Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3244 - RIA
Offentligt
1454032_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
10461/13
(OR. en)
PRESSE 234
PR CO 30
PRESSEMEDDELELSE
3244. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Luxembourg, den 6. og 7. juni 2013
Formand
Alan Shatter
Irlands justits- og ligestillingsminister samt
forsvarsministerminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
10461/13
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0002.png
6. og 7. juni 2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Om torsdagen havde justitsministrene en dybtgående drøftelse af visse vigtige spørgsmål
vedrørende forslaget til en forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og fri udveksling af sådanne oplysninger (generel
forordning om
databeskyttelse).
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling vedrørende forslaget til et direktiv om strafferetlig
bekæmpelse af svig rettet mod Unionens finansielle interesser.
Denne generelle indstilling udgør
grundlaget for forhandlingerne med Europa-Parlamentet om den endelige tekst til direktivet.
Ministrene havde en offentlig debat om forslaget til en forordning om indførelse af en
europæisk
kendelse til sikring af bankindeståender
og om forslaget til en forordning om
insolvensbehandling
og godkendte en række retningslinjer for det fremtidige arbejde.
Kommissionen forelagde ministrene sit forslag til en forordning om fremme af den frie
bevægelighed for borgere og virksomheder gennem en forenkling af accepten af visse
offentlige
dokumenter
i EU.
Rådet
vedtog konklusioner om grundlæggende rettigheder og retsstaten og om Kommissionens
beretning for 2012 om anvendelsen af
EU's
charter om grundlæggende rettigheder.
Disse
konklusioner er en fortsættelse af debatten om et eventuelt behov for og udformningen af et
fremtidigt initiativ med henblik på at sikre bedre beskyttelse af Unionens grundlæggende værdier.
Ministrene blev også orienteret af formandskabet om status vedrørende
EU's tiltrædelse af den
europæiske konvention til beskyttelse af menneskerettigheder og grundlæggende
frihedsrettigheder
(EMRK).
Rådet vedtog også
EU's narkotikahandlingsplan
(2013-2016) og påhørte en forelæggelse ved
direktøren for Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug om den
europæiske narkotikarapport 2013.
Om fredagen havde indenrigsministrene en dybtgående drøftelse om
udenlandske krigere og
hjemvendte
set fra et terrorbekæmpelsesperspektiv, navnlig hvad angår Syrien, på grundlag af et
dokument udarbejdet af EU-antiterrorkoordinatoren.
Ministrene blev også orienteret af formandskabet om de sidste skridt hen imod fuldførelsen af det
fælles europæiske asylsystem
og om status for lovgivningspakken om
forvaltning af
Schengensamarbejdet.
Ministrene havde en offentlig debat om forslaget til en forordning om
Den Europæiske Unions
Agentur for Samarbejde og Uddannelse på Retshåndhævelsesområdet (Europol)
og drøftede den
seneste udvikling vedrørende
beskyttelse af flygtninge fra konflikten i Syrien.
10461/13
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0003.png
6. og 7. juni 2013
Under frokosten drøftede ministrene de spørgsmål vedrørende
fri bevægelighed for personer,
som
formandskabet havde rejst i en skrivelse til henholdsvis Østrigs, Tysklands, Nederlandenes og Det
Forenede Kongeriges indenrigsminister.
Det
Blandede Udvalg
(EU plus Norge, Island, Liechtenstein og Schweiz), der mødtes i tilknytning
til samlingen i Rådet, blev orienteret om den seneste status i forhold til
forvaltning af
Schengensamarbejdet.
Den græske delegation aflagde rapport til Udvalget om gennemførelsen af
Grækenlands
nationale handlingsplan for reform af asylsystemet og forvaltning af migration.
En fælles erklæring om oprettelse af et mobilitetspartnerskab mellem Kongeriget Marokko og Den
Europæiske Union og dens medlemsstater blev underskrevet i tilknytning til Rådets samling.
10461/13
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0004.png
6. og 7. juni 2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Databeskyttelse .................................................................................................................................... 9
Beskyttelse af EU's finansielle interesser .......................................................................................... 10
Europæisk kendelse til sikring af bankindeståender .......................................................................... 11
Insolvensbehandling........................................................................................................................... 12
Gensidig anerkendelse af offentlige dokumenter............................................................................... 13
Grundlæggende rettigheder og retsstaten - Rådets konklusioner....................................................... 14
Tiltrædelse af EMRK ......................................................................................................................... 15
Narkotika............................................................................................................................................ 16
Terrorbekæmpelse.............................................................................................................................. 17
Europol ............................................................................................................................................... 18
Fælles europæisk asylsystem ............................................................................................................. 19
Forvaltning af Schengensamarbejdet ................................................................................................. 20
Syrien: beskyttelse af flygtninge, den seneste udvikling ................................................................... 21
Fri bevægelighed for personer ........................................................................................................... 22
Eventuelt ............................................................................................................................................ 23
Det Blandede Udvalg ......................................................................................................................... 25
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10461/13
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. og 7. juni 2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Beskyttelsesforanstaltninger i civilretlige spørgsmål ............................................................................................ 27
Fælles europæisk asylsystem ................................................................................................................................. 27
Konvention om gennemførelse af Schengenaftalen .............................................................................................. 27
Cepol - Årsrapport for 2012 .................................................................................................................................. 28
E-justice ................................................................................................................................................................. 28
Mobilitetspartnerskab - Marokko .......................................................................................................................... 28
Rettigheder for ofre for menneskehandel - Rådets konklusioner .......................................................................... 28
Cepol - samarbejdsaftaler ...................................................................................................................................... 28
Europols femte aktivitetsrapport ........................................................................................................................... 29
Sikkerhedsrelateret forskning og industripolitik ................................................................................................... 29
Terrorisme ............................................................................................................................................................. 29
Organiseret kriminalitet ......................................................................................................................................... 29
Informationsudveksling ......................................................................................................................................... 29
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Procesreglement - Domstolen og Retten ............................................................................................................... 30
UDENRIGSANLIGGENDER
EU's menneskerettighedspolitik ............................................................................................................................ 30
Den Demokratiske Republik Congo - restriktive foranstaltninger ........................................................................ 30
Iran – restriktive foranstaltninger .......................................................................................................................... 30
FISKERI
Forbud mod fjernelse af hajfinner ......................................................................................................................... 31
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 31
ÅBENHED
Aktindsigt .............................................................................................................................................................. 31
10461/13
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0006.png
6. og 7. juni 2013
DELTAGERE
Belgien:
Joëlle MILQUET
Annemie TURTELBOOM
Maggie DE BLOCK
Bulgarien:
Zinaida ZLATANOVA
Dimiter TZANTCHEV
Den Tjekkiske Republik:
Martin POVEJŠIL
Danmark:
Morten BØDSKOV
Jeppe TRANHOLM-MIKKELSEN
Tyskland:
Hans-Peter FRIEDERICH
Ole SCHROEDER
Peter TEMPEL
Estland:
Ken-Marti VAHER
Hanno PEVKUR
Matti MAASIKAS
Irland:
Alan SHATTER
Grækenland:
Antonios ROUPAKIOTIS
Evripidis STYLIANIDIS
Nikolaos DENDIAS
Angelos SYRIGOS
Marinos SKANDAMIS
Spanien:
Jorge FERNÁNDEZ DIAZ
Alberto RUIZ-GALLARDÓN JIMÉNEZ
Frankrig:
Christiane TAUBIRA
Manuel VALLS
Italien:
Annamaria CANCELLIERI
Angelino ALFANO
Cypern:
Ionas NICOLAOU
Letland:
Jānis BORDĀNS
Ilze JUHANSONE
Litauen:
Juozas BERNATONIS
Dailis Alfonsas BARAKAUSKAS
Vicepremierminister og indenrigsminister
Justitsminister
Statssekretær for asyl og indvandring og social integration
under justitsministeren
Vicepremierminister og justitsminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Justitsminister
Fast repræsentant
Forbundsindenrigsminister
Statssekretær under forbundsindenrigsministeren
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Justitsminister
Fast repræsentant
Justits- og ligestillingsminister samt forsvarsminister
Justitsminister og minister for åbenhed og
menneskerettigheder
Indenrigsminister
Minister for offentlig orden og borgerbeskyttelse
Generalsekretær, Indenrigsministeriet
Generalsekretær, Justitsministeriet og Ministeriet for
Åbenhed og Menneskerettigheder
Indenrigsminister
Justitsminister
Seglbevarer, justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Vicepremierminister og indenrigsminister
Justitsminister og minister for offentlig orden
Justitsminister
Fast repræsentant
Justitsminister
Indenrigsminister
10461/13
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0007.png
6. og 7. juni 2013
Luxembourg:
Octavie MODERT
Nicolas SCHMIT
Jean-Marie HALSDORF
Ungarn:
Tibor NAVRACSICS
László FELKAI
Malta:
Emanuel MALLIA
Owen BONNICI
Nederlandene:
Ivo OPSTELTEN
Fred TEEVEN
Østrig:
Johanna MIKL-LEITNER
Beatrix KARL
Polen:
Michał
BONI
Piotr STACHAŃCZYK
Michal KRÓLIKOWSKI
Portugal:
Miguel MACEDO
Fernando SANTO
Rumænien:
Robert Marius CAZANCIUC
Bogdan TOHĂNEANU
Slovenien:
Gregor VIRANT
Rado
GENORIO
Slovakiet:
Tomáš BOREC
Ivan KORČOK
Finland:
Anna-Maja HENRIKSSON
Päivi RÄSÄNEN
Sverige:
Beatrice ASK
Tobias BILLSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
Chris GRAYLING
Theresa MAY
Justitsminister, kulturminister, minister for offentlig
forvaltning og administrative reformer, minister for
administrativ forenkling under premierministeren
Arbejds-, beskæftigelses- og indvandringsminister
Indenrigsminister og minister for Storregionen,
forsvarsminister
Vicepremierminister, minister for offentlig forvaltning og
justitsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Ministeriet for Indre Anliggender og National Sikkerhed
Statssekretær for retlige anliggender, Ministeriet for Indre
Anliggender og National Sikkerhed
Sikkerheds- og justitsminister
Statssekretær for sikkerheds- og justitsspørgsmål
Forbundsindenrigsminister
Forbundsjustitsminister
Forvaltnings- og digitaliseringsminister
Statssekretær, Indenrigs- og Forvaltningsministeriet
Understatssekretær, Justitsministeriet
Indenrigsminister
Statssekretær for materiel og udstyr, Justitsministeriet
Justitsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Indenrigsminister og minister for offentlig forvaltning
Fast repræsentant
Justitsminister
Fast repræsentant
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Migrationsminister
Lordkansler, justitsminister
Indenrigsminister
10461/13
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0008.png
6. og 7. juni 2013
Kommissionen:
Viviane REDING
Cecilia MALMSTRÖM
Næstformand
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Ranko OSTOJIĆ
Vladimir DROBNJAK
Indenrigsminister
Fast repræsentant
10461/13
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0009.png
6. og 7. juni 2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Databeskyttelse
Rådet drøftede vigtige spørgsmål vedrørende forslaget til en forordning om en generel EU-ramme
for databeskyttelse på grundlag af et dokument udarbejdet af formandskabet (10227/13
+
ADD1).
Delegationerne så generelt med tilfredshed på de betydelige fremskridt, der er opnået med udkastet
til forordning under det irske formanskab.
Ud fra den forudsætning, at ingen dele i udkastet til forordning kan vedtages før der er opnået
enighed om hele forordningens tekst, blev det konkluderet, at den ændrede tekst til kapitel I-IV
udgør et godt grundlag for yderligere fremskridt med forslaget til forordning. Formanden angav, at
lovgivningsmæssige drøftelser bør tage hensyn til både borgeres og virksomheders interesser,
navnlig små og mellemstore virksomheder (SMV'er).
10461/13
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0010.png
6. og 7. juni 2013
Beskyttelse af EU's finansielle interesser
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til udkastet til direktiv om strafferetlig
bekæmpelse af svig rettet mod Unionens finansielle interesser. Denne generelle indstilling vil
udgøre grundlaget for forhandlingerne med Europa-Parlamentet om den endelige tekst til direktivet
(10232/13).
Formålet med forslaget (12683/12) er at afskrække svindlere, forbedre retsforfølgelsen og
sanktionerne i forbindelse med svindel med EU-budgettet og fremme inddrivelsen af misbrugte EU-
midler og derved forbedre beskyttelsen af EU-skatteydernes penge.
Det foreslåede direktiv fastsætter fælles definitioner af en række strafbare handlinger rettet mod
EU-budgettet, herunder svig og anden svigagtig kriminalitet, f.eks. aktiv og passiv bestikkelse,
misbrug af midler og hvidvaskning af penge. Det fastsætter minimumsregler om de frister, inden for
hvilke sager skal efterforskes og føre til retsforfølgelse, samt minimumsregler om sanktioner,
herunder fængsling i de groveste sager, med henblik på at forstærke den afskrækkende virkning.
Disse fælles regler bør i henhold til Kommissionens forslag bidrage til at sikre lige vilkår og
forbedre efterforskning og retsforfølgelse i hele EU.
Et klart flertal af delegationerne har angivet, at retsgrundlaget for forslaget bør være artikel 83,
stk. 2, snarere end artikel 325, stk. 4, som foreslået af Kommissionen. Teksten til den generelle
indstilling er baseret på formodningen om, at artikel 83, stk. 2, udgør retsgrundlaget.
10461/13
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0011.png
6. og 7. juni 2013
Europæisk kendelse til sikring af bankindeståender
Rådet havde en offentlig debat om forslaget til en forordning om indførelse af en europæisk
kendelse til sikring af bankindeståender og godkendte centrale principper for det fremtidige arbejde
på teknisk plan.
Pakken med centrale principper vedrører balancen mellem kreditors og debitors interesser som
fastsat i det dokument, som formandskabet har udarbejdet (10047/13). Dette dokument omhandler
følgende spørgsmål:
betingelserne for udstedelse af en kontosikringskendelse
sagens ikkekontradiktoriske karakter
kreditors sikkerhedsstillelse
kreditors hæftelse
beløb, der er undtaget fra sikring for at beskytte debitor, og
de klagemuligheder, der er til rådighed for parterne, navnlig debitor.
Formålet med den foreslåede forordning (13260/11) er at lette grænseoverskridende
gældsinddrivelse ved at indføre en ensartet europæisk procedure, der fører til udstedelsen af en
europæisk kendelse til sikring af bankindeståender. Denne europæiske procedure vil være til
rådighed for borgere og virksomheder som et alternativ til nationale procedurer, men vil ikke træde
i stedet for nationale procedurer. Den vil kun finde anvendelse i grænseoverskridende tilfælde.
Kommissionen forelagde sit forslag den 25. juli 2011. Drøftelserne i Rådets forberedende organer
er endnu ikke afsluttet.
10461/13
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0012.png
6. og 7. juni 2013
Insolvensbehandling
Rådet havde en offentlig debat om forslaget til en forordning om ændring af Rådets forordning (EF)
nr. 1346/2000 om konkurs. Der var bred enighed blandt medlemsstaterne om de politiske
retningslinjer for det fremtidige arbejde som fastsat i formandskabets dokument (10050/13).
Rådet opfordrede også til, at arbejdet fortsættes på teknisk plan på grundlag af disse retningslinjer
og under hensyntagen til bemærkningerne fra delegationerne.
Formålet med den foreslåede forordning er at nå frem til en mere effektiv regulering af
grænseoverskridende insolvensbehandling for at sikre, at det indre marked fungerer gnidningsløst
og er modstandsdygtigt over for økonomiske kriser. Dette formål er i overensstemmelse med Den
Europæiske Unions nuværende politiske prioriteter om at fremme økonomisk genopretning og
bæredygtig vækst, øgede investeringer og beskæftigelse og sikre virksomheders overlevelse og
vækst.
Den foreslåede forordning vil også bringe den nuværende konkursforordning i overensstemmelse
den udvikling, der er sket i de nationale konkurslovgivninger, siden den trådte i kraft i 2002.
10461/13
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0013.png
6. og 7. juni 2013
Gensidig anerkendelse af offentlige dokumenter
Rådet påhørte en forelæggelse ved Kommissionen om dens forslag til en forordning om fremme af
den frie bevægelighed for borgere og virksomheder gennem en forenkling af accepten af visse
offentlige dokumenter i Den Europæiske Union og om ændring af forordning (EU) nr. 1024/2012
(9037/13) og anmodede sine forberedende organer om at påbegynde arbejdet med disse forslag.
Formålet med forslaget er at forenkle procedurerne for grænseoverskridende anvendelse og accept
af offentlige dokumenter mellem medlemsstaterne samt harmonisere de gældende regler og dermed
bidrage til at skabe et borgernes Europa og et velfungerende indre marked for virksomhederne i EU.
Baggrundsoplysninger findes i dette
baggrundsnotat.
10461/13
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0014.png
6. og 7. juni 2013
Grundlæggende rettigheder og retsstaten - Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om grundlæggende rettigheder og retsstaten og om Kommissionens
beretning for 2012 om anvendelsen af EU's charter om grundlæggende rettigheder (10168/13).
Kommissionens tredje årsrapport blev forelagt for Rådet i maj 2013 (9297/13). Konklusionerne
omhandler også generelle spørgsmål om grundlæggende rettigheder og retsstaten.
Konklusionerne omhandler nogle elementer, som kan overvejes, når debatten føres videre, om det
eventuelle behov for og udformningen af et fremtidigt initiativ med henblik på at sikre bedre
beskyttelse af Unionens grundlæggende værdier, navnlig retsstaten og grundlæggende rettigheder i
Unionen.
I denne forbindelse opfordres Kommissionen i konklusionerne til at fortsætte denne debat i 2013 og
inddrage alle medlemsstater, EU-institutioner og interessenter.
På grundlag af Kommissionens overvejelser vil Rådet tage behovet for og den eventuelle
udformning af metoder eller initiativer op til nærmere overvejelse med henblik på at sikre bedre
beskyttelse af grundlæggende værdier, navnlig retsstaten og grundlæggende rettigheder i Unionen,
og bekæmpe ekstreme former for intolerance, såsom racisme, antisemitisme, fremmedhad og
homofobi.
10461/13
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0015.png
6. og 7. juni 2013
Tiltrædelse af EMRK
Rådet blev orienteret af formandskabet om status vedrørende EU's tiltrædelse af den europæiske
konvention til beskyttelse af menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder (EMRK).
I juni 2010 vedtog Rådet et forhandlingsmandat, og der er ført forhandlinger siden da. På det sidste
forhandlingsmøde (den 3.-5. april 2013) blev der indgået en aftale på forhandlingsniveau
1
. Når Den
Europæiske Unions Domstol har haft mulighed for at afgive udtalelse om aftalen, vil
Kommissionen fremsætte et forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse til undertegnelse, og
herunder muligvis de interne regler og de tilpasninger til EU-retten, der skal opnås enighed om
inden tiltrædelsen.
I henhold til artikel 218 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) vil Rådet
træffe afgørelse med enstemmighed efter godkendelse fra Europa-Parlamentet. Derudover vil
afgørelsen om indgåelse af aftalen først træde i kraft, efter at alle medlemsstaterne har ratificeret
den. Den skal også ratificeres af samtlige parlamenter i Europarådets 46 medlemsstater.
Lissabontraktaten indeholder retsgrundlaget for EU's tiltrædelse af EMRK. I artikel 6, stk. 2, i
traktaten om Den Europæiske Union fastsættes følgende: "Unionen
tiltræder den europæiske
konvention til beskyttelse af menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder".
Ifølge
Stockholmprogrammet er dette "meget
vigtigt".
Der opfordredes i programmet ligeledes til, at
"Unionen
hurtigt tiltræder"
EMRK.
1
http://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/hrpolicy/Accession/Meeting_reports/47_1(2013)008rev2_EN.pdf
10461/13
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0016.png
6. og 7. juni 2013
Narkotika
Rådet vedtog EU's narkotikahandlingsplan (2013-2016) (9963/13), der fastsætter 54 specifikke,
evidensbaserede initiativer inden for begrænsning af efterspørgslen efter narkotika, udbuddet af
narkotika, koordinering, internationalt samarbejde, overvågning og evaluering. Foruden at fastsætte
en tidsplan for hvert af disse initiativer beskriver handlingsplanen i detaljer, hvem der er ansvarlig
for gennemførelsen heraf og for de mekanismer, der har til formål at indsamle og vurdere de
relevante data. Der er fastlagt 15 overordnede indikatorer og en række supplerende indikatorer for
at vurdere handlingsplanens gennemførelse.
Handlingsplanen indeholder følgende hovedelementer:
begrænsning af efterspørgslen: en indsats med henblik på at tackle udfordringen med
misbrug af opiater på recept eller i håndkøb og forbedre de sundhedsforanstaltninger,
der findes for narkotikabrugere i fængsel og efter løsladelse
begrænsning af udbuddet: foranstaltninger med henblik på at tackle udbredelsen og
anvendelsen af nye psykoaktive stoffer, at fremme alternativer til
tvangsforanstaltninger for stofbrugende lovovertrædere og udvikle indikatorer for
narkotikaudbuddet
koordinering: tilskyndelse til løbende dialog med civilsamfundet og det
videnskabelig miljø
internationalt samarbejde: dialoger om narkotikaspørgsmål med forskellige partnere,
alternativ udvikling og EU's tilsagn om at bidrage til midtvejsrevisionen af FN's
politiske erklæring fra 2009
information, forskning, overvågning og evaluering: forskning inden for alle aspekter
af narkotikaproblematikken og evaluering af kvaliteten af tidligere forskning.
Foranstaltninger med henblik på at forbedre kapaciteten til at spore problematikken i
forbindelse med nye psykoaktive stoffer.
Handlingsplanen er den første af sin slags til at gennemføre EU's nyligt vedtagne narkotikastrategi
(2013-2020) (17547/12), der sigter mod at bidrage til en begrænsning af efterspørgslen efter
narkotika og udbuddet af narkotika i EU. Strategien har også til formål at begrænse de
sundhedsmæssige og sociale risici og den skade, der forårsages af narkotika, gennem en strategisk
tilgang, der støtter og supplerer de nationale politikker, udgør rammerne for en koordineret og
fælles indsats samt danner grundlaget og de politiske rammer for EU's eksterne samarbejde på dette
område.
Rådet påhørte også en forelæggelse ved direktøren for Det Europæiske Overvågningscenter for
Narkotika og Narkotikamisbrug (EONN) om dens europæiske narkotikarapport 2013 (10215/13).
10461/13
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0017.png
6. og 7. juni 2013
Terrorbekæmpelse
Rådet havde en dybtgående drøftelse om udenlandske krigere og hjemvendte set fra et
terrorbekæmpelsesperspektiv, navnlig hvad angår Syrien, på grundlag af et dokument udarbejdet af
EU-antiterrorkoordinatoren.
Rådet udtrykte bred støtte til dokumentet og pakken bestående af forslag til foranstaltninger og
pålagde sine grupper om nødvendigt at udarbejde gennemførelsesforanstaltninger. Det opfordrede
også antiterrorkoordinatoren til at forelægge en rapport om gennemførelsen af de foreslåede
foranstaltninger på samlingen i Rådet for Retlige og Indre Anliggender i december 2013.
Spørgsmålet om udenlandske krigere var et af de fem hovedemner, som aniterrorkoordinatoren
havde identificeret, og som skal bidrage til debatten i Rådet i marts om de sikkerhedsmæssige
konsekvenser af situationen i Sahel/Maghreb. Som opfølgning heraf udarbejdede
antiterrorkoordinatoren ovennævnte dokument med konkrete forslag til tiltag.
Forslagene vedrører følgende:
behovet for en fælles vurdering af fænomenet med unge europæere, der rejser til Syrien for
at udkæmpe jihad, og behovet for at danne sig et bedre billede af de forskellige grupper,
der kæmper i Syrien
foranstaltninger til at forhindre unge i at rejse til Syrien eller til at yde bistand, når de
vender hjem
sporing af mistænkelige rejsebevægelser og den strafferetlige respons
samarbejde med tredjelande.
10461/13
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0018.png
6. og 7. juni 2013
Europol
Rådet havde en offentlig debat om forslaget til forordning om Den Europæiske Unions Agentur for
Samarbejde og Uddannelse på Retshåndhævelsesområdet (Europol) og vedtog en række
retningslinjer for det fremtidige arbejde på teknisk niveau (10213/13).
Disse retningslinjer vedrører to hovedspørgsmål, som Kommissionens forslag afstedkommer: den
foreslåede sammenlægning af Det Europæiske Politiakademi (Cepol) og Europol samt
medlemsstaternes meddelelse af oplysninger til Europol.
Under debatten modsatte et stort flertal af delegationerne sig sammenlægningen af Cepol og
Europol. Rådet pålagde derfor sine eksperter at arbejde med forslaget på dette grundlag. Det
opfordrede også Kommissionen til at tage sit forslag til sammenlægningen op til fornyet
overvejelse.
I april 2013 forelagde Kommissionen et forslag til forordning om Den Europæiske Unions Agentur
for Samarbejde og Uddannelse på Retshåndhævelsesområdet (Europol), og dermed om ophævelse
af de eksisterende afgørelser om Europol
1
og Cepol
2
(8229/13).
1
2
Afgørelse 2009/371/RIA. EUT L 121 af 15.5.2009, s. 37.
Afgørelse 2005/681/RIA. EUT L 256 af 1.10.2005, s. 63.
10461/13
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0019.png
6. og 7. juni 2013
Fælles europæisk asylsystem
Rådet blev orienteret af formandskabet om de sidste skridt hen imod fuldførelsen af det fælles
europæiske asylsystem.
Formandskabet mindede om, at Rådet havde taget endnu et vigtigt skridt hen imod at fuldføre det
fælles europæiske asylsystem ved at vedtage sine førstebehandlingsholdninger om omarbejdningen
af tre af de relevante juridiske instrumenter: direktivet om modtagelsesforhold, Dublinforordningen
og direktivet om asylprocedurer. Fuldførelsen af de endelige processuelle skridt, der er nødvendige
for at afslutte lovgivningsprocessen i forbindelse med disse forslag og Eurodacforordningen, bør
finde sted i de kommende uger.
Det Europæiske Råd havde givet tilsagn om senest i 2012 at oprette et fælles europæisk asylsystem
baseret på yderligere harmonisering af de nationale asylsystemer og højere beskyttelsesniveauer.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
10411/13.
10461/13
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0020.png
6. og 7. juni 2013
Forvaltning af Schengensamarbejdet
Rådet blev underrettet om status for lovgivningspakken om forvaltning af Schengensamarbejdet,
dvs. en forordning om indførelse af en evaluerings- og overvågningsmekanisme til kontrol af
anvendelsen af Schengenreglerne og en ændring af Schengengrænsekodeksen, hvad angår regler for
midlertidig genindførelse af grænsekontrol ved de indre grænser under ekstraordinære
omstændigheder.
Formandskabet mindede om, at De Faste Repræsentanters Komité
1
(Coreper) den 30. maj tilsluttede
sig den enighed, der var opnået med Europa-Parlamentet om denne lovgivningspakke, hvilket baner
vejen for den formelle vedtagelse af begge instrumenter i en nær fremtid. Europa-Parlamentet
forventes at godkende aftalen i juli, og Rådet forventes at vedtage pakken i efteråret.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
10239/13.
1
Coreper, De Faste Repræsentanters Komité, består af ambassadørerne fra de 27 EU-
medlemsstater. Det har til opgave at forberede Rådets afgørelser.
10461/13
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0021.png
6. og 7. juni 2013
Syrien: beskyttelse af flygtninge, den seneste udvikling
Rådet havde en drøftelse om Syrien med særlig henvisning til beskyttelse af flygtninge på grundlag
af den seneste udvikling.
Repræsentanter fra EU-Udenrigstjenesten og Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO) gav
ministrene en opdatering om den seneste udvikling. Kommissionen orienterede også ministrene om
de fremskridt, der er gjort med henblik på at udarbejde et regionalt beskyttelsesprogram (RPP).
Rådet mindede om EU's tilsagn om at optrappe den humanitære bistand til alle de berørte
befolkningsgrupper i hele Syrien og i nabolandene. Det så også med tilfredshed på de fremskridt,
der er gjort med henblik på at udarbejde et RPP, og opfordrede Kommissionen til at følge op på
dette arbejde.
10461/13
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0022.png
6. og 7. juni 2013
Fri bevægelighed for personer
Under frokosten drøftede ministrene de spørgsmål vedrørende fri bevægelighed for personer, som
formandskabet havde rejst i en skrivelse til henholdsvis Østrigs, Tysklands, Nederlandenes og Det
Forenede Kongeriges indenrigsminister.
Alle medlemsstaterne var enige om, at fri bevægelighed for personer er en grundlæggende værdi i
Den Europæiske Union.
Rådet opfordrede Kommissionen til at se på gennemførelsen af reglerne om fri bevægelighed,
herunder retningslinjer for bekæmpelse af misbrug af disse regler, og senest i oktober 2013 at
forelægge en interimsrapport for Rådet for Retlige og Indre Anliggender og en endelig rapport i
december 2013.
Parallelt hermed vil Rådet undersøge rapporten om unionsborgerskab, som Kommissionen har
forelagt, og som omhandler nogle af disse spørgsmål.
10461/13
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0023.png
6. og 7. juni 2013
Eventuelt
Rådet blev orienteret om status vedrørende en række lovgivningsforslag, herunder:
direktivet om ret til advokatbistand. Europa-Parlamentet og Rådet nåede til enighed
den 28. maj og banede dermed vejen for den endelige vedtagelse af den
lovgivningsmæssige retsakt i en nær fremtid (jf. pressemeddelelse
10495/13)
den europæiske efterforskningskendelse
direktivet om konfiskation af udbytte fra strafbart forhold
formueforhold mellem ægtefæller og registrerede partnerskaber
den flerårige finansielle ramme (FFR) med hensyn til programmet for rettigheder,
ligestilling og unionsborgerskab og programmet for retlige anliggender (2014 til
2020)
pakken vedrørende lovlig migration
FFR med hensyn til indre anliggender (Asyl-, Migrations- og Integrationsfonden og
Fonden for Intern Sikkerhed; politiovervågning).
Kommissionen forelagde sin meddelelse "Optimere
migrationens bidrag til udvikling EU's bidrag
til FN's dialog på højt plan og næste skridt hen imod en øget sammenhæng mellem udvikling og
migration".
Den svenske delegation forelagde sine planer og prioriteter som formand for Det Globale Forum for
Migration og Udvikling for perioden 2013-2014.
Den ungarske delegation gav ministrene en opdatering om den seneste udvikling i
Budapestprocessen og især om ministerkonferencen "Et
silkevejspartnerskab med henblik på
migration".
Den slovenske delegation orienterede ministrene om resultatet af det uformelle møde mellem
ministrene i Brdoprocessen (den 21.-22. maj 2013 i Brdo pri Kranju, Slovenien).
10461/13
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. og 7. juni 2013
Kommissionen gav en opdatering om forhandlingerne med Rusland om spørgsmål vedrørende
retlige og indre anliggender og navnlig om resultatet af topmødet mellem EU og Rusland den 3.-
4. juni 2013.
De litauiske ministre orienterede Rådet om det kommende litauiske EU-formandskabs prioriteter
inden for retlige og indre anliggender.
Det kommende formandskab vil fortsætte gennemførelsen af Stockholmprogrammet og vil
iværksætte drøftelser om strategiske retningslinjer for fremtiden i området med frihed, sikkerhed og
retfærdighed. En af de vigtigste opgaver for det litauiske formandskab bliver at afslutte arbejdet
med alle forordninger inden for retlige og indre anliggender med hensyn til den flerårige finansielle
ramme på det tidligst mulige stadium i 2013.
Under Litauens formandskab vil der blive lagt særlig vægt på effektiv forvaltning af EU's ydre
grænser, udviklingen af en fælles indvandringspolitik, at styrke samarbejdet på
retshåndhævelsesområdet i forbindelse med bekæmpelsen af grov og international organiseret
kriminalitet og terrorisme og at øge effektiviteten af civilbeskyttelse.
Formandskabet vil også lægge vægt på programmet "Retfærdighed
for vækst"
ved hjælp af
initiativer, der letter adgangen til retfærdighed for borgere og virksomheder, fastlægge en ny ramme
for databeskyttelse og oprette en europæisk anklagemyndighed for at bekæmpe forbrydelser, der er
til skade for Unionens finansielle interesser.
Men hensyn til den eksterne dimension vil det litauiske formandskab søge at øge samarbejdet om
spørgsmål vedrørende retlige og indre anliggender med landene i det østlige partnerskab og
tilrettelægge et første formelt møde mellem ministrene i det østlige partnerskab og RIA-ministrene i
oktober 2013 i Luxembourg. Formandskabet vil også forsøge at styrke samarbejdet med EU's andre
strategiske partnerlande og - regioner (herunder De Forenede Stater, Rusland og det vestlige
Balkan).
10461/13
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0025.png
6. og 7. juni 2013
Det Blandede Udvalg
I tilknytning til samlingen i Rådet drøftede Det Blandede Udvalg (EU samt Norge, Island,
Liechtenstein og Schweiz) følgende emner:
Forvaltning af Schengensamarbejdet
Udvalget blev underrettet om status for lovgivningspakken om forvaltning af Schengensamarbejdet,
dvs. en forordning om indførelse af en evaluerings- og overvågningsmekanisme til kontrol af
anvendelsen af Schengenreglerne og en ændring af Schengengrænsekodeksen hvad angår regler for
midlertidig genindførelse af grænsekontrol ved de indre grænser under ekstraordinære
omstændigheder.
Yderligere oplysninger findes under punktet ovenfor.
Grækenlands nationale handlingsplan for reform af asylsystemet og forvaltning af migration
Den græske minister beskrev de fremskridt, der er gjort med at gennemføre den græske nationale
handlingsplan om asyl og migration.
Rådet noterede sig, at den indsats, som Grækenland og alle de, der bidrager til gennemførelsen af
handlingsplanen, har ydet, giver anledning til betydelige fremskridt med hensyn til at forbedre
Grækenlands asyl- og migrationssystemer. Det noterede sig også, at der kræves en yderligere
indsats fra alle interessenter.
Rådet opfordrede Grækenland, Kommissionen og Rådets relevante organer til at følge op på
drøftelsen med henblik på at tage spørgsmålet op igen på et kommende møde.
Eventuelt
Udvalget blev orienteret om status vedrørende en række lovgivningsforslag, herunder:
forordningen om oprettelse af et europæisk grænseovervågningssystem (Eurosur)
de tekniske ændringer i Schengengrænsekodeksen (forordning (EF) nr. 562/2006 og
Schengenkonventionen)
10461/13
DA
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. og 7. juni 2013
ændringer i forordning (EF) nr. 539/2001 (visumkrav - suspensions- og
gensidighedsmekanismer)
FFR med hensyn til indre anliggender
databeskyttelsesdirektivet.
Kommissionen forelagde Europa-Parlamentet og Rådet sin tredje halvårlige rapport om, hvordan
Schengenområdet fungerer (1. november 2012 - 30. april 2013). Udvalget havde en udveksling af
synspunkter og hilste det arbejde velkommen, som var blevet udført i de foregående måneder, for at
styrke Schengenområdet og fremme den gensidige tillid.
****
En fælles erklæring om oprettelse af et mobilitetspartnerskab mellem Kongeriget Marokko og Den
Europæiske Union og dens medlemsstater blev underskrevet i tilknytning til Rådets samling.
Erklæringen blev underskrevet af ministrene for ni medlemsstater (Belgien, Frankrig, Tyskland,
Italien, Nederlandene, Portugal, Spanien, Sverige og Det Forenede Kongerige), af Kommissionen
(som EU's repræsentant) og af Kongeriget Marokkos udenrigsminister.
10461/13
DA
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0027.png
6. og 7. juni 2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Beskyttelsesforanstaltninger i civilretlige spørgsmål
Rådet vedtog en forordning om gensidig anerkendelse af beskyttelsesforanstaltninger i civilretlige
spørgsmål på anmodning af den person, der er i fare (PE-CONS
7/13).
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
10412/13.
Fælles europæisk asylsystem
Rådet vedtog sine førstebehandlingsholdninger om omarbejdningen af tre vigtige juridiske
instrumenter med henblik på at opfylde Det Europæiske Råds tilsagn om at oprette et fælles
europæisk asylsystem. De tre forslag til omarbejdning er: direktivet om modtagelsesforhold
(14654/1/12
REV 1),
Dublinforordningen (15605/2/12
REV 2)
og direktivet om asylprocedurer
(8260/1/13
REV 1).
På baggrund af den enighed, der blev opnået på trilogmøderne mellem medlovgiverne, forventes
Europa-Parlamentet at godkende Rådets tre førstebehandlingsholdninger uden ændringer ("hurtig
enighed under andenbehandlingen") under den næste mødeperiode (den 10.-13. juni). De tre
retsakter vil derefter blive formelt vedtaget.
Konvention om gennemførelse af Schengenaftalen
Rådet godkendte rapporterne om gennemførelsen af artikel 102A i konventionen om gennemførelse
af Schengenaftalen (SGK) i løbet af 2010 og 2011, jf.
13680/1/11 REV 1
og
9217/2/12 REV 2,
og
fremsendte dem til Europa-Parlamentet.
Artikel 102A i SGK giver registreringsmyndighederne i EU-medlemsstaterne adgang til
Schengeninformationssystemet (SIS) med henblik på at kontrollere, at køretøjer, der ønskes
registreret, ikke er stjålet, ulovligt handlet eller forsvundet, og at de personer, der ansøger om en
registreringsattest, ikke bruger stjålne, ulovligt handlede eller forsvundne identitetspapirer eller
registreringsdokumenter for motorkøretøjer.
10461/13
DA
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0028.png
6. og 7. juni 2013
Cepol - Årsrapport for 2012
Rådet noterede sig og støttede Cepols årsrapport for 2012 (8890/13) og sendte den til Europa-
Parlamentet og Kommissionen til orientering.
E-justice
Rådet noterede sig rapporten fra Gruppen vedrørende E-lovgivning (e-justice) om de fremskidt, der
er gjort i det første halvår inden for europæisk e-justice (9870/13). Arbejdet blev udført på grundlag
af den reviderede køreplan, som RIA-Rådet godkendte i juni 2011 (10331/11), og i
overensstemmelse med handlingsplanen vedrørende europæisk e-justice
1
.
Mobilitetspartnerskab - Marokko
Rådet bekræftede den aftale om den fælles erklæring om oprettelse af et mobilitetspartnerskab
mellem Kongeriget Marokko og Den Europæiske Union og dens medlemsstater, der skal
undertegnes den 7. juni 2013 i tilknytning til samlingen i Rådet for Retlige og Indre Anliggender.
Rettigheder for ofre for menneskehandel - Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner (9203/13) om en EU-ramme for tilvejebringelse af oplysninger om
rettigheder for ofre for menneskehandel – prioritet A, aktion 4 – i EU-strategien for bekæmpelse af
menneskehandel 2012-2016.
Formålet med disse konklusioner er forbedre situationen for ofre for menneskehandel og at støtte og
supplere den publikation, som Kommissionen forelagde den 15. april 2013
om de rettigheder, som
ofre for menneskehandel har i EU.
Cepol - samarbejdsaftaler
Rådet godkendte samarbejdsaftalen mellem Det Europæiske Politiakademi (Cepol) og
managementskolen i Den Russiske Føderations indenrigsministerium vedrørende uddannelseskurser
for politibetjente, der især har til formål at øge retshåndhævelsesinstansers effektivitet i forbindelse
med bekæmpelse af grænseoverskridende kriminalitet.
1
EUT C 75 af 31.3.2009.
10461/13
DA
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0029.png
6. og 7. juni 2013
Europols femte aktivitetsrapport
Rådet noterede sig den generelle rapport om Europols aktiviteter mellem 2008 og 2012 (8659/13),
som den er udarbejdet af Den Fælles Kontrolinstans for Europol, og vil fremsende den til Europa-
Parlamentet til orientering.
Sikkerhedsrelateret forskning og industripolitik
Rådet vedtog konklusioner om øget inddragelse af myndighederne med ansvar for indre sikkerhed i
sikkerhedsrelateret forskning og industripolitik (9814/13).
Terrorisme
Rådet vedtog konklusioner med en opfordring til at ajourføre EU-strategien for bekæmpelse af
radikalisering og rekruttering til terrorisme (9447/13).
Organiseret kriminalitet
Rådet vedtog konklusioner om fastsættelse af EU's prioriteter for bekæmpelsen af grov og
organiseret kriminalitet i perioden 2014-2017 (9849/13).
Informationsudveksling
Rådets vedtog konklusioner efter Kommissionens meddelelse om den europæiske
informationsudvekslingsmodel (9811/13).
10461/13
DA
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0030.png
6. og 7. juni 2013
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Procesreglement - Domstolen og Retten
Rådet godkendte ændringer af henholdsvis Domstolens og Rettens procesreglement med henblik på
at tilføje kroatisk til listen over processprog (8937/13
+
8938/13).
Domstolen og Retten har nu
vedtaget ændringerne, således at de kan træde i kraft den 1. juli, hvor Kroatien forventes at tiltræde
EU.
UDENRIGSANLIGGENDER
EU's menneskerettighedspolitik
Rådet vedtog EU-årsberetningen om menneskerettigheder og demokrati i verden i 2012 (tematisk
beretning), jf.
9431/13.
Den Demokratiske Republik Congo - restriktive foranstaltninger
Rådet ændrede gennemførelseslovgivningen om de specifikke restriktive foranstaltninger mod
personer, der bryder våbenembargoen over for Den Demokratiske Republik Congo. Der blev
foretaget ændringer for at tage hensyn til de ændringer af disse sanktioner, som FN's Sikkerhedsråd
har vedtaget.
Iran – restriktive foranstaltninger
Rådet ændrede EU's restriktive foranstaltninger over for Iran på baggrund af EU's alvorlige og
stadig dybere bekymring over Irans atomprogram. Der blev foretaget ændringer for at gennemføre
ændringerne af FN's sanktionsordning mod Iran.
10461/13
DA
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454032_0031.png
6. og 7. juni 2013
FISKERI
Forbud mod fjernelse af hajfinner
Rådet vedtog i dag en ændring af forordningen om fjernelse af hajfinner om bord på fartøjer, efter at
der var opnået enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen (76/12). Formålet med
denne tekst er at fjerne eksisterende undtagelser fra forbuddet mod fjernelse af hajfinner.
Yderligere oplysninger findes i
10419/13.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Peter Bonello, Paul Farrugiaand og Dr. Marc Sant (Malta) som medlemmer af
Regionsudvalget for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2015
(9983/13).
ÅBENHED
Aktindsigt
Rådet godkendte:
svaret på genfremsat begæring 08/c/03/13 fra Samuli Miettinen, idet den britiske
delegation stemte imod (8882/13)
svaret på genfremsat begæring 09/c/01/13 fra Giulio Marini , idet den estiske, finske og
svenske delegation stemte imod (8962/13)
svaret på genfremsat begæring 11/c/01/13 fra David Hallonsten, idet den danske, estiske,
nederlandske, slovenske, finske og svenske delegation stemte imod (9353/13).
10461/13
DA
31