. Især vil der som en prioritet blive
arbejdet videre med at fremme og udvide anvendelsesområdet for den automatiske udveksling af
oplysninger på alle niveauer.
I.
1.
E ERGI
EU's energipolitik skal sikre forsyningssikkerhed til husstande og virksomheder til
overkommelige og konkurrencedygtige priser og omkostninger på en sikker og bæredygtig
måde. Dette er især vigtigt for Europas konkurrenceevne i lyset af stigende
energiefterspørgsel fra de større økonomier og høje energipriser og omkostninger. Selv om de
retningslinjer, som Det Europæiske Råd fastlagde i februar 2011, stadig er gyldige og fortsat
skal gennemføres, skal der gøres en yderligere indsats som anført nedenfor.
2.
Det Europæiske Råd bekræftede på ny målene om at fuldføre det
indre marked for energi
senest i 2014 og udvikle
sammenkoblinger
for at bryde enhver isolation af medlemsstater i
forhold til de europæiske gas- og elnet senest i 2015 og opfordrede til, at følgende får en
særlig prioritet:
EUCO 75/13
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1251567_0003.png
Konklusioner - 22. maj 2013
a)
en effektiv og konsekvent gennemførelse af den tredje energipakke og en fremskyndet
vedtagelse og gennemførelse af de øvrige netregler. De medlemsstater, der endnu ikke
har afsluttet gennemførelsen, opfordres til hurtigst muligt at gøre det
b)
gennemførelse af al anden beslægtet lovgivning, såsom direktivet om fremme af
vedvarende energi og forordningen om naturgasforsyningssikkerhed
c)
en mere beslutsom indsats på efterspørgselssiden og udvikling af tilhørende teknologier,
herunder udarbejdelse af nationale planer for en hurtig indførelse af intelligente net og
intelligente målere i overensstemmelse med gældende lovgivning
d)
styrkelse af forbrugernes rolle og rettigheder, herunder for så vidt angår skift af
leverandører, bedre forvaltning af energianvendelsen og egenproduktion af energi; i den
forbindelse understreger Det Europæiske Råd vigtigheden af at beskytte sårbare
forbrugere
e)
vejledning fra Kommissionen om kapacitetsmekanismer og om håndtering af utilsigtede
energistrømme.
3.
Kommissionen agter at aflægge rapport om fremskridtene med gennemførelsen af det indre
marked for energi i begyndelsen af 2014. Medlemsstaterne skal regelmæssigt udveksle
oplysninger om vigtige nationale energibeslutninger, der har en mulig indvirkning på andre
medlemsstater, samtidig med at de nationale valg af energimiks respekteres fuldt ud.
EUCO 75/13
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1251567_0004.png
Konklusioner - 22. maj 2013
4.
Der er behov for væsentlige
investeringer
i ny og intelligent energiinfrastruktur for at sikre
en uafbrudt energiforsyning til overkommelige priser. Disse investeringer har afgørende
betydning for beskæftigelse og bæredygtig vækst og vil medvirke til at styrke
konkurrenceevnen. Finansieringen heraf bør primært komme fra markedet. Dette gør det så
meget desto vigtigere at have et velfungerende CO
2
-marked og en forudsigelig klima- og
energipolitik efter 2020, som bidrager til at mobilisere privat kapital og nedbringe
omkostningerne til energiinvesteringer. Det Europæiske Råd hilser Kommissionens grønbog
om en ramme for klima- og energipolitikkerne frem til 2030 velkommen og vil vende tilbage
til dette spørgsmål i marts 2014, når Kommissionen forelægger mere konkrete forslag, for at
drøfte de politiske valgmuligheder i den forbindelse under hensyntagen til de mål, der er
opstillet for COP21 i 2015.
5.
For så vidt angår de tiltag, der er truffet for at fremme investeringer, vil følgende blive
prioriteret:
a)
en hurtig gennemførelse af TEN-E-forordningen (forordningen om transeuropæiske
energinet) og vedtagelsen til efteråret af listen over projekter af fælles interesse med
henblik på at støtte bestræbelser i hele EU på at opnå effektiv sammenkobling mellem
medlemsstaterne og en mere beslutsom indsats for at nå målet om at opnå
sammenkobling i forbindelse med mindst 10 % af den installerede
elproduktionskapacitet
b)
vedtagelse af direktivet om etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer
c)
Kommissionens revision af statsstøttereglerne for at muliggøre målrettede tiltag, der
fremmer energi- og miljøinvesteringer og samtidig sikre lige vilkår og respektere det
indre markeds integritet; udfase miljømæssigt eller økonomisk skadelige subsidier,
herunder til fossilt brændsel.
d)
Kommissionens forelæggelse af vejledning vedrørende effektive og
omkostningseffektive støtteordninger for vedvarende energi og vedrørende sikring af
tilstrækkelig produktionskapacitet
EUCO 75/13
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1251567_0005.png
Konklusioner - 22. maj 2013
e)
nationale og europæiske foranstaltninger som f.eks. strukturfondene, projektobligationer
og øget EIB-støtte for at styrke finansieringen af energi- og ressourceeffektivitet,
energiinfrastruktur og vedvarende energikilder samt fremme udviklingen af Europas
teknologiske og industrielle basis
f)
en fortsat indsats i forbindelse med FoU på energiområdet, teknologi og udnyttelsen af
ikt-synergier gennem en bedre koordinering mellem EU, medlemsstaterne og industrien
og udarbejdelsen af en FoU-strategi i energispørgsmål for at opnå en reel merværdi på
europæisk niveau.
6.
Det er stadig afgørende at intensivere
diversificeringen af Europas energiforsyning
yderligere og udvikle egne energiressourcer for at sikre forsyningssikkerheden, mindske EU's
afhængighed af energi udefra og stimulere økonomisk vækst. Med henblik herpå:
a)
vil udnyttelsen af vedvarende energikilder fortsætte, samtidig med at deres
omkostningseffektivitet, yderligere markedsintegration og netstabilitet sikres, og der
bygges videre på erfaringerne i visse medlemsstater, som har foretaget omfattende
investeringer i teknologier for vedvarende energi
b)
agter Kommissionen at vurdere mulighederne for en mere systematisk anvendelse af
egne onshore- og offshoreenergikilder med henblik på en sikker, bæredygtig og
omkostningseffektiv udnyttelse heraf, idet medlemsstaternes valg af energimiks
respekteres
c)
vil medlemsstaterne som følge af den stigende sammenkædning af det indre marked for
energi og eksterne energimarkeder styrke deres samarbejde til støtte for den eksterne
dimension af EU's energipolitik; Rådet vil inden udgangen af 2013 følge op på sine
konklusioner fra november 2011 og gennemgå udviklingen med hensyn til EU's
eksterne energipolitik, herunder behovet for at sikre lige vilkår i forhold til
energiproducenter fra tredjelande samt nuklear sikkerhed i EU's nabolande som
opfølgning af Det Europæiske Råds konklusioner fra juni 2012.
EUCO 75/13
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1251567_0006.png
Konklusioner - 22. maj 2013
7.
Energieffektivitetsforanstaltninger
kan medvirke betydeligt til at vende den nuværende
tendens i energipriser og -omkostninger. Gennemførelsen af direktiverne om
energieffektivitet og om bygningers energimæssige ydeevne er af afgørende betydning.
Kommissionen vil inden udgangen af 2014 revidere direktiverne om miljøvenligt design og
energimærkning i overensstemmelse med den teknologiske udvikling.
Energieffektivitetsforanstaltninger og -programmer bør fremmes på alle niveauer.
8.
Virkningerne af de høje energipriser og -omkostninger bør tackles i betragtning af den
primære rolle, som et velfungerende og effektivt marked og afregningspriserne har med hen-
syn til at finansiere investeringer. Det Europæiske Råd opfordrer til, at der arbejdes videre
med følgende aspekter:
a)
Innovative finansieringsmetoder, herunder med henblik på energieffektivitet, en mere
systematisk forsyningsdiversificering og forbedret likviditet på det indre marked for
energi har også en særlig rolle at spille i forbindelse med tackling af
energiomkostninger.
b)
Det er nødvendigt at se på spørgsmålet om kontraktmæssig sammenkædning af gas- og
oliepriser i denne sammenhæng.
c)
Kommissionen agter at forelægge en analyse af energiprisernes og -omkostningernes
sammensætning og drivkraften bag dem i medlemsstaterne inden udgangen af 2013 med
særligt fokus på konsekvenserne for husstande, SMV'er og energiintensive industrier,
og idet der mere generelt ses på EU's konkurrenceevne i forhold til dets globale
økonomiske modparter. Disse spørgsmål vil blive behandlet i forbindelse med den
drøftelse, der er planlagt på Det Europæiske Råds møde i februar 2014 om industriel
konkurrenceevne og industripolitik.
9.
Rådet vil inden udgangen af året aflægge rapport om fremskridtene med gennemførelsen af de
retningslinjer, der er vedtaget i dag.
EUCO 75/13
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1251567_0007.png
Konklusioner - 22. maj 2013
II.
BESKAT I G
10.
Det er vigtigt, at der tages effektive skridt til at bekæmpe skatteunddragelse og skattesvig,
navnlig i forbindelse med den nuværende finanspolitiske konsolidering, med det formål at
beskytte indtægterne og sikre offentlighedens tillid til, at skattesystemerne er retfærdige og
effektive. Der er behov for en øget indsats på dette område, og foranstaltningerne på nationalt,
europæisk og globalt plan skal kombineres, samtidig med at medlemsstaternes beføjelser og
traktaterne respekteres fuldt ud. Det Europæiske Råd minder om Rådets konklusioner af
14. maj 2013 og opfordrer til, at der hurtigt gøres fremskridt med følgende spørgsmål:
a)
Der vil blive givet prioritet til bestræbelser for at udvide den automatiske udveksling af
oplysninger på EU-niveau og globalt. På EU-niveau agter Kommissionen at fremsætte
ændringsforslag til direktivet om administrativt samarbejde i juni, således at den
automatiske udveksling af oplysninger kan omfatte alle indtægter. På internationalt
niveau vil EU på grundlag af det igangværende arbejde i EU og den fremdrift, som
initiativet fra en gruppe medlemsstater for nylig har skabt, spille en central rolle med
hensyn til at fremme den automatiske udveksling af oplysninger som den nye
internationale standard, idet der tages hensyn til EU's eksisterende ordninger. Det
Europæiske Råd hilser den igangværende indsats i G8, G20 og OECD for at udvikle en
global standard velkommen.
EUCO 75/13
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1251567_0008.png
Konklusioner - 22. maj 2013
b)
I forlængelse af den aftale, der blev indgået den 14. maj 2013 om mandatet til
forbedring af EU's aftaler med Schweiz, Liechtenstein, Monaco, Andorra og San
Marino, vil der snarest muligt blive indledt forhandlinger med henblik på at sikre, at
disse lande fortsat anvender foranstaltninger, der svarer til dem, der anvendes i EU.
På denne baggrund noterede Det Europæiske Råd sig enigheden om
anvendelsesområdet for det reviderede direktiv om beskatning af indtægter fra
opsparing og opfordrede til vedtagelse heraf inden årets udgang.
c)
Medlemsstaterne skal også prioritere den konkrete opfølgning af handlingsplanen til
styrkelse af bekæmpelsen af skattesvig og skatteunddragelse.
d)
Med henblik på bekæmpelse af momssvig forventer Det Europæiske Råd, at Rådet
vedtager direktiverne om den hurtige reaktionsmekanisme og om ordningen for
omvendt betalingspligt senest inden udgangen af juni 2013.
e)
Arbejdet skal fortsætte for så vidt angår Kommissionens henstillinger vedrørende
aggressiv skatteplanlægning og overførsel af overskud. Kommissionen agter inden
udgangen af året at fremsætte et forslag om revision af direktivet om moder- og
datterselskaber og er ved at revidere bestemmelserne til bekæmpelse af misbrug i den
relevante EU-lovgivning. Det Europæiske Råd ser frem til OECD'S kommende rapport
om udhuling af skattegrundlaget og overførsel af overskud.
f)
Det er vigtigt, at der i EU fortsat arbejdes på at fjerne skadelige skatteforanstaltninger.
Med henblik herpå bør der arbejdes på en styrkelse af adfærdskodeksen for
erhvervsbeskatning på grundlag af dets nuværende mandat.
EUCO 75/13
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1251567_0009.png
Konklusioner - 22. maj 2013
g)
Indsatsen mod udhuling af skattegrundlaget, overførsel af overskud, manglende
gennemsigtighed og skadelige skatteforanstaltninger skal også fortsætte på globalt plan,
med tredjelande og i relevante internationale fora som f.eks. OECD for at sikre lige
vilkår på grundlag af samordnede EU-holdninger. Det er navnlig nødvendigt at arbejde
videre på at sikre, at tredjelande, herunder udviklingslandene, opfylder de relevante
standarder for god forvaltningspraksis i forbindelse med skattespørgsmål.
h)
Der er behov for samlet at tackle skatteunddragelse og -svig og bekæmpe hvidvaskning
af penge i det indre marked og i forhold til ikkesamarbejdsvillige tredjelande og
jurisdiktioner. I begge tilfælde er det altafgørende at identificere det egentlige ejerskab,
herunder for så vidt angår virksomheder, truster og fonde. Revisionen af det tredje
hvidvaskningsdirektiv bør vedtages inden udgangen af året.
i)
Forslaget om ændring af direktiverne om offentliggørelse af ikkefinansielle oplysninger
og oplysninger om diversitet for store selskaber og grupper skal behandles, navnlig med
henblik på at sikre, at store selskaber og grupper aflægger regnskab for hvert enkelt
land.
j)
Der skal gøres en indsats for at imødegå de beskatningsmæssige udfordringer i
forbindelse med den digitale økonomi, idet der fuldt ud tages hensyn til det
igangværende arbejde i OECD. Kommissionen agter forud for drøftelsen om den
digitale dagsorden på Det Europæiske Råds møde i oktober 2013 at vurdere disse
spørgsmål yderligere.
11.
Rådet skal senest i december 2013 aflægge rapport om alle disse spørgsmål.
________________________
EUCO 75/13
8
DA