Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3246 - miljø Bilag 1
Offentligt
S AM L E N O T AT
Klima-, Energi- og Bygnings-ministeriet
15. maj 2013
Rådsmøde (miljø) den 18. juni 2013
Dagsorden
1.
Kommissionens forslag om ændring af Brændstofkvalitetsdirektivet og VE-
direktivet (ILUC)
-
Fremskridtsrapport
Side
2
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1251046_0002.png
1. Kommissionens forslag om ændring af brændstofkvalitetsdirektivet og VE-direktivet
(ILUC)
KOM(2012) 595 Endelig
Revideret notat
1. Resumé
Kommissionen har den 17. oktober 2012 fremsat et (samlet) direktivforslag til ændring af VE-direktivet og
brændstofkvalitetsdirektivet. Det anføres i forslaget, at dets formål er at indlede overgangen til de bio-
brændstoffer, som giver betydelige CO2-fortrængninger, når der også indrapporteres estimerede emissio-
ner fra indirekte arealforskydninger (benævnt ILUC – indirect land use change).
Med forslaget
fastsættes der en grænse på 5 pct. for den andel, som biobrændstoffer og flydende
biobrændsler baseret på fødevareafgrøder kan bidrage med ved opfyldelse af målet om 10 pct.
vedvarende energi i transport i 2020 i medfør af VE-direktivet. Der foreslås ingen 5 pct. grænse i
brændstofkvalitetsdirektivet, ligesom der heller ikke findes andre reelle mekanismer, der begræn-
ser anvendelsen af fødevarebaserede biobrændstoffer ud over de eksisterende bestemmelser i di-
rektivet. Det anføres endvidere, at formålet er at skabe incitament til anvendelse af bæredygtige
og avancerede biobrændstoffer derved, at sådanne biobrændstoffer kan tælle fire gange eller for
nogles vedkommende dobbelt i forhold til opfyldelse af 10 pct. målet i VE-direktivet. Forslaget in-
debærer endvidere, at leverandører af brændstoffer skal indberette om CO2-udledningerne fra de
anvendte biobrændstoffer inklusiv de estimerede emissioner som følge af ILUC. Kommissionen
skal inden 31. december 2017 foretage en vurdering af ændringernes effekt med hensyn til at be-
grænse ILUC-effekten, og skal om nødvendigt fremsætte forslag om at indføre ILUC-faktorer i
bæredygtighedskriterierne fra 1. januar 2021. Forslaget kan have samfundsøkonomiske og stats-
finansielle konsekvenser.
Formandskabet har sat sagen på dagsordenen for rådsmødet (miljø) den 18. juni 2013 med hen-
blik på orientering om fremskridtsrapport. Emnet har tidligere været debatteret på rådsmøde
(energi) den 22. februar 2013, rådsmøde (miljø) den 21. marts 2013 og rådsmøde(energi) den 7.
juni 2013.
2. Baggrund
Kommissionen har den 17. oktober 2012 fremsat forslag til ændring af VE-direktivet og brænd-
stofkvalitetsdirektivet. Kommissionen har valgt at fremsætte dette som et samlet direktivforslag til
ændring af de to direktiver.
Forslaget fremsættes med baggrund i VE-direktivets artikel 19, stk. 6. Ifølge denne bestemmelse
skulle Kommissionen senest ved udgangen af 2010 have udarbejdet rapport om effekten af indi-
rekte arealanvendelsesændringer (også benævnt ILUC; indirect land use change) på drivhusgas-
emissionerne fra biobrændstoffer og om fornødent forslag til imødegåelse heraf.
Ved ILUC forstås, at når biobrændstoffer produceres på eksisterende landbrugsjord, og der fortsat
er efterspørgsel efter fødevarer, kan dette føre til, at der produceres erstatningsfødevarer et andet
sted, der ikke er beskyttet af bæredygtighedskriterier. Dette kan indebære ændringer i arealanven-
delsen ved at fx skov ændres til landbrugsjord, hvilket indebærer, at der frigives en betydelig del
CO2-emissioner.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1251046_0003.png
Forslaget er ledsaget af en såkaldt Impact Assessment vedrørende forslaget, udarbejdet af Kom-
missionen. Denne Impact Assessment er primært baseret på International Food Policy Institute´s
arbejde ”Global trade and environmental impact study of the EU biofuels mandate” fra oktober
2011. Det noteres, at Kommissionen anser dette studie for at udgøre det bedste, tilgængelige vi-
denskabelige grundlag vedrørende de indirekte arealforskydninger forårsaget af biobrændstof-
forbruget i EU.
Forslaget er sendt parallelt til Rådet og EP med henblik på fælles lovgivningsprocedure. Forslaget
forventes at skulle behandles efter TFEU artikel 192. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret fler-
tal.
3. Formål og indhold
Kommissionen angiver, at forslagets formål er at indlede overgangen til de biobrændstoffer, som
giver betydelige CO2-fortrængninger, når der også indrapporteres estimerede emissioner fra indi-
rekte arealforskydninger.
Det angives således, at forslaget sigter på:
At begrænse andelen af konventionelle biobrændstoffer (som har risiko for at medføre
ILUC effekt), der kan anvendes til opfyldelse af VE-direktivets mål om 10 pct. VE i trans-
port i 2020
At tilskynde til en større markedsindtrængen af avancerede biobrændstoffer (med lav risi-
ko for ILUC-effekt)
At mindske emissionerne fra produktionen af biobrændstoffer
At forbedre rapporteringen vedrørende emissioner fra biobrændstoffer, således at denne
også omfatter estimerede ILUC-effekter
Med forslaget begrænses den andel, som biobrændstoffer og flydende biobrændsler baseret på fø-
devareafgrøder kan bidrage med ved opfyldelse af målet om 10 pct. vedvarende energi i transport
i 2020 i medfør af VE-direktivet. Den maksimale andel fastsættes til 5 pct.(-point). Der har ikke
hidtil været en sådan maksimumsgrænse i VE-direktivet. Forslaget indeholder ikke en tilsvarende
bestemmelse i brændstofkvalitetsdirektivet.
Med forslaget om at begrænse anvendelse af 1. generationsbiobrændstoffer skabes der et begræn-
set marked for afsætning af 2. generationsbiobrændstoffer (dog kun for 2. generations biodiesel,
da dette pt. er langt billigere at producere end 2. generations bioethanolprodukter). Generelt er 2.
generationsbiobrændstoffer dyrere i produktion, og for at opveje dette kan sådanne biobrændstof-
fer tælle fire gange eller for nogles vedkommende dobbelt i forhold til opfyldelse af 10 pct. målet.
De biobrændstoffer, som kan tælle fire gange, er biobrændstoffer baseret på bl.a. husholdningsaf-
fald, industrielt affald, halm, husdyrgødning og visse restprodukter fra industrielle processer (rå
glycerin m.m.). De biobrændstoffer, som kan tælle dobbelt, er biobrændstoffer baseret på bl.a.
animalsk fedt, brugt stegeolie, lignucellulose materiale og nonfood cellulose materiale.
Minimumskravet til drivhusgasreduktion for biobrændstoffer og flydende biobrændsler fastsættes
til 60 pct. for installationer, der tages i drift efter 1. juli 2014. Der er tale om en skærpelse, idet 60
pct. kravet efter de gældende regler først træder i kraft for installationer taget i drift efter 1. januar
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2017. Omvendt forlænges perioden, hvor der på eksisterende anlæg kan anvendes biobrændstoffer
med lav CO2-fortrængning (35 pct.) med et år, hvilket er en lempelse.
Forslaget indebærer endvidere, at leverandører af brændstoffer skal indberette om CO2-
udledningerne fra de anvendte biobrændstoffer inklusiv de estimerede emissioner som følge af
ILUC, ligesom medlemsstaterne skal inkludere de estimerede ILUC-effekter i deres rapporter til
Kommissionen om anvendelsen af vedvarende energi.
Kommissionen skal inden 31. december 2017 foretage en vurdering af ændringernes effekt med
hensyn til at begrænse ILUC-effekten, og skal om nødvendigt fremsætte forslag om at indføre
ILUC-faktorer i bæredygtighedskriterierne fra 1. januar 2021.
Der tillægges beføjelser til Kommissionen i form af delegerede retsakter til bl.a. at fastlægge me-
todologier vedrørende måling af drivhusgasemissioner mv.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om den kommende lovgivning.
5. Nærhedsprincippet
For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet, begrunder Kommissionen lovgivning på EU-
niveau med, at Kommissionen i henholdsvis art. 19, stk. 6 og art. 7d, stk. 6 i de to gældende direk-
tiver pålægges at adressere problematikken om ILUC. Det overordnede formål med ændringen af
de to direktiver er at bidrage til reduktion af drivhusgasser. En måde at opfylde formålet på er at
skabe et EU-marked for bæredygtige biobrændstoffer. På grund af ILUC-problematikkens kom-
plekse og grænseoverskridende karakter kan medlemsstaterne ikke håndtere problematikken på
nationalt niveau, hvorfor det er nødvendigt med EU-regulering af området.
6. Gældende dansk ret
Danmark har gennemført følgende direktiver på biobrændstofområdet:
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2009/28/EF af 23. april 2009 om fremme af anven-
delsen af energi fra vedvarende energikilder og om ændring og senere ophævelse af direk-
tiv 2001/77/EF og 2003/30/EF (VE-direktivet)
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2009/30/EF af 23. april 2009 om ændring af direk-
tiv 98/70/EF for så vidt angår specifikationerne for benzin, diesel og gasolie og om indfø-
relse af en mekanisme for overvågning og reduktion af emissionerne af drivhusgasser og
om ændring af Rådets direktiv 1999/32/EF for så vidt angår specifikationerne for brænd-
stof, der benyttes i fartøjer til sejlads på indre vandveje, og om ophævelse af direktiv
93/12/EØF (brændstofkvalitetsdirektivet)
Direktiverne er gennemført ved
Lovbekendtgørelse nr. 674 af 21. juni 2011 om bæredygtige biobrændstoffer og om reduk-
tion af drivhusgasser fra transport
Lov nr. 276 af 27. marts 2012 om ændring af lov om bæredygtige biobrændstoffer og om
reduktion af drivhusgasser fra transport og lov om fremme af vedvarende energi
Bekendtgørelse nr. 1403 af 15. december 2009 om biobrændstoffers bæredygtighed m.v.
med senere ændringer
Energistyrelsens håndbog om dokumentation for biobrændstoffers bæredygtighed
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Konsekvenser
Direktivforslaget – såvel som de gældende direktiver, og deraf affødte nationale love – giver olie-
selskaberne vide rammer for, hvorledes direktiverne skal opfyldes. Konsekvenserne af direktivfor-
slaget er derfor meget afhængige af, hvordan olieselskaberne vælger at opfylde de forpligtelser, de
pålægges. Dette vil på sin side bl.a. være afhængigt af, hvordan prisstrukturerne udvikler sig på
markederne for fossilt brændstof og de forskellige typer af biobrændstoffer.
Nedenfor gennemgås et skøn over direktivforslagets konsekvenser indenfor forskellige områder,
og der tages udgangspunkt i det, der anses som de mest sandsynlige scenarier, men andre scenarier
er mulige.
Forslaget vil medføre, at der reelt stilles krav om, at minimum 1,25 pct. af biobrændstofferne skal
være 2.g. biobrændstoffer (f.eks. ethanol på halm og biodiesel på animalsk fedt). Med baggrund i
de gældende regler er det hidtil forudsat, at der til opfyldelse af 10 pct. målet i VE-direktivet vil
blive anvendt ca. 10 pct. 1.g. biobrændstoffer baseret på fødevareafgrøder (f.eks. ethanol på korn
eller sukkerrør, og biodiesel på raps eller soja). Med Kommissionens forslag indføres der en mak-
simumsgrænse på 5 pct. for andelen af fødevarebaserede biobrændstoffer ved opfyldelse af 10 pct.
målet. Da fødevarebaserede biobrændstoffer typisk er billigere end biobrændstoffer baseret på
restprodukter eller affald, er det sandsynligt, at målet vil blive opfyldt med mindst 5 pct. fødeva-
rebaserede biobrændstoffer og en andel af ikke-fødevarebaserede biobrændstoffer. Da de sidst-
nævnte typer af biobrændstoffer tæller dobbelt eller fire gange (afhængigt af råvaren) mod målet,
vil en iblanding på helt ned til 1,25 procent kunne føre til opfyldelse af 10 pct. målet.
En samlet iblanding på 6,25 pct. vurderes dog ikke at være tilstrækkelig, da leverandørerne (olie-
selskaberne) også skal opfylde målet i brændstofkvalitetsdirektivet - hvor der ikke er regler om
dobbelt og 4-dobbelt tælling - om, at vugge til grav emissionerne af drivhusgasser pr. energienhed
skal reduceres med 6 pct. i 2020 i forhold til 2010 (målt som g CO2 ækvivalenter pr. MJ). Der vil
derfor være behov for en væsentligt højere iblanding end de nævnte 6,25 pct. (anslået til op i mod
10 pct). Som forslaget er udformet, ville leverandørerne have flere muligheder for at opfylde kra-
vene. Dette kan f.eks. ske ved større anvendelse af 2.g. biobrændstoffer eller ved at øge iblan-
dingsprocenten ved anvendelse af 1.g. biobrændstoffer. Der er også frihed mht. iblanding i hhv.
benzin og diesel. Der er ifølge forslaget ikke nogen maksimumsgrænse for, hvor stor en procent-
del fødevarebaserede biobrændstoffer, der kan iblandes med henblik på at opfylde 6 pct.-
reduktionsmålet.
Samlet vurderes det umiddelbart, at forslaget vil skabe et lidt større marked for biobrændstoffer
baseret på restprodukter og affald end med de gældende regler, men omfanget heraf vil afhænge
af, hvordan olieselskaberne vælger at tilpasse sig de nye regler i lyset af den fremtidige prisstruk-
tur. Det vurderes umiddelbart, at markedet for 2.g. biobrændstoffer i første omgang primært vil
være biodiesel, da 2.g. biodieselproduktion ikke er markant dyrere end 1.g. biodiesel. Der anven-
des allerede i dag 2.g. biodiesel i Danmark.
Forslaget om, at krav om 60 procent reduktion af emissionerne fra biobrændstoffer produceret på
nye anlæg fremrykkes fra 2017 til 2014 forventes ikke at få væsentlig betydning, da der kun for-
ventes opført få nye anlæg inden 2017. Forslaget om, at eksisterende anlæg vil kunne producere
biobrændstoffer med lav fortrængning (35 pct.) i et år mere end efter de gældende regler, er en
lempelse, som trækker i modsat retning og som kan give øgede emissioner.
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1251046_0006.png
Lovmæssige konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens direktivforslag vil nødvendiggøre ændringer af den lovgivning,
der er nævnt i afsnit 6.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Som nævnt ovenfor forventes det, at forslaget vil medføre, at der anvendes en lidt større andel af
biobrændstoffer baseret på restprodukter og affald. Ved opfyldelse af de nye krav forventes der at
være et statsligt provenutab. Statens indtægter fra CO2-afgift på brændstof forventes stort set at
være uændret, da den volumenmæssige anvendelse af biobrændstoffer ikke forventes at ændre sig
markant. Beregningerne er foretaget ud fra nogle skøn mht. fremtidige priser på biobrændstoffer,
hvor især prisen for 2.g. biobrændstoffer, er behæftet med stor usikkerhed. Der er foretaget bereg-
ninger af flere cases for opfyldelse af kravene.
Forslaget forventes med denne forudsætning samtidig at føre til en marginal merpris for bilisterne.
De samlede samfundsøkonomiske konsekvenser skønnes til at udgøre under 50 mio. kr.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget forventes ikke at medføre væsentlige administrative konsekvenser for virksomhederne,
da disse i forvejen skal overholde de gældende bestemmelser om bæredygtighed (drivhusgasemis-
sionsfortrængning m.v.) og indrapportere herom til de danske myndigheder. Bestemmelserne
fremgår af de eksisterende direktiver (VE-direktivet og Brændstofkvalitetsdirektivet) og er gen-
nemført i dansk lovgivning.
Som noget nyt indføres der med forslaget en rapporteringsforpligtelse for leverandørerne af
brændstoffer vedrørende biobrændstoffernes ILUC-effekt, men denne rapportering medfører ube-
tydelige administrative byrder, da ILUC-faktorerne for de enkelte råvaretyper er fastlagt i direkti-
vet, og da virksomhederne allerede skal indberette, hvilke råvaretyper der er anvendt.
Beskyttelsesniveauet
Forslaget om en maksimumsgrænse på 5 pct. for fødevarebaserede afgrøder vil ifølge Kommissi-
onens Impact Assesment føre til en reduktion på lidt over halvdelen af de forventede, globale
emissioner som følge af ILUC ved EU´s opfyldelse af 10 pct. VE-målet i transport, sammenlignet
med baselinescenariet. I baselinescenariet opfyldes 10 pct. VE-målet i transport i 2020 i langt
overvejende grad med fødevarebaserede biobrændstoffer.
Det er Energistyrelsens umiddelbare vurderingen, at forslaget ikke vil føre til markante ændringer
i niveauet for iblanding af biobrændstoffer, hverken i Danmark eller i EU. Drivhusgasemissioner-
ne som følge af forslaget vil således være stort set uændrede.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i en bred kreds med frist d. 7. november 2012. Reaktionerne på
forslaget varierer fra en holdning om, at Danmark bør afvise forslaget helt (NOAH) til at bakke op
om forslaget som det foreligger (CO-industri og 3F). Hovedparten af høringsparterne har dog for-
slag til større eller mindre ændringer af forslaget, hvoraf de fleste koncentreres om 2. generation
biobrændstoffer herunder eventuelt iblandingskrav for disse, ILUC samt det foreslåede loft på 5
procent over 1. generation. Generelt angives det i mange af høringssvarene, at intentionerne med
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1251046_0007.png
forslagene er gode, men at forslagene ikke vil opfylde intentionerne om at fremme af avancerede
biobrændstoffer.
I det følgende resumeres høringsparternes tilkendegivelser vedrørende de væsentligste af de berør-
te elementer:
Udvikling af avancerede biobrændstoffer (2. generations biobrændstoffer) og tvungen iblanding.
DONG mener, at forslaget ikke i tilstrækkelig grad giver incitamenter til udviklingen og markeds-
føringen af 2. generations biobrændstoffer. Der vil i stedet kunne indføres en form for tvungen
iblanding af 2. generations biobrændstoffer som nævnt i forslagets anneks 9 punkt a, da dette vil
give en større investorsikkerhed for investeringer i 2. generations biobrændstoffer. Biorefining Al-
liance foreslår ligeledes krav om iblanding af 2. generation biobrændstoffer. Denne holdning støt-
tes af Dansk Energi, der også bemærker, at 4-dobbelttælling ikke i tilstrækkelig grad sikrer frem-
me af 2. generations biobrændstoffer, og at forslaget ikke tilvejebringer den fornødne investorsik-
kerhed for udviklingen af 2. generations biobrændstoffer. CO-industri ser forslaget som et positivt
skridt mod udviklingen af 2. generations biobrændstoffer, men også at forslaget ikke kan stå alene
til sikring af udviklingen af 2. generations biobrændstoffer. Landbrug og Fødevarer opfordrer til,
at der indføres et iblandingskrav for 2. generation biobrændstoffer, således at der allerede nu ska-
bes incitamenter for produktion. Dansk Erhverv støtter en udfasning af 1. generations biobrænd-
stoffer og indførelse af incitamenter til 2. generations biobrændstoffer, og anbefaler, at disse og
fremmes mest muligt på dansk område. Dansk Erhverv mener også, at tvungen iblanding af 2. ge-
nerations biobrændstoffer vil kunne støtte udviklingen og markedsføringen af avancerede bio-
brændstoffer. EOF anerkender, at forslaget vil styrke udviklingen hen mod øget brug af 2. genera-
tions biobrændstoffer. EOF mener dog, at fokus i høj grad bør være på om biobrændstoffer, 1. el-
ler 2. generations biobrændstoffer, har en høj bæredygtighed. EOF mener videre, at såfremt de ret-
te incitamenter til promovering af 2. generations biobrændstoffer ikke er til stede, bør 6 pct. målet
i brændstofkvalitetsdirektivet revurderes. Hveiti og DAKA anfører, at begrænsningen i anvendel-
sen af 1. generations biobrændstoffer ikke automatisk vil medføre investeringer i 2. og 3.g, da dis-
se fremtidige teknologier forventeligt vil blive tilknyttet 1. generations biobrændstof anlæg. Denne
holdning støttes af Dansk Industri, der samtidigt anfører, at forslaget ikke tilvejebringer den nød-
vendige investorsikker for udviklingen af 2. generations biobrændstoffer. NOAH påpeger, at
grundlaget for beslutning om anvendelse af 2. generations biobrændstoffer hviler på et spinkelt
grundlag, og at man er ved at gentage den oprindelige fejltagelse med at fastsætte bindende mål-
sætninger for anvendelsen af biobrændstoffer, nu ved at satse massivt på ”avancerede biobrænd-
stoffer”.
Rapportering af ILUC faktorer og revurdering af disse i 2017 m.h.p. evt. regulering i 2021.
Biorefining Alliance beklager, at der ikke er opnået enighed om bæredygtighedskriterier for ILUC
og opfordrer til, at der medtages krav, som sikrer, at de 1. generation biobrændstoffer, som anven-
des, er de mest bæredygtige. DONG Energy mener at ILUC er reel og bør indgå i reguleringen,
men anerkender usikkerheden og anbefaler, at der tilvejebringes en sikrere vurdering tidligere end
2017 og i givet fald en regulering tidligere end 2021. Landbrug og Fødevarer mener, at ILUC er
en bekymring som bør tages alvorligt, men at det eksisterende, faglige grundlag ikke er tilstrække-
ligt. Mellemfolkeligt Samvirke, WWF, Greenpeace, DØR, DN, Verdens Skove og DOF mener at
ILUC-faktorer bør tillægges de enkelte biobrændstoffer. NOAH mener, at det må kræves, at der
gøres rede for alle emissioner i forbindelse med produktion og anvendelse af biobrændstoffer.
NOAH mener videre, at de modeller, som Kommissionen har bygget deres impact assessment på
– herunder ILUC-modelling – er misvisende. Dansk Industri og Hveiti anerkender, at ILUC kan
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1251046_0008.png
have en betydning for CO2-fortrængningen, men gør opmærksom på, at modellerne for ILUC er
behæftet med betydelig usikkerhed og blandt andet ikke vægter den reelle værdi af side- og bipro-
dukter, hvorfor de nuværende modeller ikke kan anvendes som reguleringsværktøjer. Dansk Ener-
gi anerkender også, at ILUC kan have en betydning, men mener, at det er for præmaturt at benytte
ILUC som reguleringsværktøj. Dog ønsker Dansk Energi at man hurtigere end foreslået når frem
til konsensus om ILUC-faktorer. Emmelev anerkendes ligeledes principperne om ILUC, men er
ikke enig i den af Kommissionen valgte modellering. En korrekt modellering af ILUC vil vise, at
europæisk produceret vegetabilsk biodiesel vil begrænse CO2-udledningen frem for en forøgelse
af udledningen. DAKA er enig i, at ILUC kan være et reelt problem, men at der skal arbejdes vi-
dere med problemstillingen, før det kan bruges til regulering. EOF mener, at der fortsat hersker
stor uenighed om effekten af ILUC blandt eksperter, og er derfor glad for, at ILUC ikke indgår i
den direkte regulering, og mener samtidigt, at den heller ikke bør være en del af rapporteringsfor-
pligtelsen. Agro Industries påpeger, at anvendelse af produktionsjord i landbruget til dyrkning af
energiafgrøder bør bringes til ophør med kompensation til de virksomheder, der forarbejder afgrø-
derne til brændstof for at sikre biodiversitet.
Loftet på 5 procent for konventionelle biobrændstoffer.
Biorefining Alliance støtter loftet og opfordrer til, at det ikke udvandes. DONG Energy støtter li-
geledes loftet men påpeger, at det kun gælder i VE-direktivet, og at det derfor stadig vil være mu-
ligt at bruge 1. generation biobrændstoffer til at opfylde brændstofkvalitetsdirektivets mål. Land-
brug og Fødevarer mener, at problematiseringen af 1. generation biobrændstoffer er for unuance-
ret, og at alle biobrændstoffer, som lever op til bæredygtighedskriterierne bør kunne anvendes.
Forslaget giver ikke sikkerhed for, at de danske oliemøller fortsat vil kunne producere, hvad de
gør i dag. Dansk Industri og Hveiti mener, at indførelsen af loftet vil kunne umuliggøre det for
medlemsstaterne at opfylde 10 pct. forpligtelsen i 2020, da det kan blive svært at få etableret an-
læg til avanceret biobrændstof inden for en overskuelig fremtid. Loftet vil ikke automatisk føre til
de investeringer, der skal til for at sikre udviklingen af 2. generations biobrændstoffer. DAKA an-
fører, at det kan være problematisk for udviklingen af hele biobrændstofindustrien med et loft for
konventionelle biobrændstoffer. Emmelev mener, at en skarpe sondring mellem 1. og 2. generati-
on biobrændstoffer er forfejlet og påpeger, at de begrænsninger, der allerede er indført i VE direk-
tivet for 1. generations biobrændstoffer tillige med de nu foreslåede ændringer, vil medføre en ud-
fasning af disse biobrændstoffer. Fremsættelsen af forslaget har med øjeblikkelig virkning stoppet
de initiativer og investerings tiltag, der ellers var planlagt for traditionelle biobrændstoffer. Nordic
Green mener, at opdelingen af biobrændstoffer vil kunne medvirke til at skabe et marked for de
biobrændstoffer, der har lavest ILUC-effekt. Mellemfolkeligt Samvirke, WWF, Greenpeace,
DØR, DN, Verdens Skove og DOF mener, at niveauet på 5 pct. er alt for højt.
Firedobbelttælling af biobrændstoffer på visse råvarer.
Biorefining Alliance frygter, at firedobbelttællingen reelt vil føre til mindre brug af 2. generation
biobrændstoffer. DONG påpeger, at både dobbelttælling og firedobbelttælling begrænser marke-
det for biobrændstoffer og derved den samlede reduktion af udledninger fra transportsektoren.
DONG påpeger også, at med forslaget vil Danmark blive tvunget til at dobbelttælle brugt friture-
olie, og i praksis er det ikke muligt at sikre, at der ikke er tale om frisk olie. Landbrug og Fødeva-
rer mener, at firedobbelttælingen vil reducere det krævede volumen af 2. generation og dermed
modarbejde en kommercialisering af den spæde teknologi. Forslaget vil ikke have en positiv ef-
fekt i forhold til etablering af en dansk fuldskalaproduktion af 2. generation bioethanol. Nordic
Green anfører, at dobbelt- og firedobbelttælling er gode instrumenter til at stimulere udviklingen
af biobrændstoffer, der ikke har en ILUC-effekt. Hveiti, Dansk Energi og Dansk Industri påpeger,
Side 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1251046_0009.png
at indførelsen af dobbelt- og firedobbelttælling vil medføre, at den reelle iblanding af biobrænd-
stoffer vil blive mindre og dermed reducere målsætningen. Baseret på hidtidige erfaringer udtryk-
ker Dansk Erhverv tvivl om, hvorvidt dobbelt- og firedobbelttælling kommer til at virke. Emme-
lev mener, at den foreslåede indførelse af firedobbelttælling i realiteten er en kraftig nedsættelse af
ambitionsniveauet for CO2-reduktion i transportsektoren. EOF finder det ulogisk, at der er forskel
på hvilken faktor de forskellige 2. generations biobrændstoffer ganges med, når det drejer sig om
affaldsbaserede biobrændstoffer. DAKA påpeger, at firedobbelttælling ikke er et velegnet instru-
ment til udvikling af nye teknologier. I stedet bør der udvikles specifikke målrettede programmer
for markedsmodning af de enkelte teknologier. Mellemfolkeligt Samvirke, WWF, Greenpeace,
DØR, DN, Verdens Skove og DOF finder, at dobbelttælling er utilstrækkeligt til at skabe incita-
ment til at udvikle 2. generations biobrændstoffer. Tredobbelttælling er bedre end direkte statsstøt-
te til at skabe teknologineutralt incitament til udvikling af alle typer affaldsbaserede brændstoffer.
Bæredygtighedskravet for nye anlæg og eksisterende anlæg.
DONG Energy støtter fremrykning af krav om 60 procent CO2-reduktion for biobrændstoffer
produceret på nye anlæg, men mener ikke, at det i sig selv – uden ILUC faktorer – er nok til at
undgå fejlinvesteringer.
Revision af regler for elkøretøjer.
DONG Energy og Dansk Energi foreslår, at hvis 4-dobbeltællingen for visse biobrændstoffer fast-
holdes, bør beregningen af elbilers bidrag til VE-målet også justeres opad, så elbiler ikke stilles
ringere i forhold til i dag, da elbiler bidrager med høj energieffekivitet og positivt samspil med el-
nettet. Mellemfolkeligt Samvirke, WWF, Greenpeace, DØR, DN, Verdens Skove og DOF mener,
at den eksisterende energieffektivitetskoefficient på 2�½ gange for elbiler bør øges til fire gange, da
en elbil er fire gange så energieffektiv som en bil med forbrændingsmotor, og leverer fire gange så
stor GHG-reduktion som biler med forbrændingsmotor.
Methanol
Agro Industries mener, at den nuværende anvendelse af ethanol bør erstattes med methanol, da
methanol i modsætning til ethanol ikke anvender landbrugsjord til produktionen. Med de gælden-
de benzinstandarder kan der højest iblandes 3 pct. methanol, og Agro Industries mener, at det vil
være nærliggende at hæve denne grænse for iblanding. Agro Industries foreslår endvidere, at alle
hindringer for salg af methanolholdige benzinblandinger, herunder blender pumps, fjernes, lige-
som bilproducenter og bilimportører skal pålægges at gøre flex-fuel vehicles tilgængelige senest i
2017.
Fødevaresikkerhed
NOAH, Mellemfolkeligt Samvirke, WWF, Greenpeace, DØR, DN, Verdens Skove og DOF ud-
trykker bekymring for forslagets indvirkning på fødevarepriser og Mellemfolkeligt Samvirke,
WWF, Greenpeace, DØR, DN, Verdens Skove og DOF opfordrer til total udfasning af 1. genera-
tions biobrændstoffer.
Sagen blev behandlet på klima-, energi- og bygningspolitisk specialudvalg den 22. januar 2013,
hvor der fremkom følgende bemærkninger:
Generelt henholdte deltagerne på specialudvalgsmødet sig til deres fremsendte høringssvar. De
grønne organisationer udtrykte stor enighed i hinandens synspunkter. På mødet blev følgende dog
understreget:
Side 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1251046_0010.png
Generelt
De fleste deltagere udtrykte tilfredshed med samlenotatet. De fleste grønne organisationer mente,
at forslaget var et lille skridt i den rigtige retning, men at der fortsat manglede meget, før det kun-
ne betegnes som et godt forslag. Dansk Industri bemærkede, at de to direktiver ikke kunne løse al-
le problemer i verden, og at man måtte have dette for øje, ligesom at det er vigtigt, at den danske
regering kun baserer sin holdning på et solidt videnskabeligt grundlag. 92-gruppen mente, at for-
slaget stort set ikke vil have nogen effekt, hvorfor det bør ændres markant. 92-gruppen mente der-
for, at den danske regering bør være meget offensiv på ændring af forslaget. WWF påpegede, at
delmål er en god mekanisme også for at fremme vedvarende elektricitet i transportsektoren frem
mod 2020.
Udvikling af avancerede biobrændstoffer (2. generations biobrændstoffer) og tvungen iblanding.
Biorefining Aliance anførte, at der er brug for forpligtende delmål for 2. generation fordelt på bio-
ethanol og biodiesel. Målene bør indfases gradvist inden 2020. WWF og Danmarks Naturfred-
ningsforening var enige i, at delmål for 2. generations biobrændstoffer var en farbar vej. Dan-
marks Naturfredningsforening ønskede endvidere, at der blev etableret en indfasningsplan for 2.
generations biobrændstoffer. EOF udtrykte enighed i det ønskelige i mere 2. generations bio-
brændstof, men pointerede, at det også er vigtigt at sikre sig, at der vil være de mængder til rådig-
hed, som en tvungen iblanding vil fordre. Landbrug & Fødevarer påpegede, at 2. generations bio-
brændstof kan fremmes ved en tvungen iblanding på 2�½ pct. 2. generation og 7�½ pct. 1. genera-
tions biobrændstof.
Firedobbelttælling af biobrændstoffer på visse råvarer.
Biorefining Aliance mente, at dobbelt- og firedobbeltælling ikke giver tilstrækkeligt incitament til
udvikling af 2. generations biobrændstoffer. Organisationen for Vedvarende Energi og WWF an-
ser det som vigtigt, at firedobbelttælling også kommer til at gælde for el-biler og el-tog. Det Øko-
logiske råd mente, at firedobbelttælling ikke vil virke.
Loftet på 5 procent for konventionelle biobrændstoffer.
Biorefining Aliance og WWF mente, at 5-% loftet er det højest acceptable, der, hvis det skal vir-
ke, også bør indføres i brændstofkvalitetsdirektivet. Mellemfolkeligt Samvirke synes, at det er
godt, at de skadelige biobrændstoffer begrænses, og at regeringen skal holde fast i cappen, der og-
så skal indføres i brændstofkvalitetsdirektivet. Der bør også indføres et decideret produktions- og
forbrugsloft for biobrændstoffer. Det Økologiske Råd, WWF, Danmarks Naturfredningsforening
og NOAH påpegede, at 1. generations biobrændstoffer bør udfases hurtigt. Dansk Industri mente
også, at cappen kunne være et godt element, bare ikke i dens nuværende form, hvor alle afgrøder
blev skåret over en kam, og hvor der derfor ikke blevet taget hensyn til regionale forskelle. Det er
vigtigt at bemærke sig, at nogle 1. generations biobrændstoffer har en høj fortrængning af driv-
husgasser og en lav ILUC-effekt. Landbrug & Fødevarer udtrykte, at der er fornuft i at bevæge sig
mod øget brug af 2. generations biobrændstof, men understregede, at også 1. generations bio-
brændstoffer har stor værdi. Det blev i øvrigt oplyst, at Danmark kunne levere yderligere 10 mio.
tons tørstof biomasse.
ILUC-faktorer
Det Økologiske Råd, Danmarks Naturfredningsforening og Mellemfolkeligt Samvirke mente, at
det er et stort tab, at der ikke indføres ILUC-faktorer i direktiverne. NOAH peger på, at Kommis-
sionens tidsplan for ILUC-behandling skal fremrykkes, da ILUC skal håndteres. NOAH peger
Side 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1251046_0011.png
endvidere på, at også 2. generations biobrændstoffer kan være problematiske, særligt i forhold til
import af biomasse. EOF, DI og Landbrug & Fødevarer finder det problematisk, at olieselskaber-
nes forpligtes til at indrapportere ILUC-værdier, når der sættes spørgsmålstegn ved ILUC-
modellernes validitet.
Fødevarepriser
Mellemfolkeligt Samvirke vurderede, at udviklingen i fødevarepriser gør, at forslaget er helt util-
strækkeligt, da hensynet til, at undgå stigende fødevarepriserne ikke tilgodeses i nødvendigt om-
fang.
Energiafgrøder
Mellemfolkeligt Samvirke pointerede, at energiafgrøder kræver meget land til dyrkning og nævnte
som eksempel herpå Jatrophaafgrøder i Afrika.
Biodiversitet
Danmarks Naturfredningsforening gjorde opmærksom på vigtigheden af, at reguleringen af bio-
brændstoffer hænger sammen med andre planer i denne forbindelse særlig biodiversitetsmålene,
som Danmark er forpligtet under biodiversitetskonventionen, samt EU's vandrammedirektiv.
Forslag til direktiv om etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer
Landbrug og Fødevarer har supplerende oplyst, at de vurderer, at Kommissionen burde have ko-
ordineret direktivforslaget om etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer med forslaget
om ændring af VE-direktivet og brændstofkvalitetsdirektivet. Landbrug og Fødevarer mener, at
direktivforslaget om etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer overser, at det er nød-
vendigt med et markedstræk for avancerede biobrændstoffer på samme måde som for elektricitet,
brint og gas.
Landbrug og Fødevarer påpeger endvidere vigtigheden af, at der skabes investorsikkerhed for
avancerede biobrændstoffer, og at dette kunne ske gennem indførelse af et obligatorisk iblan-
dingskrav for avancerede biobrændstoffer.
Endvidere har Landbrug og Fødevarer supplerende gentaget sin opfordring til en endnu tættere di-
alog mellem Kommissionen og de danske myndigheder og landbruget og gør brug af den viden,
som landbruget har om inden for området for biobrændstoffer, herunder i forhold til brug af land,
afgrødevalg- og skift, biomassepotentiale m.v.
Sagen blev endvidere behandlet på klima-, energi- og bygningspolitisk specialudvalg den 13. maj
2013, hvor der fremkom følgende bemærkninger:
Vedvarende Energi opfordrer regeringen til at arbejde for, at energikoefficienten for elbiler øges
fra de eksisterende 2,5.
Greenpeace bemærkede, at det eksisterende forslag ikke nødvendigvis vil skabe et større marked
for 2.g biobrændstof, og at en evt. forøgelse primært ville ske inden for 2.g biodiesel. Endvidere så
Greenpeace gerne at det fremgik klarere af notatet, om regeringen mener, at det tilstrækkelige
grundlag er til stede for at indføre ILUC faktorer.
Biorefining Allience udtrykte sig positivt overfor dele af et irsk kompromisforslag om tvungen
iblanding af 2.g, der ville kunne fungere som incitament til udvikling af 2.g. Biorefining Alliance
Side 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1251046_0012.png
udtrykte samtidigt skepsis over dobbelt- og firedobbelttælling. Endelig så man gerne at regeringen
arbejdede for et mere langsigtet mål som 2025.
EOF var skeptiske ift. dobbelt- og firedobbelttælling og spurgte ind til hvilke faktorer, der indgik
ved beregningen af energikoefficienten for elbiler. EOF gjorde sig endvidere overvejelser om,
hvorvidt det kunne være formålstjenligt med indførelse af en ILUC-faktor for elbiler. EOF påpe-
gede, at hvis fristen for indførelse af ILUC-faktorer blev markant fremrykket ville det kunne give
problemer i forhold til opfyldelsen af brændstofkvalitetsdirektivet, da der vil være færre bio-
brændstoffer, der kan anvendes til reduktion af drivhusgasser.
92-gruppen fandt den såkaldte reviewklausul i Kommissionens forslag, efter hvilken der – om
fornødent - skal fremsættes nyt ILUC-forslag senest i 2021, for langsigtet. Denne dato bør rykkes
betydeligt frem. 92-gruppen mente endvidere at forslaget som det ser ud i dag tilgodeser industri-
en, og at klimaeffekten af forslaget er ikke eksisterende.
Landbrug og Fødevarer henviste til deres høringssvar og opfordrede til, at det sikres, at der kom-
mer gang i udbygningen af biobrændstofproduktionen i Danmark, og at 2.g biobrændstoffer har
mange kvaliteter. Landbrug og Fødevarer udtrykte endvidere skepsis over for det videnskabelige
grundlag for ILUC.
Det Økologiske Råd mente, at det ikke ville være farbart med en ILUC-faktor på elbiler, da denne
vil være meget afhængig af elsystemerne i de enkelte medlemsstater, og der derved ikke vil være
et ensartet grundlag af udarbejde ILUC-faktoren på. Det Økologiske Råd efterlyste endvidere op-
lysninger om, hvad der skal ske på området i 2030. Det Økologiske Råd og 92-gruppen fremkom
med forskellige syn på metoden til opgørelse af hvor meget grøn strøm, der er i medlemsstaternes
elmix til brug for elbiler.
Mellemfolkeligt Samvirke mente, at 5 % cappen bør indføres i både VE- og brændstofkvalitetsdi-
rektivet, og at der også bør være fokus på de sociale faktorer.
NOAH udtrykte generel skepsis over for biobrændstoffer, og påpegede, at der også kan være pro-
blemer ved anvendelse af 2.g biobrændstoffer.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En gruppe lande er skeptiske over for forslaget, herunder om en maksimumsgrænse på 5 procent
fødevarebaserede biobrændstoffer i VE-direktivet.
En mindre gruppe medlemsstater har tilkendegivet, at de ønsker en opstramning af forslaget. F.eks
ønsker enkelte lande at maksimumsgrænsen på 5 pct. også indføres i brændstofkvalitetsdirektivet,
ligesom enkelte ønsker ILUC-faktorer indført nu eller alternativt støtter en hurtigere indførelse af
ILUC faktorer end foreslået af Kommissionen.
Enkelte lande har udtrykt interesse for at indføre tvungen iblanding af 2.g. Der har også været fo-
reslået indførelse af separat loft over 1. g biodiesel, hvilket enkelte lande viste interesse for.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen arbejder for at skabe en grøn økonomi i vækst og omstille energi- og transportsyste-
met til at være baseret på 100 pct. vedvarende energi i 2050. Dette bidrager både til at mindske af-
Side 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1251046_0013.png
hængigheden af knappe fossile ressourcer og til at imødegå klimaudfordringerne.
I lyset af den
økonomiske situation skal det så vidt muligt ske på en måde, der er omkostningseffektiv og som un-
derstøtter den økonomiske genopretning og konsolideringen af de offentlige finanser.
Regeringen finder at omlægningen til vedvarende energi i transportsektoren er en særlig udfor-
dring. På længere sigt vil elbiler kunne spille en vigtig rolle, men på kort sigt er biobrændstoffer
den mest oplagte måde at opfylde målsætningen om øget anvendelse af vedvarende energi i trans-
portsektoren. Det er dog vigtigt, at der anvendes bæredygtige biobrændstoffer, der medfører reelle
drivhusgasreduktioner og ikke indirekte fører til rydning af skov- eller andre naturområder (indi-
rekte ændringer i arealanvendelsen) eller er med til at presse fødevarepriserne i vejret. Regeringen
arbejder derfor for, at bæredygtigheden af biobrændstoffer skal sikres.
Regeringen hilser det velkomment, at Kommissionen nu er kommet med et forslag, som sætter
biobrændstoffers bæredygtighed på dagsordenen. Regeringen vil dog arbejde for en styrkelse af
Kommissionens forslag og i øvrigt undgå udvanding af det eksisterende regelsæt.
Regeringen vil blandt andet arbejde for, at den foreslåede maksimumsgrænse for 1. generations
biobrændstoffer på 5 pct. udvides til også at omfatte brændstofkvalitetsdirektivet og sænkes til 4
pct., således at der sker en reel begrænsning i den fremtidige efterspørgsel efter de mere problema-
tiske, fødevarebaserede biobrændstoffer.
Endvidere vil regeringen arbejde for, at der indføres et krav om, at minimum 2 pct. point af VE-
direktivets 10 pct. mål skal opfyldes ved brug af biobrændstoffer, der anvender råmaterialer, der er
særligt bæredygtige og derfor tæller fire gange (svarende til 0,5 pct. nominel iblanding). Formålet
er at skabe bedre vilkår for teknologiudvikling og en bredere råvarebasis (restprodukter og affald)
for produktion af biobrændstoffer, da der skabes et særskilt marked for denne type biobrændstof-
fer.
Regeringen ser gerne, at ILUC-faktorer indgår som del af bæredygtighedsfaktorerne for bio-
brændstoffer, under forudsætning af, at det tilstrækkelige grundlag herfor er til stede. Kommissio-
nen bør derfor fremskynde arbejdet frem mod at kunne indarbejde disse.
Endelig foreslår regeringen, at beregningsmetoderne for indregning af bidraget fra VE anvendt i
elbiler revideres, så reguleringen reelt afspejler elbilernes højere energieffektivitet og anvendelsen
af VE-baseret strøm i det fremtidige energiforsyningssystem, samtidig med at denne teknologi re-
elt fremmes på lige vilkår med 2.g biobrændstoffer
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg d. 8. februar og d. 1. marts 2013. Grund- og
nærhedsnotat blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 27. november 2012.
Side 13