Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3239 - uddannelse m.v. Bilag 4
Offentligt
1251188_0001.png
NOTAT
Referat til Folketingets Europaudvalg
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 16.-17. maj 2013 – kul-
tur- og sportsdelen
6. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et EU-initiativ ved-
rørende ”Den Europæiske Kulturhovedstad” 2020-2033
Formanden konstaterede uden debat, at Rådet havde opnået en generel indstilling om
forslaget.
Kommissionen fremhævede, at der nu lå en generel indstilling, der i vid udstrækning
følger Kommissionens oprindelige forslag. Der var dog nogle meningsforskelle mellem
Rådet og Kommissionen om enkelte punkter i forslaget. Bl.a. fandt Kommissionen af
hensyn til behovet for hurtig behandling af ansøgningerne, at Kommissionen selv og ik-
ke Rådet skulle udpege kulturhovedstæderne. Kommissionen var dog overbevist om, at
man nok skulle finde en løsning på dette og andre forskelle.
22. maj 2013
[7. Afgørelse fra Rådet om hvilken holdning EU skal tage i Komitéen for kul-
turelt samarbejde, som er nedsat i henhold til Frihandelsaftalen mellem EU og
dens medlemsstater på den ene side og Republikken Sydkorea mht. vedtagelse
af forretningsordenen for Komitéen for kulturelt samarbejde]
Punktet er udgået af dagsordenen.
8. Rådets afgørelse om Den Europæiske Kulturhovedstad for 2017 og 2018
Efter et indlæg fra Danmark, Cypern og Malta konkluderede formanden, at Rådets af-
gørelse om udpegelse af Den Europæiske Kulturhovedstad 2017 i Danmark og Cypern
og 2018 i Malta var vedtaget.
Danmark oplyste bl.a. at se meget frem til at rumme Den Europæiske Kulturhovedstad
i 2017 og henviste til, at ikke mindst Aarhus glæder sig til at tage opgaven op. Den uaf-
hængige jury havde anbefalet Aarhus som Kulturhovedstad på grund af byens ganske
veludviklede kulturelle infrastruktur, det kunstneriske program og et bredt engage-
ment i byen og de omkringliggende byer i regionen. Afslutningsvis blev der fra dansk
side udtrykt håb om, at alle ville besøge Aarhus i 2017.
9. Brug af kultur som et blødt politisk instrument i EU’s eksterne forbindelser
Formanden henviste til, at han fra et møde for nylig med den kinesiske kulturminister
havde forstået, at der fra kinesisk side er stor interesse for det arbejde, som Kommissi-
onens ekspertgruppe om Kina har gennemført.
Dok. nr. 1761742
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1251188_0002.png
Side 2
Kommissionen oplyste, at man var meget tilfreds med den rapport, som ekspertgruppen
havde udarbejdet. Kommissionen havde haft lejlighed til at drøfte rapporten og dens
anbefalinger med alle landes ambassadører i Beijing, som havde kvitteret positivt på
anbefalingerne.
De lande, der tog ordet, bakkede op om rapportens anbefalinger. En række lande pege-
de på det vigtige i at anlægge en bottom-up tilgang til brug af kultur som et blødt poli-
tisk instrument i forholdet til Kina, andre lande fandt det samtidig centralt ikke at in-
strumentalisere kulturen. I den forbindelse burde man være opmærksom på at værne
om kultursektorens uafhængighed, ligesom det var helt oplagt også at inddrage områ-
der som intellektuel ejendomsret, mangfoldighed og grundlæggende menneskerettighe-
der, når man samarbejder og fører dialog med Kina. Flere af indlæggene opfordrede til
at etablere et kulturkontaktpunkt på EU-delegationen i Beijing.
Blandt de lande, der tog ordet, var der generel opbakning til at gå videre med rappor-
tens anbefalinger, og flere lande fandt, at man kunne overføre og tilpasse anbefalinger-
ne fra rapporten til andre lande.
Formanden takkede for indlæggene og afsluttede punktet.
10. Henstilling fra Kommissionen med henblik på Rådets afgørelse om bemyn-
digelse af Europa-Kommissionen til at deltage på EU’s vegne i forhandlinger-
ne om en international konvention fra Europarådet om bekæmpelse af mani-
pulation af sportsresultater
Formanden orienterede om drøftelserne om Kommissionens deltagelse i forhandlinger-
ne om en international konvention i Europarådets regi om bekæmpelse af manipulation
af sportsresultater. Det var håbet fra formandskabets side, at det snart ville være mu-
ligt for Kommissionen at deltage i forhandlingerne.
11. Konklusioner fra Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes rege-
ringer, forsamlet i Rådet, om dobbelte karriereforløb for idrætsudøvere
Formanden orienterede om indholdet af konklusionerne og konstaterede uden debat, at
udkastet til konklusionerne fra Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes rege-
ringer, forsamlet i Rådet, om dobbelte karriereforløb for idrætsudøvere var vedtaget.
Kommissionen udtrykte sin støtte til konklusionerne og angav at se frem til deres op-
følgning. Man ville fra Kommissionens side følge området tæt.
12. Antidoping
- Orientering ved formandskabet
- [Udpegelse af bestyrelsesmedlem – udgået]
- Orienterende debat om offentlige myndigheders rolle i bekæmpelsen af mere sofistike-
rede dopingmetoder i sporten
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
Formanden orienterede om bestyrelsesmødet den 12. maj i Antidopingagenturet WADA.
Den efterfølgende orienterende debat om offentlige myndigheders rolle i bekæmpelsen
af mere sofistikerede dopingmetoder i sporten blev indledt af et oplæg fra direktøren for
det amerikanske antidopingagentur USADA. Direktøren understregede bl.a., at pro-
blemerne vedr. doping ikke blot var et nicheproblem i toppen af visse sportsgrene, men
et etisk og sundhedsmæssigt samfundsproblem. Den amerikanske repræsentant foku-
serede på fire elementer: Lovgivning, uafhængighed, finansiering og håndhævel-
se/involvering – på engelsk: LIFE (Legislation,
Independence, Financing, Engagement).
Kommissionen understregede udfordringen i at følge med udviklingen på dopingområ-
det teknisk såvel som ikke mindst juridisk. Handel med dopingstoffer kunne sidestilles
med handel med narkotika, og Kommissionen opfordrede endvidere til et styrket sam-
arbejde mellem medlemsstaterne om bekæmpelse af distribution. Man var fra Kommis-
sionens side i færd med opfølgning på rådskonklusioner vedtaget under dansk formand-
skab – dvs. igangsættelse af en undersøgelse om problemet samt udarbejdelse af ret-
ningslinjer.
Den efterfølgende debat viste bred enighed blandt de lande, der tog ordet, om, at det var
nødvendigt at iværksætte foranstaltninger til at bekæmpe problemet. Af mulige forslag
til indsatser blev der gennemgående peget på behovet for at sætte ind med opmærk-
somhedsskabende initiativer og uddannelse på alle niveauer inden for idrætten. Der
blev ligeledes opfordret til øget samarbejde og erfaringsudveksling blandt landenes an-
tidopingorganisationer, politi og toldmyndigheder samt offentlige myndigheder og me-
dicinalindustrien. Videre blev det foreslået, at forskningen på området skulle styrkes.
En gruppe af lande fandt det centralt også at rette fokus på brugen af sofistikerede do-
pingmetoder inden for breddeidrætten.
Danmark fremhævede, at dopingindsatsen måtte gå på to ben og talte for at fokusere
både på bredde og elite. Eliteidrætsudøvere begyndte typisk deres karriere i bredde-
idrætten, og det var kendt, at dopingdistributører ofte var de samme til elite og bredde.
Endvidere var det vigtigt, at idrætsorganisationerne indførte regler og iværksatte en
fokuseret uddannelsesindsats, ligesom det ville være gavnligt, hvis der kunne etableres
konkrete samarbejdsaftaler om informationsudveksling mellem myndigheder. Man
havde i Danmark besluttet at hæve strafferammen for handel med doping for bl.a. at
give politiet bedre efterforskningsmæssige muligheder og værktøjer. Fra dansk side ud-
trykte man endvidere tilfredshed med den styrke og enighed, som prægede medlems-
landenes indlæg.
Kommissionen noterede sig indlæggene og henviste til, at det var vigtigt at udnytte mu-
lighederne for at bakke op om arbejdet i det kommende sportsprogram. Det var ligele-
des vigtigt at træffe beslutning om, hvorvidt doping fortsat skulle være en prioritet i
den kommende arbejdsplan for sport.
Formanden opsummerede indlæggene og konkluderede, at der var behov for en kultur-
ændring og for uddannelse på området.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
13. Kulturel mangfoldighed i forbindelse med det transatlantiske handels- og
investeringspartnerskab
Formanden oplyste, at drøftelsen om en frihandelsaftale mellem EU og USA ville finde
sted på rådsmødet (handel) i juni, og at dagens drøftelse gik på spørgsmålet om, hvor-
dan man kan fremme kulturel mangfoldighed i forbindelse med det transatlantiske
handels- og investeringspartnerskab.
Kommissionen redegjorde for Kommissionens indsats for at fremme kulturel mangfol-
dighed gennem støtteprogrammer og initiativer til fordel for Europas kulturelle og
sproglige mangfoldighed. Kommissionen ønskede ikke at adressere forhandlingsmanda-
tet i forbindelse en EU-USA frihandelsaftale, men påpegede, at den kulturelle undta-
gelse ikke var til debat.
En gruppe lande var bekymret for de audiovisuelle tjenester i forbindelse med kom-
mende forhandlinger om en EU-USA frihandelsaftale og ønskede, at kulturområdet
blev undtaget fra forhandlingerne. En anden gruppe lande, heriblandt Danmark, fandt,
at en frihandelsaftale mellem EU og USA potentielt gav store muligheder, og at man
ikke på forhånd skulle udelukke nogen sektorer fra frihandelsforhandlingerne. Disse
lande anså det samtidig for vigtigt at kunne opretholde nationale støtteordninger på det
audiovisuelle og kulturelle område – hvilket var af stor betydning for Europas kulturel-
le mangfoldighed og ikke mindst for de små sprogområder. Flere af disse lande slog ek-
splicit til lyd for en balanceret tilgang til frihandel og kulturel mangfoldighed.
Danmark udtrykte støtte til indledningen af frihandelsforhandlinger mellem EU og
USA, der forventes at få positive samfundsmæssige konsekvenser i form af øget sam-
handel med deraf afledte effekter i form af f.eks. øget beskæftigelse, lavere forbruger-
priser mv. Fra dansk side fandt man det samtidig vigtigt at kunne opretholde nationale
støtteordninger på det kulturelle og audiovisuelle område, således at medlemslandenes
kulturer, film og andre audiovisuelle tjenester bevares. Danmark kvitterede endelig for
Kommissionens udtalelse om, at den kulturelle undtagelse ikke var til debat.
Kommissionen noterede afslutningsvis, at de forskellige indlæg pegede på, at alle med-
lemsstater var enige om at bakke op om kulturel mangfoldighed, og at der i virkelighe-
den var større enighed end uenighed blandt landene i spørgsmålet.
Formanden takkede Kommissionen og medlemslandene for drøftelsen.