Afdeling for Børn og
Grundskole
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Redegørelse til Folketinget om Rådsmødet for uddannelse og
ungdom den 16. maj 2013
Uddannelse
1. Rådskonklusioner om den sociale dimension af videregående
uddannelse
Formandskabets udkast til rådskonklusioner blev vedtaget uden debat.
2. Politisk debat om underviseres rolle i at adressere ungdomsar-
bejdsløshed og indfrielsen af uddannelsesmålene under Europa
2020 strategien
Debatten blev indledt af to eksterne talere; Christine Blower, der er for-
mand for ETUCE (Den Europæiske Faglige Samarbejdsorganisation for
Undervisning), og Pasi Sahlberg, der er genereldirektør ved Finlands
National Centre for International Mobility and Cooperation.
Størstedelen af
medlemsstaterne tog aktivt del i debatten. Indlæggene havde fokus på
behovet for at styrke lærernes anseelse og på at understøtte lærernes mu-
ligheder for at udøve deres erhverv. Debatten havde også fokus på at
etablere den rette balance mellem på den ene side måling af og ansvarlig-
hed i undervisningen og på den anden side behovet for at udvise tillid og
give lærerne frihedsgrader i udøvelsen af deres undervisning. Desuden
blev alsidige krav til lærere, klare mål, efteruddannelse, skolelederes fri-
hed og evner til at lede, mulighed for differentieret løn, IT-kompetencer
og lærersamarbejde fremhævet som væsentlige for at styrke lærerprofes-
sionen i arbejdet med at ruste børn og unge til fremtiden. Samtidig blev
det også påpeget, at samarbejde på tværs af f.eks. gymnasium og er-
hvervsuddannelser er væsentligt.
Ungdom
3. Rådskonklusioner om ungdomsarbejdes bidrag til unge menne-
skers udvikling, velbefindende og sociale inklusioner
Formandskabets udkast til rådskonklusioner blev vedtaget uden debat.
21. maj 2013
Sags nr.:
037.39P.351