M
ÅLING AF INNOVATIONSRESULTATER I
E
UROPA
:
EN NY INDIKATOR
Baggrundsinformation fra Europa-Kommissionen
til Det Europæiske Råd den 24. og 25. oktober 2013
Det Europæiske Råd har anmodet Kommissionen om at udvikle en indikator for at supplere det
intensitetsmål for F&U, der anvendes i Europa 2020-strategien
1
. Kommissionen har derfor udviklet
en ny indikator til at måle
innovationsresultaterne.
En medlemsstat kan have fremragende forskning og innovation i gang, men det lykkes måske ikke
altid at få de pågældende idéer ud på markedet.
Den nye indikator vil afdække nogle af de flaskehalse, som gør det vanskeligt for innovatorer at
omsætte deres idéer fra tegnebrættet til vellykket kommerciel produktion. Det vil igen hjælpe de
politiske beslutningstagere til at bestemme, hvad der skal gøres for at tackle disse flaskehalse.
Hvert år sammenligner Kommissionen innovationsresultaterne i EU’s medlemsstater ved at anvende
resultattavlen for innovation i EU (Innovation Union Scoreboard - IUS)
2
. Dette giver medlemsstaterne
mulighed for at se deres stærke og svage punkter inden for forskning og innovation og fastslå, hvor
det er nødvendigt at koncentrere indsatsen.
IUS omfatter 24 målinger, som dækker input, gennemstrømningsmængder og resultater inden for
innovation. Det afspejler den kendsgerning, at en medlemsstats innovationspræstationer er
komplekse og afhænger af forskellige styrker og svagheder. Den nye indikator for
innovationsresultater
fokuserer på de virkninger, innovation har for realøkonomien, såsom
hurtigtvoksende innovative virksomheders bidrag til jobskabelse, der er et aspekt, som ikke hidtil har
været dækket ind.
Ved at måle dette kan man finde metoder til at sætte tal på den værdi, som idéerne til nye produkter
og tjenester har for realøkonomien. Med hjælp fra eksperter fra Eurostat har Kommissionen bestemt
sig for en indikator med fire komponenter.
I den første komponent anvendes antallet af patentansøgninger pr. mia. EUR af BNP. Dette antal er
sandsynligvis højere i de tilfælde, hvor systemet for intellektuelle ejendomsrettigheder er effektivt og
økonomisk overkommeligt, således at virksomhederne kan udvikle sig og udnytte deres idéer ved
hjælp af deres egen F&U. Professionelle administrationsselskaber for intellektuel ejendomsret og
nedsat beskatning af udbytter af patenter kan også bidrage til at fremme innovative virksomheder.
3
I den anden komponent kigges der på antallet af personer, der er beskæftiget i videnintensive
aktiviteter, som en andel af den samlede beskæftigelse. Dette hjælper os med at forstå den
indflydelse, som en højt kvalificeret arbejdsstyrke har på et lands økonomi, og giver også et godt
billede af innovative varers og tjenesters betydning for arbejdsmarkedet. Investering i mennesker i
den højteknologiske sektor er en udfordring for Europa, da der er brug for stærkt specialiserede
uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemer for at uddanne folk til fremtidens job.
I den tredje komponent fokuseres der på, hvor konkurrencedygtige en medlemsstats højteknologiske
varer og tjenester er på det internationale marked. Det gøres ved at aggregere det bidrag, som alle
høj- og mellemteknologiske produkter og tjenester yder til en medlemsstats samlede
handelsbalance.
1
2
3
Senest i 2020 bør 3 % af EU's BNP investeres i F&U. Rådets dok. EUCO 2/1/11 REV1, EUCO 4/2/12 REV2 og
EUCO 23/13.
http://ec.europa.eu/enterprise/policies/innovation/files/ius-2013_en-pdf.
"Status over Innovation i EU 2012 – hurtigere forandring", COM(2013) 149 final af 21. marts 2013.