Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3242 - konkurrenceevne
Offentligt
1454030_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
10142/1/13 REV 1
(OR. en)
PRESSE 217
PR CO 28
PRESSEMEDDELELSE
3242. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri, forskning og rummet)
Bruxelles, den 29. og 30. maj 2013
Formænd
Richard Bruton
Irlands beskæftigelses-, handels- og innovationsminister
Seán Sherlock
Irlands viceminister med ansvar for forskning og innovation
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
10142/1/13 REV 1
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0002.png
29. og 30. maj 2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Samlingen fokuserede på en række foranstaltninger, der skal støtte og fremskynde økonomisk
genopretning og dermed fremme vækst og jobskabelse.
For det første nåede Rådet til politisk enighed om to forordninger til fremme af
reformen af
statstøttereglerne.
Som led i indsatsen for at lette reguleringsbyrden for EU-virksomheder for at gøre dem mere
konkurrencedygtige godkendte Rådet konklusioner om
intelligent regulering.
Ministrene udvekslede synspunkter om flere aspekter af
ophavsretten
i EU, bl.a. et sæt anbefalinger
vedrørende gebyrer for privat kopiering og reprografi.
Ministrene gav også politiske retningslinjer vedrørende
reformen af markedet for revision,
der
skal forbedre revisionernes kvalitet og uafhængighed, sikre større åbenhed og øge investorernes
tillid samt reducere den nuværende markedskoncentration.
Desuden gjorde Rådets status over tiltagene vedrørende
akten for det indre marked,
der er
indeholdt i to pakker af prioriterede foranstaltninger, som skal øge tilliden og stimulere vækst og
jobskabelse.
Ministrene behandlede også de aktuelle vanskeligheder, som flere
industrisektorer
i Europa står
over for som følge af den økonomiske krise. Kommissionen orienterede dem om opfølgningen af
initiativer, der er gennemført til støtte for disse sektorer.
Rådet vedtog konklusioner om
politikken for rumindustrien.
Rådet noterede sig de fremskridt, der er gjort i de igangværende forhandlinger om det flerårige
forskningsprogram
Horisont 2020
på grundlag af en rapport fra formandskabet om centrale
politiske spørgsmål med henblik på at bane vejen for, at der hurtigt kan opnås enighed med
Europa-Parlamentet om programmet.
Desuden godkendte det en ny EU-strategi for styrkelse af
det internationale samarbejde
inden for
forskning og godkendte konklusioner om højtydende
databehandling.
Det ajourførte også mandatet
for
Udvalget for det Europæiske Forskningsrum.
Endelig drøftede ministrene
fælles programlægning
på forskningsområdet.
10142/1/13 REV 1
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0003.png
29. og 30. maj 2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Modernisering af ophavsretten............................................................................................................. 8
Revisionsreformen ............................................................................................................................. 10
Akten for det indre marked ................................................................................................................ 13
Intelligent regulering .......................................................................................................................... 14
Modernisering af statsstøttepolitikken ............................................................................................... 15
Overvågning af industripolitikken ..................................................................................................... 16
Horisont 2020: rammeprogrammet for forskning og innovation (2014-2020) .................................. 19
EU's internationale samarbejde inden for forskning og innovation ................................................... 21
Fælles programlægning for forskningsprojekter ................................................................................ 22
Højtydende databehandling................................................................................................................ 23
Udvalget for det Europæiske Forskningsrum: ajourført mandat ....................................................... 23
EU's rumpolitik .................................................................................................................................. 24
EVENTUELT .................................................................................................................................... 26
Energiteknologier og innovation........................................................................................................ 26
Forvaltning af innovationspolitikken - henstillinger fra gruppen på højt niveau .............................. 26
Det kommende litauiske formandskabs arbejdsprogram ................................................................... 27
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10142/1/13 REV 1
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29. og 30. maj 2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Hviderusland - restriktive foranstaltninger ............................................................................................................ 28
Formandskabet for FN's Fredsopbygningskommission ......................................................................................... 28
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Migreringen fra SIS 1+ til SIS II ........................................................................................................................... 28
KONKURRENCEEVNE
Konsekvensanalyse i Rådet ................................................................................................................................... 29
ENERGI
Krav til miljøvenligt design - anlæg til rum- og vandopvarmning ........................................................................ 29
MILJØ
Montrealprotokollen om stoffer, der nedbryder ozonlaget - forhandlingsdirektiver ............................................. 30
BESKÆFTIGELSE
EU-retningslinjer for G20-mødet mellem arbejds- og beskæftigelsesministrene .................................................. 30
FISKERI
Partnerskabsaftalen mellem EU og Elfenbenskysten - Forhandlinger om ny protokol ......................................... 30
HANDELSPOLITIK
Antidumpingforanstaltninger - cykler - wolframelektroder - Kina og andre lande ............................................... 31
ÅBENHED
Årsrapport om aktindsigt ....................................................................................................................................... 31
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 32
10142/1/13 REV 1
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0005.png
29. og 30. maj 2013
DELTAGERE
Belgien:
Johan VANDE LANOTTE
Céline FREMAULT
Philippe COURARD
Vicepremierminister samt økonomiminister og minister
for forbrugerbeskyttelse og Nordsøen
Minister med ansvar for beskæftigelse, økonomi,
udenrigshandel og videnskabelig forskning
Statssekretær for sociale spørgsmål, familier,
handicappede og videnskabspolitik med ansvar for
erhvervsrisici under social- og sundhedsministeren
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for uddannelse, ungdom og sport
Viceindustri- og vicehandelsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Erhvervs- og vækstminister
Minister for forskning, innovation og videregående
uddannelser
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for økonomi og teknologi og vicekansler
Statssekretær, Forbundsministeriet for Uddannelse og
Forskning
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og
Teknologi
Økonomi- og kommunikationsminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Beskæftigelses-, handels- og innovationsminister
Viceminister med ansvar for forskning og innovation,
Beskæftigelses-, Erhvervs- og Innovationsministeriet samt
Ministeriet for Uddannelse og Kvalifikationer
Viceminister med ansvar for mindre virksomheder,
Beskæftigelses-, Erhvervs- og Innovationsministeriet
Statssekretær for udvikling, konkurrenceevne,
infrastruktur, transport og netværk
Generalsekretær for forskning og teknologi
Minister for industri, energi og turisme
Statssekretær for forskning, udvikling og innovation
Statssekretær for industri og små og mellemstore
virksomheder
Minister for genopretning af produktiviteten
Minister for videregående uddannelser og forskning
Minister med ansvar for Europaspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister med ansvar for Europaspørgsmål
Minister for økonomisk udvikling
Minister for uddannelse, universiteter og forskning
Fungerende stedfortrædende fast repræsentant
Bulgarien:
Petia VASSILEVA
Den Tjekkiske Republik:
Petr FIALA
Milan HOVORKA
Jakub DÜRR
Danmark:
Annette VILHELMSEN
Morten ØSTERGAARD
Jonas BERING LIISBERG
Tyskland:
Philipp RÖSLER
Georg SCHÜTTE
Stefan KAPFERER
Estland:
Juhan PARTS
Jaak AAVIKSOO
Irland:
Richard BRUTON
Seán SHERLOCK
John PERRY
Grækenland:
Panagiotis MITARACHI
Vasilis MAGLARIS
Spanien:
José Manuel SORIA
Carmen VELA OLMO
Luis VALERO
Frankrig:
Arnaud MONTEBOURG
Geneviève FIORASO
Thierry REPENTIN
Alexis DUTERTRE
Italien:
Enzo MOAVERO MILANESI
Flavio ZANONATO
Maria Chiara CARROZZA
Cypern:
Maria HADJITHEODOSIOU
10142/1/13 REV 1
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0006.png
29. og 30. maj 2013
Letland:
Vjačeslavs DOMBROVSKIS
Juris PŪCE
Juris ŠTĀLMEISTARS
Litauen:
Birutė VĖSAITĖ,
Dainius PAVALKIS
Šarūnas BIRUTIS
Luxembourg:
Etienne SCHNEIDER
Martine HANSEN
Ungarn:
Zoltán CSÉFALVAY
Katalin KISZELY
Malta:
Christian CARDONA
Stefan BUONTEMPO
Patrick MIFSUD
Nederlandene:
Sander DEKKER
Wepke KINGMA
Østrig:
Karlheinz TÖCHTERLE
Harald GÜNTHER
Polen:
Jerzy Witold PIETREWIC
Jacek GULIŃSKI
Andrzej DYCHA
Portugal:
Nuno CRATO
Franquelim ALVES
Rumænien:
Varujan VOSGANIAN
Mihnea COSTOIU
Tudor PRISECARU
Slovenien:
Renata ZATLER
Uroš RO�½IČ
Uroš VAJGL
Slovakiet:
Alexander MICOVČIN
Finland:
Lauri IHALAINEN
Marja RISLAKKI
Sverige:
Jan BJÖRKLUND
Annie LÖÖF
Gunnar OOM
Det Forenede Kongerige:
Stephen GREEN
Shan MORGAN
Uddannelses- og videnskabsminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomiminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Kulturminister
Minister for økonomi og udenrigshandel
Minister for videregående uddannelser og forskning
Statssekretær, Økonomiministeriet
Understatssekretær, Ministeriet for Offentlig Forvaltning
og Retlige Anliggender
Økonomiminister og minister for investeringer og små
virksomheder
Statssekretær for forskning, innovation, unge og sport,
Ministeriet for Uddannelse og Beskæftigelse
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for undervisning, kultur og videnskab
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for videnskab og forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Økonomiministeriet
Understatssekretær, Ministeriet for Videnskab og
Videregående Uddannelse
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Uddannelses- og videnskabsminister
Statssekretær for iværksætteri, konkurrenceevne og
innovation
Økonomiminister
Viceminister for højere uddannelse, videnskabelig
forskning og teknologisk udvikling
Statssekretær, Uddannelsesministeriet
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Statssekretær, Ministeriet for Økonomisk Udvikling og
Teknologi
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejdsminister
Statssekretær, Ministeriet for Beskæftigelse og Økonomi
Vicestatsminister, uddannelsesminister
Erhvervsminister
Statssekretær under handelsministeren
Viceminister for handel og investeringer (sideløbende med
Ministeriet for Udenrigs- og Commonwealthanliggender)
Stedfortrædende fast repræsentant
10142/1/13 REV 1
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0007.png
29. og 30. maj 2013
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA
Neelie KROES
Antonio TAJANI
Michel BARNIER
Androulla VASSILIOU
Máire GEOGHEGAN-QUINN
Connie HEDEGAARD
Tonio BORG
Næstformand
Næstformand
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
KROATIEN
Irena ANDRASSY
Stedfortrædende fast repræsentant
10142/1/13 REV 1
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0008.png
29. og 30. maj 2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Modernisering af ophavsretten
Rådet havde en offentlig debat om flere aspekter af EU's strategi for modernisering af ophavsretten
(10667/11).
Debatten fokuserede især på tre nøgleelementer i strategien, nemlig rammen for
ophavsret i det digitale indre marked, de forskellige nationale politikker for gebyrer for kopiering til
privat brug og kollektiv forvaltning af ophavsret og multiterritoriale licensaftaler om onlinemusik.
- Rammen for ophavsret i det digitale indre marked
Ministrene vurderede fremskridtene med tiltagene til at indføre en moderne ramme for ophavsret
for indholdet på det digitale indre marked, som Kommissionen gjorde rede for i sin meddelelse i
december 2012
(17983/12).
Gennemgangen af ophavsretsmiljøet i Europa anses for afgørende for at
kunne opnå et velfungerende digitalt indre marked. Det indebærer, at det skal gøres lettere at skabe
digitale forretningsmodeller, der giver skabere og producenter en tilstrækkelig beskyttelse og giver
retssikkerhed for kommercielle brugere og onlineforbrugere.
- Gebyrer for kopiering til privat brug
Efter en præsentation ved António Vitorino, tidligere EU-kommissær for retlige og indre
anliggender, af en rapport om gebyrer for privatkopiering og reprografi
1
drøftede ministrene tre
aspekter vedrørende den seneste udvikling inden for privatkopiering og reprografi i de enkelte
medlemsstater, definitionen af undtagelsen for privatkopiering og eventuelle foranstaltninger med
henblik på mindre opsplitning af det indre marked på dette område
(9253/13).
Rapporten anbefaler to indsatsområder, for det første fremme af større brug af licenser og
kontraktordninger som den bedste vej til at sikre, at de retmæssige ejere får tilstrækkelig betaling
for deres kreative indsats og investeringer. For det andet foranstaltninger, der skal forene de
forskellige nationale gebyrsystemer i det indre marked.
Kommissionen tilkendegav, at delegationernes synspunkter vil bidrage til de igangværende
overvejelser om en forbedring af gebyrsystemerne for privatkopiering i Europa og tilpasning af dem
til den digitale tidsalder.
1
http://ec.europa.eu/internal_market/copyright/docs/levy_reform/130131_levies-vitorino-
recommendations_en.pdf.
10142/1/13 REV 1
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0009.png
29. og 30. maj 2013
- Udkast til direktiv om kollektiv forvaltning af ophavsret og multiterritoriale licenser for
rettigheder til musikværker med henblik på onlineanvendelse
Rådet noterede sig en fremskridtsrapport og en mundtlig opdatering fra formandskabet
(9281/13).
Udkastet til direktiv behandles i øjeblikket af nationale eksperter i Rådet.
Det har to komplementære formål: for det første skal der indføres en passende retlig ramme for den
kollektive forvaltning af ophavsret med regler, der sikrer bedre styring og større åbenhed i alle
rettighedshaverorganisationer; for det andet skal det gøres lettere for rettighedshaverorganisationer
at indføre multiterritoriale licenser og licenser for repertoirer i flere lande for ophavsmænd til
musikværker med henblik på onlineanvendelse på det indre marked.
10142/1/13 REV 1
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0010.png
29. og 30. maj 2013
Revisionsreformen
Efter det irske formandskabs præsentation af en fremskridtsrapport udtalte ministrene sig om de
udestående spørgsmål vedrørende den igangværende reform til forbedring af revisionsreglerne i EU.
Resultatet af debatten gav politiske retningslinjer for det videre arbejde.
Reformen gennemføres på grundlag af to forslag fra Kommissionen, der dels omfatter en revision af
revisionsdirektivet (ottende selskabsdirektiv)
(16971/11),
dels en forordning om specifikke krav til
lovpligtig revision af virksomheder af interesse for offentligheden
(16972/11).
Finanskrisen har vist svaghederne i den lovpligtige revision, især med hensyn til virksomheder af
interesse for offentligheden, der er af stor interesse for offentligheden på grund af deres
forretninger, størrelse, antal ansatte eller virksomhedsstatus.
Reformen skal forbedre revisionernes kvalitet og uafhængighed, sikre større åbenhed og øge
investorernes tillid. Den skal også reducere den nuværende markedskoncentration og øge
valgmulighederne på revisionsmarkedet.
Under den offentlige forhandling bad formandskabet ministrene om at udtale sig om
formandskabets kompromis vedrørende følgende tre spørgsmål:
1.
Obligatorisk rotation af revisorer og revisionsvirksomheder af interesse for offentligheden
I forordningsudkastet foreslår Kommissionen bestemmelser om obligatorisk rotation af revisorer og
revisionsvirksomheder efter højst seks år, der under visse særlige omstændigheder kan forlænges til
otte år. Kommissionen foreslår også, at når en virksomhed af interesse for offentligheden har
udpeget to eller flere revisorer eller revisionsselskaber (fælles revision), må opgaven maksimalt
vare ni år, der i særlige tilfælde kan forlænges til tolv år.
Da der er behov for at sikre revision af høj kvalitet, bl.a. uafhængighed og objektivitet, især for
revisorer af virksomheder af interesse for offentligheden, foreslår formandskabet et kompromis med
en maksimumsperiode for opgaven på syv år (otte år for fælles revision), der kan forlænges, når
visse kriterier er opfyldt, i yderligere højst syv år (otte år for fælles revision). Desuden er det fastsat
i formandskabets kompromis, at virksomheden af interesse for offentligheden undtagelsesvis kan
anmode den kompetente myndighed om en yderligere forlængelse for at genudpege revisoren eller
revisionsselskabet for i alt yderligere to år (tre år for fælles revision).
10142/1/13 REV 1
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29. og 30. maj 2013
De fleste ministre kunne støtte det generelle princip om obligatorisk rotation på visse betingelser.
2.
Begrænsninger for levering af relaterede finansielle revisionsydelser og forbud mod
ikkerevisionsydelser
For at imødekomme behovet for at styrke uafhængigheden foreslog Kommissionen, at de
tjenesteydelser, som revisorer og revisionsselskaber af virksomheder af interesse for offentligheden
har tilladelse til at levere, begrænses, og understregede, at revisoren bør fokusere på revision. Med
henblik herpå foreslås det, at der skelnes mellem visse kategorier af tjenester.
Kommissionen foreslår, at leveringen af relaterede finansielle revisionsydelser begrænses til højst
10 % af det revisionshonorar, som den reviderede virksomhed betaler for revisionen.
For at lette et kompromis foreslog formandskabet, at denne tærskel øges til højst 70 % af de
honorarer, der betales over en hvilken som helst treårig periode. Desuden medregnes ydelser
relateret til revision, der er pålagt af EU-lovgivning, ikke i denne tærskel.
Efter formandskabets forslag gælder denne begrænsning for alle ydelser, der ikke optræder på den
liste over forbudte ydelser ("den sorte liste"), som det foreslår.
Konceptet med og indholdet af en liste over forbudte ydelser ("den sorte liste") alene, hvor revisorer
kan levere alle andre ydelser, der ikke optræder på denne liste, er udarbejdet af formandskabet som
svar på en anmodning fra delegationerne om et enklere system af tilladte/forbudte ydelser. Det skal
også nå målene om at øge revisorernes uafhængighed og undgå interessekonflikter, men her var der
forskellige opfattelser af midlerne og af, hvilke ydelser der skal være forbudt.
En lang række ministre kunne tilslutte sig en sort liste. Nogle af dem var dog imod tærsklen på
70 %.
3.
Samarbejde med nationale revisionstilsynsmyndigheder
Kommissionens forslag fastsætter, at EU-samarbejde om revisortilsyn mellem de nationale
kompetente myndigheder finder sted inden for rammerne af Den Europæiske Værdipapir- og
Markedstilsynsmyndighed (ESMA). Det foreslåede udvalg skal varetage funktioner, som tidligere
blev varetaget af Den Europæiske Gruppe af Revisionstilsynsorganer (EGAOB), som er en
ekspertgruppe med Kommissionen som formand.
10142/1/13 REV 1
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29. og 30. maj 2013
Formandskabets kompromisforslag forsøger at imødekomme betænkelighederne fra flere
delegationer ved Kommissionens forslag ved at foreskrive nedsættelse af et udvalg af europæiske
revisionstilsynsmyndigheder under ESMA bestående af medlemmerne af EGAOB og med
beslutningsbeføjelser.
En række delegationer foreslog et alternativ til ESMA, nemlig styrkelse af det bestående
samarbejde under EGAOB i form af nedsættelse af et organ, "Det Europæiske Råd af
Revisionstilsynsmyndigheder" (EBAOB).
Mange delegationer gik ind for, at Det Europæiske Råd af Revisionstilsynsmyndigheder oprettes,
men der var også en vis støtte til, at samarbejdet skal gennemføres i ESMA.
10142/1/13 REV 1
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0013.png
29. og 30. maj 2013
Akten for det indre marked
Rådet noterede sig de fremskridt, der er gjort vedrørende planlagt lovgivning, der er indeholdt i
pakken om
akten for det indre marked,
som består af prioriterede foranstaltninger med det formål at
fuldføre det indre marked ved at øge tilliden og stimulere vækst og jobskabelse.
Det irske formandskab præsenterede en oversigt over status på foranstaltningerne i pakken for det
indre marked I og II
(9365/13).
Disse foranstaltninger, der skal vedtages i en fælles beslutningsprocedure af Europa-Parlamentet og
Rådet, er på nuværende tidspunkt på forskellige stadier af lovgivningsprocessen.
Pakken om
det indre marked I
indeholder aktioner som modernisering af offentlige udbud og
revision af direktivet om erhvervsmæssige kvalifikationer.
I april 2011 fremlagde Kommissionen sin meddelelse "Akten for det indre marked - Tolv
løftestænger til at skabe vækst og øget tillid"
(9283/11),
der indeholder de aktioner, der er
identificeret for at nå målet om en relancering af det indre marked.
Pakken om
det indre marked II
er anden bølge af prioriterede forslag og blev forelagt af Kommis-
sionen i oktober 2012
1
med henblik på at supplere det første sæt foranstaltninger i pakken om akten
for det indre marked I. Den omfatter en modernisering af EU's konkurslovgivning, etablering af
højhastighedsbredbånd og revision af direktivet om produktsikkerhed.
Rådet ser frem til hurtigt at gennemgå dem i nært samarbejde med Europa-Parlamentet og
Kommissionen, således at de kan blive vedtaget senest ved afslutningen af indeværende valgperiode
for at bringe ny dynamik til det indre marked.
Rådet vedtog konklusioner om pakken om det indre marked II i december sidste år
(16617/12).
I
konklusionerne fremhæver Rådet, at der er behov for et stærkt økonomisk og socialt grundlag for
det indre marked.
Alle disse instrumenter til fremme af vækst, konkurrenceevne og sociale fremskridt skal bidrage til
at reducere hindringerne og forbedre effektiviteten på det indre marked for virksomheder, borgere,
forbrugere og arbejdstagere.
EU' stats- og regeringschefer følger processen nøje som led i den bredere kontekst, som den
europæiske dagsorden for vækst udgør.
1
http://ec.europa.eu/internal_market/smact/docs/single-market-act2_en.pdf
10142/1/13 REV 1
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0014.png
29. og 30. maj 2013
Intelligent regulering
Rådet vedtog konklusioner om intelligent regulering som opfølgning af meddelelsen "Målrettet EU-
regulering" og meddelelsen "Intelligent lovgivning - imødekommelse af de små og mellemstore
virksomheders behov".
I konklusionerne
(9533/13)
opfordres alle aktører til at gennemføre foranstaltningerne i
meddelelserne, der skal føre til en mærkbar reduktion af den samlede reguleringsbyrde for
virksomheder, navnlig små virksomheder, samt forenkling for slutbrugerne.
I konklusionerne opfordres der bl.a. til at drage praktiske konklusioner af den onlineundersøgelse,
som Kommissionen har foretaget om de ti mest byrdefulde EU-retsakter for SMV'er
1
.
På det sidste forårstopmøde opfordrede EU's stats- og regeringschefer til, at der gøres en indsats for
at reducere den samlede reguleringsbyrde på EU-plan og nationalt plan, samtidig med at forbrugere
og arbejdstagere stadig beskyttes ordentligt. De pålagde medlemsstaterne og Kommissionen at
arbejde videre med intelligent regulering på baggrund af Kommissionens meddelelser med særlig
vægt på SMV'ers behov.
1
http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/public-consultation-new/index_en.htm
10142/1/13 REV 1
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0015.png
29. og 30. maj 2013
Modernisering af statsstøttepolitikken
På en offentlig samling nåede Rådet til politisk enighed om en ajourføring af to vigtige forordninger
om EU's statsstøtteregler, nemlig procedureforordningen og bemyndigelsesforordningen.
De indgår i den bredere reform, der blev indledt efter Kommissionens fremlæggelse af meddelelsen
om modernisering af EU's statsstøttepolitik
(10266/12).
I meddelelsen placeres det indre marked
centralt i reformen, og der opfordres til en mere effektiv anvendelse af de offentlige finanser for
bedre at støtte forskning og innovation, bæredygtig udvikling, samhørighed og andre
vækstorienterede politikker. Reformen skal være gennemført inden udgangen af 2013.
Procedureforordningen
1
indeholder reglerne for undersøgelser af statsstøtte. Ajourføringen af
procedureforordningen for så vidt angår værktøjer til behandling af klager og indsamling af
markedsoplysninger skal sikre, at Kommissionen bedre kan koncentrere sin indsats om de sager, der
har væsentlig indvirkning på konkurrence og handel i det indre marked.
I henhold til bemyndigelsesforordningen
2
kan Kommissionen vedtage forordninger om gruppefri-
tagelser for statsstøtte. I henhold til disse forordninger kan Kommissionen erklære specifikke
kategorier af statsstøtte forenelige med EU-traktaten, hvis de opfylder visse betingelser, og dermed
fritage dem for kravet om forudgående anmeldelse og godkendelse.
Ændringerne i bemyndigelsesforordningen sætter Kommissionen i stand til at anvende en forenklet
kontrolprocedure for visse kategorier af statsstøtte, uden at tilsyn og overvågning svækkes.
Bemyndigelsesforordningen kommer til at omfatte nye typer støtte som støtte til kultur eller støtte
til reparation af skader efter naturkatastrofer.
På samlingen den 10. december 2012 var ministrene enige om, at statsstøttepolitikken skal
moderniseres ved at fastsætte mål, der støtter vækst, beskæftigelse og EU-konkurrenceevne og
samtidig bidrager til medlemsstaternes indsats for en mere effektiv anvendelse af offentlige
finanser. De understregede, at statsstøtte bør være udformet, så den støtter og forbedrer den
europæiske industris konkurrenceevne under hensyntagen til den økonomiske krise og den
internationale kontekst.
1
2
forordning 659/1999
Forordning 994/1998
10142/1/13 REV 1
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0016.png
29. og 30. maj 2013
Overvågning af industripolitikken
På en offentlig samling vurderede ministrene situationen for den europæiske industri. Kommis-
sionen orienterede dem også om opfølgningen af initiativer, der er gennemført til støtte for visse
industrisektorer, som står over for særlige vanskeligheder på grund af den økonomiske krise.
I december vedtog Rådet konklusioner om ajourføring af industripolitikken og dens bidrag til vækst
og økonomisk genopretning
(17566/12).
I konklusionerne lægges der vægt på fire søjler, nemlig stimulering af investeringer i innovativ og
ny teknologi, bidrag til, at EU-virksomheder får størst muligt udbytte af det indre marked og de
internationale markeder, forbedring af adgangen til finansiering og øgede investeringer i mennesker
og kvalifikationer.
I den forbindelse understreger Rådet betydningen af at fremskynde aktionerne i strategiske sektorer
med et stærkt potentiale for at støtte konkurrenceevne og jobskabelse.
Konklusionerne bygger på Kommissionens meddelelse
(15168/12)
om ajourføring af flagskibsini-
tiativet vedrørende industripolitik og ministrenes drøftelser herom. Strategien for flagskibsinitiativet
vedrørende industripolitik under Europa 2020 tager sigte på at styrke Europas industrielle
konkurrenceevne og lette overgangen til en ressourceeffektiv lav-CO
2
-økonomi.
Desuden noterede Rådet sig oplysningerne om følgende emner:
- Modernisering af de defensive handelsinstrumenter
På anmodning af den franske delegation redegjorde Kommissionen for den pakke vedrørende
modernisering af de defensive handelsinstrumenter, som den forelagde for Rådet og Europa-
Parlamentet den 10. april.
Pakken indeholder ændringer af forordning 1225/2009 (antidumpinggrundforordningen) og
forordning 597/2009 (antisubsidiegrundforordningen). Disse forordninger er ikke blevet væsentligt
revideret siden afslutningen af Uruguayrunden i 1995.
Initiativet til at modernisere EU's defensive handelsinstrumenter blev indledt efter en offentlig
høring og en konsekvensanalyse i 2012. Der løber i øjeblikket en offentlig høring indtil den
31. juli 2013 om et udkast til retningslinjer om fire emner inden for
handelsbeskyttelsesundersøgelser (EU's interesser, skademargin, referenceland og
udløbsundersøgelser).
10142/1/13 REV 1
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0017.png
29. og 30. maj 2013
- Program for virksomheders konkurrence og små og mellemstore virksomheder (Cosme)
Formandskabet gjorde status over de igangværende forhandlinger med Europa-Parlamentet om
opstilling af Cosme.
Dette program, der skal løbe fra 2014 til 2020, skal rette op på de markedsfejl, som SMV'er står
over for, navnlig med hensyn til adgang til finansiering via målrettede finansielle instrumenter. Det
oprindelige forslag omfattede et budget på 2 mia. EUR for hele perioden. Det endelige budget vil
dog afhænge af resultaterne af forhandlingerne om EU's flerårige finansielle overslag.
Drøftelserne med Europa-Parlamentet blev indledt i januar med henblik på enighed ved
førstebehandlingen.
- SMV'ers adgang til finansiering og internationalisering: resultaterne af den uformelle
rådssamling i Dublin
Formandskabet gjorde Rådet opmærksom på resultaterne af den uformelle samling i Rådet for
Konkurrenceevne i Dublin den 2.-3. maj.
Rådet drøftede bl.a. adgang til finansiering og brug af venturekapital i globale
handelsvirksomheder, SMV'ers internationalisering og EU-virksomheders muligheder på globale
markeder og i byer og regioner som drivkraft for iværksætterkultur og innovation.
- Bilindustrien: revision af reglerne for CO
2
-emissioner fra biler
Den spanske delegation, der blev støttet af den tjekkiske og den slovakiske delegation, henledte
Rådets opmærksomhed på bilindustriens konkurrenceevne i forbindelse med den igangværende
revision af to forordninger om CO
2
-emissioner fra personbiler og varevogne, hvorefter der indføres
obligatoriske emissionsreduktionsmål for nye køretøjer i disse kategorier
(9812/13).
- Skibsbygningsindustrien: nyt initiativ "LeaderSHIP 2020"
Kommissionen gav oplysninger om situationen i den europæiske skibsbygningsindustri og aflagde
rapport om LeaderSHIP 2020-initiativet
(9586/13).
På grundlag af LeaderSHIP 2015-programmet og under hensyntagen til de største udfordringer og
muligheder, der er opstået efter den økonomiske krise, forsøger det nye initiativ at konsolidere en
ny strategi for den videre udvikling af en konkurrencedygtig skibsbygningsindustri i EU, der
bidrager til bæredygtig og sikker søtransport og går ind i udnyttelse af marine ressourcer og
energiproduktion.
10142/1/13 REV 1
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0018.png
29. og 30. maj 2013
- Tobaksindustrien
Den tjekkiske og den polske delegation henledte Rådets opmærksomhed på
konkurrenceevneaspekterne og de potentielle følger for erhvervslivet
(9576/13)
af et udkast til
direktiv om fremstilling, præsentation og salg af tobak og tobaksrelaterede produkter
(18068/12).
En række delegationer tog ordet og mindede om, at der skal findes den rette balance mellem
forslagets forskellige aspekter.
Sundhedsministrene skal drøfte spørgsmålet den 21. juni.
10142/1/13 REV 1
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0019.png
29. og 30. maj 2013
Horisont 2020: rammeprogrammet for forskning og innovation (2014-2020)
Ministrene noterede sig situationen med hensyn til forhandlingerne med Europa-Parlamentet om de
forskellige dele af Horisont 2020-programmet, efter at formandskabet havde aflagt rapport
(9534/13).
De drøftede også nogle af de centrale politiske spørgsmål for at bane vejen for, at der
hurtigt kan opnås enighed med Europa-Parlamentet.
Formandskabet har ordnet disse spørgsmål i følgende tre kategorier:
spørgsmål vedrørende opbygningen af Horisont 2020, bl.a. emner som sikring af
topkvalitet inden for videnskab og forskning og udbredelse af deltagelsen af regioner, der
halter bagefter
nye mulige aktionslinjer og metoder til forbedring af små virksomheders deltagelse i
programmet og
forenkling og effektivitet, især i den fremtidige finansieringsmodel for forskningsprojekter.
Ved samlingens slutning sammenfattede formandskabet resultaterne af debatten således:
ministrene var enige med formandskabet i, at forhandlingerne med Parlamentet om den
samlede pakke bør afsluttes inden udgangen af juni
der er stor enighed om, at forenkling er afgørende, hvis Horisont 2020 skal opfylde sit
potentiale som en ægte drivkraft for vækst i Europa, og at den finansieringsmodel, som
Rådet nåede til enighed om i oktober sidste år, er nøglen til at sikre forenkling og bør være
hjørnestenen i den pakke, der skal aftales med Parlamentet
for at opnå dette er ministrene villige til at være fleksible i en række spørgsmål såsom
udbredelse af deltagelsen, videnskab for samfundet, forsøg med en hurtig vej til innovation
og budgetmål eller angivelser vedrørende energi, et SMV-instrument og eventuelt andre
elementer
formandskabet vil tage hensyn til disse retningslinjer i det videre arbejde med at
færdiggøre teksterne om Horisont 2020.
10142/1/13 REV 1
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0020.png
29. og 30. maj 2013
Horisont 2020 erstatter EU's 7. forskningsrammeprogram (RP7), der løber til udgangen af 2013.
Den ny forskningsramme forventes at fjerne fragmenteringen på dette område og sikre større
sammenhæng. Horisont 2020 bygger på det nuværende RP7-koncept, programmet for
konkurrenceevne og innovation og Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT).
Sammenlignet med RP7 har Horisont 2020 en række nye karakteristika, der gør det egnet til at
fremme vækst og tackle samfundsudfordringer.
Kommissionen præsenterede de forskellige komponenter i Horisont 2020 den 30. november 2011:
http://ec.europa.eu/research/horizon2020/index_en.cfm
10142/1/13 REV 1
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0021.png
29. og 30. maj 2013
EU's internationale samarbejde inden for forskning og innovation
Rådet vedtog konklusioner om godkendelse af en ny EU-strategi for styrket internationalt
samarbejde inden for forskning og innovation
(9701/13).
Den nye strategi, som Kommissionen præsenterede på rådssamlingen den 11. december 2012,
fokuserer på 1) at styrke EU’s ekspertise og tiltrækningskraft inden for forskning og innovation
samt styrke EU's økonomiske og industrielle konkurrenceevne, 2) at overvinde globale
samfundsmæssige udfordringer og 3) at støtte EU's eksterne politikker
(14000/12)
I konklusionerne opfordres der til gennemførelse ved bl.a. at udarbejde strategiske køreplaner for
samarbejde med tredjelande og regioner og indarbejde disse køreplaner i gennemførelsen af
forskningsrammeprogrammet Horisont 2020.
EU's forskningsrammeprogrammer har allerede spillet en vigtig rolle som støtte for forsknings- og
innovationssamarbejdet mellem EU og dets medlemsstater og lande uden for EU. Som det fremgik
af midtvejsrevisionen af 7. forskningsrammeprogram, skal Europas indsats med hensyn til
internationalt samarbejde dog intensiveres og fokuseres mere strategisk.
Mange delegationer understregede derfor, at der skal anlægges en mere strategisk tilgang til den
fremtidige udvikling af internationale partnerskaber under det nye rammeprogram Horisont 2020.
10142/1/13 REV 1
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0022.png
29. og 30. maj 2013
Fælles programlægning for forskningsprojekter
Rådet havde en orienterende debat om fælles programlægning på forskningsområdet.
Fælles programlægning er en proces, der skal sikre en optimal forskningsindsats. Den tager sigte på
at styrke grænseoverskridende samarbejde og koordinering og tilpasning af nationale offentligt
finansierede forskningsprogrammer. Den er et led i det nye europæiske forskningsrum (EFR).
Debatten tog udgangspunkt i et oplæg og en række spørgsmål fra formandskabet
(9258/13).
Mange delegationer fremhævede, at man skal videre fra planlægning til gennemførelse.
Ministrene var enige om, at en vellykket gennemførelse af en fælles programlægning kræver en ny
tankegang på nationalt plan, f.eks. større tilpasning af nationale programmer, øremærkning af
midler eller accept af gensidigt aftalte standarder og procedurer.
Fælles programlægning bør også sikre, at projekterne får størst mulig samfundsmæssig virkning.
Siden 2009 er der iværksat initiativer til fælles programlægning for at tackle specifikke
samfundsudfordringer i Europa såsom neurodegenerative sygdomme, klimaændringer, byudvikling
m.m.
Formandskabet holdt en konference om fælles programlægning i Dublin den 28. februar og 1. marts
for at samle nationale beslutningstagere, programledere og repræsentanter for institutionerne, så de
kunne drøfte de hidtidige resultater og planerne for fremtiden. En kopi af slutrapporten om
konferencen blev forelagt for Rådet
1
.
I december sidste år vedtog Rådet konklusioner om EFR og de nøgleelementer, der skulle føre til en
vellykket gennemførelse, så der skabes et indre marked for viden, mobiliteten for forskere
forbedres, og Europa bliver mere attraktivt for udenlandske forskere.
Det Europæiske Råd ønsker, at EFR skal være gennemført senest i 2014.
1
http://jpic2013.conference-websites.co.uk/files/2013/05/DublinReport_final.pdf
10142/1/13 REV 1
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0023.png
29. og 30. maj 2013
Højtydende databehandling
Rådet vedtog konklusioner vedrørende Kommissionens meddelelse med titlen "Højtydende
databehandling: Europas position i det globale kapløb"
(
9808/13
)
.
I konklusionerne af 17. maj 2010
(
9451/10
)
om forskellige spørgsmål vedrørende udviklingen af
EFR efterlyste Rådet en videreudvikling af databehandlingsinfrastrukturerne som f.eks. Prace
1
.
I 2009 opfordrede Rådet medlemsstaterne til at foretage mere koordinerede investeringer i højt-
ydende databehandling og bad Kommissionen foreslå finansielle incitamenter til fælles udvikling
og anvendelse af forskningsinfrastrukturer inden for databehandling, samle deres investeringer i
højtydende databehandling under Prace og styrke det europæiske erhvervslivs og de europæiske
akademikeres position i brug, udvikling og fremstilling af avancerede edb-produkter, -tjenester og
-teknologier.
Udvalget for det Europæiske Forskningsrum: ajourført mandat
Rådet ajourførte mandatet for Udvalget for det Europæiske Forskningsrum ved hjælp af en resolu-
tion.
Udvalget er et politisk rådgivningsorgan, hvis opgave er at give strategisk input til Rådet,
Kommissionen og medlemsstaterne om forsknings- og innovationsspørgsmål af relevans for
udviklingen af EFR
2
.
Rådet vil give udvalget til opgave at gennemføre anbefalingerne i udvalgets rapport af
18. april 2013
(ERAC
1201/13).
Udvalget vil også skifte navn til Udvalget for det Europæiske Forskningsrum og Innovation for at
afspejle den stigende betydning af forskningsrelateret innovation.
1
PRACE (Partnership for Advanced Computing in Europe) er et projekt til indførelse af en
paneuropæisk forskningsinfrastruktur for højtydende databehandling:
http://www.prace-ri.eu/
2
http://www.consilium.europa.eu/policies/era/erac?lang=en
23
10142/1/13 REV 1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0024.png
29. og 30. maj 2013
EU's rumpolitik
Rådet vedtog konklusioner om politikken for rumindustrien
(9599/13).
I konklusionerne ser Rådet med tilfredshed på Kommissionens meddelelse med titlen "EU's politik
for rumindustrien - udnyttelse af potentialet for økonomisk vækst i rumsektoren"
(6950/13)
af
28. februar som et nyttigt udgangspunkt for kommende drøftelser.
Det anerkender den europæiske rumindustris succes på det globale kommercielle marked samt på
de resultater, Den Europæiske Rumorganisation (ESA)
1
og EU-medlemsstaterne har opnået i
forbindelse med udviklingen af en stærk rumsektor. Det fremhæver dog også en række
udfordringer, der skal håndteres inden for rammerne af udviklingen af en globalt konkurrencedygtig
europæisk rumindustri i verdensklasse.
Kommissionens meddelelse angiver fem mål, som EU's politik for rumindustrien bør koncentreres
om, nemlig
etablering af et sæt sammenhængende og stabile lovgivningsmæssige rammer
videreudvikling af en konkurrencedygtig, solid, effektiv industriel base præget af balance i
Europa og støtte til SMV'ers deltagelse
støtte af EU's rumindustris globale konkurrenceevne gennem tilskyndelse af sektoren til at
blive mere omkostningseffektiv i hele værdikæden
udvikling af markeder for rumapplikationer og -tjenester og
sikring af teknologisk uafhængighed og en uafhængig adgang til rummet.
Foruden at vedtage konklusionerne noterede Rådet sig også oplysninger om tre nøglekomponenter i
EU's rumpolitik for de kommende år, nemlig
- Copernicusprogrammet (det nye navn på det europæiske jordovervågningsprogram GMES)
Kommissionen forelagde et forslag om finansiering og drift af det europæiske
jordovervågningsprogram Copernicus for perioden 2014-2020
(10275/13).
1
http://www.esa.int
10142/1/13 REV 1
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0025.png
29. og 30. maj 2013
Copernicus er det nye navn på GMES (global miljø- og sikkerhedsovervågning).
Copernicus har til formål at give Europa en løbende, uafhængig og pålidelig adgang til observa-
tionsdata og -informationer. Det er opdelt i seks tjenester: hav-, atmosfære-, land- og
klimaændringsovervågning og støtte til beredskaber og sikkerhed.
- Program for overvågning og sporing i rummet
Rådet noterede sig en rapport om fremskridtene med et udkast til afgørelse om oprettelse af et
støtteprogram for overvågning og sporing i rummet
(9986/13).
I februar sendte Kommissionen Rådet og Europa-Parlamentet forslaget om en organisatorisk ramme
for oprettelse og drift af en europæisk tjeneste for overvågning og sporing i rummet
(6952/13 +
ADD1).
Ruminfrastrukturerne bliver i stadig højere grad udsat for risikoen for kollisioner på grund af det
stigende antal satellitter og den stigende mængde rumaffald.
For at mindske risikoen for kollisioner er det nødvendigt at identificere og overvåge satellitter og
rumaffald, registrere deres positioner og spore deres bevægelser, når en risiko for kollisioner er
blevet identificeret, så satellitoperatører kan blive varslet om, at de skal flytte deres satellitter.
Denne aktivitet kaldes rumovervågning og -sporing (SST).
Da der ikke findes operationelle SST-tjenester på europæisk plan, er europæiske satellitoperatører i
dag i vid udstrækning afhængige af amerikanske SST-oplysninger. Rådet har understreget behovet
for en egentlig SST-kapacitet for at forbedre tilvejebringelsen af SST-oplysningerne på europæisk
plan.
- Forbindelserne mellem EU og Den Europæiske Rumorganisation (ESA)
Rådet noterede sig oplysninger fra Kommissionen om de hidtidige overvejelser om udviklingen i
forbindelserne mellem EU og ESA
(9755/13)
som opfølgning af Rådets konklusioner om etablering
af relevante forbindelser mellem EU og ESA, der blev vedtaget i februar
(6571/13).
10142/1/13 REV 1
DA
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0026.png
29. og 30. maj 2013
EVENTUELT
Energiteknologier og innovation
Rådet noterede sig oplysninger om nøglespørgsmålene i meddelelsen om energiteknologier og
innovation, der var på dagsordenen for konferencen om den strategiske energiteknologiplan (SET-
planen), der fandt sted den 6.-7. maj i Dublin, nemlig udvikling og udbygning af markedet for
energiteknologier i Europa.
Den 2. maj 2013 offentliggjorde Kommissionen en meddelelse med en strategi, der skal sikre, at EU
har en energiteknologi- og innovationssektor i verdensklasse, som kan tage udfordringerne op frem
til 2020 og derefter.
Ministrene skal drøfte Kommissionens meddelelse på samlingen i Rådet for Energi den 7. juni.
Forvaltning af innovationspolitikken - henstillinger fra gruppen på højt niveau
Den polske delegation orienterede ministrene om arbejdet i Gruppen på Højt Niveau vedrørende
Forvaltning af Innovationspolitikken
(9587/13).
Gruppen, der blev nedsat i december 2011, har udarbejdet en række henstillinger om, hvordan en
mere overordnet innovationspolitik kan udvikles og forvaltes i EU.
10142/1/13 REV 1
DA
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0027.png
29. og 30. maj 2013
Det kommende litauiske formandskabs arbejdsprogram
Den litauiske delegation orienterede ministrene om det litauiske formandskabs arbejdsprogram for
så vidt angår konkurrenceevne for anden halvdel af 2013.
Arbejdsprogrammet for så vidt angår konkurrenceevne er i overensstemmelse med det
attenmånedersprogram, som de tre kommende EU-formandskaber har udarbejdet i fællesskab
(17426/12).
Med hensyn til det indre marked og industri har det litauiske formandskab blandt sine topprioriteter
at gøre fremskridt med og færdiggøre udestående lovgivningsinitiativer i pakke I og II om det indre
marked.
Inden for forskning vil det litauiske formandskab arbejde videre med de forskellige sager, der
munder ud i det europæiske forskningsrum, herunder Horisont 2020-programmet for forskning og
innovation.
Det vil også arbejde videre med rumpolitikken.
10142/1/13 REV 1
DA
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0028.png
29. og 30. maj 2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Hviderusland - restriktive foranstaltninger
Rådet ændrede EU's restriktive foranstaltninger over for Hviderusland, da der ikke længere er grund
til at bevare én person og to enheder på listen. Denne beslutning afspejler ikke en ændring i EU's
politik over for Hviderusland som senest fastsat i
Rådets konklusioner af 15. oktober 2012.
Formandskabet for FN's Fredsopbygningskommission
Rådet besluttede, at EU bør stille sig til rådighed som formand for gruppen vedrørende Den
Centralafrikanske Republik i FN's Fredsopbygningskommission.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Migreringen fra SIS 1+ til SIS II
Rådet noterede sig
ordningerne mellem medlemsstaterne og Island, Liechtenstein og Norge om drift og
finansiering af Vision (Schengenkonsultationsnettet) i en overgangsperiode
serviceleveranceaftalen om de midlertidige retningslinjer for samarbejde, herunder
budgetoverslag, mellem de medlemsstater og Island, Liechtenstein og Norge, der anvender
Vision, på den ene side, og eu-LISA (Det
Europæiske Agentur for den Operationelle
Forvaltning af Store It-systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og
Retfærdighed)
på den anden side samt formandskabets mandat til at undertegne aftalen på
de pågældende staters vegne
10142/1/13 REV 1
DA
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0029.png
29. og 30. maj 2013
KONKURRENCEEVNE
Konsekvensanalyse i Rådet
Rådet noterede sig en rapport om konsekvensanalyse i Rådet.
Rapporten er en opfølgning af Rådets konklusioner om emnet fra 2011
(16976/11
og
17939/11),
der
indeholdt et tilsagn om i relevant omfang at udarbejde konsekvensanalyser om væsentlige
ændringer under lovgivningsprocessen for at forbedre lovgivningens kvalitet som led i dagsordenen
for intelligent regulering.
ENERGI
Krav til miljøvenligt design - anlæg til rum- og vandopvarmning
Rådet traf afgørelse om ikke at modsætte sig vedtagelsen af følgende to kommissionsforordninger:
gennemførelse af direktiv 2009/125/EF for så vidt angår krav til miljøvenligt design af
anlæg til rumopvarmning og anlæg til kombineret rum- og brugsvandsopvarmning
(7986/13 og
gennemførelse af direktiv 2009/125/EF for så vidt angår krav til miljøvenligt design af
vandvarmere og varmtvandsbeholdere (8374/13). I henhold til direktiv 2009/125/EF
fastlægger Kommissionen krav til miljøvenligt design af energirelaterede produkter, der
sælges og handles i betydelige mængder, har en væsentlig miljøpåvirkning og har et
betydeligt potentiale med hensyn til at mindske deres miljøpåvirkning, uden at det
medfører urimelige omkostninger.
Kommissionens forordninger er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Dette
betyder, at når Rådet har givet sin godkendelse, kan Kommissionen vedtage dem, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig det.
10142/1/13 REV 1
DA
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0030.png
29. og 30. maj 2013
MILJØ
Montrealprotokollen om stoffer, der nedbryder ozonlaget - forhandlingsdirektiver
Rådet bemyndigede Kommissionen til på Den Europæiske Unions vegne at forhandle ændringer og
tilpasninger til Montrealprotokollen om stoffer, der nedbryder ozonlaget (EFT
L 297 af 31.10.1988,
s. 21.).
Forhandlingerne finder sted på 25. møde mellem parterne i protokollen og på 26. møde mellem
parterne i konferencen/10. konference mellem parterne i konventionen.
BESKÆFTIGELSE
EU-retningslinjer for G20-mødet mellem arbejds- og beskæftigelsesministrene
Rådet godkendte EU-retningslinjerne for EU's og dets medlemsstaters prioriteter på G20-mødet
mellem arbejds- og beskæftigelsesministrene, der finder sted i Moskva den 18.-19. juli 2013.
FISKERI
Partnerskabsaftalen mellem EU og Elfenbenskysten - Forhandlinger om ny protokol
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse på EU's vegne og midlertidig anvendelse af
protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet
i fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Republikken Elfenbenskysten (8698/13)
Partnerskabsaftalen på fiskeriområdet mellem EU og Elfenbenskysten blev indgået i 2008.
Hovedformålet med protokollen til fiskeripartnerskabsaftalen er at fastlægge, hvilke
fiskerimuligheder der kan tildeles EU-fartøjerne, og den finansielle modydelse for adgangsretten og
sektorstøtten. Som resultat af forhandlingerne blev der paraferet en ny protokol den 9. januar 2013,
idet den tidligere protokol udløber den 30. juni 2013. For at EU-fartøjerne kan fortsætte deres
fiskeri, bør den nye protokol undertegnes og anvendes midlertidigt fra den 1. juli 2013, indtil
procedurerne for den formelle indgåelse er afsluttet.
Foruden afgørelsen om midlertidig anvendelse af den nye protokol vedtog Rådet en forordning om
fordeling af fiskerimulighederne mellem medlemsstaterne i henhold til denne protokol og EU's
finansielle modydelse (8700/13).
10142/1/13 REV 1
DA
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0031.png
29. og 30. maj 2013
HANDELSPOLITIK
Antidumpingforanstaltninger - cykler - wolframelektroder - Kina og andre lande
Rådet ændrede forordning 990/2011 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af
cykler med oprindelse i Kina efter en interimsundersøgelse i henhold til forordning 1225/2009
(9348/13).
Det udvidede også den antidumpingtold, der indførtes ved forordning 990/2011 på
cykler fra Kina, til også at omfatte cykler afsendt fra Indonesien, Malaysia, Sri Lanka og Tunesien
(9345/13).
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af visse
wolframelektroder med oprindelse i Kina efter en udløbsundersøgelse i henhold til forordning
1225/2009
(9310/13).
ÅBENHED
Årsrapport om aktindsigt
Rådet vedtog sin årsrapport om gennemførelsen af forordning 1049/2001 om aktindsigt i
dokumenter i 2012
(9317/13 +
COR 1).
Rapporten indeholder en oversigt over Rådets politik og praksis vedrørende åbenhed og oplysninger
om Rådets offentlige dokumentregister samt statistikker over aktindsigt.
Følgende fremgår bl.a. af rapporten:
Pr. 31. december 2012 indeholdt Rådets offentlige dokumentregister 1 915 737
dokumenter (alle sprog), hvoraf 77,3 % var offentlige dokumenter, dvs. enten kunne
downloades eller var tilgængelige efter begæring.
I 2012 blev næsten 40 % af det samlede antal dokumenter vedrørende udkast til
lovgivningsmæssige retsakter, som Rådet havde produceret, udsendt som offentlige
dokumenter og blev dermed straks tilgængelige via registeret.
I 2012 loggede 750 316 forskellige brugere på registeret, hvilket er en stigning på ca. 35 %
i forhold til antallet af individuelle brugere af det offentlige register i 2011.
10142/1/13 REV 1
DA
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454030_0032.png
29. og 30. maj 2013
Rådet modtog 1 871 oprindelige begæringer om aktindsigt fra offentligheden vedrørende i
alt 6 166 dokumenter og gav aktindsigt (enten helt eller delvis) i 78,8 % af de begærede
dokumenter.
Rapporten gør desuden rede for de centrale udviklingstendenser i det 11. år af forordningens
gennemførelse og omtaler de klager, der blev indgivet til Den Europæiske Ombudsmand, samt de
domme, der blev afsagt af Den Europæiske Unions domstole i 2012 vedrørende forordning
1049/2001.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Paolo di LAURA FRATTURA, Nicola ZINGARETTI og Guerino TESTA
(Italien) som medlemmer af Regionsudvalget for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil
den 25. januar 2015
(9616/13
og
9703/13).
10142/1/13 REV 1
DA
32