Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3245 - udenrigsanl. Bilag 1
Offentligt
1255353_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 29. maj 2013
Rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 14. juni 2013
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af den 9. WTO ministerkonference.........................................................................2
2. EU/USA-frihandelsforhandlinger ................................................................................................5
3. EU/Canada-frihandelsforhandlinger ......................................................................................... 10
1
Rådsmøde nr. 3245 (udenrigsanliggender – handel) den 14. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 14/6-13, handel
1255353_0002.png
1. Forberedelse af den 9. WTO ministerkonference
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Den 9. WTO-ministerkonference afholdes på Bali d. 3.-6. december 2013. Det er forhåbningen at opnå en aftale
om elementer af Doha Udviklingsrunden (DDA’en), en såkaldt minipakke.
2. Baggrund
Det blev på den 8. ministerkonference i Genève i 2011 besluttet frem mod den næste minister-
konference i 2013 at arbejde for vedtagelsen af en såkaldt minipakke bestående af delementer fra
Doha-runden. Baggrunden for beslutningen var, at de fortsatte bestræbelser på at færdigforhand-
le en samlet pakke af emner fra Doha-runden kørte endeligt fast i foråret 2011.
Der er almindelig enighed blandt WTO’s medlemmer om, at det er ved at være sidste udkald ift.
at nå fremdrift i Doha-forhandlingerne, der har været i gang siden 2001 og været præget af ad-
skillige sammenbrud undervejs. Der er i Doha-ministerdeklarationen givet mandat til, at delafta-
ler kan implementeres, når der foreligger enighed om dem. Det er dog også forhåbningen, at
man ved at prioritere forhandling af et udpluk af emner fra Doha-runden kan genskabe tilliden
til, at der på sigt kan opnås konsensus om den samlede Doha-pakke.
Det er på nuværende tidspunkt usikkert, om der kan opnås enighed om en minipakke frem mod
den 9. ministerkonference, da der i øjeblikket ikke synes at være den nødvendige fremdrift i for-
handlingerne. Rådet ventes derfor at drøfte forhandlingssituationen og de mulige strategier med
henblik på at sikre bevægelse i forhandlingerne.
3. Formål og indhold
Der er udbredt enighed i WTO om, at en afbalanceret minipakke skal bestå af en aftale om han-
delslettelse, udvalgte landbrugsemner, emner af særlig relevans for de mindst udviklede lande
samt enkelte emner inden for handel og udvikling.
En eventuel delaftale om handelslettelse vil være det vigtigste resultat fra den 9. ministerkonfe-
rence. Ved handelslettelse forstås lettere adgang for varer til at bevæge sig over grænser, fx ved
simplificering, modernisering, og harmonisering af de regler og administrative procedurer mv.,
der gælder i forbindelse med import og toldbehandling. En delaftale om handelslettelse vil rent
økonomisk kunne reducere de globale handelsomkostninger med 1 pct. og vil kunne forøge den
globale indkomst med mere end ca. 230 milliarder DKK. Heraf vil 65 pct. gå til udviklingslande-
ne og vil i særlig grad være til fordel for de udviklingslande, som ikke har adgang til havet. En
delaftale om handelslettelse vil også styrke det multilaterale handelssystem og være et stærkt sig-
nal om, at WTO fortsat er centralt for at skabe effektive rammer for verdenshandelen.
På landbrugsområdet har G33-gruppen af udviklingslande med Indien i spidsen fremlagt et kon-
troversielt forslag om bl.a. fødevareforsyningssikkerhed. Forslaget vil i sin nuværende form æn-
2
Rådsmøde nr. 3245 (udenrigsanliggender – handel) den 14. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 14/6-13, handel
dre WTO’s regler for offentlig opkøb og gensalg af fødevarer og betyde, at en andel af den land-
brugsstøtte, der nu er kategoriseret under gul boks (WTO’s kategoribenævnelse for produktions-
og prisstøtte med handelsforvridende virkning), hvor det er pålagt restriktioner, vil flyttes til grøn
boks-støtte (minimal/ingen handelsforvridende effekt,) der er tilladt uden budgetmæssig be-
grænsning. Indien har begrundet forslaget med et ønske om at skabe bedre muligheder for ud-
viklingslande til at opkøbe landbrugsvarer til en garanteret pris for senere at kunne sælge fra op-
byggede fødevarelagre til en lavere pris med henblik på national fødevarehjælp. Forslaget har i sin
foreliggende form mødt en del modstand i WTO-medlemskredsen, hvor den fremherskende
kritik har været, at en vigtig del af regelsættet omkring ’Grøn Boks’ vil blive udvandet med for-
slaget. Der er desuden fremlagt forslag af G20-gruppen om kvoteadministration (TRQ), og ek-
sportkonkurrence. Sidstnævnte forslag vil i sin nuværende form have konsekvenser for EU’s
landbrugspolitik.
Inden for handel og udvikling forhandles der om en monitoreringsmekanisme og de såkaldte
”aftalespecifikke
forslag”
om særlig og differentieret behandling af udviklingslande, der blev opnået
politisk enighed om på ministermødet i Cancun i 2004 med henblik på endelig vedtagelse på
MC9. Forslagene omhandler blandt andet handelsrelaterede aspekter af intellektuelle ejendoms-
rettigheder (TRIPs). Der ventes stadig på et konkret forslag fra LDC-gruppen om prioriteterne
for en LDC-pakke. Det forventes, at den centrale del i dette forslag vil være gennemførelse af
Hongkong beslutningen om told- og kvotefri markedsadgang (DFQF)for varer fra LDC’er.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal give sit samtykke til en endelig aftale.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Forslaget berører ikke dansk ret.
7. Konsekvenser
Det er vanskeligt at forudsige de økonomiske og statsfinansielle konsekvenser af en aftale, da det
afhænger af aftalens endelige indhold. Regeringen vil vurdere de økonomiske og statsfinansielle
konsekvenser, når forudsætningerne for en eventuel aftale kendes nærmere.
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring. Erhvervs-, arbejdstager- og civilsamfundsorganisationer vil
dog på sædvanlig vis blive inddraget i forløbet op til den 9. ministerkonference, når de nærmere
rammer for en eventuel aftale på ministerkonferencen foreligger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingerne i de kommende uger inden sommerpausen vil give et vigtigt signal om, hvorvidt
det vil være muligt at nå et resultat på den 9. ministerkonference. Der er fortsat en tendens til, at
de mest centrale forhandlingsparter venter på indrømmelser på ét område, før de er villige til at
signalere indrømmelser på et andet område. Navnlig forslaget fra G-33 gruppen om fødevarefor-
3
Rådsmøde nr. 3245 (udenrigsanliggender – handel) den 14. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 14/6-13, handel
syningssikkerhed er blevet mødt af en betydelig modstand, samtidig med at G-33 gruppen anført
af Indien betinger sig fremskridt vedrørende dette forslag som en forudsætning for en delaftale
om handelslettelse.
10. Regeringens generelle holdning
Det multilaterale handelssystem og forhandlingerne i WTO om Doha-runden og den aktuelle
minipakke er regeringens handelspolitiske hovedprioritet. Danmark vil arbejde for, at EU spiller
en konstruktiv og proaktiv rolle i forhandlingerne og bidrager til at styrke WTO som organisati-
on.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Forberedelse af den 9. WTO-ministerkonference har ikke tidligere været forelagt for Folketingets
Europaudvalg, men Doha-forhandlingerne har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg
til orientering den 9. december 2011.
4
Rådsmøde nr. 3245 (udenrigsanliggender – handel) den 14. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 14/6-13, handel
1255353_0005.png
2. EU/USA-frihandelsforhandlinger
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat
1. Resumé
Kommissionen anbefaler åbning af forhandlinger om en omfattende handels- og investeringsaftale mellem EU og
USA med det formål at sikre mere markedsadgang, øget reguleringsmæssigt samarbejde og et styrket samarbejde
om regler af betydning for handelspolitikken. Kommissionen vurderer, at indgåelsen af en omfattende handels- og
investeringsaftale vil have positive samfundsøkonomiske konsekvenser som følge af øget samhandel og deraf afledt
øget beskæftigelse. Der forventes på rådsmødet at være bred opbakning til at indlede frihandelsforhandlinger med
USA på baggrund af et lettere revideret forslag.
2. Baggrund
Kommissionen har d. 13. marts 2013 fremlagt forslag til rådsafgørelse om forhandlingsdirektiver,
som bemyndiger Kommissionen til at forhandle en frihandelsaftale mellem EU og USA. Forsla-
get er oversendt til Rådet d. 18. marts i dansk sprogversion.
Forslaget udspringer af det arbejde, der blev iværksat ifm. EU/USA-topmødet d. 28. november
2011. Der blev i forbindelse med topmødet opnået enighed om at nedsætte en fælles EU/USA-
højniveaugruppe med det formål at fremlægge forslag til en styrkelse af de økonomiske og han-
delsmæssige relationer mellem EU og USA til fordel for vækst og beskæftigelse. Højniveaugrup-
pen fremlagde i juni 2012 sin midtvejsrapport, som foreløbigt anbefalede, at EU og USA indle-
der forhandlinger om en omfattende handels- og investeringsaftale. Den anbefaling blev fast-
holdt i højniveaugruppens endelige rapport, som blev fremlagt d. 13. februar 2013.
Højniveaugruppens rapport peger på tre hovedområder for en omfattende handels- og investe-
ringsaftale. Det drejer sig om 1) øget markedsadgang i traditionel forstand i form af afviklingen
af toldsatser og barrierer for tjenesteydelser og investeringer; 2) et øget reguleringsmæssigt sam-
arbejde med det formål at afvikle ikke-toldmæssige handelshindringer begrundet i forskelle i
standarder og regulering; 3) et øget samarbejde om fælles globale udfordringer vedr. regler for
bl.a. beskyttelsen af intellektuelle ejendomsrettigheder og standarder på arbejdsmarkeds- og mil-
jøområdet.
Forslaget til rådsafgørelse har hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde,
særligt artikel 218 stk. 3 og 4, hvorefter der som udgangspunkt kræves et kvalificeret flertal i Rå-
det til at bemyndige Kommissionen til at forhandle en frihandelsaftale. En evt. senere afgørelse
om at indgå en frihandelsaftale mellem EU og USA forventes som udgangspunkt at kræve et
kvalificeret flertal i Rådet efter godkendelse fra Europa-Parlamentet.
Et lettere revideret forslag forventes vedtaget på rådsmødet med henblik på lancering af frihan-
delsforhandlinger med USA ved det førstkommende EU/USA-topmøde.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at sikre en gradvis og gensidig liberalisering af handel med varer og tjene-
steydelser samt investeringer og adgangen til etablering. Forslaget er i overensstemmelse med
5
Rådsmøde nr. 3245 (udenrigsanliggender – handel) den 14. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 14/6-13, handel
1255353_0006.png
rapporten fra den fælles EU/USA-højniveaugruppe struktureret i tre hovedafsnit i form af mar-
kedsadgang, reguleringsmæssigt samarbejde samt regler.
Markedsadgang
Det er hensigten at fjerne importtold på alle varer med oprindelse hos den anden part med flest
mulige tilsagn om fuld liberalisering fra aftalens ikrafttrædelse. Der sigtes efter at begrænse antal-
let af følsomme varer, som fortsat vil kunne pålægges told i en overgangsperiode, mest muligt.
Det er hensigten at forbyde alle former for eksporttold og –afgifter samt foranstaltninger med
tilsvarende virkning.
Der lægges op til, at en aftale kan indeholde en eller flere sikkerhedsklausuler, hvormed parterne
kan genindføre mestbegunstigelsestold i tilfælde af en stigning i importen i en sektor, som for-
volder eller truer med at forvolde alvorlig skade på en indenlandsk industri.
Der sigtes efter en binding af det nuværende liberaliseringsniveau inden for handel med tjeneste-
ydelser samt sikring af yderligere markedsadgang inden for alle økonomiske sektorer og omfat-
tende alle leveringsformer, herunder adgangen til etablering og national behandling af virksom-
heder, datterselskaber og filialer.
Der stiles mod et særskilt kapitel om investeringsbeskyttelse med det formål at sikre størst mulig
retlig beskyttelse og sikkerhed for europæiske investorer og fremme af europæiske beskyttelses-
standarder på området.
Der sigtes efter en supplerende åbning af markederne for offentlige indkøb i forhold til den revi-
derede aftale om offentlige indkøb omfattende alle administrative niveauer samt offentlige forsy-
ningsvirksomheder. Der sigtes efter en aftale, som indeholder bestemmelser om håndtering af
hindringer for adgangen til den anden parts offentlige indkøb såsom udbudsprocedurer, tekniske
forskrifter og eksisterende undtagelser for offentligt udbud.
Reguleringsmæssigt samarbejde
Der sigtes som en særlig prioritet efter bestemmelser med det formål at fjerne eksisterende tekni-
ske handelshindringer og forebygge indførelsen af nye inden for en række nøglesektorer for han-
del og investeringer.
På det sanitære og phytosanitære område er det hensigten at etablere et forum for øget dialog
med det formål at sikre en effektiv og gennemskuelig anvendelse af de sanitære og phytosanitære
bestemmelser baseret på videnskabelige standarder med en begrænsning af de negative virknin-
ger for samhandelen.
Der sigtes generelt efter bestemmelser, som bygger videre på parternes forpligtelser i henhold til
WTO-aftalen om tekniske handelshindringer med det formål at fremme god reguleringspraksis,
sikre overensstemmelse mellem tekniske forskrifter på grundlag af internationale standarder, ens-
rette prøvnings- og certificeringskrav samt fremme samarbejde om overensstemmelses-
vurderinger og standardisering globalt.
Der lægges desuden op til bestemmelser om et udvidet samarbejde vedrørende udvalgte sektorer
af særlig betydning for de økonomiske relationer.
6
Rådsmøde nr. 3245 (udenrigsanliggender – handel) den 14. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 14/6-13, handel
1255353_0007.png
Regler
Der sigtes efter bestemmelser, som supplerer og udbygger TRIPS-aftalen (handelsrelaterede in-
tellektuelle ejendomsrettigheder), herunder bl.a. med bestemmelser om udvidet beskyttelse af
geografiske indikationer for landbrugsvarer, vin og spiritus.
Det er hensigten, at en aftale skal omfatte bestemmelser med det formål at fremme tiltrædelse og
effektiv gennemførelse af internationale standarder og aftaler på det sociale og miljømæssige om-
råde samt mekanismer for fremme af grundlæggende arbejdsstandarder som defineret i ILO-
erklæringen om grundlæggende principper og rettigheder i forbindelse med arbejde.
Der lægges også op til, at en aftale vil indeholde bestemmelser, som underbygger internationalt
anerkendte standarder for virksomheders sociale ansvar samt bestemmelser til fremme af handel
med miljøvarer, miljøtjenester og miljøteknologi.
Forslaget lægger op til en række bestemmelser med det formål at lette import-, eksport- og tran-
sitprocedurerne samtidig med, at der sikres en effektiv kontrol baseret på anvendelse af interna-
tionale bestemmelser og standarder vedrørende told og andre handelsrelaterede procedurer.
Der sigtes efter bestemmelser om konkurrenceregler og statsstøtte, herunder monopoler og
statsejede virksomheder.
Der lægges op til etablering af en institutionel ramme til sikring af opfølgning på forpligtelserne i
medfør af en aftale ikke mindst vedrørende reguleringsmæssigt samarbejde. Der stiles tilsvarende
efter etableringen af en effektiv tvistbilæggelsesmekanisme for parternes overholdes af aftalens
bestemmelser.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres men skal i henhold til TEUF artikel 207, stk. 3 og jf. artikel
218 godkende en evt. frihandelsaftale.
Europa-Parlamentet vedtog d. 23. maj 2013 en resolution, hvori der udtrykkes støtte til indled-
ningen af forhandlinger om en frihandelsaftale mellem EU og USA. Resolutionen understreger
bl.a., at en bedre adgang til det amerikanske marked for offentlige udbud bør udgøre en europæ-
isk hovedprioritet, medens det audiovisuelle område bør undtages helt fra forhandlingerne.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Forslaget berører ikke dansk ret.
7. Konsekvenser
En udmøntning af udkastet til forhandlingsdirektiver i form af indgåelsen af en frihandelsaftale
forventes at få positive samfundsøkonomiske konsekvenser i form af øget samhandel med deraf
afledte effekter i form af øget beskæftigelse, lavere forbrugerpriser mm.
7
Rådsmøde nr. 3245 (udenrigsanliggender – handel) den 14. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 14/6-13, handel
For så vidt angår de statsfinansielle konsekvenser forventes disse primært at ske via EU-
budgettet. Isoleret set vil nedsatte toldsatser betyde lavere egne indtægter til EU-budgettet, som i
nogen grad vil kunne modvirkes af øget samhandel.
Hverken forhandlingsdirektiverne eller en frihandelsaftale forventes umiddelbart at have konse-
kvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet. Udmøntningen af forhandlingsdirektivernes be-
stemmelser på området for bæredygtig udvikling kan dog på sigt have positive konsekvenser for
miljøet og beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Handelspolitisk Specialudvalg i udvidet kreds (inkl. erhvervs- og arbejdstagerorganisationer) er
blevet hørt. Følgende har sendt et høringssvar:
Danmarks Rederiforening støtter indledning af frihandelsforhandlinger med USA, som udgør et
af de væsentligste markeder for danske shippingvirksomheder. Særligt vigtigt for rederierhverve-
ne er bestemmelser om handelslettelse, samarbejdet om internationale regler samt prioriteringen
af tjenesteydelser, hvor man gerne ser søfartens liberale adgang indskrevet i en frihandelsaftale.
Dansk Erhverv støtter indledning af frihandelsforhandlinger som væsentligt bidrag til vækst og
beskæftigelse. En frihandelsaftale med USA bør understøtte det multilaterale spor, sikre nedsæt-
telse af toldsatser generelt og omfatte alle leveringsformer indenfor tjenesteydelser. Håndteringen
af ikke-toldmæssige barrierer bør stå centralt i forhandlingerne, og brugen af sikkerhedsklausuler,
som kan anvendes protektionistisk, bør begrænses. Man støtter generelt et øget samarbejde om
fælles globale udfordringer som bl.a. oprindelsesregler og beskyttelse af intellektuelle ejendoms-
rettigheder.
Dansk Industri støtter indledning af frihandelsforhandlinger, som bør resultere i afskaffelsen af
alle toldsatser i samhandlen med USA. En frihandelsaftale bør ligeledes sikre fuld og lige adgang
til at byde på offentlige udbud på alle administrative niveauer i USA, afskaffe tekniske handels-
hindringer og forebygge indførelsen af nye. Det bør ske ved en harmonisering af standarder og
godkendelsesprocedurer, hvor det er mulig, suppleret af anvendelsen af et princip om gensidig
anerkendelse. En frihandelsaftale bør desuden adressere de meget vidtgående amerikanske regler
for produktansvar, som særligt kan udgøre en udfordring for små og mellemstore virksomheder.
Det bør derudover sikres, at uenigheder om beskyttelsen af geografiske indikationer ikke bloke-
rer for fremskridt i de samlede forhandlinger.
Danske Maritime støtter indledning af frihandelsforhandlinger med det væsentligste formål at
sikre en yderligere adgang til det amerikanske marked for eksport af maritime produkter, udstyr
og tekniske løsninger, som for indeværende pålagt visse restriktioner på grund af den amerikan-
ske lovgivning om indenrigsskibsfart.
Landbrug & Fødevarer ville foretrække en global handelsaftale i WTO, men idet udsigten hertil
trækker i langdrag støttes Kommissionens offensive handelspolitiske indsats med fokus på ind-
gåelsen af frihandelsaftaler med strategisk vigtige handelspartnere. Det vurderes, at der kun vil
være begrænsede markedsandele at hente i toldnedsættelser på det amerikanske marked, idet
toldsatserne på fødevarer generelt er lave. De væsentligste barrierer på landbrugs- og fødevare-
8
Rådsmøde nr. 3245 (udenrigsanliggender – handel) den 14. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 14/6-13, handel
1255353_0009.png
området skal i stedet findes i tekniske handelshindringer samt på SPS-området inden for såvel
kød-, mejeri- og planteområdet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes på baggrund af de foreløbige drøftelser at være bred opbakning til at indlede frihan-
delsforhandlinger med USA på baggrund af et lettere revideret udkast til forhandlingsdirektiver.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side støtter man indledning af frihandelsforhandlinger mellem EU og USA. Formålet
er at nå til en ambitiøs frihandelsaftale, som bidrager til at styrke de økonomiske og handelsmæs-
sige relationer til USA. Det skal ske som led i en generel styrkelse af EU’s relationer til USA som
strategisk partner og med det indbyggede perspektiv på sigt at bidrage til at styrke det multilatera-
le handelssystem.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg med henblik på forhandlingsoplæg d. 8. maj
2013. Grund- og nærhedsnotatet blev oversendt til Folketingets Europaudvalg d. 12. april 2013.
9
Rådsmøde nr. 3245 (udenrigsanliggender – handel) den 14. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 14/6-13, handel
1255353_0010.png
3. EU/Canada-frihandelsforhandlinger
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte status for den afsluttende del af forhandlingerne om en frihandelsaftale mellem EU og Ca-
nada på baggrund af de seneste kontakter mellem handelskommissæren og den canadiske handelsminister.
2. Baggrund
EU og Canada indledte i 2009 forhandlinger om en ”Comprehensive Economic and Trade Ag-
reement” (CETA). Begge parter har stor interesse i at indgå aftalen. EU er Canadas næststørste
samhandelspartner (kun overgået af USA). Canada indtager en 11. plads i EU’s internationale
samhandel.
De væsentligste udfordringer i forhandlingerne siden 2009 har været landbrugsvarer (svinekød,
oksekød, mejeri- og fjerkræprodukter), oprindelsesregler (biler, tekstil og fiskeri), geografiske in-
dikatorer, tjenesteydelser (arbejdskraftens frie bevægelighed), investeringer, offentlige indkøb og
intellektuel ejendomsret. Området for oprindelsesregler er afgørende for aftalen, men udgør
konceptuelt et vanskeligt problem, da partnerne har vidt forskellige regler, der er svært foreneli-
ge. Det samme gør sig gældende for området for geografiske indikationer.
3. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte status for den afsluttende del af forhandlingerne på baggrund af en række
kontakter over det seneste halvår. Kommissionen har været meget tilbageholdende med oplys-
ninger om forhandlingerne efter, at EU-interne dokumenter blev lækket til skade for EU’s for-
handlingsevne.
Det er målet, at forhandlingerne skal resultere i en dybdegående og ambitiøs frihandelsaftale, der
omfatter praktisk talt alle varer og tjenester samt en mere liberal adgang for investeringer.
I de sidste faser af forhandlingerne udestår især landbrugsområdet, investeringer, geografiske
indikationer og intellektuelle ejendomsrettigheder. EU har defensive interesser vedrørende okse-
og svinekød og offensive interesser på mejerivarer og fjerkræ. EU har desuden væsentlige offen-
sive interesser på området for intellektuelle ejendomsrettigheder og lægemidler.
Sideløbende med frihandelsforhandlingerne forhandler parterne også om fornyelse af den strate-
giske partnerskabsaftale mellem EU og Canada. Et af de største udeståender i forbindelse med
disse forhandlinger har været, hvorvidt frihandelsaftalen skal knyttes sammen med partnerskabs-
aftalen. EU stiller krav om en juridisk sammenkobling til de politiske klausuler om bl.a. menne-
skerettigheder og arbejdstagerrettigheder med gyldigheden af frihandelsaftalen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 207, stk. 3 og jf. artikel 218 godkende den
endelige aftale.
10
Rådsmøde nr. 3245 (udenrigsanliggender – handel) den 14. juni 2013 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 14/6-13, handel
1255353_0011.png
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
En udmøntning af udkastet til forhandlingsdirektiver i form af indgåelsen af en frihandelsaftale
forventes at få positive samfundsøkonomiske konsekvenser i form af øget samhandel med deraf
afledte effekter i form af øget beskæftigelse, lavere forbrugerpriser mm.
For så vidt angår de statsfinansielle konsekvenser forventes disse primært at ske via EU-
budgettet. Isoleret set vil nedsatte toldsatser betyde lavere egne indtægter til EU-budgettet, som i
nogen grad vil kunne modvirkes af øget samhandel.
Hverken forhandlingsdirektiverne eller en frihandelsaftale forventes umiddelbart at have konse-
kvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet. Udmøntningen af forhandlingsdirektivernes be-
stemmelser på området for bæredygtig udvikling kan dog på sigt have positive konsekvenser for
miljøet og beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Handelspolitisk Specialudvalg i udvidet kreds, dvs. inklusiv erhvervsorganisationer og de faglige
organisationer, er blevet hørt i forbindelse med indledning af forhandlingerne og om afdækning
af Danmarks offensive og defensive interesser.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På trods af forskellige særinteresser er der i EU-kredsen generel anerkendelse af aftalens over-
ordnede fordele. Såfremt EU’s væsentligste interesser bliver imødekommet i slutspillet, forventes
der enighed i EU om aftalen.
10. Regeringens generelle holdning
En omfattende og ambitiøs frihandelsaftale er generelt i Danmarks interesse og et vigtigt skridt
på vejen til at opnå frihandelsaftaler med en række store markeder med deraf følgende forøget
vækst og beskæftigelse i Danmark.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Kommissionens forslag til forhandlingsdirektiver for en frihandelsaftale blev forelagt Folketin-
gets Europaudvalg til orientering den 24. april 2009. Status for forhandlingerne er senest blevet
forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 25. maj og 23. november 2012.
11