NOTAT
Dato
J. nr.
2013 - 1487
Referat fra rådsmøde (transport, telekommunikation og energi –
transportdelen) den 10. juni 2013 i Luxembourg
Dagsordenspunkt 1: Kommissionens forslag til forordning om op-
rettelse af Connecting Europe-faciliteten
Rådet opnåede delvis general indstilling om sagen under dansk EU-
formandskab på TTE-rådsmødet den 7. juni 2012. Formandskabet fremlagde
en fremskridtsrapport om forslaget på rådsmødet den 10. juni 2013.
Rapporten opsummerer fremskridtene nået under irsk formandskab. Irland
har prioriteret Connecting Europe-faciliteten højt, og man er nu tæt på at opnå
enighed mellem Rådet og Europa-Parlamentet. Store knaster som brugen af
finansielle instrumenter, projektobligationer og momsstøtteberettigelse er ble-
vet løst under irsk formandskab sammen med hovedparten af de transportrela-
terede spørgsmål.
Tyskland rejste spørgsmålet om, at antallet af godskorridorer med tysk delta-
gelse øges fra tre til seks som følge af en harmonisering af linjeføringerne for
godskorridorerne og de kommende TEN-T-hovednetkorridorer. Man er fra tysk
side skeptisk over for de forpligtelser til opgradering af baneinfrastruktur, som
et forøget antal godskorridorer vil medføre. Det har stor betydning for Dan-
mark, at fokus ikke fjernes fra de eksisterende tre godskorridorer med tysk
deltagelse, og derfor udtrykte man fra dansk side forståelse for de tyske syns-
punkter i sagen.
Dagsordenspunkt 2: Kommissionens forslag til direktiv om inter-
operabilitet i jernbanesystemet i Den Europæiske Union (4. Jern-
banepakke)
Kommissionen fremsatte den 30. januar 2013 forslag til en fjerde jernbanepak-
ke som udover en meddelelse indeholder tre forslag til forordninger og tre di-
rektiver. Pakkens sigte er at skabe bedre kvalitet og flere valgmuligheder inden
for jernbanetransporten i Europa. Interoperabilitetsdirektivet omfatter forslag
til ændring af godkendelser til ibrugtagning af jernbanekøretøjer på det Indre
Marked, samt godkendelse til ibrugtagning af faste og mobile togkontrol- og
signalsystemer. Forslaget indebærer, at disse godkendelser skal foretages af
jernbaneagenturet
Fra dansk side blev det efterlyst, at ansvarsfordelingen i forhold til Det Euro-
pæiske Jernbaneagentur og de nationale sikkerhedsmyndigheder beskrives
mere udførligt. Danmark modtog støtte til at der indsættes en fodnote i den
generelle indstilling der skal sikre, at der fastsættes faste rammer for den finan-