Europaudvalget 2012-13
Det Europæiske Råd 27-28/6-13 Bilag 14
Offentligt
1266810_0001.png
DET EUROPÆISKE RÅD
Bruxelles, den 28. juni 2013
(OR. en)
EUCO 104/2/13
REV 2
CO EUR 9
CONCL 6
FØLGESKRIVELSE
fra:
Generalsekretariatet for Rådet
til:
delegationerne
Vedr.:
DET EUROPÆISKE RÅD
27.-28. JUNI 2013
KONKLUSIONER
Hermed følger til delegationerne konklusionerne fra Det Europæiske Råd (den 27.-28. juni 2013).
________________________
EUCO 104/2/13 REV 2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1266810_0002.png
Konklusioner - den 27.-28. juni 2013
På baggrund af de svage økonomiske udsigter på kort sigt har ungdomsarbejdsløsheden nået hidtil
usete højder i flere medlemsstater med meget store menneskelige og samfundsmæssige omkostnin-
ger. En hurtig indsats er nødvendig.
Det Europæiske Råd blev i dag enigt om en samlet tilgang til bekæmpelse af ungdomsarbejdsløs-
hed, der bygger på følgende konkrete foranstaltninger: fremskyndelse og fremrykning af ungdoms-
beskæftigelsesinitiativet, hurtigere gennemførelse af ungdomsgarantien, øget mobilitet for unge og
inddragelse af arbejdsmarkedets parter. Det Europæiske Råd drøftede også, hvordan der kan sættes
gang i investeringerne, og adgangen til kredit kan forbedres. Det opfordrede til en mobilisering af
europæiske midler, bl.a. fra EIB, og lancerede en ny "investeringsplan" for at støtte SMV'erne og
styrke finansieringen af økonomien.
Den finansielle stabilitet er i bedring, men EU og medlemsstaterne vil skulle træffe yderligere for-
anstaltninger for at bringe Europa fuldt og helt tilbage på sporet hen imod vedvarende vækst og
beskæftigelse. Sunde offentlige finanser og politikker, der støtter bæredygtig vækst og beskæftigelse,
styrker hinanden gensidigt. Samtidig kræves en mere beslutsom indsats på alle niveauer for at vide-
reføre strukturreformerne og styrke konkurrenceevnen og beskæftigelsen. I den forbindelse god-
kendte Det Europæiske Råd de landespecifikke henstillinger, som skal være retningsgivende for
medlemsstaternes politikker og budgetter, og afsluttede således det europæiske semester 2013.
Det Europæiske Råd vurderede også fremskridtene hen imod en bankunion, som er afgørende for
finansiel stabilitet og for en velfungerende ØMU. Endelig fastlagde Det Europæiske Råd de næste
skridt i styrkelsen af ØMU'ens arkitektur og opfordrede til, at arbejdet fortsætter med alle disse
spørgsmål frem til Det Europæiske Råds møde i december.
Det Europæiske Råd hilste Kroatien varmt velkommen som medlem af Den Europæiske Union pr.
1. juli 2013. Det lykønskede også Letland med at have opfyldt konvergenskriterierne i traktaten,
således at det kan indføre euroen den 1. januar 2014.
Det Europæiske Råd godkendte Rådets konklusioner og henstillinger om udvidelsen og stabilise-
rings- og associeringsprocessen.
I.
UNGDOMSBESKÆFTIGELSE
1.
Bekæmpelse af ungdomsarbejdsløshed er et særligt og øjeblikkeligt mål i betragtning af det
uacceptabelt høje antal unge europæere, der er arbejdsløse. Alle anstrengelser skal sættes ind
på det fælles mål om at få unge, der ikke er i uddannelse eller i arbejde, tilbage i arbejde eller
i uddannelse inden for fire måneder som fastlagt i Rådets henstilling om en "ungdomsgaran-
ti". Med udgangspunkt i Kommissionens meddelelse om ungdomsbeskæftigelse er der behov
for en beslutsom og øjeblikkelig indsats både på nationalt plan og på EU-plan.
EUCO 104/2/13 REV 2
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1266810_0003.png
Konklusioner - den 27.-28. juni 2013
2.
EU vil tage alle disponible instrumenter i brug til støtte for ungdomsbeskæftigelse. Det Euro-
pæiske Råd er enigt om en samlet tilgang, der bygger på følgende konkrete foranstaltninger:
a)
Ved gennemførelsen af strukturfondene skal der fokuseres særligt på ungdomsbeskæfti-
gelse, bl.a. ved at uudnyttede midler omprogrammeres, når det er hensigtsmæssigt.
Kommissionen og medlemsstaterne skal udnytte alle de muligheder, der ligger i Den
Europæiske Socialfond (ESF), som er et af de vigtigste finansielle redskaber på EU-plan
til dette formål, bl.a. ved at støtte skabelsen af nye job til unge arbejdstagere. Om nød-
vendigt skal medlemsstaterne forbedre deres administrative kapacitet under anvendelse
af øget teknisk bistand fra Kommissionen og på grundlag af bedste praksis.
b)
Alle de nødvendige forberedelser skal træffes, så ungdomsbeskæftigelsesinitiativet kan
være fuldt operationelt senest i januar 2014, og det bliver muligt at foretage de første
udbetalinger til modtagere i EU-regioner, der har ungdomsarbejdsløshedsprocenter på
over 25 %
1
. For at ungdomsbeskæftigelsesinitiativet kan spille sin rolle fuldt ud, bør
udbetalingen af de 6 mia. EUR, det har fået tildelt, ske i løbet af de to første år af den
næste flerårige finansielle ramme
2
. Endvidere skal de disponible margener under FFR-
lofterne for årene 2014-2017 anvendes til en "samlet margen for forpligtelser", der
navnlig skal finansiere foranstaltninger til bekæmpelse af ungdomsarbejdsløshed. Med-
lemsstater, der er omfattet af initiativet, bør vedtage en plan med henblik på at tackle
ungdomsarbejdsløshed, herunder ved gennemførelsen af "ungdomsgarantien" inden
årets udgang. Andre medlemsstater tilskyndes til at vedtage lignende planer i 2014.
Kommissionen skal i 2016 aflægge rapport om gennemførelsen af "ungdomsgarantien"
og om initiativets funktion.
1
2
Eftersom ungdomsarbejdsløsheden i Slovenien er steget med mere end 30 % i 2012, vil regio-
nen Østslovenien, hvor ungdomsarbejdsløsheden lå på mere end 20 % i 2012, også få gavn af
ungdomsbeskæftigelsesinitiativet.
Dette sker uden negativ indvirkning på de mål, som Det Europæiske Råd fastsatte i maj ved-
rørende energipolitik.
2
EUCO 104/2/13 REV 2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1266810_0004.png
Konklusioner - den 27.-28. juni 2013
c)
EIB vil bidrage til bekæmpelse af ungdomsarbejdsløshed gennem sit initiativ "job til
unge" og sit program "investering i kvalifikationer", der bør gennemføres straks.
d)
Der skal gøres en ny indsats for at fremme mobiliteten for unge jobsøgende, bl.a. ved at
styrke programmet "Dit første Euresjob". Medlemsstaterne tilskyndes til at anvende en
del af deres ESF-tildelinger til støtte for mobilitetsordninger på tværs af grænserne.
"Erasmus+"-programmet, der også tilskynder til erhvervsuddannelse på tværs af græn-
serne, skal være fuldt operationelt fra januar 2014. Enigheden mellem Europa-
Parlamentet og Rådet om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer hilses særlig
velkommen. Kommissionens forslag, der fører til oprettelse af et netværk for offentlige
arbejdsformidlinger, bør behandles hurtigt. Der er behov for en yderligere indsats, navn-
lig hvad angår forslaget om bevarelsen af supplerende pensionsrettigheder, som skal
vedtages i den nuværende valgperiode.
e)
Lærepladser af høj kvalitet og arbejdsbaseret læring skal fremmes, navnlig via den eu-
ropæiske alliance for lærlingeuddannelser, der skal lanceres i juli. Kvalitetsrammen for
praktikophold bør etableres i begyndelsen af 2014.
f)
Arbejdsmarkedets parter skal inddrages fuldt ud og aktivt tage del i disse bestræbelser.
Det Europæiske Råd hilser den "Framework of Actions on Youth Employment" vel-
kommen, som arbejdsmarkedets parter enedes om den 11. juni 2013.
EUCO 104/2/13 REV 2
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1266810_0005.png
Konklusioner - den 27.-28. juni 2013
3.
På nationalt plan, hvor de fleste af beføjelserne på beskæftigelsesområdet ligger, bør med-
lemsstaterne videreføre deres reformer. Medlemsstaterne er i gang med at træffe foranstalt-
ninger til at modernisere de erhvervsrettede og almene uddannelsessystemer, styrke samarbej-
det mellem uddannelsessektoren og erhvervslivet for at lette overgangen fra skole til arbejde,
forbedre integrationen af lavtuddannede unge på arbejdsmarkedet, rette op på misforholdet
mellem efterspurgte og udbudte kvalifikationer og fremme lærlingeuddannelser og praktikop-
hold i økonomiske nøglesektorer samt iværksætteri og virksomhedsetablering. En række med-
lemsstater har allerede fremlagt ambitiøse planer for at støtte ungdomsbeskæftigelsen. Men
der skal gøres mere. Navnlig bør medlemsstater med høj ungdomsarbejdsløshed fremme akti-
ve arbejdsmarkedsforanstaltninger. Det er vigtigt at være tilstrækkeligt opmærksom på
arbejdsmarkedsdeltagelsen blandt grupper af sårbare unge med specifikke udfordringer. Det
Europæiske Råd, der anerkender medlemsstaternes beføjelser på dette område, mindede om
vigtigheden af, at beskatningen flyttes væk fra arbejde, herunder om nødvendigt ved at mind-
ske de sociale bidrag, som et middel til at øge beskæftigelsesegnetheden, jobskabelsen og
konkurrenceevnen. Det Europæiske Råd opfordrede til øget udveksling af de bedste nationale
praksisser; i den forbindelse hilste det den forestående konference i Berlin velkommen.
II.
VÆKST, KONKURRENCEEVNE OG BESKÆFTIGELSE
Det europæiske semester
4.
Efter en indgående udveksling af synspunkter afsluttede Det Europæiske Råd det europæiske
semester 2013 ved generelt at godkende de landespecifikke henstillinger. Medlemsstaterne vil
nu omsætte henstillingerne i deres kommende beslutninger om budgetter, strukturreformer
samt beskæftigelsespolitikker og social- og arbejdsmarkedspolitikker, samtidig med at de
fuldt ud styrker det nationale ejerskab og bevarer den sociale dialog. Rådet og Kommissionen
vil følge gennemførelsen heraf nøje. Rådet vil regelmæssigt drøfte og vurdere den økonomi-
ske situation i Europa.
EUCO 104/2/13 REV 2
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1266810_0006.png
Konklusioner - den 27.-28. juni 2013
5.
Fremme af vækst og finanspolitisk konsolidering styrker hinanden gensidigt. Sunde offentlige
finanser er afgørende for, at de offentlige myndigheder kan bevare deres evne til at støtte
holdbar vækst og beskæftigelse. I denne forbindelse hilser Det Europæiske Råd ophævelsen af
proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud for flere medlemsstater vel-
kommen og glæder sig over indsatsen i de medlemsstater, der forventes at opfylde de finans-
politiske mål. Det minder om de muligheder, som EU's eksisterende finanspolitiske rammer
giver for at skabe balance mellem behovene for produktive offentlige investeringer og målene
vedrørende finanspolitisk disciplin i den præventive del af stabilitets- og vækstpagten. For
nogle medlemsstater er tempoet i den finanspolitiske konsolidering blevet tilpasset som reak-
tion på den økonomiske situation som fastsat i EU's finanspolitiske rammer. Samtidig bør
medlemsstaterne fremskynde deres strukturreformer. Dette vil understøtte indsatsen for at
genskabe balance i EU's økonomi, medvirke til at genoprette konkurrenceevnen og håndtere
de sociale konsekvenser af krisen.
En ny investeringsplan for Europa
6.
I den aktuelle økonomiske kontekst er det afgørende at genetablere normal långivning til øko-
nomien og lette finansieringen af investeringer. I betragtning af SMV'ernes betydning for
økonomien, navnlig hvad angår jobskabelse, vil foranstaltninger til at støtte SMV'ers finansie-
ring blive prioriteret højt. Dette er særlig vigtigt i lande med høj ungdomsarbejdsløshed og
lande, hvor der er behov for nye investeringer for at fremme vækst og beskæftigelse. Det er
også vigtigt at fremme iværksætteri og selvstændig erhvervsvirksomhed. Det Europæiske Råd
nåede derfor til enighed om at iværksætte en ny "investeringsplan".
7.
Det Europæiske Råd så med tilfredshed på den enighed, der er opnået om EU's flerårige fi-
nansielle ramme (FFR) for de kommende syv år. Det takkede Europa-Parlamentets, Rådets og
Kommissionens forhandlere for deres arbejde og utrættelige indsats, der gjorde det muligt at
indgå denne aftale i dag. FFR vil spille en afgørende rolle for at støtte økonomien ved at fun-
gere som katalysator for vækst og beskæftigelse i hele Europa og som løftestang for produkti-
ve investeringer og investeringer i menneskelig kapital. Det Europæiske Råd opfordrede til en
hurtig formel vedtagelse af FFR-forordningen og den dertil knyttede interinstitutionelle aftale.
I den forbindelse glædede Det Europæiske Råd sig også over de aftaler, der er indgået om nye
programmer såsom Erasmus, Cosme, Horisont 2020 og programmet for beskæftigelse og so-
cial innovation. Det Europæiske Råd understregede vigtigheden af:
EUCO 104/2/13 REV 2
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1266810_0007.png
Konklusioner - den 27.-28. juni 2013
a)
at de forskellige EU-programmer, der støtter gennemførelsen af Europa 2020-strategien,
vedtages inden årets udgang
b)
at medlemsstaterne samarbejder med Kommissionen med henblik på at afslutte deres
partnerskabsaftaler og operationelle programmer snarest muligt
c)
at strukturfondene og programmerne for virksomheders konkurrenceevne og SMV'er
(Cosme) og for forskning og innovation (Horisont 2020), der er særlig vigtige i forbin-
delse med støtte til SMV'er iværksættes hurtigt
d)
at der sættes skub i gennemførelsen af pilotfasen vedrørende projektobligationer. Kom-
missionen agter at forelægge sin vurdering inden udgangen af 2013.
8.
Det Europæiske Råd hilste rapporten fra Kommissionen og EIB om finansieringen af økono-
mien velkommen. Det nåede til enighed om følgende foranstaltninger og hilste det velkom-
men, at Kommissionen og EIB agter at gennemføre dem som en prioritet og forelægge en om-
fattende rapport om gennemførelsen heraf inden dets møde i oktober 2013 med kvantitative
mål, instrumenter og en tidsplan:
a)
optrapning af EIB's indsats for at støtte långivningen til økonomien ved at udnytte den
seneste forhøjelse på 10 mia. EUR af bankens kapital fuldt ud. Det Europæiske Råd op-
fordrer EIB til at gennemføre sin plan om at øge sin udlånsvirksomhed i EU med mindst
40 % i perioden 2013-2015. Med henblik herpå har EIB allerede identificeret nye ud-
lånsmuligheder på mere end 150 mia. EUR inden for en række kritiske prioriteter såsom
innovation og kvalifikationer, SMV'ers adgang til finansiering, ressourceeffektivitet og
strategiske infrastrukturer
EUCO 104/2/13 REV 2
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1266810_0008.png
Konklusioner - den 27.-28. juni 2013
b)
udvidet anvendelse af fælles finansielle risikodelingsinstrumenter mellem Kommis-
sionen og EIB for at øge virkningen af den private sektors og kapitalmarkedernes inve-
steringer i SMV'er. Disse initiativer bør sikre, at omfanget af nye lån til SMV'er i hele
EU udvides, idet principperne om finansiel soliditet og gennemsigtighed og FFR-
lofterne overholdes. Rådet vil i samråd med Kommissionen og EIB uden unødig for-
sinkelse fastlægge parametrene for udformningen af de pågældende instrumenter, der
samfinansieres over strukturfondene, for at opnå en høj løftestangseffekt. De nødvendi-
ge forberedelser bør træffes, så disse instrumenter kan begynde at fungere i januar 2014
c)
forøgelse af EIF's kreditforbedringskapacitet
d)
gradvis udvidelse af EIB's handelsfinansieringsordninger for at fremme SMV-aktiviteter
over hele Unionen, navnlig i programlande
e)
styrkelse af samarbejdet mellem nationale udviklingsbanker og EIB for at øge mulighe-
derne for fælles udlån og udveksling af bedste praksis
f)
udvikling af alternative finansieringskilder i tæt samarbejde med medlemsstaterne.
Gennemførelse af vækst- og beskæftigelsespagten
9.
For et år siden nåede Det Europæiske Råd til enighed om en vækst- og beskæftigelsespagt,
som er en pakke af hurtigtvirkende vækstforanstaltninger, der støttes af en finansiering på
120 mia. EUR. Om end der er gjort gode fremskridt med hensyn til at udmønte disse foran-
staltninger, hvoraf nogle allerede bærer frugt, er der behov for en yderligere indsats. EU-
institutionerne og medlemsstaterne bør gøre deres yderste for at sikre, at alle elementerne i
pagten gennemføres hurtigt, jf. tidligere konklusioner fra Det Europæiske Råd, navnlig for så
vidt angår det indre marked, innovation, den digitale dagsorden, tjenesteydelser, energi og
skat. Det Europæiske Råd ser frem til en ajourført statusrapport om pagten i december 2013
på grundlag af en regelmæssig gennemgang i Rådet.
EUCO 104/2/13 REV 2
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1266810_0009.png
Konklusioner - den 27.-28. juni 2013
10.
Som besluttet i marts vil Det Europæiske Råd nøje overvåge gennemførelsen af de retnings-
linjer, det udstikker for at styrke den økonomiske vækst og fremme konkurrenceevnen, navn-
lig ved at holde regelmæssige tematiske drøftelser. I den forbindelse havde Det Europæiske
Råd en første udveksling af synspunkter om to centrale spørgsmål:
a)
den afgørende betydning af en stærk europæisk industriel basis som en væsentlig byg-
gesten for EU's dagsorden for vækst og konkurrenceevne. Det Europæiske Råd opfor-
drede til en bred horisontal og sammenhængende tilgang til en moderne europæisk in-
dustripolitik, der ledsager strukturændringer og økonomisk fornyelse. Det hilste Kom-
missionens handlingsplan for en konkurrence- og bæredygtig stålindustri velkommen.
Med henblik på Det Europæiske Råds møde i februar 2014 så det frem til yderligere bi-
drag fra Kommissionen, jf. konklusionerne fra Det Europæiske Råd i marts og
maj 2013. Det kommende formandskab opfordres til at videreføre det forberedende ar-
bejde i Rådet
b)
idet det minder om sine konklusioner fra marts 2013, hilste Det Europæiske Råd Kom-
missionens meddelelse om de ti mest byrdefulde retsakter velkommen som et indleden-
de bidrag. Det så frem til inden mødet i oktober 2013 at modtage et detaljeret arbejds-
program med yderligere og eventuelt nye konkrete forslag med henblik på at mindske
den samlede reguleringsbyrde og fremme konkurrenceevnen under stadig hensyntagen
til behovet for en egentlig beskyttelse af forbrugere og ansatte. Det opfordrede til en
fortsat indsats for at gøre EU-regulering og national regulering mere effektiv, konse-
kvent og enkel. Det vil vende tilbage til disse spørgsmål i lyset af de pågældende for-
slag.
Idet det regner med, at dets tematiske drøftelser i oktober 2013 vil give fornyet tilskyndelse
for så vidt angår innovation, det digitale indre marked og tjenesteydelser, opfordrede Det Eu-
ropæiske Råd Kommissionen til at fremlægge sin rapport om peerevaluering af servicedirek-
tivet og om "Licenses for Europe"-processen forud for mødet.
EUCO 104/2/13 REV 2
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1266810_0010.png
Konklusioner - den 27.-28. juni 2013
11.
Det Europæiske Råd, der minder om den rolle, som handel spiller for at øge væksten og be-
skæftigelsen, hilste indledningen af forhandlinger om et transatlantisk handels- og investe-
ringspartnerskab med USA velkommen.
III. FULDFØRELSE AF DEN ØKONOMISKE OG MONETÆRE UNION
12.
Siden forelæggelsen i december af rapporten "Hen imod en egentlig Økonomisk og Monetær
Union" er arbejdet med de fire centrale byggesten med henblik på at styrke ØMU'ens arkitek-
tur skredet frem. Nye konkrete skridt i retning af at styrke den økonomiske styring vil skulle
ledsages af yderligere skridt hen imod øget demokratisk legitimitet og ansvarlighed på det ni-
veau, hvor beslutningerne træffes og gennemføres. Denne proces vil bygge på EU's institutio-
nelle ramme med fuld respekt for det indre markeds integritet, samtidig med at der sikres lige
vilkår for EU's medlemsstater, herunder gennem en rimelig balance mellem hjem- og værts-
land. Den vil være åben og gennemsigtig over for de medlemsstater, der ikke anvender den
fælles valuta.
13.
På kort sigt er den centrale prioritet at fuldføre Bankunionen i overensstemmelse med Det Eu-
ropæiske Råds konklusioner fra december 2012 og marts 2013. Dette er afgørende for at sikre
finansiel stabilitet, mindske den finansielle fragmentering og genetablere normal långivning
til økonomien. Det Europæiske Råd mindede om, at det er bydende nødvendigt at bryde den
onde cirkel mellem banker og stater, og understregede følgende:
a)
De nye regler om kapitalkrav til banker (CRR/CRD) og den nye fælles tilsynsmekanis-
me (FTM) skal spille en central rolle med hensyn til at sikre banksektorens stabilitet.
b)
I forbindelse med overgangen til FTM vil der blive foretaget en balancevurdering, som
omfatter en gennemgang af aktivernes balance og derefter en stresstest. I denne forbin-
delse træffer de medlemsstater, der deltager i FTM, alle fornødne forholdsregler, herun-
der indførelsen af bagstopperordninger, forud for afslutningen af denne proces.
EUCO 104/2/13 REV 2
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1266810_0011.png
Konklusioner - den 27.-28. juni 2013
c)
Eurogruppen er nået til enighed om de vigtigste elementer i den operationelle ramme for
direkte bankrekapitalisering foretaget af den europæiske stabilitetsmekanisme (ESM).
Arbejdet bør fortsætte, således at den europæiske stabilitetsmekanisme, når der er etab-
leret en effektiv fælles tilsynsmekanisme, efter en almindelig afgørelse vil få mulighed
for at rekapitalisere banker direkte.
d)
Det Europæiske Råd hilste det velkommen, at der i Rådet er opnået enighed om direk-
tivudkastet til en ramme for genopretning og afvikling af banker, og opfordrede Rådet
og Parlamentet til at påbegynde forhandlingerne med det mål at vedtage direktivet inden
årets udgang. Det opfordrede også til vedtagelse inden årets udgang af forslaget til en
indskudsgarantiordning.
e)
En fuldt effektiv FTM kræver en fælles afviklingsmekanisme for banker, der er omfattet
af FTM. Det Europæiske Råd ser frem til Kommissionens forslag om en fælles afvik-
lingsmekanisme med henblik på at nå til enighed i Rådet inden årets udgang, således at
forslaget kan vedtages inden udløbet af den nuværende valgperiode. Kommissionen ag-
ter i løbet af sommeren 2013 at vedtage reviderede statsstøtteregler for den finansielle
sektor med henblik på at sikre lige vilkår med hensyn til afviklingsbeslutninger, der om-
fatter offentlig støtte.
14.
Arbejdet med alle de byggesten, der indgår i en styrket ØMU, skal videreføres, eftersom de
hænger nøje sammen:
a)
Det er nødvendigt at indføre en mere effektiv ramme for samordningen af de økonomi-
ske politikker i overensstemmelse med artikel 11 i traktaten om stabilitet, samordning
og styring samt nærhedsprincippet. I forlængelse af sin meddelelse af 20. marts agter
Kommissionen til efteråret at forelægge et forslag om forudgående samordning af større
økonomiske reformer.
EUCO 104/2/13 REV 2
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1266810_0012.png
Konklusioner - den 27.-28. juni 2013
b)
Selv om der er konvergens for så vidt angår de centrale principper for begreberne gensi-
digt indgåede kontrakter og de tilhørende solidaritetsmekanismer, vil der skulle arbejdes
videre med disse spørgsmål i månederne fremover på grundlag af især Kommissionens
kommende meddelelse om samordning af de økonomiske politikker.
c)
ØMU'ens sociale dimension bør styrkes. Som et første skridt er det vigtigt at forbedre
overvågningen af og tage hensyn til den sociale og arbejdsmarkedsrelaterede situation i
ØMU'en, navnlig ved at anvende relevante sociale og beskæftigelsesmæssige indikato-
rer i det europæiske semester. Det er også vigtigt at sikre bedre samordning af beskæfti-
gelsespolitikkerne og social- og arbejdsmarkedspolitikkerne med fuld respekt for de na-
tionale beføjelser. Arbejdsmarkedsparternes og den sociale dialogs rolle, herunder på
nationalt plan, er også afgørende. Kommissionen vil inden længe forelægge en medde-
lelse om ØMU'ens sociale dimension.
15.
Efter indgående konsultationer med medlemsstaterne vil Det Europæiske Råd vende tilbage til
alle disse spørgsmål. I oktober 2013 vil det navnlig se på de indikatorer og politikområder,
som der skal tages hensyn til i forbindelse med en styrket samordning af de økonomiske poli-
tikker, og på ØMU'ens sociale dimension. Drøftelserne vil fortsætte i december 2013 med
henblik på at træffe afgørelse om disse spørgsmål, navnlig om hovedelementerne i kontrakt-
ordningerne og de tilhørende solidaritetsmekanismer. Alle sådanne foranstaltninger skal være
frivillige for dem, der står uden for den fælles valuta, og i fuld overensstemmelse med det in-
dre marked i alle henseender.
16.
Det Europæiske Råd drøftede Letlands ansøgning om indførelse af euroen. Det lykønskede
Letland med den konvergens, det har nået på grundlag af en forsvarlig økonomisk politik, fi-
nanspolitik og finansiel politik, og hilste velkommen, at Letland opfylder alle de konvergens-
kriterier, der er fastsat i traktaten. Det udtrykte tilfredshed med Kommissionens forslag om, at
Letland indfører euroen den 1. januar 2014.
EUCO 104/2/13 REV 2
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1266810_0013.png
Konklusioner - den 27.-28. juni 2013
IV. EVENTUELT
17.
Det Europæiske Råd udtrykte sin medfølelse med dem, der er berørt af de katastrofale over-
svømmelser, der har ramt Centraleuropa i denne måned. Der bør tilvejebringes passende fi-
nansielle midler (f.eks. Solidaritetsfonden, strukturfondene, Samhørighedsfonden) for i videst
muligt omfang at støtte bestræbelser på øjeblikkelig nødhjælp og genopbygning samt fremti-
dige forebyggende foranstaltninger i de mest berørte regioner og medlemsstater. Det opfor-
drede Kommissionen til at reagere hurtigt og konstruktivt på anmodninger fra de berørte med-
lemsstater for at sikre, at støtten fra EU's midler til de mest berørte regioner og medlemsstater
kan iværksættes straks.
18.
I februar 2013 anerkendte Det Europæiske Råd den særlige indvirkning, som den økonomiske
krise har på en række medlemsstater i euroområdet, og som har haft en direkte indvirkning på
deres velstandsniveau. For at tage højde for denne situation blev der afsat et antal supplerende
bevillinger fra strukturfondene. På dette tidspunkt var det makroøkonomiske bistandsprogram
for Cypern ikke vedtaget. Cyperns regering har siden fremsat en anmodning om supplerende
bistand. Det Europæiske Råd opfordrede Europa-Parlamentet og Rådet til i forbindelse med
den årlige budgetprocedure at undersøge de muligheder, som fleksibiliteten i FFR, herunder
fleksibilitetsinstrumentet, giver for at tage højde for Cyperns særligt vanskelige situation.
19.
Med hensyn til udvidelsen godkendte Det Europæiske Råd Rådets konklusioner og henstillin-
ger af 25. juni 2013. Det besluttede at indlede forhandlinger med Serbien. Den første rege-
ringskonference vil blive holdt senest i januar 2014. Inden da vil forhandlingsrammen blive
vedtaget af Rådet og bekræftet af Det Europæiske Råd på det sædvanlige møde om udvidel-
sen.
EUCO 104/2/13 REV 2
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1266810_0014.png
Konklusioner - den 27.-28. juni 2013
20.
Afgørelserne om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om en stabiliserings- og associe-
ringsaftale mellem Den Europæiske Union og Kosovo
er vedtaget.
21.
Det Europæiske Råd vil på sit møde i juni 2014 have en drøftelse for at udforme strategiske
retningslinjer for den lovgivningsmæssige og operationelle programudformning i området
med frihed, sikkerhed og retfærdighed (i henhold til artikel 68 i TEUF). Som forberedelse til
dette møde opfordres de kommende formandskaber til at indlede en proces med overvejelser i
Rådet. Kommissionen opfordres til at forelægge passende bidrag til denne proces.
________________________
Denne betegnelse indebærer ingen stillingtagen til Kosovos status, og den er i overensstem-
melse med UNSCR 1244 og ICJ's udtalelse om Kosovos uafhængighedserklæring.
13
EUCO 104/2/13 REV 2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1266810_0015.png
BILAG
DOKUMENTER GODKENDT AF DET EUROPÆISKE RÅD
Rådets rapport af 25. juni 2013 om de landespecifikke henstillinger 2013
Rådets konklusioner af 25. juni 2013 om udvidelse
Rådets konklusioner af 28. maj 2013 om årsrapporten om EU's officielle udviklingsbistand
Rådets konklusioner af 25. juni 2013 om "Den overordnede dagsorden for perioden efter
2015"
Handlingsplan for gennemførelse af havstrategien for Atlanterhavsområdet godkendt af Rådet
den 25. juni 2013.
________________________
EUCO 104/2/13 REV 2
BILAG
14
DA