Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3253 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1454057_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
12127/13
(OR. en)
PRESSE 325
PR CO 40
PRESSEMEDDELELSE
3253. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 15. juli 2013
Formand
Vigilijus JUKNA
Litauens landbrugsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
12127/13
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454057_0002.png
15. juli 2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Formandskabet gav en offentlig præsentation af
sit arbejdsprogram og sine prioriteter
inden for
landbrugs- og fiskerisektoren.
Med hensyn til landbrug havde ministrene en offentlig statusdebat om
reformpakken for den fælles
landbrugspolitik,
efter at der er opnået enighed med de andre institutioner om forslagene til
forordningen om direkte betalinger, forordningen om en fælles markedsordning (FMO),
forordningen om udvikling af landdistrikterne
og
den horisontale forordning.
Med hensyn til fiskeri nåede ministrene til enighed om en fuld generel indstilling til forslaget til
forordning om
Den Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF),
inden for rammerne af
reformpakken om den fælles fiskeripolitik. Denne enighed om de budgetmæssige spørgsmål afslutter
det arbejde, der blev igangsat i oktober sidste år, da Rådet vedtog en generel indstilling vedrørende
de tekniske aspekter af forslaget. Dermed vil Rådet kunne indlede forhandlingerne om EHFF med
Europa-Parlamentet i løbet af efteråret. Rådet bekræftede også den politiske enighed om de to
andre forordninger, der er foreslået om reformen af den fælles fiskeripolitik: forordningen om de
grundlæggende bestemmelser og markedsforordningen.
Kommissionen orienterede derefter Rådet om en høring vedrørende
fiskerimuligheder for 2014,
skitserede bestandenes tilstand, gav en begrænset oversigt over EU-flådens økonomiske resultater
og tilkendegav et tilsagn om forvaltning med anvendelse af langsigtede planer og forvaltning i
overensstemmelse med den videnskabelige rådgivning.
Endelig blev ministrene briefet om
forkert mærkning af oksekødsprodukter, EFSA's reevaluering
af et pesticid fra neonicotinoidgruppen, mærkning af kød fra dyr slagtet uden bedøvelse,
Newcastle disease i Cypern, fødevarespild og forvaltning af makrelbestanden i det nordøstlige
Atlanterhav.
12127/13
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454057_0003.png
15. juli 2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Formandskabets arbejdsprogram ......................................................................................................... 8
LANDBRUG ..................................................................................................................................... 10
Reformen af den fælles landbrugspolitik ........................................................................................... 10
FISKERI ............................................................................................................................................ 12
Reformen af den fælles fiskeripolitik - Den Europæiske Hav- og Fiskerifond ................................. 12
Fiskerimuligheder for 2014 ................................................................................................................ 13
EVENTUELT .................................................................................................................................... 15
Forkert mærkning af oksekødsprodukter ........................................................................................... 15
Risikovurdering af et insekticid (Fipronil)......................................................................................... 16
Slagtning af dyr uden bedøvelse ........................................................................................................ 17
Newcastle disease i Cypern................................................................................................................ 17
Fødevarespild ..................................................................................................................................... 18
Forvaltning af makrel i det nordøstlige Atlanterhav og handelsforanstaltninger .............................. 18
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
12127/13
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15. juli 2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
FISKERI
EU-fiskerireform: Rådet bekræfter den politiske enighed ..................................................................................... 19
EU's holdning I ICCAT ......................................................................................................................................... 19
Partnerskabsaftale mellem EU og Cookøerne - forhandlinger om aftalen og om protokollen .............................. 20
Partnerskabsaftale mellem EU og Mauretanien - ændring af fiskerimulighederne ............................................... 20
UDENRIGSANLIGGENDER
EU's særlige repræsentanter .................................................................................................................................. 21
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Den militære krisestyringsøvelse 2013.................................................................................................................. 21
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Wienkonventionen om civilretligt ansvar for nuklear skade ................................................................................. 22
Cypern - Den grønne linje ..................................................................................................................................... 22
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Republikken Guinea .............................................................................................................................................. 22
Guinea-Bissau - relevante foranstaltninger ........................................................................................................... 23
BUDGETTER
Ændringer i stillingsfortegnelserne for to agenturer og Domstolen ...................................................................... 23
Anvendelse af EU's Solidaritetsfond til Slovenien, Kroatien og Østrig ................................................................ 23
MILJØ
Biocidholdige aktivstoffer - forlængelse af arbejdsprogrammet ........................................................................... 23
ENERGI
Netregler om mekanismer for kapacitetstildeling i gastransmissionssystemer...................................................... 24
DET INDRE MARKED
Motorkøretøjer - UNECE's overenskomst om harmonisering af tekniske forskrifter ........................................... 24
HANDELSPOLITIK
Antidumping - strygebrætter ................................................................................................................................. 24
GATT - Kroatien ................................................................................................................................................... 24
12127/13
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15. juli 2013
TRANSPORT
Lufttrafikaftale med Sri Lanka* ............................................................................................................................ 25
FØDEVARELOVGIVNING
Godkendelse af fødevaretilsætningsstoffer og tilskudsblandinger ........................................................................ 25
BESKIKKELSER
Det Økonomiske og Sociale Udvalg ..................................................................................................................... 26
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt .............................................................................................................................................................. 26
12127/13
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454057_0006.png
15. juli 2013
DELTAGERE
Belgien:
Kris PEETERS
Olivier BELLE
Bulgarien:
Valentina MARINOVA
Den Tjekkiske Republik:
Jaroslava BENEŠ ŠPALKOVÁ
Danmark:
Mette GJERSKOV
Tyskland:
Robert KLOOS
Estland:
Clyde KULL
Irland:
Simon COVENEY
Grækenland:
Dimitrios MELAS
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Frankrig:
Frédéric CUVILLIER
Eric ALLAIN
Kroatien:
Tihomir JAKOVINA
Italien:
Marco PERONACI
Cypern:
Nicos KOUYIALIS
Letland:
Edvards SMILTĒNS
Litauen:
Vigilijus JUKNA
Mindaugas KUKLIERIUS
Luxembourg:
Romain SCHNEIDER
Ungarn:
Endre KARDEVÁN
Malta:
Roderick GALDES
Patrick R. MIFSUD
Ministerpræsident for den flamske regering og flamsk
minister for økonomi, udenrigspolitik, landbrug og
landdistrikter
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for landbrug og fødevarer
Vicelandbrugsminister
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Statssekretær
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug, fødevarer og maritime spørgsmål
Statssekretær for landdistriktsudvikling og fødevarer
Minister for landbrug, fødevarer og miljø
Viceminister under ministeren for økologi, bæredygtig
udvikling og energi, med ansvar for transport,
havspørgsmål og fiskeri
Generaldirektør for landbrugs-, fødevare- og
landdistriktspolitik
Landbrugsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Statssekretær
Landbrugsminister
Vicelandbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktsudvikling,
sportsminister, viceminister for solidarisk økonomi
Statssekretær
Statssekretær for landbrug, fiskeri og dyrs rettigheder
Stedfortrædende fast repræsentant
12127/13
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454057_0007.png
15. juli 2013
Nederlandene:
Sharon DIJKSMA
Østrig:
Nikolaus BERLAKOVICH
Polen:
Stanslaw KALEMBA
Kazimierz PLOCKE
Portugal:
José DIOGO ALBUQUERQUE
Manuel Pinto de ABREU
Rumænien:
Achim IRIMESCU
Slovenien:
Dejan �½IDAN
Slovakiet:
Magdaléna LACKO-BARTOŠOVÁ
Finland:
Jari KOSKINEN
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Det Forenede Kongerige:
Owen PATERSON
Paul WHEELHOUSE
Landbrugsminister
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt miljø og
vandforvaltning
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Statssekretær
Statssekretær for landbrug
Statssekretær for havspørgsmål
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug
Landbrugs- og miljøminister
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Landbrugs- og skovbrugsminister
Minister for landdistrikter
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktsspørgsmål
Minister for miljø og klimaændringer
Kommissionen:
Dacian
CIOLOȘ
Maria DAMANAKI
Tonio BORG
Medlem
Medlem
Medlem
12127/13
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454057_0008.png
15. juli 2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Formandskabets arbejdsprogram
Det litauiske formandskab gav en offentlig præsentation af sit arbejdsprogram inden for landbrugs-
og fiskerisektoren.
Formandskabets landbrugspolitiske prioriteter omfatter:
at søge at fuldføre arbejdet i forbindelse med godkendelsen og ikrafttrædelsen af
reformpakken for den fælles landbrugspolitik
med udgangspunkt i den politiske
enighed, der blev opnået med de andre EU-institutioner i slutningen af juni i år
at forhandle med Europa-Parlamentet og vedtage et forslag, der omhandler
overgangsbestemmelserne i den fælles landbrugspolitik i 2014
med hensyn til
visse aspekter af reformen af den fælles landbrugspolitik, der træder i kraft i
januar 2015, navnlig for så vidt angår direkte betalinger og udvikling af landdistrikter
at indlede arbejdet med et forslag om
oplysninger om og salgsfremstød af
landbrugsprodukter
både i og uden for EU, hvor der fokuseres på en mere fleksibel
reaktion på de forskellige markeders specifikke behov og på at forenkle
forvaltningen af programmet
at indlede forhandlinger om et forslag til
en fælles markedsordning inden for
frugt- og grøntsagssektoren,
herunder bedre forvaltning og gennemførelse af
foranstaltninger i frugt- og grøntsagssektoren for så vidt angår organisationen af
producenterne, deres driftsfonde og programmer.
Formandskabets prioriteter for fiskeripolitikken vil fokusere på:
at opnå enighed med Europa-Parlamentet om
Den Europæiske Hav- og Fiskerifond
(EHFF),
der i perioden 2014 til 2020 vil blive anvendt til at finansiere
gennemførelsen af den nye fælles fiskeripolitik, som der blev opnået foreløbig
enighed om i maj i år
12127/13
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15. juli 2013
at fastsætte de
samlede tilladte fangstmængder (TAC) og tildelingen af
fiskekvoter,
idet der tages højde for målet om en økonomisk og miljømæssigt
afbalanceret politisk enighed om fiskerimuligheder for 2014 i Østersøen, Sortehavet
og andre EU-farvande samt i tredjelandsfarvande
at oprette
langsigtede forvaltningsplaner
efter Rådets forslag om at oprette en inter-
institutionel taskforce, der skal medvirke til at afgøre, hvordan det videre arbejde
med dette emne bedst tilrettelægges, som der blev givet udtryk for i forbindelse med
reformen af den fælles fiskeripolitik i maj 2013. Formandskabet agter at bevæge sig i
denne retning for at finde en løsning, der tager hensyn til begge parters retlige
synspunkter og gør det lettere at udvikle og indføre flerårige planer under den nye
fælles fiskeripolitik
at lede Rådets forberedelse af bæredygtige fiskeripartnerskabsaftaler med
tredjelande, kyststaternes konsultationer og årlige møder i de regionale
fiskeriforvaltningsorganisationer inden for rammerne af
den fælles fiskeripolitiks
eksterne dimension.
For så vidt angår fødevare- og veterinærspørgsmål agter formandskabet:
at uddybe arbejdet med forslaget til forordning om bestemmelser vedrørende
forvaltning
af udgifter i tilknytning til fødevarekæden,
dyresundhed og dyrevelfærd samt til
plantesundhed og planteformeringsmateriale med henblik på at opnå enighed i 2014
at fortsætte arbejdet med
pakken med lovgivning om fødevarekæden,
herunder
forordninger om offentlig kontrol, dyresundhed, beskyttelsesforanstaltninger mod
planteskadegørere og produktion og markedsføring af planteformeringsmateriale.
Inden for skovbrug vil formandskabet fokusere på:
at forberede konklusioner om den koordinerede gennemførelse af principperne om
bæredygtig skovforvaltning i medlemsstaterne på grundlag af en meddelelse om
EU's
skovbrugsstrategi
at opnå en passende repræsentation af EU og dets medlemsstater på den genoptagede
fjerde samling i det mellemstatslige forhandlingsudvalg og den ekstraordinære
ministerkonference, der skal afholdes i Madrid som led i forhandlingerne om en
juridisk
bindende aftale om skove i Europa.
12127/13
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454057_0010.png
15. juli 2013
LANDBRUG
Reformen af den fælles landbrugspolitik
Rådet havde en offentlig debat om status for reformen af den fælles landbrugspolitik, efter at der i
sidste måned blev opnået politisk enighed med Europa-Parlamentet og Kommissionen om hele
reformpakken vedrørende den fælles landbrugspolitik (11372/13).
Visse udestående spørgsmål i tilknytning til den flerårige finansielle ramme (FFR) 2014-2020 var
ikke en del af den politiske enighed om reformpakken vedrørende den fælles landbrugspolitik, som
blev opnået under den afsluttende trilog den 26. juni 2013. Der er siden blevet opnået generel
enighed mellem EU-institutionerne om FFR 2014-2020. Desuden meddelte Europa-Parlamentets
Udvalg om Landbrug og Udvikling af Landdistrikter (COMAGRI) på mødet den 8. juli, at punkter
vedrørende den flerårige finansielle ramme og andre udestående spørgsmål bør betragtes som åbne.
Flere medlemsstater har fremhævet, at en yderligere drøftelse af de udestående spørgsmål i
forbindelse med FFR for 2014-2020 i reformpakken vedrørende den fælles landbrugspolitik
risikerer at føre til en genovervejelse af hele enigheden om reformpakken vedrørende den fælles
landbrugspolitik ud af balance. De mente, at der ikke er mere fleksibilitet fra Rådets side for så vidt
angår spørgsmålene vedrørende den flerårige finansielle ramme. For formandskabets vedkommende
kan yderligere triloger med Europa-Parlamentet om spørgsmål vedrørende den flerårige finansielle
ramme ikke udelukkes. Det mandat, som Rådet har givet formandskabet, er dog tydeligt og
afspejler både Det Europæiske Råds konklusioner af 7.-8. februar 2013 om den flerårige finansielle
ramme (FFR)
1
og det reviderede mandat, som Rådet nåede til enighed om i juni.
Rådets mandat om reformpakken vedrørende den fælles landbrugspolitik omfatter fire vigtige
tekster, nemlig
forslaget til forordning om fastsættelse af regler for direkte betalinger til landbrugere
(forordningen om direkte betalinger) (15396/3/11,
10730/1/13 REV 1).
Forordningen
om direkte betalinger søger at målrette støtten bedre mod specifikke tiltag, områder
eller støttemodtagere og at bane vejen for konvergens hvad angår støtten inden for og
mellem medlemsstaterne
forslaget til forordning om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter
(15397/2/11;
10784/1/13 REV 1
+
REV 1 ADD 1).
Forordningen om en fælles
markedsordning (FMO) sigter mod at strømline, udvide og forenkle de nuværende
bestemmelser om offentlige indgreb, privat oplagring, ekstraordinære
foranstaltninger eller nødforanstaltninger og støtte til specifikke sektorer og mod at
lette samarbejdet gennem producent- og brancheorganisationer
1
Punkt 67.
12127/13
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454057_0011.png
15. juli 2013
forslaget til forordning om støtte til udvikling af landdistrikterne (forordningen om
udvikling af landdistrikterne) (15425/1/11;
11102/1/13 REV 1).
Forordningen om
udvikling af landdistrikterne omfatter frivillige foranstaltninger for udvikling af
landdistrikterne, der er tilpasset nationale og regionale særpræg, hvorved
medlemsstaterne udarbejder og medfinansierer flerårige programmer under en fælles
ramme i samarbejde med EU
forslaget til forordning om finansiering, forvaltning og overvågning af den fælles
landbrugspolitik (den horisontale forordning) (15426/1/11;
11082/1/13 REV 1
+
REV 1 ADD 1).
Den horisontale forordning fastsætter regler vedrørende udgifter,
bedriftsrådgivningsordningen, de forvaltnings- og kontrolsystemer, som
medlemsstaterne skal indføre, krydsoverensstemmelsesordningen og
regnskabsafslutning
som tilpasset og afsluttet (11171/13
ADD 1, 11546/13
+
ADD 1, ADD 2
+
ADD 3, 11561/13)
og
under den afsluttende drøftelse på Rådets samling den 24.-25. juni 2013 i Luxembourg.
Spørgsmålene vedrørende den flerårige finansielle ramme omfatter de finansielle bestemmelser i
forordningen om udvikling af landdistrikterne, lofterne, ekstern konvergens og fleksibilitet mellem
søjler i forordningen om direkte betalinger samt reserven til kriser og andre bestemmelser i den
horisontale forordning.
12127/13
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454057_0012.png
15. juli 2013
FISKERI
Reformen af den fælles fiskeripolitik - Den Europæiske Hav- og Fiskerifond
Rådet nåede til enighed om en fuld generel indstilling til forslaget til forordning om Den
Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF), der skal erstatte den eksisterende europæiske fiskerifond
(10325/3/13
REV 3).
Denne enighed afslutter det arbejde, der blev igangsat i oktober sidste år, da
Rådet vedtog en generel indstilling vedrørende de tekniske aspekter af forslaget (15458/12).
Enigheden fokuserede specifikt på artikel 15-17 om budgetmæssige ressourcer under delt og direkte
forvaltning og den finansielle fordeling til delt forvaltning "tildelingskriterier" samt artikel 101 om
afbrydelse af betalingsfristen. Nogle af disse udestående spørgsmål var blevet stillet i bero i
afventen af en aftale om den flerårige finansielle ramme (FFR) for 2014-2020 mellem EU's
institutioner, som nu er indgået.
På grundlag af denne fulde generelle indstilling er Rådet nu klar til at indlede forhandlinger med
Europa-Parlamentet i løbet af efteråret.
Hovedformålet med EHFF er at støtte gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik og videreudvikle
EU's integrerede havpolitik (IMP) ved at finansiere nogle af de fastsatte prioriteter. Den yder støtte
til de vigtigste elementer i de to andre forordninger, der er foreslået om reformen af den fælles
fiskeripolitik:
forslaget til forordning om den fælles fiskeripolitik, der træder i stedet for de
grundlæggende bestemmelser vedrørende den fælles fiskeripolitik (12514/11)
forslaget til forordning om den fælles markedsordning for fiskevarer og
akvakulturprodukter, der fokuserer på markedspolitiske spørgsmål (12516/11).
Rådet bekræftede i dag (se nedenfor under "Eventuelt") den politiske enighed, som Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen er nået frem til om de udestående spørgsmål vedrørende disse
to forslag (10629/13,
10627/13).
12127/13
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454057_0013.png
15. juli 2013
Fiskerimuligheder for 2014
Rådet blev orienteret af Kommissionen og havde en udveksling af synspunkter om en meddelelse
vedrørende høring om fiskerimuligheder for 2014 (10460/13).
De fleste medlemsstater anerkendte den overordnede forbedring af fiskeressourcernes tilstand. For
så vidt angår de bestande, hvor data er mangelfulde, anførte nogle delegationer, at de ville
foretrække en vurdering fra sag til sag på grundlag af de nuværende samlede tilladte fangstmængder
(TAC'er).
I forbindelse med drøftelsen om fiskerimuligheder henviste flere delegationer til den aftale om
reformen af den fælles fiskeripolitik, der blev indgået i juni i år (se nedenfor under "Eventuelt"),
hvor fastsættelsen af TAC'erne nu tager udgangspunkt i at opnå et maksimalt bæredygtigt udbytte
(MSY) inden udgangen af 2015, hvor det er muligt og senest i 2020.
Udarbejdelse af flerårige planer blev også generelt betragtet som afgørende af et flertal af
medlemsstaterne.
I meddelelsen beskrives den generelle tilgang, Kommissionen vil anlægge, når den udformer sine
forslag til fiskerimuligheder for 2014. Dokumentet skitserer bestandenes tilstand, giver en
begrænset oversigt over EU-flådens økonomiske resultater og tilkendegiver Kommissionens
fortsatte tilsagn om forvaltning med anvendelse af langsigtede planer og forvaltning i
overensstemmelse med den videnskabelige rådgivning.
Den indeholder nogle gode nyheder - en forøgelse af de bestande, der udnyttes på MSY-niveau, et
fald i overfiskning og en forbedring af den generelle viden om bestandenes tilstand og en let
faldende udvikling i fiskeriindsatsen; der var imidlertid også nogle blandede nyheder, navnlig med
hensyn til bestandene i Det Keltiske Hav, Sortehavet, Biscayabugten og det iberiske
Atlanterhavsområde samt fiskeriindsatsen i det iberiske Atlanterhavsområde.
Det skal bemærkes, at
forvaltningsplaner
fortsat er et nøgleinstrument i fiskeriforvaltningen og
forvaltningsplaner, der dækker flere bestande, er næste skridt i udviklingen.
Der er desuden behov for yderligere arbejde med at identificere virkningerne af den kommende
pligt til at lande alle fangster
(som aftalt i forbindelse med reformen af den fælles fiskeripolitik),
når fiskerimulighederne for de kommende år skal vedtages.
12127/13
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15. juli 2013
Meddelelsen skitserer den foreslåede
arbejdsmetode til fastlæggelse af de samlede tilladte
fangstmængder (TAC'er).
Langsigtede forvaltningsplaner og internationale aftaler gennemføres
direkte. Kommissionen har for arter, som Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) har
udarbejdet en MSY-ramme for, til hensigt at anvende denne ramme umiddelbart. Desuden bør
eventuel vejledende videnskabelig rådgivning anvendes i forbindelse med fastsættelse af TAC'er.
Sidst, men ikke mindst, anbefales det at anvende forsigtighedsprincippet, hvis der
ikke foreligger
videnskabelig rådgivning.
I den forbindelse vil der blive foretaget visse tilpasninger i forhold til de
foregående år:
Planer udarbejdet af de regionale rådgivende råd (RAC), der er blevet bedømt
positivt af ICES og Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for
Fiskeri (STECF), og som vil blive fulgt
I de tilfælde, hvor den videnskabelige rådgivning tillader fastsættelsen af TAC'er på
et niveau, der gør det muligt at nå MSY inden 2015 uden et fald eller med kun et lille
fald, vil Kommissionen fremsætte forslag herom.
Et andet element, som er blevet indført med meddelelsen er intentionen om at
indstille de seneste
to års praksis med at fremlægge to kommissionsforslag:
et vedrørende interne bestande og et
andet vedrørende delte og internationale bestande. I stedet vil der i oktober blive fremsat et enkelt
forslag.
Kommissionens forslag for Østersøen og Sortehavet blive forelagt Rådet i henholdsvis september
og november.
12127/13
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454057_0015.png
15. juli 2013
EVENTUELT
Forkert mærkning af oksekødsprodukter
På anmodning af formandskabet gav Kommissionen en opdateret oversigt over den aktuelle situa-
tion med hensyn til fødevarer, der indeholder hestekød, og som fejlagtigt er mærket som oksekød,
og af de foreslåede foranstaltninger (12125/13).
Kommissionen bekræftede, at resultaterne af den omfattende testning i hele EU af forarbejdede
produkter har afdækket en lang række eksempler på vildledende praksis - først og fremmest en
ikke-mærket anvendelse af hestekød i stedet for oksekød - som har haft store konsekvenser for
forbru-gernes tillid. Der var fortsat strafferetlige efterforskninger i gang i nogle få medlemsstater.
Kommissionen fremhævede sine bestræbelser på at bekæmpe og afsløre disse svigagtige
fremgangsmåder.
Flere delegationer hilste de vedtagne og foreslåede foranstaltninger velkommen. Nogle vurderede
dog, at det er nødvendigt at tage yderligere skridt, f.eks. indføre nye kontroltiltag i EU eller forbedre
sporbarheden i fødevarekæden. Nogle delegationer fandt, at en obligatorisk oprindelsesmærkning af
kød, der anvendes som ingrediens i forarbejdede kødprodukter, vil kunne bidrage positivt til at
genoprette forbrugernes tillid. Der kunne fremsættes forslag med udgangspunkt i Kommissionens
rapport om mærkning, som forventes at foreligge senere i år. Andre bemærkede, at de aktuelle
tilfælde af svig ikke ville være blevet forhindret med mere lovgivning.
Kommissionen bebudede endvidere, at den i begyndelsen af efteråret i år vil offentliggøre sin
rapport.
Efter at der i januar blev fundet spor af hestekød i oksekødsburgere i Irland, har flere andre
medlemsstater fundet hestekød i en række forarbejdede oksekødsprodukter. Der var på dette
tidspunkt mistanke om omfattende svindel og forkert mærkning af visse forarbejdede kødprodukter.
Efter et uformelt ministermøde i februar i år blev der udført tests i medlemsstaterne for at vurdere
omfanget af anvendelsen af hestekød i oksekødsprodukter på grundlag af en henstilling fra
Kommissionen om, hvilke betingelser testene skulle udføres under.
12127/13
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454057_0016.png
15. juli 2013
Risikovurdering af et insekticid (Fipronil)
På anmodning af den nederlandske delegation aflagde Kommissionen rapport til Rådet om Den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA's) risikovurdering af et specifikt insekticid
(Fipronil) for bier (11585/13).
Visse medlemsstater støttede den nederlandske delegation i anmodningen om, at Kommissionen
foreslår tiltag på grundlag af denne risikovurdering, medens andre fandt, at der bør søges yderligere
videnskabelig rådgivning, inden der træffes foranstaltninger mod de pågældende pesticider.
EFSA offentliggjorde for nylig en konklusion om den risiko, som stoffet Fipronil udsætter bier for.
Denne konklusion påviste en stor akut risiko for bier, der eksponeres for det støv, der genereres, når
majsfrø, som er behandlet med produkter indeholdende Fipronil, sås. På dette grundlag har
Kommissionen foreslået foranstaltninger vedrørende Fipronil, som i øjeblikket drøftes med
medlemsstaterne i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCOFCAH).
Disse foranstaltninger går ud på at begrænse brugen af Fipronil til kun at omfatte behandling af frø,
der skal sås i drivhuse, og til frø af porrer, løg og skalotteløg, der skal sås på mark og høstes inden
blomstringen.
Dette forslag ligger i forlængelse af et tidligere forbud mod visse pesticider under visse betingelser.
Forbuddet var baseret på en risikovurdering fra EFSA, som identificerede en række risici for bier
ved tre pesticider fra neonicotinoidgruppen (imidacloprid, thiamethoxam og clothianidin), som
benyttes til visse afgrøder.
12127/13
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454057_0017.png
15. juli 2013
Slagtning af dyr uden bedøvelse
Ministrene blev briefet af den nederlandske delegation om spørgsmålet om mærkning af kød fra
dyr, der er slagtet uden bedøvelse (11971/13).
Nogle medlemsstater støttede Nederlandenes anmodning, der påpegede betydningen af den
undersøgelse om orientering af forbrugerne om bedøvelse af dyr, som Kommissionen har bebudet.
På grundlag af resultaterne af denne undersøgelse vil Kommissionen kunne fremsætte
lovgivningsforslag. Andre delegationer bemærkede, at det endnu ikke er klart, hvor interesserede
forbrugerne i EU er i at modtage denne form for oplysninger, og at denne undersøgelse også bør
omfatte en evaluering af de økonomiske konsekvenser af sådanne foranstaltninger for kødsektoren.
Kommissionen mindede først om, at slagtning uden bedøvelse kun er tilladt i henhold til EU's
lovgivning ved slagtning, som er foreskrevet i visse religiøse ritualer. Kommissionen ønsker at
kunne identificere det potentielle behov for gennemsigtighed bedre, så forbrugerne kan vælge
udelukkende at købe kød fra dyr, der er blevet bedøvet, og den har derfor - inden for rammerne af
EU's strategi for dyrevelfærd 2012-2015 - besluttet at undersøge muligheden for at give forbrugerne
oplysning om bedøvelsen af dyr. Denne undersøgelse er i gang, og resultaterne ventes at foreligge i
april 2014.
Newcastle disease i Cypern
Den cypriotiske delegation orienterede Rådet om konsekvenserne for fjerkræsektoren af et udbrud
af Newcastle disease på øen (12105/13).
Udbruddet har haft store konsekvenser for hele øens fjerkræsektor, der har måttet gennemføre
strenge sundhedsforanstaltninger på de inficerede bedrifter for at få bugt med sygdommen. Det har
også påvirket forbrugernes tillid til fjerkræprodukter på et tidspunkt, hvor Cypern også står midt i
en økonomisk krise.
Kommissionen gjorde nærmere rede for de to typer tiltag, der kan overvejes i dette tilfælde på EU-
plan: for det første samfinansierede veterinære foranstaltninger til udryddelse af sygdommen og for
det andet støtte med henblik på at undgå forstyrrelse af markedet. For så vidt angår sidstnævnte
mulighed skal Cypern forelægge Kommissionen præcise økonomiske data.
12127/13
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454057_0018.png
15. juli 2013
Fødevarespild
Rådet blev af den ungarske delegation orienteret om betydningen for EU af at tackle fødevarespild
som led i en række højprofilerede begivenheder, som De Forenede Nationer har tilrettelagt om dette
spørgsmål (12017/1/13
REV 1).
Mange medlemsstater støttede den ungarske delegations anmodning om, at Kommissionen
analyserer situationen og eventuelt fremsætter henstillinger om dette spørgsmål.
Kommissionen påpegede, at en særlig gruppe under Den Rådgivende Gruppe for Fødevarekæden,
Dyresundhed og Plantesundhed netop arbejder med dette emne. Den noterede også, at meddelelsen
om bæredygtige fødevarer, som efter planen kommer i slutningen af året, vil tage hensyn til dette
spørgsmål. Kommissionen undersøger muligheden for at gøre 2014 til det europæiske år for
bekæmpelse af fødevarespild.
Forvaltning af makrel i det nordøstlige Atlanterhav og handelsforanstaltninger
Irland, Det Forenede Kongerige, Frankrig og Spanien bad Kommissionen om at overveje
handelsforanstaltninger over for Island og Færøerne i forbindelse med forvaltningen af
makrelbestanden i det nordøstlige Atlanterhav og atlantoskandisk sild (12122/13).
Mange medlemsstater støttede indførelsen af sådanne handelsforanstaltninger. Nogle delegationer
foreslog dog, at man undersøger yderligere muligheder for at fortsætte forhandlingerne med Island
og Færøerne.
Siden 2008 har der været en tilbagevendende strid om forvaltningen af makrelbestanden i det
nordøstlige Atlanterhav mellem EU på den ene side og Island og Færøerne på den anden side.
Island og Færøerne har fastsat ensidige fiskekvoter og afvist tidligere deleordninger, der var
forhandlet mellem kyststaterne (EU, Norge, Island og Færøerne). Desuden fastsatte Færøerne i
marts 2013 også en ensidig kvote for i år for atlantoskandisk sild. Begge fiskebestande er vigtige for
en række medlemsstater, bl.a. Det Forenede Kongerige, Irland og Frankrig.
Med hensyn til Færøernes skridt til at fastsætte en ensidig kvote for atlantoskandisk sild oplyste
Kommissionen, at den allerede har indledt proceduren til at træffe handelsforanstaltninger, som den
inden længe vil forelægge forvaltningsudvalget. For så vidt angår makrelbestanden er Kommis-
sionen rede til at tage skridt til handelsforanstaltninger, men stiller sig fortsat åbent til at undersøge
enhver mulighed for at forhandle med Island og Færøerne.
En retsakt om handelsforanstaltninger, der skal modgå denne type situation, blev vedtaget af Rådet
og Europa-Parlamentet i september 2012.
12127/13
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454057_0019.png
15. juli 2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
FISKERI
EU-fiskerireform: Rådet bekræfter den politiske enighed
Rådet bekræftede i dag den politiske enighed med Europa-Parlamentet om de to endelige
kompromistekster om reformen af den fælles fiskeripolitik:
Forslag til forordning om den fælles fiskeripolitik (10629/13), der træder i stedet for de
grundlæggende bestemmelser vedrørende den fælles fiskeripolitik (grundforordningen)
Forslag til forordning om den fælles markedsordning for fiskevarer og akvakulturprodukter
(10627/13), der fokuserer på markedspolitiske spørgsmål (markedsforordningen).
Forordningerne om de grundlæggende bestemmelser vedrørende den fælles fiskeripolitik og om
markedsregulering er to af de tre tekster, der udgør reformpakken for den fælles fiskeripolitik. Den
tredje er forslaget om Den Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF), som EU-institutionerne vil
behandle senere i år.
Yderligere oplysninger findes i
12282/13.
EU's holdning I ICCAT
Rådet vedtog en afgørelse om at fastlægge den holdning, som EU skal indtage på det årlige møde i
Den Internationale Kommission for Bevarelse af Tunfiskebestanden i Atlanterhavet (ICCAT) i
december 2013. Denne afgørelse viderefører EU's holdning (Rådets afgørelse af 11.
november 2008, som ændret i 2010) i endnu et år.
ICCAT er en mellemstatslig organisation, der har ansvar for forvaltning og bevarelse af tun og
beslægtede arter i Atlanterhavet og tilstødende farvande.
12127/13
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454057_0020.png
15. juli 2013
Partnerskabsaftale mellem EU og Cookøerne - forhandlinger om aftalen og om protokollen
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger på Den
Europæiske Unions vegne om en fiskeripartnerskabsaftale og protokol med Cookøerne.
Fiskeripartnerskabsaftalen og den tilhørende protokol mellem EU og Cookøerne bør være i
overensstemmelse med Rådets konklusioner af 19. marts 2012 om den fælles fiskeripolitiks
eksterne dimension. Aftalen og den tilhørende protokol vil i princippet først og fremmest dække
overskydende tunbestande og er i overensstemmelse med de bevarelsesforanstaltninger, der er
vedtaget i Fiskerikommissionen for det Vestlige og Centrale Stillehav (WCPFC).
Partnerskabsaftale mellem EU og Mauretanien - ændring af fiskerimulighederne
Rådet vedtog en ændring til forordning nr. 1259/2012 for så vidt angår fordelingen af de
fiskerimuligheder, der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Den Islamiske
Republik Mauretanien (11517/13).
Fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Mauretanien blev indgået i 2006. Protokollen til denne
fiskeripartnerskabsaftale fastsætter de fiskerimuligheder, der kan tildeles EU-fartøjer, og den
finansielle modydelse for adgangsretten og sektorstøtten. Som resultat af forhandlingerne blev der
paraferet en ny protokol den 26. juli 2012, idet den tidligere protokol udløb den 31. juli 2012. Den
nye protokol omfatter en periode på 2 år fra datoen for undertegnelsen.
12127/13
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454057_0021.png
15. juli 2013
UDENRIGSANLIGGENDER
EU's særlige repræsentanter
- Afghanistan
Rådet forlængede mandatet til EU's særlige repræsentant for Afghanistan indtil den 30. juni 2014.
Samtidig fastsatte det et budget på 6 585 000 EUR for perioden fra den 1. juli 2013 til den
30. juni 2014. Den særlige repræsentants rolle er at fremme Unionens synspunkter vedrørende den
politiske proces og udviklingen i Afghanistan
- Sudan og Sydsudan
Rådet forlængede Rosalind Marsdens mandat som EU's særlige repræsentant for Sudan og
Sydsudan indtil den 31. oktober 2013. Der er fastsat et budget på 690 000 EUR for perioden fra den
1. juli til den 31. oktober 2013. Den særlige repræsentant bidrager til EU's mål om en fredelig
sameksistens mellem Sudan og Sydsudan baseret på princippet om to levedygtige, fredelige og
fremgangsrige stater.
- Den Afrikanske Union
Rådet forlængede Gary Quinces mandat som EU's særlige repræsentant ved Den Afrikanske Union
i en sidste periode på 12 måneder, dvs. indtil den 30. juni 2014. Hans opgave er at styrke Unionens
politiske dialog og de bredere forbindelser med Den Afrikanske Union. Der er afsat 585 000 EUR
for perioden fra den 1. juli 2013 til den 30. juni 2014.
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Den militære krisestyringsøvelse 2013
Rådet godkendte øvelsesspecifikationen for EU's militære krisestyringsøvelse 2013 (MILEX 13).
12127/13
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454057_0022.png
15. juli 2013
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Wienkonventionen om civilretligt ansvar for nuklear skade
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af visse medlemsstater
1
til i Den Europæiske Unions
interesse at ratificere eller tiltræde protokollen om ændring af Wienkonventionen af 21. maj 1963
om civilretligt ansvar for nuklear skade og til at fremsætte en erklæring om anvendelsen af de
relevante interne EU-retlige regler (6206/13).
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Cypern - Den grønne linje
Rådet vedtog en forordning om ændring af de særlige regler vedrørende bevægelighed for varer, der
passerer den grønne linje i Cypern for at gøre det muligt for landbrugerne i det afsides beliggende
Kato Pyrgos-område at transportere deres produkter til markedet i Nicosia (10961/13).
Forordningen ændrer forordning nr. 866/2004, der fastsatte en ordning for varer, tjenesteydelser og
personer, som passerer den grønne linje, dvs. grænsen mellem de områder, hvor Cyperns regering
ikke udøver faktisk kontrol, og de områder, hvor Cyperns regering udøver faktisk kontrol. Den
regulerer bevægeligheden for varer, der føres ud af og tilbage til områder, hvor regeringen udøver
faktisk kontrol, efter åbningen af et autoriseret overgangssted i Kato Pyrgos-Karavostasi.
Forordning nr. 866/2004 blev vedtaget i overensstemmelse med protokol nr. 10 til akten om
Cyperns tiltrædelse af Den Europæiske Union.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Republikken Guinea
Rådet forlængede anvendelsesperioden for de resterende relevante EU-foranstaltninger over for
Republikken Guinea indtil den 19. juli 2014 (11583/13). Foranstaltningerne blev oprindelig indført i
juli 2009 på baggrund af statskuppet i Guinea den 23. december 2008, som Rådet betragtede som en
alvorlig krænkelse af demokratiet og retsstaten.
1
Bulgarien, Den Tjekkiske Republik, Estland, Litauen, Ungarn, Polen og Slovakiet.
22
12127/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454057_0023.png
15. juli 2013
Guinea-Bissau - relevante foranstaltninger
Rådet forlængede anvendelsesperioden for de relevante EU-foranstaltninger over for Guinea-Bissau
indtil den 19. juli 2014 (11577/13). Foranstaltningerne blev oprindelig indført i juli 2011 efter det
militære mytteri den 1. april 2010 og den efterfølgende indsættelse af hovedmændene bag det i
ledende stillinger i det militære hierarki, som EU betragtede som en alvorlig og åbenlys
tilsidesættelse af de vigtigste elementer i Cotonou-aftalen.
BUDGETTER
Ændringer i stillingsfortegnelserne for to agenturer og Domstolen
Rådet vedtog sin holdning til forslag til ændringsbudget nr. 4 til EU's budget for 2013 og
accepterede visse ændringer i stillingsfortegnelserne for Det Europæiske agentur for det globale
satellitnavigationssystem (GNSS), Forvaltningsorganet for Undervisning, Audiovisuelle Medier og
Kultur og Domstolen. Alle ændringerne er budgetneutrale.
Anvendelse af EU's Solidaritetsfond til Slovenien, Kroatien og Østrig
Rådet vedtog sin holdning til forslag til ændringsbudget nr. 5 til EU's budget for 2013 om at afsætte
14,6 mio. EUR fra EU's Solidaritetsfond til Slovenien, Kroatien og Østrig, der blev ramt af
oversvømmelseskatastrofer i oktober og november sidste år. Der tildeles 14,08 mio. EUR til
Slovenien, 286 587 EUR til Kroatien og 240 000 EUR til Østrig.
MILJØ
Biocidholdige aktivstoffer - forlængelse af arbejdsprogrammet
Rådet besluttede, at det ikke vil modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens delegerede forordning
om ændring af forordning (EU) nr. 528/2012, for så vidt angår varigheden af arbejdsprogrammet for
undersøgelse af eksisterende biocidholdige aktivstoffer (9882/13). Den delegerede retsakt forlænger
varigheden af arbejdsprogrammet indtil den 31. december 2024.
Forordningen er en delegeret retsakt i overensstemmelse med artikel 290 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde. Det betyder, at retsakten, nu hvor Rådet har givet sin
godkendelse, kan træde i kraft, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig dette.
12127/13
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454057_0024.png
15. juli 2013
ENERGI
Netregler om mekanismer for kapacitetstildeling i gastransmissionssystemer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om fastsættelse
af netregler om mekanismer for kapacitetstildeling i gastransmissionssystemer og supplering af
forordning (EF) nr. 715/2009 (9817/13).
Kommissionens forordning er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det
betyder, at Kommissionen nu, hvor Rådet har givet sit samtykke, kan vedtage den, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig.
DET INDRE MARKED
Motorkøretøjer - UNECE's overenskomst om harmonisering af tekniske forskrifter
Rådet bemyndigede Kommissionen til på vegne af EU at forhandle revisionen af overenskomsten
under FN's Økonomiske Kommission for Europa om indførelse af ensartede tekniske forskrifter for
hjulkøretøjer samt udstyr og dele, som kan monteres og/eller benyttes på hjulkøretøjer, samt
vilkårene for gensidig anerkendelse af godkendelser, der er meddelt på grundlag af sådanne
forskrifter ("den reviderede overenskomst af 1958").
HANDELSPOLITIK
Antidumping - strygebrætter
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af
strygebrætter med oprindelse i Folkerepublikken Kina og om ophævelse af
antidumpingforanstaltningerne over for importen af strygebrætter med oprindelse i Ukraine
(11539/13).
GATT - Kroatien
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger i henhold
til WTO's almindelige overenskomst om told og udenrigshandel (GATT) efter Kroatiens tiltrædelse
af Den Europæiske Union for at udarbejde en ny toldtarif for et EU med 28 medlemsstater.
12127/13
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454057_0025.png
15. juli 2013
TRANSPORT
Lufttrafikaftale med Sri Lanka*
Rådet godkendte den aftale, der blev indgået med Sri Lanka om visse aspekter af lufttrafik (Rådets
afgørelse:
15318/13;
aftaleteksten:
8176/12).
Aftalen, som blev undertegnet i september 2012, går forud for eller supplerer eksisterende bilaterale
aftaler mellem individuelle EU-medlemsstater og Sri Lanka, og bringer deres bestemmelser i
overensstemmelse med EU-lovgivningen. De omhandlede spørgsmål vedrører navnlig
konkurrenceregler og adgang uden forskelsbehandling for alle EU-luftfartsselskaber til luftruter
mellem EU og Sri Lanka.
FØDEVARELOVGIVNING
Godkendelse af fødevaretilsætningsstoffer og tilskudsblandinger
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af følgende forordninger og følgende direktiv fra
Kommissionen:
forordning om ændring af bilag II til forordning 1333/2008 om godkendelse af
stigmasterolrige plantestereoler som stabilisator i fryseklare alkoholholdige cocktails
og af tildelingen af E-nummer E 499 til dette fødevaretilsætningsstof (10037/13)
forordning om ændring af bilag III til forordning 1333/2008 om godkendelse af
anvendelsen af saccharoseestere af fedtsyrer (E 473) som fødevaretilsætningsstof i
aromaer til klare aromatiserede drikkevarer på basis af vand (10040/13)
forordning om ændring af bilag II til forordning 1333/2008 om godkendelse af
anvendelsen af neutral methacrylatcopolymer og anionisk methacrylat-copolymer i
kosttilskud i fast form (10042/13)
forordning om ændring af bilag II til forordning 1333/2008 om godkendelse af
anvendelsen af visse tilsætningsstoffer i tangbaserede fiskerognsanaloger (10044/13)
12127/13
DA
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454057_0026.png
15. juli 2013
direktiv om ændring af direktiv 2006/141/EF om godkendelse af
modermælkserstatninger baseret på hydrolyseret valleprotein med et proteinindhold
på 1,9 g/100 kcal (0,47 g/100 kJ) (10126/13)
forordning om ændring af bilag II og bilag III til forordning 1333/2008 og af bilaget
til forordning 231/2012 om godkendelse af anvendelsen af octenylravsyremodificeret
arabisk gummi i de fødevarekategorier, der er ansøgt om, og at tildele dette
fødevaretilsætningsstof nummeret E 423 (10043/13).
Kommissionens forordninger og direktiv er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med
kontrol. Dette betyder, at når Rådet har givet sin godkendelse, kan Kommissionen vedtage dem,
medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig det.
BESKIKKELSER
Det Økonomiske og Sociale Udvalg
Rådet beskikkede Timo VUORI og Marianne MUONA (Finland) til medlem af Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den
20. september 2015 (11604/13).
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt
Rådet godkendte:
-
svaret på genfremsat begæring 13/c/01/13, idet den danske, estiske, nederlandske,
slovenske, finske og den svenske delegation stemte imod.
12127/13
DA
26