Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3238 - Økofin Bilag 1
Offentligt
1243264_0001.png
23. april 2013
5. kontor/ ASBRI
Samlenotat vedrørende Kommissionens ændringsforslag nr. 2 til
EU’s budget for 2013
Resume
Kommissionen fremlagde d. 27. marts ændringsforslag nr. 2 til EU’s 2013-budget på i alt 11,2
mia. euro i øgede betalinger, svarende til en stigning på 8,5 pct. ift. det vedtagne 2013-budget.
Forslaget omfatter desuden en opjustering af skønnet for andre indtægter til EU på 290 mio.
euro. Gennemføres forslaget uændret, vil det isoleret set øge det danske EU-bidrag med ca. 1,7
mia. kr. til knap 22 mia. kr. i 2013.
Langt den største del af forslaget (80 pct.) udgøres af betalinger til samhørighedspolitikken,
hvortil Kommissionen ønsker tilført 9,0 mia. euro. De resterende ca. 2,2 mia. euro fordeler sig
på alle andre udgiftsområder med undtagelse af administration.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt ændringsforslag nr. 2 til EU’s budget for 2013 (KOM
(2013) 183), der omfatter en forhøjelse af betalingsniveauet på 11,2 mia. euro til
budgetkategori 1a, 1b, 2, 3 og 4 samt en opjustering af skønnet for andre indtæg-
ter til EU (f.eks. bøder) på 290 mio. euro i 2013.
Formålet med ændringsbudgettet er ifølge Kommissionen at dække udestående
betalingsbehov ved udgangen af 2013, så det bliver muligt at indfri løbende og
tidligere indgåede forpligtigelser.
Hjemmelsgrundlag
Traktatens art. 314 (beslutningsprocedure for budgettet).
Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behand-
les på EU-niveau. Forslaget vurderes derfor at være i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Formål og indhold
Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 2 indebærer en stigning i
betalingsbevillingerne på 11.225,2 mio. euro. Forudsat at Kommissionens
ændringsforslag nr. 1 til EU's budget for 2013 vedtages uændret, vil der være en
uudnyttet margin tilbage på 14,8 mio. euro i 2013, såfremt ændringsforslag nr. 2
ligeledes vedtages uændret. Kommissionen forventer, at den uudnyttede margin
vil skulle anvendes til betalinger til solidaritetsfonden i løbet af 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1243264_0002.png
2
Oversigt over Kommissionens skøn for betalingsbehov i 2013
Tabel 1 viser fordelingen af den samlede betalingsanmodning fordelt på
udgiftskategorierne. Der anmodes om 9,0 mia. euro til samhørighedspolitikken,
mens de resterende 2,2 mia. euro fordeler sig på de øvrige udgiftskategorier.
Tabel 1
Foreslåede forhøjelser i forslag til ændringsbudget nr. 2 ift. vedtaget 2013-budget
Vedtaget 2013-budget
(eksl. forslag til æn-
dringsbudget 1)
11.889
47.189
57.489
877
638
6.325
8.430
132.837
Betalinger. Mio. euro
1a. Vækst og beskæftigelse
1b. Samhørighedspolitikken
2. Landbrugspolitikken
3a. Borgerskab og Sikkerhed
3b. Unionsborgerskab
4. EU som global partner
5. Administration
I alt
Foreslået stigning i
euro
983
9.001
609
128
15
490
0
11.225
Foreslået stigning i
pct.
8,3
19,1
1,1
14,6
2,4
7,7
0
8,5
Kilde: COMBUD 457 ADD 1, COM (2013) 183
Budgetkategori 1a – Vækst og beskæftigelse
Kommissionen foreslår, at der afsættes yderligere 983 mio. euro (stigning på 8,3
pct. ift. vedtaget 2013-budget) til vækst og beskæftigelse. Forslaget begrundes
med, at udgifterne til budgetkategori 1a i det vedtagne 2013-budget lå 178 mio.
euro under 2012-budgettet og 1,7 mia. euro under Kommissionens budgetforslag.
Desuden peges på, at implementeringen af betalingsbevillingerne var betydeligt
højere i 2012 end i de foregående år, hvilket skulle afspejle en bedre
gennemførelse af programmerne i praksis.
Den største del af anmodningen om yderligere betalinger til budgetkategori 1a
relaterer sig til forskningsprogrammerne, hvor man ønsker yderligere 678,2 mio.
euro tilført. Begrundelsen herfor er, at disse blev kraftigt beskåret i det vedtagne
budget for 2013 ift. Kommissionens forslag.
Den resterende del af anmodningen fsva. budgetkategori 1a vedrører
rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation (92,0 mio. euro),
satelitnavigationssystemerne GMES og Galileo (30,5 mio. euro),
globaliseringsfonden (13,0 mio. euro), læringsprogrammerne livslang læring og
Erasmus Mundus (126,0 mio. euro) samt 42,9 mio. euro til andre programmer
under budgetkategori 1a.
Budgetkategori 1b – Samhørighedspolitikken
Kommissionen anmoder om en forhøjelse af betalingerne til samhørighedspoli-
tikken på i alt 9,0 mia. euro (stigning på 19,1 pct. ift. vedtaget 2013-budget).
En mindre del af disse midler vedrører programmer fra den forrige flerårige finan-
sielle ramme (2000-2006), som Kommissionen nu ønsker at afslutte. Det er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Kommissionens vurdering, at der er behov for yderligere 1,7 mia. euro til at kunne
afslutte disse programmer i 2013.
De resterende 7,3 mia. euro, som Kommissionen ønsker tilført til kategori 1b,
relaterer sig til programmer fra indeværende flerårige finansielle ramme (2007-
2013). Kommissionen anfører, at den modtog betalingsanmodninger fra med-
lemsstaterne i 2012 på 16,2 mia. euro, som ikke kunne dækkes af 2012-budgettet,
men i stedet skal dækkes af 2013-budgettet. Idet der er afsat 45,2 mia. euro til
budgetkategori 1b i 2013-budgettet, efterlader de udestående betalinger for 2012
28,9 mia. euro til de betalingsanmodninger, der bliver indgivet i 2013.
Hertil bemærker Kommissionen, at man i 2012 modtog betalingsanmodninger for
50,6 mia. euro, og at dette tal ventes at stige i 2013 til 55 mia. euro.
Kommissionen mener derfor, at såfremt der ikke tilføres ekstra midler til budget-
kategori 1b, vil forskellen mellem de betalingsbevillinger, der er til rådighed for
2013, og de forventede betalingsanmodninger for 2013, resultere i en ophobning
af uindfriede betalingskrav ved udgangen af året. Dette vil ifølge Kommissionen
belaste 2014-budgettet for meget og forsinke dækningen af medlemsstaternes
betalingsanmodninger med adskillige måneder. Kommissionen vurderer endvide-
re, at der er en risiko for, at samhørighedsbudgettet løber tør for midler i løbet af
første halvår 2013.
Budgetkategori 2 – Landbrugspolitikken
Under budgetkategori 2 anmoder Kommisionen om en forhøjelse af betalingerne
på i alt 608,5 mio. euro (stigning på 1,1 pct. ift. vedtaget 2013-budget).
Størstedelen af anmodningen under budgetkategori 2 vedrører
landdistriktsprogram, hvor Kommissionen ønsker tilført 460 mio. euro.
EU's
Den resterende del af anmodningen til budgetkategori 2 vedrører 95,5 mio. euro
til den europæiske udviklings- og garantifond og 2,2 mio. euro til
støtteprogrammet for fred og forsoning i Nordirland. Argumentationen herfor er,
at Kommissionen ønsker at afslutte disse programmer rettidigt i 2013. Dertil
kommer 10,0 mio. euro il miljøprogrammet Life+ og 40,4 mio. euro til den
europæiske fiskerifond.
Budgetkategori 3a – Frihed, sikkkerhed og retfærdighed
Under budgetkategori 3a anmoder Kommissionen om en forhøjelse på 128,4 mio.
euro. Betalingsbehovet til kategori 3a og 3b er beregnet ud fra den antagelse, at
den Schengen-reserve, der er opført på 2013-budgettet, vil blive frigjort og
dermed disponibel.
Langt størstedelen af anmodningen til dette område relaterer sig til de fire fonde
under solidaritet og forvaltning af migrationsstrømme, hvortil Kommissionen
ønsker tilført 107,5 mio. euro.
Herudover ønsker Kommissionen en forhøjelse af betalingerne til forebyggelse,
beredskab og konsekvensstyring i forbindelse med terrorisme og kriminalitet på
14,5 mio. euro samt andre programmer og aktioner for 6,4 mio. euro.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Budgetkategori 3b – Unionsborgerskab
Fsva. budgetkategori 3b ønsker Kommissionen en forhøjelse på 15,2 mio. euro.
Anmodningen vedrører kultur-, medie, og sundhedsprogrammerne.
Budgetkategori 4 – EU som global partner
Under budgetkategori 4 anmodes om en forhøjelse af betalingerne på 489,5 mio.
euro.
191,5
mio. euro
vedrører
en
forhøjelse
af betalingerne
til
førtiltrædelsesinstrumentet,
som
begrundes
med
store
uindfriede
betalingsanmodninger fra 2012 og mange betalingsanmodninger tidligt i 2013.
Det europæiske naboskabs- og partnerskabsinstrument mangler ifølge
Kommissionen 115,0 mio. euro, mens instrumentet til finansiering af
udviklingssamarbejdet mangler 62,0 mio. euro. Der ønskes endvidere midler til
stabilitetsinstrumentet (53,0 mio. euro), det europæiske instrument for demokrati
og menneskerettigheder (20 mio. euro), humanitær bistand (46,0 mio. euro) samt
2,0 mio. euro til andre programmer under budgetkategori 4, med henvisning til et
behov for at dække eksisterende og fremtidige forpligtigelser på 2013-budgettet.
Øgede indtægter
Kommissionen foreslår på baggrund af de beløb, der indtil nu er indgået eller
ventes at indgå i bødeindtægter, at forhøje overslaget over bødeindtægter med 290
mio. euro. Denne forøgelse vil resultere i en tilsvarende formindskelse af
medlemsstaternes BNI-bidrag. For Danmarks vedkommende betyder de øgede
EU-indtægter isoleret set en reduktion i det danske BNI bidrag på ca. 45 mio. kr. i
2013.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet forventes at støtte Kommissionens forslag til ændringsbud-
get nr. 2 for 2013.
Formanden for Europa-Parlamentet Martin Schulz har desuden givet udtryk for,
at der i Europa-Parlamentets optik er en politisk sammenhæng mellem vedtagel-
sen af ændringsbudget nr. 2 og en endelig aftale med Europa-Parlamentet om den
flerårige finansielle ramme for 2014-2020.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Kommissionens ændringsforslag 2 til EU’s budget for 2013 medfører samlet set
merudgifter for i alt 11,2 mia. euro for EU. Isoleret set vil en vedtagelse af forsla-
get betyde et forøget dansk EU-bidrag på ca. 1,7 mia. kr. i 2013.
Høring
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen finder det uhensigtsmæssigt, at Kommissionen få måneder efter ind-
gåelsen af aftalen om EU’s budget for 2013, fremsætter et forslag, der indebærer
en stigning ift. det vedtagne 2013-budget på 8,5 pct. Det skal ikke mindst ses i
lyset af, at mange medlemsstater i øjeblikket har problemer med at overholde
EU's krav om underskud på de offentlige finanser.
Regeringen finder generelt, at evt. uforudsete udgifter skal afholdes via ompriori-
teringer. Det er Kommissionens ansvar at implementere budgettet inden for
rammerne af det vedtagne budget. Kommissionen bør således sikre, at budget-
midlerne fordeles over hele året og at alle muligheder for omprioriteringer er ud-
forsket, før man beder om flere midler.
Regeringen lægger i den forbindelse vægt på, at forslag til betydelige ændringsbud-
getter, som ikke vedrører særlige forhold så som optagelsen af Kroatien i EU,
først behandles mod slutningen af året, når et overblik over omprioriteringsmu-
lighederne kan tilvejebringes på et veldokumenteret grundlag og mulighederne for
omprioriteringer er udtømt.
Regeringen mener ikke, at Kommissionens estimat for forventede betalingsan-
modninger på samhørighedsområdet i 2013 er et tilstrækkeligt grundlag til at træf-
fe beslutning om forslag til ændringsbudget nr. 2. Disse betalingsanmodninger og
heraf afledte merudgiftsbehov bør Rådet først tage stilling til, når der foreligger
konkrete betalingsanmodninger, hvad der vil være tilfældet til efteråret.
Regeringen anerkender Rådets og Europa-Parlamentets erklæring fra december
2012 vedr. behovet for i 2013 at vende tilbage til udestående betalinger fra 2012.
Regeringen vil endvidere kunne støtte ændringsbudgetter med merudgifter, så-
fremt disse ledsages af omprioriteringer i videst muligt omfang.
Fra dansk side vil man i samarbejde med de øvrige lande, der lægger vægt på bud-
getdisciplin, arbejde for at begrænse omfanget af ændringsbudgettets merudgifter
mest muligt.
Andre landes holdninger
Ifbm. vedtagelsen af 2013-budgettet og ændringsbudget nr. 6 for 2012 vedtog
Rådet og Europa-Parlamentet en erklæring, hvori man bad Kommissionen om at
forelægge et forslag til ændringsbudget for 2013 tidligt på året, der alene skulle
vedrøre udestående betalingsanmodninger for 2012. Disse blev af Kommissionen
vurderet til at udgøre 16,2 mia. euro ved udgangen af 2012. Kommissionen
vurderer, at der er behov for at få tilført 1,7 – 2,9 mia. euro i 2013 for at kunne de
udestående betalinger fra 2012. Det bemærkes i den forbindelse, at
Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 2 også indeholder skøn for
manglende betalinger for 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
En række budgetrestriktive medlemsstater samt lande i økonomiske vanskelighe-
der forventes at være særdeles kritiske over for det store ændringsforslag til EU's
budget. Et kvalificeret flertal af medlemsstaterne forventes dog i sidste ende at
acceptere et ændringsforslag af en betydelig størrelse – særligt i lyset af et ønske
om Europa-Parlamentets godkendelse af aftalen om den flerårige finansielle ram-
me for 2014-2020. Det er vurderingen, at et flertal af medlemsstater vil kunne
støtte et ændringsbudget der vedrører udestående betalinger for 2012.