Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3244 - RIA Bilag 1
Offentligt
1251053_0001.png
NOTAT
21. maj 2013
Samlenotat om Beskæftigelsesministeriets punkter
på RIA-rådets dagsorden den 6.-7. juni 2013:
”Lovlig indvandring”
SFR/emn, juj, psv
Dagsordenspunkt: Lovlig indvandring
a) Forslag til Europa-parlamentets og Rådets Direktiv om
betingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold
med henblik på forskning, studier, elevudveksling, lønnet og
ulønnet praktik, volontørtjeneste og au pair-ansættelse,
KOM(2013) 151
Side 1
b) Forslag til direktiv om indrejse- og opholdbetingelser for
virksomhedsinternt udstationerede tredjelandsstatsborgere
(KOM(2010) 378) (”ICT-direktivet”)
Side 8
c) Forslag til direktiv om betingelserne for tredjelandsstatsbor-
geres indrejse og ophold med henblik på sæsonarbejde
(KOM(2010) 379) (”Sæsonarbejderdirektivet”)
Side 14
=
Statusorientering
Rådsmøde nr. 3244 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde retlige og indre anliggender 6-7/6-13, lovlig indvandring
a) Forslag til Europa-parlamentets og Rådets Direktiv om betingelserne for
tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på forskning, studi-
er, elevudveksling, lønnet og ulønnet praktik, volontørtjeneste og au pair-
ansættelse, KOM(2013) 151
Sagen er omfattet af det danske forbehold.
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen har den 25. marts 2013 fremsat forslag til direktiv om adgang for
tredjelandsstatsborgere til EU i forbindelse med ophold til forskning, studie, elev-
udveksling, lønnet og ulønnet træning (praktik), volontører og au pair. Direktivet
er en sammenskrivning af direktiv 2004/114/EC om ophold til studerende fra tred-
jelande samt forskerdirektivet 2005/71/EC.
Direktivets overordnede formål er at tiltrække unge, studerende og forskere til EU,
og der er ifølge Kommissionen behov for at harmonisere betingelserne for indrejse
og ophold, idet der er forskellig praksis i de forskellige medlemslande med hensyn
til visum og opholdstilladelse. Det nye direktiv vil omfatte 3. lands statsborgere,
der vil opholde sig i over tre måneder i et EU-land. Rettigheder, der før var frivil-
lige i direktiverne, bliver nu obligatoriske, og der er også grupper af personer –
f.eks. volontører, elever og ulønnede praktikanter – der obligatorisk bliver omfat-
tet.
Ændringerne i det nye direktiv sigter mod en forbedring af indrejsebetingelserne
for alle grupperne, en præcisering af indrejsebetingelserne for at undgå misbrug,
en forbedret adgang til arbejdsmarkedet, og en mulighed for efter forskningskon-
trakt eller endte studier at blive i 12 måneder for at lede efter job eller starte virk-
somhed i et EU-land. Der tilknyttes ikke en automatisk ret til arbejde, da det ude-
lukkende er mulighederne for at tage ophold som reguleres.
Direktivet opererer derudover med en proceduremæssig sagsbehandlingsfrist på
30 dage for en ansøger, der er omfattet af mobilitetsprogrammerne.
Forslaget er omfattet af det danske forbehold og har derfor ingen lovgivningsmæs-
sige konsekvenser for Danmark.
1. Baggrund
Kommissionen har den 25. marts 2013 fremsat forslag til direktiv om adgang for
tredjelandsstatsborgere til EU i forbindelse med ophold til forskning, studie,
elevudveksling, lønnet og ulønnet træning (praktik), volontører og au pair.
Forslaget blev modtaget i dansk version den 12. april 2013.
Direktivforslaget har til formål at understøtte udvikling af fælles politikker for
effektiv og retfærdig håndtering af lovlig migration for tredjelandsstatsborgere til
EU. Forslaget har desuden til formål at bidrage til implementeringen af EU's 2020-
strategi.
Der eksisterer i dag to direktiver på området: direktiv 2004/114/EC om ophold til
studerende fra tredjelande, hvori også indgår mulighed for medlemsstaterne at lade
2
Rådsmøde nr. 3244 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde retlige og indre anliggender 6-7/6-13, lovlig indvandring
direktivet gælde for skoleelever, frivillige og ulønnede trainees, samt direktiv
2005/71/EC om ”fast-track” regler for adgang til forskere fra tredjelande. Det nye
direktivforslag sigter på at forbedre reglerne for ophold til for de nævnte grupper,
samt derudover at inkludere lønnede trainees samt au pairs.
Det bemærkes i den forbindelse, at der er tale om et forslag i "recast"-format, dvs.
en omarbejdning af de to gældende direktiver.
Direktivforslaget skal ses i sammenhæng med EU's ønske om at tiltrække højt
kvalificeret arbejdskraft, hvor forskere og studerende fra tredjelande kan bidrage til
øget udbud af velkvalificerede potentielle arbejdstagere. Desuden vil forslaget
understøtte ”cirkulation af kompetencer” og samarbejde med tredjelande.
Kommissionen har som forberedelse af direktivforslaget holdt konsultationer med
bl.a. medlemsstaterne, samt med en række relevante interessenter, særligt fra
uddannelsessektoren. Der er i disse udtrykt stor interesse for at styrke EU’s
tiltrækningskraft i forhold til forskere og studerende. Der er på baggrund af dette
lavet en vurdering i forhold til forskellige mulige tiltag, herunder forbedret
kommunikation, forbedret regulering af adgang mv..
Direktivforslaget vedrører såvel en række kendte som et antal nye grupper for
fælles regulering af adgangsregler. Desuden vedrører det regulering af autorisation
og længde af ophold, afvisningsregler, rettigheder, mobilitet i EU samt procedurer
og gennemsigtighed.
Danmark deltager som følge af det danske forbehold på retlige og indre anliggen-
der ikke i vedtagelsen af direktivforslaget og vil dermed ikke blive bundet af direk-
tivet. Danmark er således heller ikke omfattet af direktiv 2004/114/EC eller direk-
tiv 2005/71/EC.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF, artikel 79, nr. 2, litra a og b. Forslaget
skal herefter vedtages med kvalificeret flertal i overensstemmelse med den almin-
delige lovgivningsprocedure med Europa-parlamentet, jf. TEUF artikel 294.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets
vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit V i TEUF, og ifølge
protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til
dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
2. Formål og indhold
Det overordnede formål med forslaget er at understøtte udvikling af fælles politik-
ker for effektiv og retfærdig håndtering af lovlig migration for tredjelandsstatsbor-
gere til EU.
Forslaget har desuden til formål at bidrage til implementeringen af EU’s 2020-
strategi.
Direktivforslaget er en omarbejdning af de eksisterende direktiver 2004/114 (stude-
rende og på frivilligt grundlag visse andre grupper), samt forskerdirektivet 2005/71
3
Rådsmøde nr. 3244 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde retlige og indre anliggender 6-7/6-13, lovlig indvandring
(accelereret procedure for udenlandske forskere). Der er ifølge Kommissionen be-
hov for at harmonisere betingelserne for indrejse og ophold, idet der er forskellig
praksis med hensyn til visum og opholdstilladelse medlemslandene imellem.
Forslagets hovedelementer:
Det nye direktiv vil omfatte tredjelands statsborgere, der vil opholde sig i over tre
måneder i et EU-land med henblik på forskning, studie, elevudveksling, lønnet og
ulønnet praktik, volontørtjeneste eller au pair-ansættelse.
Det er udelukkende mulighederne for at tage ophold, som reguleres, og ikke en
eventuel arbejdstilladelse.
Direktivet fastsætter særlige indrejsebetingelser for forskere fra tredjelande, som
allerede findes i direktivet vedrørende forskere. Direktivet fastsætter derudover
indrejsebetingelser for studerende fra tredjelande samt skoleelever, lønnede og
ulønnede praktikanter, volontører og au pair-personer fra tredjelande. Lønnede
praktikanter samt au pair er en ny gruppe af tredjelandsstatsborgere som medtages,
da disse ikke var omfattet af direktiv 2004/114/EF.
Direktivet fastsætter, at forskere og studerende skal tildeles en tilladelse for en pe-
riode på mindst et år. For alle andre grupper er tilladelsen som hovedregel kun gyl-
dig i et år, med mulighed for undtagelser.
Direktivet sikrer ret til ligebehandling for de tredjelandsstatsborgere, som falder
ind under direktivets anvendelsesområde. Skoleelever, volontører, ulønnede prakti-
kanter og au pair-personer vil få samme rettigheder som værtsmedlemsstatens egne
statsborgere med hensyn til adgang til varer og tjenesteydelser og levering af varer
og tjenesteydelser, der stilles til rådighed for offentligheden, uanset om EU-
retsakter eller nationale love giver dem adgang til arbejdsmarkedet.
Forskere og studerende får ret til at arbejde, men medlemsstaterne kan dog fastsæt-
te visse begrænsninger. Forskere har ret til at undervise i overensstemmelse med
national lovgivning, og studerende får med direktivet ret til at arbejde mindst 20
timer om ugen.
Direktivet giver mulighed for studerende og forskere til at blive i medlemsstaten i
12 måneder efter afslutning af deres studier/forskningsprojekt med henblik på at
søge arbejde eller etablere en virksomhed. Der vil ikke være tale om en automatisk
arbejdstilladelse, da medlemsstaterne stadig kan anvende de relevante godkendel-
sesprocedurer.
Direktivet fastsætter betingelserne for forskeres, studerendes og praktikanters mu-
lighed for at bevæge sig mellem medlemsstaterne. Varigheden for perioden, hvor
forskere i henhold til direktiv 2005/71/EF har mulighed for at opholde sig i en an-
den medlemsstat på grundlag af den værtsaftale, der er indgået i den første med-
lemsstat, er blevet forlænget fra tre til seks måneder. Direktivet indfører bestem-
melser, som vil give studerende mulighed for at opholde sig i en anden medlems-
stat i en periode på op til seks måneder på grundlag af den tilladelse, som den før-
ste medlemsstat har givet. For at forenkle mobiliteten, vil der gælde særlige regler
for tredjelandsstatsborgere, der deltager i EU-mobilitetsprogrammer som Erasmus
Mundus eller Marie Curie programmer.
4
Rådsmøde nr. 3244 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde retlige og indre anliggender 6-7/6-13, lovlig indvandring
Direktivet indfører en tidsfrist, som forpligter medlemsstater til at træffe afgørelse
om den fuldstændige ansøgning om en tilladelse og skriftligt underrette ansøgeren
herom inden for 60 dage for alle grupper og inden for 30 dage, når der er tale om
EU-programmer, der omfatter mobilitetsforanstaltninger, f.eks. Erasmus Mundus
og Marie Curie.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, da hovedformålet med forslaget er at fremme mobiliteten inden
for EU, og der er derfor behov for et instrument, der gælder i hele EU.
Kommissionen anfører, at såfremt de enkelte medlemsstater forsat skulle have
deres egne nationale indrejseordninger for de grupper af tredjelandsstatsborgere,
der er omfattet af dette forslag, vil det ikke opfylde det overordnede mål om at øge
EU's evne til at tiltrække højtuddannede migranter. Indførelsen af fælles indrejse-
og opholdsbetingelser vil gøre situationen for potentielle ansøgere og involverede
organisationer mere effektiv og enklere sammenlignet med en fragmenteret
situation med forskellige nationale regler, hvor ansøgerne skal sætte sig ind i 27
forskellige ordninger.
Ifølge Kommissionen bør et fælles minimum af beskyttelse og rettigheder for
studerende, forskere og andre grupper fra tredjelande sikre en solid beskyttelse
mod udnyttelse af visse udsatte grupper, såsom lønnede praktikanter og au pairer.
Bestemmelser, der sigter mod at klarlægge og fremme rettigheder og
opholdsbetingelser, vil også bidrage til det overordnede mål om at styrke
beskyttelsen af grundlæggende rettigheder.
Der findes allerede fælles EU-regler for studerende, forskere, elever, volontører,
praktikanter og au pair-personer (områder, der indgår i den fælles
indvandringspolitik i henhold til artikel 79 i EUF-traktaten). Med forslaget foreslås
en sammenskrivning og ajourføring af de eksisterende direktiver. Dette kan alene
ske i direktivform, og indholdet i forslaget er begrænset til, hvad der er nødvendigt
for at nå dets mål.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
Vedtagelsen af direktivforslaget får ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da
Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen, og
direktivet vil ikke blive bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
6. Konsekvenser
Vedtagelsen af direktivforslaget får ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da
Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen, og
direktivet vil ikke blive bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Forslaget forventes ikke at have hverken statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige, konsekvenser for EU's budget eller samfunds-
5
Rådsmøde nr. 3244 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde retlige og indre anliggender 6-7/6-13, lovlig indvandring
1251053_0006.png
økonomiske konsekvenser, idet Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling
ikke deltager i vedtagelsen, hvorfor direktivet vil ikke blive bindende for eller finde
anvendelse i Danmark.
7. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Asyl- og Indvandring med frist
den 19. april 2013.
Der er modtaget høringssvar med bemærkninger fra Dansk Arbejdsgiverforening
og Københavns Kommune, Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen.
Dansk Arbejdsgiverforening udtrykker generelt en positiv holdning til direktivet og
støtter, at der gøres en indsats for at fastholde og udvide mængden af den kvalifice-
rede arbejdskraft fra tredjelande i EU-medlemslandene.
Dansk Arbejdsgiverforening finder, at EU bør have en samlet strategi for tiltræk-
ning af den kvalificerede arbejdskraft, hvis man skal kunne deltage i den globale
konkurrence om de kloge hoveder.
Dansk Arbejdsgiverforening støtter initiativerne omkring studerendes ret til at ar-
bejde, da muligheden for at arbejde ved siden af studiet giver den studerende fra et
tredjeland en bedre mulighed for at finde et job på landets arbejdsmarked.
Dansk Arbejdsgiverforening støtter, at færdiguddannede fra højere læreanstalter får
ret til at opholde sig i landet efter færdig uddannelse. Med hensyn til den 1-årige
periode, ser Dansk Arbejdsgiverforening gerne, at det danske Greencard, som giver
mulighed for ophold i Danmark i 3 år, bliver normen i Danmark.
Dansk Arbejdsgiverforening mener, at muligheden for at opholde sig i det land,
man er uddannet i, betyder en gevinst for landet kvalificerede arbejdsstyrke, da dis-
se kandidater er indpasset i landets kultur, normer og sprog, og derved lettere kan
integreres på arbejdsmarkedet.
Dansk Arbejdsgiverforening tilføjer, at det nøje bør vurderes hvilke sociale ret-
tigheder den pågældende tildeles, da der er betydelige forskelle i opbygning og fi-
nansiering af socialsystemerne i EU.
Københavns Kommune anbefaler mulighed 4 (som også er den fremgangsmåde,
Kommissionen har valgt ved at opdatere og samle de to eksisterende direktiver i ét
nyt omarbejdet direktiv, hvor der sker en yderligere forbedring af indrejsebetingel-
serne, retten til mobilitet inden for EU og de processuelle garantier, adgang til job-
søgning efter afslutning af studier eller et forskningsprojekt og udvidelse af anven-
delsesområdet til at omfatte au pairer og lønnede praktikanter).
Københavns Kommune tilføjer at en eventuel implementering af direktivet forud-
sætter, at kommunerne kompenseres for de eventuelle meromkostninger, som di-
rektivet vil betyde for kommunerne, f.eks. i forhold til vejledning og rådgivning
om arbejdsmarkedet.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
6
Rådsmøde nr. 3244 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde retlige og indre anliggender 6-7/6-13, lovlig indvandring
Det forventes, at medlemsstaterne vil støtte forslaget, dog eventuelt med en juste-
ring af adgangsgruppen.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen noterer sig en vedtagelse af direktivet.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7
Rådsmøde nr. 3244 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde retlige og indre anliggender 6-7/6-13, lovlig indvandring
b) Forslag til direktiv om indrejse- og opholdsbetingelser for virksomhedsin-
ternt udstationerede tredjelandsstatsborgere (KOM(2010) 378) (Koncernar-
bejderdirektivet/”ICT-direktivet”)
Sagen er omfattet af det danske forbehold.
Revideret notat.
Resumé
På rådsmødet den
6.-7. juni 2013
er der lagt op til en status fra formandskabet om
forslaget. Kommissionen har den 13. juli 2010 fremsat et forslag om indrejse- og
opholdsbetingelser for virksomhedsinternt udstationerede.
Formålet med direktivet er at gøre EU konkurrencedygtigt ved at etablere gennem-
sigtige og harmoniserede procedurer og rettigheder for virksomhedsinternt udsta-
tionerede. Forslaget skønnes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Danmark deltager som følge af forbeholdet ikke i vedtagelsen af forslaget og direk-
tivet vil ikke være bindende i forhold til Danmark.
Regeringen er overordnet positiv overfor forslaget, der fremmer tiltrækningen af
kvalificeret arbejdskraft til EU og samtidigt indfører minimumsbeskyttelse af de
berørte arbejdstagere.
1. Baggrund
I Kommissionens meddelelse fra december 2005, "Politikplan for lovlig migration"
(KOM(2005) 669), blev det fastsat, at der mellem 2007 og 2009 skulle vedtages
forslag til fem retsakter om arbejdskraftindvandring, herunder forslag til et direktiv
om virksomhedsinternt udstationerede (koncernansatte). I Stockholm-programmet,
som Det Europæiske Råd vedtog den 10.-11. december 2009, blev Kommissionen
og Rådet opfordret til at fortsætte gennemførelsen af politikplanen for lovlig migra-
tion, som anerkender, at en øget arbejdskraftindvandring kan bidrage til øget kon-
kurrenceevne og økonomisk vitalitet og samtidigt afhjælpe de store demografiske
udfordringer, som EU står overfor i fremtiden.
På den baggrund har Kommissionen den 13. juli 2010 fremsat forslag om indrejse-
og opholdsbetingelser for virksomhedsinternt udstationerede tredjelandsstatsborge-
re.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions funkti-
onsmåde (TEUF) artikel 79, nr. 2, litra a og b, og skal vedtages med kvalificeret
flertal i overensstemmelse med den almindelige lovgivningsprocedure med Euro-
pa-Parlamentet jf. artikel 294 i TEUF.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets
vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til tredje del, afsnit V, i trakta-
ten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, og ifølge protokollens artikel 2 er
ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for
eller finder anvendelse i Danmark.
8
Rådsmøde nr. 3244 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde retlige og indre anliggender 6-7/6-13, lovlig indvandring
Efter intensive forhandlinger i Rådet nåede man under dansk formandskab til
enighed om teksten på Coreper den 30. maj 2012. Herefter udestår
trilogforhandlingerne med Europa-Parlamentet.
Der er afholdt et indledende møde med Europa-Parlamentets ordfører og
derefter en række yderligere tekniske møder om sagen. Der er afholdt
trilogmøde den 13. november 2012 og den 27. februar 2013. Der er planlagt et
yderligere trilogmøde den 14. maj 2013.
På rådsmødet den
6.-7. juni 2013
har formandskabet lagt op til en status for forsla-
get.
2. Formål og indhold
Kommissionen anfører i forslaget, at det som følge af globaliseringen af erhvervs-
livet, den øgede internationale handel og væksten i og spredningen af multinationa-
le selskaber samt den løbende omstrukturering og konsolidering af mange sektorer
i de senere år er blevet stadig vigtigere for erhvervslivet hurtigt at kunne reagere på
nye udfordringer, overføre knowhow til deres fremtidige ledere og harmonisere
kvalifikationerne i hvert af de lande, hvor virksomheden er aktiv.
Formålet med direktivet er specifikt rettet mod at reagere effektivt og hurtigt på ef-
terspørgslen efter ledere og kvalificerede medarbejdere til filialer og datterselska-
ber af multinationale selskaber ved at etablere gennemsigtige og harmoniserede
procedurer og rettigheder for virksomhedsinternt udstationerede. Derved skabes
mere attraktive vilkår for denne gruppe og deres familie med henblik på at styrke
konkurrenceevnen i EU.
I Kommissionens forslag fastsættes en forenklet procedure for virksomhedsinternt
udstationerede medarbejderes indrejse. Ifølge
det seneste kompromisforslag
skal
den udstationerede have en stilling som leder, specialist eller
graduate
trainee. De-
finitionerne af disse tre kategorier er allerede kendt af medlemslandene, idet
de
ligger tæt op ad
25 EU-landes specifikke forpligtigelser indgået inden for ram-
merne af den almindelige overenskomst om handel med tjenesteydelser (GATS).
GATS giver blandt andet mulighed for, at virksomhedsintern udstationerede fra
tredjelande kan opholde sig midlertidigt og arbejde i EU som led i udveksling af
tjenesteydelser i servicesektorerne i op til højst tre år for ledere og specialister og ét
år for kandidattrainees
Retten er baseret på:
at der er tale om en international virksomhed med en eller flere enheder
etableret uden for et medlemslands område og en eller flere enheder etable-
ret i medlemslandene (”værtsenheder”).
At tredjelandsstatsborgere udstationeres fra en virksomhed, der er etableret
i et tredjeland, og hvortil tredjelandsstatsborgeren er bundet af en arbejds-
aftale, til en enhed i EU, der tilhører samme koncern.
Udstationering i medfør af Kommissions forslag finder - i modsætning til GATS -
ikke kun anvendelse inden for servicesektoren eller i forbindelse med udveksling af
9
Rådsmøde nr. 3244 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde retlige og indre anliggender 6-7/6-13, lovlig indvandring
tjenesteydelser og kan ske fra et tredjeland, der ikke er part i en handelsaftale. Det-
te forslags anvendelses-område er derfor bredere end det, der følger af handelsfor-
pligtelserne i GATS.
For ledere og specialister er det et krav, at de udstationerede har
været ansat i
minimum
6-12 måneder
i en international virksomhed med en eller flere enheder
etableret uden for et medlemslands område og en eller flere enheder etableret i
medlemslandene ("værtsenheder").
For graduate trainees er kravet om forudgå-
ende ansættelse på minimum 3-12 måneder. Vikarbureauer er undtaget direk-
tivets anvendelsesområde.
Forslaget hindrer ikke medlemslandene i at bestemme antallet af personer, der ind-
rejser med henblik på at arbejde jf. TEUF, afsnit, artikel 79, stk. 5, hvilket også
fremgår af selve forslaget.
Danmark anvender i dag ikke kvoter for bestemte
grupper af arbejdstagere fra tredjelande.
Medlemslandene kan desuden be-
stemme, at de omfattede personer nyder gunstigere rettigheder, f.eks. mht. ansæt-
telsesvilkår, end dem, der følger af direktivet. Der er således tale om et minimums-
direktiv.
Forslaget lister en lang række ansøgningsbetingelser, som ansøgeren skal opfylde
for at få en opholds- og arbejdstilladelse som virksomhedsinternt udstationeret,
herunder dokumentation for, at udstationeringen reelt finder sted mellem to enhe-
der i samme koncern samt en gyldig ansættelseskontrakt mv. I kontrakten skal det
eller de steder, hvor udstationeringen sker og dens varighed være anført, den skal
indeholde bevis for, at den udstationerede skal varetage en stilling i værtsenheden
som leder, specialist eller
graduate
trainee,
og der skal være oplysninger om løn-
og ansættelsesforhold.
Medlemslandene kan desuden stille krav om, at den udstationerede er dækket af en
sygeforsikring i tilfælde af at værtstatens sygeforsikring ikke dækker i perioden for
udstationeringen samt dokumentation for, at den udstationerede kan forsørge sig
selv og sin familie under opholdet. Disse bestemmelser er dog ikke obligatoriske.
I det seneste tekstforslag har man tilføjet en bestemmelse, som udelukker personer
og virksomheder fra at ansøge om en koncernarbejdertilladelse, såfremt koncer-
nenheden i medlemslandet alene er blevet oprettet med henblik på at opnå ophold
for koncernarbejderen. Denne bestemmelse er medtaget i et forsøg på at undgå
omgåelse af reglerne.
Der blev i Kommissionens oprindelige forslag givet en kort sagsbehandlingsfrist
(30 dage) til at behandle ansøgningen.
I det seneste kompromisforslag
er denne
bestemmelse ændret, således at afgørelsen skal være truffet hurtigst muligt – dog
ikke senere end
90
dage.
Ifølge forslaget opnår en virksomhedsinternt udstationeret en række rettigheder,
herunder ret til ophold på hele medlemslandets område og ligebehandling med eg-
ne statsborgere i forhold til blandt andet foreningsfrihed, anerkendelse af kvalifika-
tioner samt udbetaling af aldersbestemt pension og sygesikring i henhold til de gre-
ne af socialsikringsordninger, der er defineret i artikel 3 i forordning (EF)
10
Rådsmøde nr. 3244 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde retlige og indre anliggender 6-7/6-13, lovlig indvandring
nr. 883/04, uden at dette påvirker eksisterende bilaterale aftaler.
Ifølge det seneste
kompromisforslag er familieydelser undtaget herfra.
Hvad angår ansættelsesforhold skal virksomhedsinternt udstationerede med-
arbejdere, ifølge det seneste kompromisforslag, sidestilles med arbejdstagere
omfattet af Direktiv 96/71/EC om udstationering af arbejdstagere som led i
udveksling af tjenesteydelser. Medlemsstaten kan kræve, at lønnen er i over-
ensstemmelse med, hvad der er sædvanligt for sammenlignelige stillinger i
medlemsstaten. Der er endvidere mulighed for, at den enkelte medlemsstat
kan fastsætte bestemmelser om bedre vilkår, end hvad der følger af udstatio-
neringsdirektivet.
Forslaget indeholder også bestemmelser for medfølgende familiemedlemmer, idet
familiesammenføringsdirektivet (2003/86/EF) finder anvendelse – dog med en
række undtagelser, som skal skabe en mere attraktiv ordning.
Endeligt indeholder forslaget en regulering af mobilitet mellem medlemslandene.
Ifølge det seneste kompromisforslag kan en tredjelandsstatsborger, der har fået til-
ladelse til at indrejse som virksomhedsinternt udstationeret, i en periode på maksi-
mum tre måneder i en seks måneders periode udføre en del af sine opgaver i en en-
hed inden for samme koncern, der er etableret i et andet medlemsland uden at søge
om en ny tilladelse i dette medlemsland.
Værtsenheden skal imidlertid notificere
myndighederne i det andet medlemsland om den forestående transfer. Det an-
det medlemsland kan forhindre at transferen finder sted, såfremt en række
betingelser ikke er opfyldt, herunder såfremt at lønnen ikke er sædvanlig for
sammenlignelige stillinger i det andet medlemsland.
Ved mobilitet over tre må-
neder skal en selvstændig ansøgning indgives til det andet medlemsland og alle an-
søgningsbetingelserne skal være opfyldt før indrejse.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal i henhold til den almindelige lov-
givningsprocedure jf. artikel 294 i TEUF.
Europa-Parlamentet har den 8. juni 2011 afgivet udkast til betænkning, som
kom
til afstemning
i Udvalget for Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anlig-
gender
den 26. januar 2012.
4. Nærhedsprincippet
Forslaget skønnes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet målene
i forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemslandene. Kommissio-
nen finder, at nærhedsprincippet er opfyldt ud fra følgende betragtninger:
Behandlingen af virksomhedsinternt udstationerede på EU-plan kombine-
ret med betingelserne og procedurerne for denne mobilitet har indvirkning
på, hvor attraktiv EU er som helhed, og på, i hvor høj grad multinationale
selskaber beslutter sig for at gøre forretninger eller investere i et bestemt
område.
11
Rådsmøde nr. 3244 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde retlige og indre anliggender 6-7/6-13, lovlig indvandring
1251053_0012.png
Manglende fleksibilitet for overførsel af virksomhedsinternt udstationerede
fra et europæisk koncernhovedkvarter til et andet er et meget stort problem
for multinationale selskaber. En indsats på EU-plan er den eneste måde at
fjerne den manglende fleksibilitet på.
Fælles retlige rammer, hvori der fastsættes fælles betingelser for virksom-
hedsinternt udstationeredes indrejse, herunder deres sociale og økonomiske
rettigheder, vil forebygge risikoen for unfair konkurrence.
Den store forskel mellem medlemslandene, hvad angår procedurer og ret til midler-
tidigt ophold, kan være til skade for den ensartede opfyldelse af de internationale
forpligtelser, som EU og dets medlemslande har indgået i forbindelse med WTO-
forhandlingerne.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens synspunkt om, at nærhedsprincippet er
opfyldt. Direktivet vurderes at give en merværdi til EU ud fra et konkurrencemæs-
sigt synspunkt, idet mere ensartede regler vurderes at gøre det lettere for EU at til-
trække kvalificeret arbejdskraft, og idet dette vil være af betydning for alle med-
lemslande, som formodes at have internationale virksomheder.
5. Gældende dansk ret
Om de danske regler kan oplyses, at der efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 4,
kan gives en koncernopholdstilladelse til en udenlandsk medarbejder, der er ansat i
en international koncern, der er etableret i Danmark og i mindst et andet land, der
skal arbejde for den danske del af virksomheden i forbindelse med et innovativt,
udviklingsmæssigt eller uddannelsesmæssigt formål.
6. Konsekvenser
Forslaget vedtages med hjemmel i TEUF afsnit V, artikel 79, stk. 2, litra a) og b).
Forslaget får derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da Danmark i medfør
af Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen, og direktivet der-
for ikke vil blive bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Forslaget forventes ikke at have hverken statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige, konsekvenser for EU's budget eller samfunds-
økonomiske konsekvenser, idet Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling
ikke deltager i vedtagelsen, hvorfor direktivet vil ikke blive bindende for eller finde
anvendelse i Danmark.
7. Høring
Forslaget har senest været drøftet i Specialudvalget for Asyl- og Indvandringsar-
bejdet (SPAIS) den 17. november 2011.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA)
oplyser i høringssvar af henholdsvis 19. og 20. august 2010, at de er positive over-
for forslaget, som skaber gennemsigtige og forenklede procedurer, der kan afhjæl-
pe den mangel på kvalificeret arbejdskraft, som i lyset af den demografiske udvik-
ling vil opstå i fremtiden. DA nævner desuden, at det er uklart om henvisningen til
12
Rådsmøde nr. 3244 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde retlige og indre anliggender 6-7/6-13, lovlig indvandring
1251053_0013.png
kollektive overenskomster også omfatter kollektive aftaler, der ikke er gjort alment
gældende. DA foreslår, at man i stedet formulerer bestemmelse, således, at ”løn- og
ansættelsesvilkår skal være sædvanlige efter nationale vilkår”. DA har endvidere
bemærket, at det er meget uheldigt, at der med forslagets artikel 5 og 14 indføres
endnu en forskelsbehandlingsnorm på det danske arbejdsmarked. Løn – og ansæt-
telsesvilkår skal også på dette område fastsættes via individuel aftale eller i hen-
hold til den kollektive overenskomst, som virksomheden måtte være omfattet af,
for vedkommendes arbejde
DA mener, at målgruppen i forslaget, som omfatter ledere, specialister og trainees
er for snæver og bør udvides. DA mener endvidere, at opholdsperioden på 12 må-
neder er for kort og bør udvides til tre år. Både DA og FA mener, at det er hen-
sigtsmæssigt, at den tremåneders sagsbehandlingstid, som er fastsat, skal være en
maksimal frist, men at det også skal være muligt at behandle en sag i en hurtigere
hasteprocedure. DA mener endvidere, at de danske erfaringer med indførelse af
gebyr på ansøgning om opholdstilladelse viser, at gebyrer medfører et fald i søg-
ningen. DA mener derfor, at indførelse af gebyrer kan virke hindrende for rekrutte-
ring af arbejdskraft.
Landsorganisationen i Danmark (LO) kan i sit høringssvar af 30. august 2010 ikke
se nogen overbevisende argumentation for behovet for forslaget og påpeger, at den
beskyttelse af arbejdstagere, som fremgår af artikel 14 i forhold til blandt andet li-
geløn og arbejdsvilkår, ikke er tilstrækkelig. LO foreslår derfor en udtrykkelig
henvisning til ligebehandlingsprincippet i artikel 45 i TEUF både i forslagets art. 2,
stk. 2, litra c, samt i artikel 14. LO påpeger endvidere, at artikel 14, stk. 1, henviser
til kollektive overenskomster, som anvendes på ”hele” nationale områder, hvilket
kan give problemer i forhold til de overenskomster, som kun dækker dele af landet.
8. Generelle forventninger til andre landes holdning
Sagen har været drøftet i rådsregi gennem en længere periode, og alle lande har
som udgangspunkt været positive overfor Kommissionens forslag, om end nogle af
bestemmelserne har vist sig være en større udfordring at nå til enighed om end først
forventet. Dette gælder i særlig grad bestemmelserne om mobilitet
og sociale ret-
tigheder. På mødet i Coreper den 30. maj 2012 fik formandskabet mandat til
at indlede drøftelser med Europa-Parlamentet.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er umiddelbart positiv over for forslag, der fremmer tiltrækningen af
kvalificeret arbejdskraft til EU, men mobilitetsbestemmelserne og omfanget af de
sociale rettigheder vil skulle vurderes løbende i forbindelse med de videre forhand-
linger.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (retli-
ge og indre anliggender) den 7.-8. oktober 2010
og den 9.-10. juni 2011.
13
Rådsmøde nr. 3244 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde retlige og indre anliggender 6-7/6-13, lovlig indvandring
c) Forslag til direktiv om betingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse
og ophold med henblik på sæsonarbejde (KOM(2010) 379) (”Sæsonarbejder-
direktivet”)
Sagen er omfattet af det danske forbehold.
Revideret notat.
Resumé
På rådsmødet den
6.-7. juni 2013
forventes formandskabet at give en status på
forhandlingerne.
Kommissionen har den 13. juli 2010 fremsat et forslag til direktiv om fastsættelse
af betingelser for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på sæ-
sonarbejde.
Med forslaget ønsker Kommissionen at imødekomme EU’s strukturelle behov for
sæsonarbejdere samt imødegå problemer med udnyttelse af visse sæsonarbejdere,
med ulovligt ophold og ulovlig beskæftigelse samt sikre ordentlige løn- og arbejds-
vilkår for denne persongruppe. Forslaget skønnes at være i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Danmark deltager som følge af forbeholdet ikke i vedtagelsen af forslaget og direk-
tivet vil ikke finde anvendelse i forhold til Danmark.
Regeringen er umiddelbart enig i Kommissionens formål om, at der bør sættes ind
over for ulovligt ophold og beskæftigelse i EU samt behovet for beskyttelse, men er
umiddelbart skeptisk over for forslaget, da behovene i de enkelte medlemslande er
meget forskellige.
1. Baggrund
I Kommissionens meddelelse fra december 2005, "Politikplan for lovlig migration"
(KOM(2005)669), blev det fastsat, at der mellem 2007 og 2009 skulle vedtages
forslag til fem retsakter om arbejdskraftindvandring, herunder et forslag til et direk-
tiv om indrejse- og opholdsbetingelser for sæsonarbejdere. I Stockholm-
programmet, som Det Europæiske Råd vedtog den 10.-11. december 2009, blev
Kommissionen og Rådet opfordret til at fortsætte gennemførelsen af politikplanen
for lovlig migration, som anerkender, at en øget arbejdskraftindvandring kan bidra-
ge til øget konkurrenceevne og økonomisk vitalitet og samtidigt afhjælpe de store
demografiske udfordringer, som EU står overfor i fremtiden.
På den baggrund har Kommissionen den 13. juli 2010 fremsat forslag til fastsættel-
se af betingelser for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på
sæsonarbejde.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions funkti-
onsmåde (TEUF) artikel 79, nr. 2, litra a og b, og skal vedtages med kvalificeret
flertal i overensstemmelse med den almindelige lovgivningsprocedure med Euro-
pa-Parlamentet jf. artikel 294 TEUF.
14
Rådsmøde nr. 3244 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde retlige og indre anliggender 6-7/6-13, lovlig indvandring
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets
vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til tredje del, afsnit V, i trakta-
ten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, og ifølge protokollens artikel 2 er
ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for
eller finder anvendelse i Danmark.
På rådsmødet den
6.-7. juni 2013
forventes formandskabet at give en status på for-
handlingerne.
2. Formål og indhold
Formålet med forslaget er ifølge Kommissionen at imødekomme EU’s strukturelle
behov for sæsonarbejdere, da arbejdskraften indenfor dette område internt i EU
forventes at blive mindre og mindre i de kommende år. Kommissionen vil desuden
forsøge at imødegå problemet med udnyttelse af visse sæsonarbejdere og ulovligt
arbejde, som ofte også resulterer i dårlige løn- og arbejdsvilkår.
Det anføres i de indledende betragtninger til direktivet, at anvendelsen af direktivet
ikke berører medlemslandenes ret til at fastlægge antallet af tredjelandsstatsborge-
re, der kan indrejse fra tredjelande på deres område med henblik på beskæftigelse
som sæsonarbejdere, jf. TEUF artikel 79, stk. 5. Det fremgår endvidere, at anven-
delsen af direktivet ikke bør berøre princippet om EU-præference, hvad angår med-
lemslandenes arbejdsmarked, som udtrykt i de relevante bestemmelser i tiltrædel-
sestraktaterne.
Ifølge forslaget finder direktivet alene anvendelse for tredjelandsstatsborgere, som
er bosiddende uden for medlemsstaternes område, og som har opnået ophold i
medfør af direktivet. Det fremgår af forslaget, at sæsonarbejdere, der har fået op-
holdstilladelse på grundlag af direktivet, skal vende tilbage til et tredjeland efter
opholdet i EU, før der igen kan søges om en sæsonarbejdertilladelse.
Forslaget gi-
ver dog en sæsonarbejder, der har fået opholdstilladelse på grundlag af direk-
tivet, mulighed for at blive i medlemslandet, såfremt der er meddelt opholds-
tilladelse til andet end sæsonarbejde.
Tredjelandsstatsborgere, der er etableret i en medlemsstat, som led i udveksling af
tjenesteydelser, som omhandlet i artikel 56 i TEUF, er ikke omfattet af direktivet.
Forslaget giver endvidere ikke nogen selvstændig ret til familiesammenføring.
En sæsonarbejder er, ifølge forslaget, en tredjelandsstatsborger der tager lovligt
midlertidigt ophold i en medlemsstats for at udføre sæsonarbejde – dvs. arbejde
som alene udføres på et bestemt tidspunkt på året, og som kræver en større arbejds-
styrke en normalt.
Forslaget forhindrer ikke gunstigere bestemmelser i bi- eller multilaterale aftaler,
som medlemsstaterne eller EU har indgået med tredjelande. Ligeledes kan med-
lemsstaterne fastsætte, at de omfattede personer nyder gunstigere rettigheder, f.eks.
med hensyn til ansættelsesvilkår, end dem, der følger af direktivet.
Forslaget indeholder en række kriterier, som en sæsonarbejder fra et tredjeland og
dennes arbejdsgiver skal opfylde, herunder en gyldig ansættelseskontrakt, gyldige
rejsepapirer, sygeforsikring og bevis for indkvartering.
15
Rådsmøde nr. 3244 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde retlige og indre anliggender 6-7/6-13, lovlig indvandring
Arbejdskontrakten skal angive antallet af ugentlige eller månedlige arbejdstimer,
løn og relevante arbejdsvilkår, som skal sikre, at arbejdsgiverne kun ansætter sæ-
sonarbejdere fra tredjelande, hvis der foreligger et reelt økonomisk behov, og at de
ansvarlige myndigheder kan udføre en effektiv kontrol forud for indrejse
Det kan endvidere kræves, at medlemsstaten skal sikre, at ansøgeren har tilstrække-
lige midler til at understøtte sit ophold, samt at ansøger kan afvises, såfremt han er
til fare for den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed. Arbejdsgiveren skal sørge
for, at ansøger har adgang til passende indkvartering.
Forslaget indeholder en regulering af afslag på en opholdstilladelse, herunder skal
adgangskriterierne være opfyldt, og der må ikke være tale om dokumentfalsk eller
lignende.
Ifølge forslaget skal en tilladelse inddrages eller afslås forlænget, hvis den er er-
hvervet på uretmæssig vis eller er forfalsket. En tilladelse kan desuden inddrages
eller afslås forlænget, såfremt adgangsbetingelserne ikke længere er opfyldt eller af
hensyn til den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed.
Det fremgår af forslaget, at medlemslandene selv skal afgøre, om ansøgningen skal
indgives af ansøger eller arbejdsgiver, og når tilladelse er opnået, skal en tilladelse
med påtegningen ”sæsonarbejder” udstedes, som giver ret til både arbejde og op-
hold.
Ifølge det seneste kompromisforslag er opholdsperioden ændret således, at tilladel-
sen kan gælde i maksimum 5-9 måneder i en 12 måneders periode. Det fremgår af
forslaget, at medlemslandene, ved ansøgning herom, enten skal give tilladelsen i op
til tre sæsoner af gangen - en såkaldt ”multi-seasonal work permit” eller lave en
forenklet procedure for de sæsonarbejdere, som ønsker at vende tilbage flere år i
træk. Tilladelsen for flere sæsoner kan dække op til tre sæsoner ad gangen. Det føl-
ger dog også af forslaget, at en sæsonarbejder, som ikke har opfyldt kravene til at
bibeholde tilladelsen i det foregående år, kan udelukkes fra at få forlænget sin tilla-
delse i et eller flere år efterfølgende. Der kan endvidere fastsættes proportionelle
sanktioner i forhold til arbejdsgivere, som ikke lever op til betingelserne i direkti-
vet.
Ifølge det seneste kompromisforslag er sagsbehandlingstiden ændret fra
60
dage til
hurtigst muligt og ikke senere end
90
dage fra sagen er fuldt oplyst.
Ifølge forslaget skal ansøgeren kunne vise dokumentation for indkvartering af en
tilstrækkelig standard. I de tilfælde, hvor boligen er udlejet af arbejdsgiveren, skal
lejen stå i et rimeligt forhold til lønnen.
En sæsonarbejder opnår i henhold til forslaget en række rettigheder, herunder ret til
ophold på hele territoriet samt ligebehandling med statsborgere med hensyn til
blandt andet løn, afskedigelse og sundhed på arbejdspladsen samt ret til at være
medlem af en fagforening og ret til udbetaling af allerede optjente pensioner og til
sygesikring i henhold til Rådets forordning nr. 883/2004 om koordinering af de
16
Rådsmøde nr. 3244 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde retlige og indre anliggender 6-7/6-13, lovlig indvandring
sociale sikringsordninger. Der er tale om en minimumsregulering, der ikke afholder
medlemslandene fra at anvende mere favorable ordninger.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal i henhold til den almindelige lov-
givningsprocedure jf. artikel 294 i TEUF.
Europa-Parlamentet har den 8. juni 2011 afgivet udkast til betænkning, som for-
ventes at komme til afstemning i Udvalget for Beskæftigelse og Sociale Anliggen-
der og i Udvalget for Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender
i lø-
bet af 2013.
Formandskabet fik den 5. december 2012 mandat til at indlede drøftelser med
Europaparlamentet med henblik på en 1. læsningsløsning om forslaget.
Der er afholdt et indledende møde med Europa-Parlamentets ordfører og
derefter en række yderligere tekniske møder om sagen. Der er endvidere
afholdt en række trilogmøder i første halvår af 2013.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at de enkelte medlemslande ikke selv kan sikre, at der på
EU-plan indføres et ensartet niveau for behandlingen af sæsonarbejdere. Forskelli-
ge niveauer for rettigheder kan føre til en forvridning af konkurrencen inden for
fællesmarkedet og til, at der opstår sekundære bevægelser af arbejdskraftindvan-
dring til medlemslande, der giver flere rettigheder til tredjelandsstatsborgere.
Ifølge Kommissionen vil et direktiv, der sikrer ligebehandling på en række ar-
bejdsmarkedsrelaterede områder, medvirke til at beskytte EU-borgere imod billig
arbejdskraft fra tredjelande og indvandrere mod at blive udnyttet.
Forslaget skønnes umiddelbart at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet,
jf. Kommissionens ovennævnte begrundelse.
5. Gældende dansk ret
Om dansk ret kan det oplyses, at der ikke er særlige regler for sæsonarbejdere.
Ifølge Udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 6, kan der gives opholdstilladelse til en
udlænding, hvis væsentlige beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn
taler for at imødekomme ansøgningen.
Dette indebærer, at udlændinge normalt ikke får opholds- og arbejdstilladelse til
ufaglært arbejde eller sædvanligt faglært arbejde. I særlige tilfælde er det dog mu-
ligt at få opholds- og arbejdstilladelse på baggrund af ufaglært eller sædvanligt fag-
lært arbejde.
Efter
Styrelsen for Fastholdelse og Rekrutterings
praksis vil en ansøgning om
opholds- og arbejdstilladelse på baggrund af sæsonarbejde fra en tredjelandsstats-
borger som altovervejende hovedregel ikke blive imødekommet.
Styrelsen for
Fastholdelse og Rekruttering
vil som udgangspunkt meddele afslag under hen-
visning til, at der er tale om ufaglært arbejde. Sagsbehandlingstiden for ansøgnin-
ger om opholdstilladelse på grundlag af ufaglært arbejde er på omkring 60 dage.
17
Rådsmøde nr. 3244 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde retlige og indre anliggender 6-7/6-13, lovlig indvandring
I pensionsloven er der visse karensperioder i forhold til muligheden for at opnå ret
til dansk pension.
6. Konsekvenser
Forslaget vedtages med hjemmel i TEUF afsnit V, artikel 79, stk. 2, litra a) og b).
Forslaget får derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da Danmark i medfør
af Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen, og direktivet der-
for ikke vil blive bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Forslaget forventes ikke at have hverken statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige, konsekvenser for EU's budget eller samfunds-
økonomiske konsekvenser, idet Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling
ikke deltager i vedtagelsen, hvorfor direktivet vil ikke blive bindende for eller finde
anvendelse i Danmark.
7. Høring
Forslaget har senest været i skriftlig høring i Specialudvalget for Asyl- og Indvan-
dringsarbejdet (SPAIS) den 23. maj 2011.
LO har i sit høringssvar af 30. august 2010 blandt andet påpeget, at forslaget vil få
vidtgående indflydelse på det danske arbejdsmarked i tilfælde af de alligevel nu el-
ler endog senere gennemføres i Danmark. LO kan ikke støtte forslaget i dets nuvæ-
rende udformning, men det anerkendes, at der kan være et stort behov for en fæl-
lesskabsretlig regulering af betingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse og
ophold med henblik på sæsonarbejde. LO udtrykker bekymring for social dumping
gennem ringere løn og ansættelsesvilkår, og sætter tvivl ved Kommissionens anta-
gelse om, at der er sandsynlighed for en stadig forøgelse af det strukturelle behov
for lavt uddannet og lavt kvalificeret arbejdskraft og henviser blandt andet til, at
Europa for tiden er ramt af massiv ledighed, der har ramt de ufaglærte grupper hår-
dest. LO ønsker blandt andet, at a) ligebehandlingsprincippet gennemført som gen-
nemgående og bærende for hele direktivet, b) at modvirkning af social dumping
gøres til direktivets hovedmålsætning, c) at sæsonbestemte aktiviteter gives en me-
re bestemt definition, d) at det skal fastsættes, at arbejdskontraktens vilkår skal væ-
re af en sådan art, at de udgør ligebehandling, e) at betaling for indkvartering skal
ske med udgangspunkt i det lejedes værdi.
Bygge-, Anlægs- og Træ-kartellet (BAT) har i sit høringssvar af 13. august 2010
blandt andet anført, at sæsonarbejderdirektivet er et skridt i den helt forkerte ret-
ning. Der er ikke brug for ufaglært arbejdskraft fra tredjelande i den nuværende
økonomiske og beskæftigelsesmæssige krise i EU-landene. Hvis det alligevel ender
med et direktiv, må det sikres, at definitionen på en sæson ikke overstiger 3 mdr.,
hvilket svarer til en årstid. Det må sikres, at sæsonarbejdere får den løn og de ar-
bejdsvilkår, som er almindeligt gældende for arbejdet på den egn, hvor det udføres.
Der må sikres dokumentation fra arbejdsgiveren for, at dette overholdes, og det
skal medføre skrappe sanktioner, hvis denne regel brydes. Der skal være fuld kon-
fliktret over for de arbejdsgivere, der ansætter sæsonarbejdere under dette direktiv.
Bygge- og anlægsbranchen skal undtages fra direktivet. Heller ikke selvom andre
18
Rådsmøde nr. 3244 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde retlige og indre anliggender 6-7/6-13, lovlig indvandring
lande skulle beslutte at lade bygge- og anlægsbranchen være dækket af direktivets
bestemmelser, skal tredjelandes sæsonarbejdere kunne udstationeres fra andre EU-
lande til at udføre arbejde i Danmark.
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA) har i sit hø-
ringssvar af 16. august 2010 blandt andet anført, at det under den økonomiske krise
i EU generelt har vist sig, at behovet for sæsonarbejdskraft til de grønne erhverv så
rigeligt har kunnet opfyldes med arbejdskraft fra EU-landene, men at den situation
ikke nødvendigvis varer ved. SALA finder det væsentligt, at direktivforslaget op-
retholder fortrinsstillingen for arbejdskraft fra EU. Det er i danske virksomheders
interesse, at der er fælles standarder vedrørende arbejdskraft fra tredjelandes ad-
gang, og at reglerne følges i alle EU-lande med henblik på at sikre ordnede op-
holds- og ansættelsesforhold for disse arbejdstagere. Det må også erkendes, at an-
vendelsen af arbejdskraft fra tredjelande især til sæsonarbejde hidtil har haft svære
vilkår i Danmark pga. danske regler og ansøgningsprocedurer. Almindeligt sæson-
arbejde kvalificerer normalt slet ikke til at få arbejds- og opholdstilladelse, og der
er ofte så stor usikkerhed omkring sagsbehandlingstid m.v., at arbejdsgiverne ikke
tør løbe an på at få tilladelserne på plads, inden begyndelsen af det pågældende sæ-
sonarbejde. Hvis retningslinjerne i direktivet følges op i dansk praksis, vil det kun-
ne medføre en øget sikkerhed og mindre administration på dette område. SALA
oplyste desuden på et møde i SPAIS-kredsen, afholdt den 16. september 2010, at
man ikke anså det for hensigtsmæssigt at nedsætte varigheden af opholdstilladelsen
fra de forslåede 6 måneder til f.eks. 3 måneder på trods af, at en dansk sæson typisk
er af en kortere varighed end 6 måneder. Opholdets varighed reguleres i forvejen af
ansættelseskontraktens varighed, og den øgede fleksibilitet vil være en fordel.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har i sit høringssvar af 19. august 2010 blandt
andet anført, at det er positivt, at EU satser på generelle og offensive regler for øget
indvandring fra tredjelande med henblik på arbejde i EU, og at der søges skabt et
stort europæisk arbejdsmarked med gennemsigtige og forenklede procedurer, som i
forhold til tredjelande fremstår samlet. Det er positivt, at der skabes en fælles EU-
ramme for sæsonarbejderes adgang til det europæiske arbejdsmarked, selv om
medlemslandene fortsat fremover vil få betydelig indflydelse på området, Det er
endvidere vigtigt, at der skabes lige konkurrence mellem EU-landene om sæsonar-
bejdskraften. DA har dog henledt opmærksomheden op, at forslaget indeholder en
række elementer, som vil være imod den danske model og som gør, at man ikke
umiddelbart kan anbefale, at direktivet via parallelaftale eller lign. får virkning i
Danmark. Det gælder f.eks. kontraktskravet, hæftelseskrav eller krav om særlige
boligstandarder i ansættelsesforholdet, ligesom arbejdsgiverne tager afstand fra
endnu en ligebehandlingsmekanisme på det danske arbejdsmarked. DA foreslår, at
lønbestemmelsen formuleres således: ”løn- og ansættelsesvilkår skal være sædvan-
lige efter nationale vilkår”.
Både BAT, DA og LO opfordrer til, at Danmark uanset det retlige forbehold går
aktivt ind i at påvirke reguleringen på området.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Sagen har været drøftet i rådsregi igennem en længere periode, hvor mange
medlemslandende har udtrykt en generel skepsis til forslaget. Medlemslande-
19
Rådsmøde nr. 3244 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde retlige og indre anliggender 6-7/6-13, lovlig indvandring
ne har dog gennem forhandlingerne fået en mere positiv holdning over for
forslaget.
På mødet i Coreper den 5. december 2012 fik formandskabet mandat til at
indlede drøftelser med Europaparlamentet med henblik på en 1. læsningsløs-
ning om forslaget til et sæsonarbejderdirektiv.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er umiddelbart enig i Kommissionens formål om, at der bør sættes ind
over for ulovlig indvandring og ulovlig beskæftigelse, der ifølge Kommissionen
netop ofte finder sted i brancher med sæsonarbejde.
Regeringen stiller sig imidlertid umiddelbart skeptisk over for, om bekæmpelse af
dette fænomen bør ske via EU-retlig regulering af arbejdskraftindvandring. Hertil
kommer, at der med forslaget lægges op til regulering af arbejdskraftindvandring i
forhold til ukvalificeret arbejdskraft, hvor Danmark hidtil alene har støttet regule-
ring af indvandring af højt kvalificeret arbejdskraft i EU-regi.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (retli-
ge og indre anliggender)
den 9. -10. juni 2011.
20