Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3247 - beskæftigelse m.v. Bilag 5
Offentligt
1254935_0001.png
Miljøministeriet
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Dato: 29. maj 2013
SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Rådets direktiv (Euratom) om krav om beskyttelse af be-
folkningens sundhed med hensyn til radioaktive stoffer i drikkevand
KOM(2011) 385 endelig [KOM(2012) 147]
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til direktiv om krav om beskyttelse af befolknin-
gens sundhed med hensyn til radioaktive stoffer i drikkevand – KOM(2011) 385.
Formålet med forslaget er at fastlægge krav om beskyttelse af befolkningens sund-
hed med hensyn til radioaktive stoffer i drikkevand. Direktivet fastsætter parame-
terværdier, hyppighed og metoder til brug ved kontrol af radioaktive stoffer i drik-
kevand.
En vedtagelse af forslaget vil kræve en ændring af gældende bekendtgørelse om
kvalitetskrav til miljømålinger, idet der i bekendtgørelsen skal fastsættes krav til
analysekvaliteten for indikatorparametrene. Der forventes på baggrund af tidligere
målinger i Danmark ikke forventes problemer med at opfylde parameterværdierne
her i landet.
Forslaget ventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2011) 385 endelig af 27. juni 2011 fremsat forslag til
Rådets direktiv om krav om beskyttelse af befolkningens sundhed med hensyn til
radioaktive stoffer i drikkevand. Forslaget er fremsat med hjemmel i Euratom-
traktaten, særlig artikel 31 og 32, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal
efter høring af Europa-Parlamentet.
Indikatorparametrene for radioaktive stoffer i drikkevand indgår allerede i bilag I,
del C, i Rådets direktiv 98/83/EF om kvaliteten af drikkevand, men er endnu ikke
generelt implementeret i afventning af vedtagelsen af ændringer til dette direktivs
bilag II (Kontrol) og bilag III (Specifikationer for analyse af parametre). Disse
indikatorparametre falder ind under anvendelsesområdet for de grundlæggende
normer, som er anført i artikel 30 i Euratom-traktaten, og Kommissionen har derfor
fundet det berettiget at indarbejde kravene til overvågning af radioaktivitetsniveau-
er i en specifik lovgivning inden for rammerne af Euratom-traktaten for at opret-
holde ensartethed, sammenhæng og nøjagtighed i lovgivning om strålebeskyttelse
på fællesplan.
Forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
3. Formål og indhold
Det generelle mål med forslaget er at fastlægge krav om beskyttelse af befolknin-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1254935_0002.png
2
gens sundhed med hensyn til radioaktive stoffer i drikkevand. Direktivet fastsætter
parameterværdier, hyppighed og metoder til brug ved kontrol af radioaktive stoffer
i drikkevand.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til Euratom-traktatens artikel 31 høres. Europa-
Parlamentet har den 12. marts 2013 vedtaget en samlet udtalelse baseret på en be-
tænkning fra Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed. Europa
Parlamentet foreslår at ændre direktivet på to centrale områder, dels ændring af
direktivet retsgrundlag fra Euratom-traktatens artikler 31 og 32 til artikel 192, stk.
1, i Lissabontraktaten, dels at sondre mellem naturlige og kunstige kilder til radio-
aktivitet og de forskellige eksponerede grupper i befolkningen (børn og voksne).
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen finder, at nærhedsprincippet finder anvendelse, for så vidt som
forslaget ikke hører under Fællesskabets enekompetence. Da Fællesskabets retsbe-
føjelser ifølge afsnit II, kapitel III, i Euratom-traktaten imidlertid er eksklusive, er
de ikke underlagt nærhedsprincippet.
Regeringen kan på det foreliggende grundlag støtte Kommissionens vurdering af,
at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Den gældende danske lovgivning omfatter følgende love og bekendtgørelser:
– Lovbekendtgørelse nr. 635 af 7. juni 2010 om vandforsyning.
– Bekendtgørelse nr. 1024 af 31. oktober 2011 om vandkvalitet og tilsyn med
vandforsyningsanlæg.
– Bekendtgørelse nr. 900 af 17. august 2011 om kvalitetskrav til miljømålinger.
Forslagets indikatorparametre for radioaktive stoffer i drikkevand er i det væsent-
ligste allerede medtaget i ovennævnte bekendtgørelse. Forslagets krav til analyse-
kvalitet skal gennemføres ved ændring af gældende bekendtgørelse om kvalitets-
krav til miljømålinger.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil kræve en ændring af gældende bekendtgørelse om
kvalitetskrav til miljømålinger, idet der i bekendtgørelsen skal fastsættes krav til
analysekvaliteten for indikatorparametrene.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller admini-
strative konsekvenser.
Forslaget skønnes at have positiv virkning på beskyttelsesniveauet i Danmark og
generelt i EU, da der fastsættes parameterværdier for radioaktive stoffer i drikke-
vand. Det kan dog bemærkes, at der på baggrund af tidligere målinger i Danmark
ikke forventes problemer med at opfylde parameterværdierne her i landet. Der for-
ventes ikke, at skulle foretages målinger, fordi vi ikke har radioaktive stoffer i
drikkevandet over de fastsatte parameterværdier. Besluttes det alligevel at der skal
foretages nye målinger vil udgifterne hertil blive finansieret ved fuld brugerbeta-
ling via vandprisen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1254935_0003.png
3
8. Høring
Forslaget er hørt i EU-specialudvalg for EURATOM den 6. maj 2013 med svarfrist
den 10. maj 2013. Der er ikke ved høringen fremsat bemærkninger til forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at direktivet modtages positivt af medlemslandene.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side kan man støtte forslaget, der skønnes at have positiv virkning på
beskyttelsesniveauet i Danmark og generelt i EU, da der fastsættes parametervær-
dier for radioaktive stoffer i drikkevand.. Dele af forslaget er allerede gennemført i
dansk lovgivning.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Grund- og nærhedsnotat har været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orien-
tering den 16. december 2011.